SOUNDBOKS svinger i sample rate/sync med Mac

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

SOUNDBOKS svinger i sample rate/sync med Mac

Indlæg af Holger »

Nogen som har et fix til dette?

SOUNDBOKS (Gen 2) over Bluetooth til Mac mini (Late 2018, Mojave).

Enhederne finder hinanden uden problemer og der kommer lyd ud af Soundboksen fx direkte fra iTunes via Bluetooth eller over Bluetooth fra macOS generelle lydoutput, herunder Spotify (Soundboks har ikke Spotify Connect).

Men sample raten svinger op og ned (lyder ca. som forskellen mellem 48/44k) og der er lidt sync pops, men primært lyder det som et sample rate drift problem.

Soundboks virker fint med telefonen eller iPad, men altså ikke med Mac.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har fået følgende (nedslående) svar fra Soundboks' dog lynhurtige og usædvanligt præcise support:


Sebastian (SOUNDBOKS)
21. jun. 2021 13.09.43 CEST

Hej Holger

Tak fordi at du kontakter SOUNDBOKS!

SOUNDBOKS 2 har en to lydindgange: AUX og Bluetooth. Bluetooth er digital lyd og har en sampling frekvens på 44.1 kHz, hvilket er defineret af den interne hardware og firmware. Vi har oplevet problemer med nogle Bluetooth enheder, blandt andet OnePlus 5 telefoner og nogle MAC computere, som kan resultere i en tydelig nedsættelse af lydkvaliteten samt ændring af den originale hastighed i lyden.

Årsagen til problemet er at disse Bluetooth enheder måske ikke kommunikerer korrekt med SOUNDBOKS 2. Det er desværre svært at sige hvad den bagvedliggende årsag til dette er helt konkret, fordi at kommunikationen imellem en bestemt Bluetooth enhed og SOUNDBOKS 2 kan variere, alt afhængig af hvem der har udviklet Bluetooth enheden i det produkt der prøver at kommunikere med SOUNDBOKS 2. Eksempelvis havde OnePlus 5 telefonen et gentagende problem som blev løst ved hjælp af en ny Android opdatering til 8.0 Oreo. Mac computere lader til at have et lignende problem efter den nye Mojave opdatering, men havde ikke et problem tidligere.

Generelt bør Bluetooth enheder, der forsøger at forbinde med SOUNDBOKS 2, tilpasse deres interne indstillinger således at de er kompatible med SOUNDBOKS 2. Eksempelvis bør Bluetooth enheden sende lyd med en sampling frekvens på 44.1 kHz, i stedet for f.eks. 48 kHz. Disse to sampling frekvenser er meget udbredte og 44.1 kHz bliver f.eks. også brugt på musik CD'er. Vi mistænker at produkter som OnePlus 5 (inden opdateringen) og Mac computere som benytter Mojave OS, kun har mulighed for at anvende f.eks. 48 kHz af en eller anden grund, som måske skyldes en fejl (bugs) i selve software opdateringen til OnePlus 5 / Mac computere. Dette kan resultere i at de to produkter ikke kan kommunikere korrekt.

Det er ikke muligt at ændre på SOUNDBOKS 2's hardware/firmware, fordi det vil lede til andre lyd problemer. Derfor er det bedste håb at vente på at problemet bliver løst i en software opdatering fra producentens side (Apple / OnePlus).

Vi er super kede af dette problem, og vi vil naturligvis gøre vores bedste for at finde en løsning, men på nuværende tidspunkt kontakter vi apple i håb om at få flere informationer.

Hav en dejlig dag!
Sebastian // SOUNDBOKS

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Nitte... 🙄
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Velkommen til Bluetooth, det der oplever man jævnligt med andre enheder, ikke kun Soundboks.

Det er mig lidt en gåde at der ikke er kommet en afløser til Bluetooth endnu, eller at det som minimum er blevet et stabilt system. Jeg er helt med på at det ikke sådan bare lige lader sig gøre at få så mange forskellige enheder med forskellige versioner til at spille sammen, ej heller er det nemt bare lige at implementere en ny teknologi i den skala der er behov for. Men - stort set alle jeg kender bøvler med det i en eller anden grad.

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Jeg har oplevet det samme med en Radial BT enhed, hvor alt pludselig blev afspillet langsommere, troede at jeg var blevet skør...

Men OK, det er et kendt fenomen, pyha.... 🥴
Maximum bass - on ALL frequencies!

Nyt svar