Hvor stor skærm bruger du?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Re: Hvor stor skærm bruger du?

Indlæg af Luny Tune »

Jeg har været nødt til at nedgradere fra 46" (stod mellem højttalerne ca. 1,5 meter væk) til 32" (står lidt tættere på - lige bag pulten ca. 1,1 meter væk), fordi jeg fik diskusprolaps i nakken. Da jeg havde holdt pause og prolapsen var næsten væk prøvede jeg til igen, men straks vendte problemet tilbage. Da jeg skiftede til min 32" var det overstået og jeg kan nu igen arbejde lange dage hver dag uden problemer.

Sagen med de stor skærme er, at man ofte ikke kan hænge dem så lavt som man bør, men kan du hænge den lavt nok (dine øjne bør flugte med toppen af billedet) så vil der ikke umiddelbart være nogen problemer.

Min 46" kørte 1080p, og min 32" kører 1440p (2K). Jeg er i læsebrillealderen, så jeg har bare kompenseret med køb af de rette briller. 1080p var sådan set fint, men jeg synes det er topfedt med lidt mere real estate på skærmen til at overskue mange spor i mix, og når jeg redigerer mine billeder er det absolut også cool med mere plads til selve billedet og mindre plads til værktøjspaneler osv.

Dette er selvfølgelig ligegyldig info hvis man ikke redigerer billeder osv., men jeg synes faktisk at 1080p er optimalt når man redigerer 24 megapixels billeder. Med 1440p vil jeg gerne sidde tættere på skærmen end jeg gør nu. På den nuværende afstand, ca. 1 m opfattes den højere opløsning ikke som sådan. Det ser bare fint detaljeret ud selvom alt er lidt mindre end før.

4K er jeg helt overbevist om ville blive for højt opløst for mig, med alt for små ikoner og skrift, og jeg ville konstant skulle zoome alt til 2-3-400%. 46" på 1,5 m afstand var fin i 1080p, men ville være federe på 1440p. 32" er fint på 1 m, men optimalt tror jeg det ville være (for mig) med 40" på 1 m i 1440p. Selv med en 24" helt tæt på (max. 60 cm), tror jeg stadig jeg ville foretrække 1440p.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Franne500
Medlem
Indlæg: 605

Indlæg af Franne500 »

Luny Tune skrev: man 7. jun 2021 17:58 Jeg har været nødt til at nedgradere fra 46" (stod mellem højttalerne ca. 1,5 meter væk) til 32" (står lidt tættere på - lige bag pulten ca. 1,1 meter væk), fordi jeg fik diskusprolaps i nakken. Da jeg havde holdt pause og prolapsen var næsten væk prøvede jeg til igen, men straks vendte problemet tilbage. Da jeg skiftede til min 32" var det overstået og jeg kan nu igen arbejde lange dage hver dag uden problemer.

Sagen med de stor skærme er, at man ofte ikke kan hænge dem så lavt som man bør, men kan du hænge den lavt nok (dine øjne bør flugte med toppen af billedet) så vil der ikke umiddelbart være nogen problemer.

Min 46" kørte 1080p, og min 32" kører 1440p (2K). Jeg er i læsebrillealderen, så jeg har bare kompenseret med køb af de rette briller. 1080p var sådan set fint, men jeg synes det er topfedt med lidt mere real estate på skærmen til at overskue mange spor i mix, og når jeg redigerer mine billeder er det absolut også cool med mere plads til selve billedet og mindre plads til værktøjspaneler osv.

Dette er selvfølgelig ligegyldig info hvis man ikke redigerer billeder osv., men jeg synes faktisk at 1080p er optimalt når man redigerer 24 megapixels billeder. Med 1440p vil jeg gerne sidde tættere på skærmen end jeg gør nu. På den nuværende afstand, ca. 1 m opfattes den højere opløsning ikke som sådan. Det ser bare fint detaljeret ud selvom alt er lidt mindre end før.

4K er jeg helt overbevist om ville blive for højt opløst for mig, med alt for små ikoner og skrift, og jeg ville konstant skulle zoome alt til 2-3-400%. 46" på 1,5 m afstand var fin i 1080p, men ville være federe på 1440p. 32" er fint på 1 m, men optimalt tror jeg det ville være (for mig) med 40" på 1 m i 1440p. Selv med en 24" helt tæt på (max. 60 cm), tror jeg stadig jeg ville foretrække 1440p.
Tak for et godt og uddybende svar 👍

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Ingen årsag.🙂

Jeg nævnte 40" som størrelsen jeg tror ville passe mig bedst. Grunden til at jeg ikke købte sådan en er, at jeg også bruger den til billedredigering, så den skulle dække i hvert fald sRGB farverummet, så det blev en BenQ 3200Q.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Hvad gør I ift. skalering og plugins der ikke er designet til 4K ? Jeg har plugins der enten er bitte-små og nærmest ubrugelige at bruge - eller ligner noget fra Amiga-tiden. Eller også er GUI'et helt rundt på gulvet med knapper og faders over det hele.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Seskho skrev: tirs 8. jun 2021 20:33 Hvad gør I ift. skalering og plugins der ikke er designet til 4K ? Jeg har plugins der enten er bitte-små og nærmest ubrugelige at bruge - eller ligner noget fra Amiga-tiden. Eller også er GUI'et helt rundt på gulvet med knapper og faders over det hele.
En løsning kunne måske være et udviddet "skrivebord" med en ekstra skærm der kører i lavere opløsning ?
/Dub

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Franne500 skrev: man 7. jun 2021 10:21
MarkBass skrev: man 7. jun 2021 08:48
Franne500 skrev: søn 6. jun 2021 09:09 Super 👍 Kører du HDMI til skærmen og hvilken opløsning ?
Jeg kører HDMI og 3840 x 2160 med Scale 150%. Det står knivskapt. Det er et Samsung UE49KU6455UXXE fra 2016.

Perfekt ! Jeg har kigget meget på deres 50" version - Hvor langt sidder du fra skærmen ?
Luny Tune skrev: man 7. jun 2021 17:58 Sagen med de stor skærme er, at man ofte ikke kan hænge dem så lavt som man bør, men kan du hænge den lavt nok (dine øjne bør flugte med toppen af billedet) så vil der ikke umiddelbart være nogen problemer.
Jeg sidder så mine øjne flugter med den øverste del af den øverste skærm og der er 110 cm til. Den nederste kant af 49" skærmen er 25 cm over gulvet og der er 145 cm til fra mine øjne. Det er afpasset så jeg kan se nederste del af den store skærm over bordet der kun er 40 cm bredt. Skærmene er som sagt i plan med højtalernes forside for at undgå første refleksioner og samtidig få dem så tæt på som muligt.

Medlemsavatar
Franne500
Medlem
Indlæg: 605

Indlæg af Franne500 »

MarkBass skrev: ons 9. jun 2021 07:30
Franne500 skrev: man 7. jun 2021 10:21
MarkBass skrev: man 7. jun 2021 08:48
Jeg kører HDMI og 3840 x 2160 med Scale 150%. Det står knivskapt. Det er et Samsung UE49KU6455UXXE fra 2016.

Perfekt ! Jeg har kigget meget på deres 50" version - Hvor langt sidder du fra skærmen ?
Luny Tune skrev: man 7. jun 2021 17:58 Sagen med de stor skærme er, at man ofte ikke kan hænge dem så lavt som man bør, men kan du hænge den lavt nok (dine øjne bør flugte med toppen af billedet) så vil der ikke umiddelbart være nogen problemer.
Jeg sidder så mine øjne flugter med den øverste del af den øverste skærm og der er 110 cm til. Den nederste kant af 49" skærmen er 25 cm over gulvet og der er 145 cm til fra mine øjne. Det er afpasset så jeg kan se nederste del af den store skærm over bordet der kun er 40 cm bredt. Skærmene er som sagt i plan med højtalernes forside for at undgå første refleksioner og samtidig få dem så tæt på som muligt.
Perfekt ! Tak for info ! 👍
Måske er det faktisk en super ide med et “smallere” bord ….. for mig ender det alt for ofte med en masse rod, hvis jeg har plads 😆

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Nok ikke et super interessant svar, men for statistikkens skyld får du lige mit setup anyway:

27" som kører 2560 x 1440.

Den opløsning passer mig glimrende. 4K ville blive for småt, og Windows' dpi indstilling har det med at give sære resultater hvis man stiller den på alt andet end "100% dpi scaling". Og en større skærm ville komme til at stå i vejen i min lille lejlighed.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Smallere bord skal man godt nok passe på. Hvis mit bord var 40 cm smalt, ville mit tastatur ryge ned bagved bordet. Der skal være god plads til at have understøttelse af armene når man skriver - jeg slås pt gevaldigt med tennisalbue, der i høj grad skyldes at skrivebordet på min hjemmearbejdsplads/studie har for lidt plads til tastatur og mus.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar