Google Workspace - opsætning med emails fra flere domæner

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Google Workspace - opsætning med emails fra flere domæner

Indlæg af Holger »

Nogen med erfaringer fra Google Workspace til dette formål?

Vil gerne flytte alle mine emails over til Workspace, men skal jo beholde mine adresser, dvs. fx holger snabela pag.dk osv. fra i hvert fald 5 forskellige domæner.

Burde kunne lade sig gøre med en alm. betalt løsning til 80 kr. om måneden eller hvad det koster?

Noget med MX records og en TXT fil, men skal man også ændre andre ting i DNS records?


Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Det burde snildt kunne klares med alias'er til din ene holger bruger på tværds af domæner...

Hvis du har præcis samme email addresser på tværds af alle domæner kan du opsætte dem som domæne alias'er istedet...

https://support.google.com/a/answer/33327?hl=en
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak, det har jeg. Ikke helt sikker på pros og cons.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Fordellen er klart for at lette administrations byrden.

Begrænsningen er så du ikke lige kan tilføje en bruger der kun har email-adresse på et af domænerne...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

"Begrænsningen er så du ikke lige kan tilføje en bruger der kun har email-adresse på et af domænerne..."

Ikke forstået - dvs. en bruger skal have email adresse på alle domænerne?

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Ja hvis du bruger domæne alias metoden så får brugeren automatisk alias på alle domæner.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Aha, ok. Well, det gør ikke noget i mit tilfælde tror jeg. Man kan vel bare afmelde emails fra de domæner man ikke vil have eller forwarde dem?

Det lykkedes mig at ændre MX records o.a. for første domæne hos Megaost, som en test. Relativt nemt og ser ud til at køre.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

@AnotherDan , har oprettet et domain alias og har nu min hovedbruger holger snabela pag og et alias, fx holger snabela popmusic

Bare så jeg forstår det rigtigt i praksis:

Alle mails til holger snabela popmusic bliver nu dirigeret ind i pag mailboksen (men stadig popmusic som modtager). Dog kommer mails kun én gang (1 eksemplar), hvis de er skrevet til flere samtidige aliases.

Herfra kan jeg så lave lokale regler/foldere, så mails lander i interne foldere, fx i mit mail program på Mac'en eller lign., sorteret efter modtager.

Er det korrekt forstået?

Så er der vist noget opsætning med at få udgående mails til at fungere fra de respektive konti, så afsenderen er korrekt... det har jeg ikke luret endnu.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

De ryger ind i den mailbox du har lavet på din bruger ja. Hvis du laver en mail du sender til samme mail på tværds ved jeg ikke om den opfatter det som hver sin mail, det kan godt være det handler lidt om hvordan mail serveren opfatter det...



Afsender skal du klare i din klient, hvis du bruger web clienten skal du følge guiden i en af de tidligere links... Hvis du bruger Mail.app så skal man sætte det op der... (det har jeg ikke selv prøvet)...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

AnotherDan skrev: tirs 27. jul 2021 15:35 De ryger ind i den mailbox du har lavet på din bruger ja. Hvis du laver en mail du sender til samme mail på tværds ved jeg ikke om den opfatter det som hver sin mail, det kan godt være det handler lidt om hvordan mail serveren opfatter det...
Umiddelbart tolkes det som 1 mail, hvilket jo er meget rart.
Afsender skal du klare i din klient, hvis du bruger web clienten skal du følge guiden i en af de tidligere links... Hvis du bruger Mail.app så skal man sætte det op der... (det har jeg ikke selv prøvet)...
Det tog lidt tid, da det ikke er en egentlig separat opsætning, men blot følgende super simple løsning (så kan andre måske få nytte af det):

Mac Mail > Preferences > Accounts > Vælg din hovedkonto fra Google Workplace

Sørg for at fanen "Account Information" er valgt.

Under "Email Address:" drop-down menuen vælg "Edit Email Addresses".

Klik "+" knappen og tilføj aliases her med navn og email-adresse.

VIGTIGT: Genstart mail programmet. Jeg brugte lidt tid på at fejlsøge, men det krævede bare en genstart.

Mht. signaturer, så kan man godt oprette flere signaturer for hovedkontoen, men modsat med separate konti, så skifter Mail ikke automatisk signatur pr. alias-afsender, hvilket sutter røv. Det skal man manuelt vælge hver gang, hvilket er uholdbart.

Måske er jeg derfor nødt til at oprette separate konti i Mac Mail alene af den årsag. Har Googlet det.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Men ville du ikke have den problematik ligegyldig hvad? Det er jo tilknyttet Mail.app og ikke udbyder af mail servicen.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Korrekt, det har intet med Workspace at gøre som sådan.

Jeg var ikke bekendt med domain alias metoden som Workspace tilbyder før nu, så hvis andre services har samme koncept, ja så vil man opleve samme problematik i Mac Mail uanset hvad.

Det er mærkeligt, at der ikke findes en ordentlig mail klient til Mac. Thunderbird er det mest elendigt visuelt designede stykke software jeg nogensinde har brugt - man kan ikke engang ændre fontstørrelse i oversigten. Sikke en arrogance.

I teorien kan man hacke det med noget .css og eller profilgøgl-hack, men det virker ikke rigtigt, og er meget brugerfjendsk. Der burde da være et marked for en ordentlig mail klient...

Anyway, props til Google for et velfungerende og ret veldokumenteret system. Det har fra Google Workspaces side kørt dejligt præcist, nemt og overskueligt med perfekte instruktioner undervejs. Købte versionen til blot 36/DKK om måneden.

Apple får lige et los i røven, ikke mindst fordi min Mail på en anden computer ikke lader sig opsætte/synce ordentligt over iCloud heller.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Jeg har aldrig brugt native Mail apps på OSX, der brugte jeg bare web baseret gmail.

Og arbejdsmæssigt var det Outlook på windows, det er heller ikke noget at juble over... Troede egentlig Mail.app fungede fint og simpelt - mine forældre er glade for den...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det gør den også til hr & fru Jensen ;)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Holger skrev: tirs 27. jul 2021 20:00
Mht. signaturer, så kan man godt oprette flere signaturer for hovedkontoen, men modsat med separate konti, så skifter Mail ikke automatisk signatur pr. alias-afsender, hvilket sutter røv. Det skal man manuelt vælge hver gang, hvilket er uholdbart.

Måske er jeg derfor nødt til at oprette separate konti i Mac Mail alene af den årsag. Har Googlet det.
Jeg har fundet en lidt sjov løsning:

I Mail > Indstillinger > Signaturer

Opret her flere forskellige signaturer ud for den relevante domain alias konto. I bunden af indstillingsmenuvinduet ligger funktionen "Vælg signatur:", hvor du vælger muligheden "I rækkefølge" i drop-down menuen.

På den overliggende liste hiv nu signaturene i omvendt (!) rækkefølge på listen (dvs. omvendt af den rækkefølge din aliaskonti ligger i på dropdownmenuen når du komponerer), så vil de matche op med de forskellige aliaskonti, når man komponerer mails. Flot, Apple!

Har kun testet med to signaturer, men mon ikke det virker på samme omvendte måde med endnu flere konti på listen.

EDIT: NOPES, dette virker alligevel ikke. Den hopper bare sekventielt mellem signaturer i stedet, når der er tre signaturer eller flere.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Haha at bakke snagvendt...

Har du en ældre OSX udgave du kan se om gør det samme på? For det virker godt nok for weird...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, det er samme problem på både Catalina og Mojave.

Gætter på det fungerer således på endnu ældre versioner også, men der skete et større skift i Mac Mail fra High Sierra til Mojave (bl.a. med TLS og Mail>Internet Accounts) og et mindre skift fra Mojave til Catalina (med accounts og layout, fx fjernede Apple helt muligheden for at tilpasse størrelsen på kolonner).

Mail lever en kummerlig tilværelse hos Apple. Har lige fundet en ny "bug", nemlig at Gmail templates tvangsgemmes som "Drafts" i Mac Mail. Sletter du disse drafts ved et uheld eller med vilje - så slettes dine templates i Gmail.

Det knækker så alle relevante auto-svar i Gmail via filtrering.

Så jeg lever p.t. med to konstante "ufærdige" drafts i min inbox, hvilket er døden for en ordensperson som mig.

Skærmbillede 2021-07-28 kl. 15.58.38.png
Skærmbillede 2021-07-28 kl. 15.58.38.png (57.44 KiB) Vist 385 gange

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Har du overvejet at gå all in på web klienten af gmail og droppe desktop klienten til email?
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Joh, lidt, men jeg er en stædig og gammeldaws type. :-)

Jeg fandt ud af at man i Gmail kan aktivere avancerede IMAP settings og slå Drafts (o.a.) fra under Gmail "Labels", så det spiller nice med Mail.

Nyt svar