Reference mix - hvordan?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
TueRoeh
Medlem
Sted: Vanløse

Reference mix - hvordan?

Indlæg af TueRoeh »

Hey Maskinister

Hvordan lytter i på reference mix når i mixer?

Jeg har mit mix kørende, og vil på eet af audiosporene have en stereofil med et tidligere mix, så jeg kan sammenligne. Problemet er, at når jeg lytter på det, ryger det igennem min stereo-bus, og får compressor og master eq, hvilket det jo ikke skal. Hvis jeg så router mit tidligere mix ud til output 3-4 for at undvige masterbussen, hører jeg nu filen i mono. Hvor sætter jeg den udgang 3-4 til at spille stereo? Er det i midi enviroment (som jeg hader:)), eller i Apollo lydkortet? What did I miss?

Vh

Tue
MacBook Pro Retina 15" 2013 - UAD Twin+Apollo - Logic Pro X - NS10M - Genelec 8050A - Focurite 430 II - TLM103 -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er sådan set meget nemmere.

Løsningen er, at altid have en opsat mixbus til formålet i din template. Således:

Output fra alle kanaler inkl. effekter-auxer > Aux 1, som du så navngiver fx Mixbus. Videre output fra disse kanaler vil så i udgangspunktet gå til Stereo Out.

Nu tager du en af dine alm. kanaler og ændrer output fra Aux til Stereo Out. Den vil nu køre uden om Mixbussen og altså ikke få comp/master EQ på.

Dit Stereo Out skal blot stå i unity og ingen effekter have på. Her har du dog evt. en analyzer på.

Mht. Output 3-4 er det altid automatisk i stereo. Hvis du oplever det er i mono når du lytter, så lyder det som en fejl-routing i dit Apollokort. Jeg går ud fra at LPX viser outputtet i stereo i mixeren.

Default avatar
mixolydisk
Medlem

Indlæg af mixolydisk »

Jeg er skiftet til at gøre det i plugin format - Metric AB bruger jeg. Det egner sig ved også at have et par andre metre og smarte ting til sammenligning f.eks. lufs-meter.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Et plug-in vil ikke løse Tues problem tror jeg, det er relateret til routing/processering på Stereo Out. Men plug-innet kan selvfølgelig være smart til andre ting/i andre situationer efterfølgende.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Metric AB kan smækkes på masterbussen (sidst), hvor de wav filer der er loaded i pluginnet så erstatter den lyd, det ellers kom til master bus.

I Reaper kører jeg metric AB i min monitor FX kæde (sidder efter masterbussen)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Ah for sevens, smart! Men vel ikke hvis der er I/O på sporet?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

I/O på sporet? Jeg er ikke sikker på jeg forstår?

Grundlæggende kan det bare sidde som det allersidste inden lyden forlader din DAW for at gå til højttalerne.

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Metric AB kan smækkes på masterbussen (sidst), hvor de wav filer der er loaded i pluginnet så erstatter den lyd, det ellers kom til master bus.
Samme løsning her - virker perfekt. Bruger dog SampleMagics Magic AB, som er forgængeren til Metric AB
iMac i7 3.4Ghz 32 Gb · MacBook Air · Apollo Twin · Adam A7X · Logic / Studio One · Vintage Design M73D MKll · RNC 1773

Medlemsavatar
TueRoeh
Medlem
Sted: Vanløse

Indlæg af TueRoeh »

Metric AB ser smart ud, 200 us er dog lidt pricey imo. Prøver Holgers løsning. Takker:)
MacBook Pro Retina 15" 2013 - UAD Twin+Apollo - Logic Pro X - NS10M - Genelec 8050A - Focurite 430 II - TLM103 -

Default avatar
pr0fane
Medlem
Sted: Aarhus

Indlæg af pr0fane »

Jeg kører med et plugin kaldet Reference (Mastering The Mix).

Mener jeg gav 2-300kr for det på tilbud..

Virkelig en stor hjælp. Har det altid på masterkanalen for lige hurtigt at kunne krydstjekke med et eller flere reference-tracks.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

Metric AB er jævnligt på tilbud. Jeg tror, jeg gave $30

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Det er PluginAlliance der forhandler Metric AB, og de har konstant tilbud. Nu kommer Black Friday, så kan pluginnet sikkert fås til $29....
iMac i7 3.4Ghz 32 Gb · MacBook Air · Apollo Twin · Adam A7X · Logic / Studio One · Vintage Design M73D MKll · RNC 1773

Nyt svar