Sonnox limiter eller TDR limiter

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Sonnox limiter eller TDR limiter

Indlæg af marco »

Hej venner

Jeg er på udkig efter en ny limiter..

Jeg var egentlig klar på at købe den fra TDR - men nu kører cyberfarm 72% rabat på sonnox limiter..

Så nu er jeg i tvivl.. ~ erfaringer og råd modtages meget gerne.. :-D

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har ikke prøvet den fra Sonnox, men jeg er meget tilfreds med TDR Limiter GE.

Jeg må dog sige, at jeg pt. som oftest vælger limiteren i Ozone 9 frem frem for TDR. Jeg har haft nogen enkelte eksempler, hvor jeg faktisk kunne høre forskel, og der lød Ozone bedre. Ozone er ikke Sonnox, men måske er Sonnox tættere på Ozone end TDR?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Kender desværre ikke Sonnox, men TDR limiter GE er genial!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Yes, Sonnox kører super tilbud her i Juni.
Jeg har selv overvejet om deres Limiter skulle med i arsenalet, men jeg har andre der vist er nyere (Pro-L, Newfangled Elevate). Derudover har jeg Inflator, men jeg er usikker på om det der "ekstra" som både Inflator og Limiter har, er ens for de to..

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

OK, nu jeg ser priserne hos Sonnox skal der da godt nok genovervejes.
Jeg ved det her er offtopic, men alle der er interesseret i (ekstra) loudness, og som ikke har Inflator, bør virkelig overveje at anskaffe den. 29£...... :shock:

Default avatar
Jens Larsen
Medlem
Indlæg: 361

Indlæg af Jens Larsen »

Har haft Sonnox - Lød godt og noget bedre end Logics stock limiter - men syntes godt at den kan lave lidt mislyde (svagt "skrat") selv uden at jeg presser den helt vildt - Jeg blev gladere ved at få fat i Fabfilters. Jeg kan presse det samme og mere til med den, hvis jeg ønsker det, uden "mislyde".

Har ikke prøvet TDR's

VHJens :-)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Er I til Sonnox Inflator eller Limiter? Det var mit indtryk, at Inflator er rimelig gammel, men at den stadig gør sin ting.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Smittefar skrev: tirs 1. jun 2021 23:41 Er I til Sonnox Inflator eller Limiter? Det var mit indtryk, at Inflator er rimelig gammel, men at den stadig gør sin ting.
Inflator er decideret uundværlig for mig.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Nu skal man måske også komme lidt ind på hvad indkøbet skal bruges til i det hele taget, og tænke på at der faktisk er et marked for hardware versionen af API 2500'eren ... hvis man f.eks vil slippe af med latency i sit setup. Som jeg husker det så introducerer TDR ret så voldsom latency.

Man kunne jo også komme til at misforstå hvad top-down egentlig går ud på, og tro at det bare handler om at ens mix er en slags collage af låne fjer, der tilfældigvis er blevet som andre er lykkedes med - men egentlig mest fordi man ikker fatter hat af gainstruktur.

Eksempelvis mixer jeg altid med limiteren sat på standby (jikes!!!), og laver om på RMS/Peak ved at introducere saturation og parallel kompression tidligere i kæden. Og holder mine mix så i byretten - næ, og hvad så?

--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

marco skrev: tirs 1. jun 2021 21:41 Hej venner

Jeg er på udkig efter en ny limiter..

Jeg var egentlig klar på at købe den fra TDR - men nu kører cyberfarm 72% rabat på sonnox limiter..

Så nu er jeg i tvivl.. ~ erfaringer og råd modtages meget gerne.. :-D
Det kommer an på hvad du leder efter, dvs. hvad du skal bruge.

TDR Limiter er mere end bare en limiter, men et ret alsidigt dynamisk modul med comp, højfrekvent limiter, limiter og clipper. Vigtigt er, at modulerne kan arrangeres frit, så du fx kan gå comp > HF lim > clip > limiter.

Jeg bruger den ikke, men den ser alsidig ud på papiret og TDR plejer at lave gode ting.

Sonnox Inflator har jeg, men har ikke brugt den i mange år. Det er mere end bare en limiter, faktisk er den interessante ting ved Inflator dens evne til at lave saturation. Sonnox Limiter har jeg også, men den kan ikke måle sig med fx FabFilter Pro-L 2 eller nyere.

Jeg foretrækker at kontrollere saturation selv og tidligere i kæden og altså individuelt fra limitingen. P.t. bruger jeg et helt nyt plug-in fra Tone Projects, som kommer ud om ca. en uge. Det vil jeg anbefale du holder øje med.

Til limiting bruger jeg primært min egen soft clipper software, og ellers alene eller i kombination med min soft clipper, så bruger jeg FabFilter Pro-L 2 eller Ozone 9 Maximizer.

FF Pro-L 2 er vel nærmest en industristandard og den kan tweakes en hel del mere end man skulle tro.

Ozone 9 Maximizer finder jeg bedst til situationer hvor clipping ikke er optimal og hvor en del limiting stadig er påkrævet. Så kan man shape transient/punch samt reducere distortion en lille smule bedre med Maximizeren, ved at vælge den rigtig algo og settings.

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Jeg vil ligeledes anbefale Pro-L 2. Den lyder sgu dejligt clean, og det er let at gå forskellige algoritmer igennem, for at finde dén som passer bedst til dit materiale ☺️

Medlemsavatar
cygge
Medlem
Indlæg: 205
Sted: Horsens

Indlæg af cygge »

Brainworx har lavet en true peak-version af deres bx_limiter, og der er mange der snakker om at den er fantastisk god til at holde liv i transienterne. Selv har jeg langt om længe valgt ikke at købe den, men i stedet komme bedre under huden på Newfangled Elevate, som jeg har haft liggende længe uden rigtigt at give den en chance... den har nemlig også fået true peak-mode, og true peak er det nye sort.
Arm'n, prøliåhør her iggå!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Bare husk at True Peak aldrig har gjort noget godt for loudness/lydkvalitets ratioen. Så man bør altid kunne slå det fra efter min mening.

Jeg bruger primært True Peak til vinylmastering, hvor der næsten ikke limiteres eller til ting med TP krav, fx EBU R128.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev: ons 2. jun 2021 10:45 ...
Jeg foretrækker at kontrollere saturation selv og tidligere i kæden og altså individuelt fra limitingen. P.t. bruger jeg et helt nyt plug-in fra Tone Projects, som kommer ud om ca. en uge. Det vil jeg anbefale du holder øje med.
...
:banan:

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Wow - tak for de mange svar.

Den skal bruges rimelig alsidigt og afløse Waves L2...

Generelt bruger jeg TDR kotelnikov og TDR EQ'en.

Jeg er ret sikker på at begge plugins, og også den fra fabfilter, alle vil kunne medvirke til at løfte kvaliteten. Der er heldigvis en måneds tid at løbe på, så jeg skal demo'e en smule den kommende tid.

Men rabatten på det Sonnox der, er jo sygt!

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Til Clipping har jeg fornylig forelsket mig i Newfangled Saturate. Så mon ikke jeg kan springe Inflator over
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Smittefar skrev: ons 2. jun 2021 18:34 Til Clipping har jeg fornylig forelsket mig i Newfangled Saturate. Så mon ikke jeg kan springe Inflator over
Det er også min go to hardclipper. Softclipperen lyder efter min smag elendigt.
Har også gode erfaringer med LVC Audio Clipshifter (hedder nu noget andet, muligvis kan den gamle stadig hentes gratis), men det er bare et meget mere komplekst GUI end Newfangled Saturate.

Tilføjelse, nu jeg så du skrev om Inflator:
Ja, Inflator har en clipper funktion i inputtet.
Det er ikke det der er det interessante ved den, for mit vedkommende.

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Jeg har kigget på fabfilter L2. Den virker godt nok noget mere versatil end sonnox.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

marco skrev: ons 2. jun 2021 17:13 Jeg er ret sikker på at begge plugins, og også den fra fabfilter, alle vil kunne medvirke til at løfte kvaliteten.
Det er jo et klokkeklart GAS argument, hvis du ikke ved hvad der sker i et værktøj og hvorfor, er du ... om muligt mere på herrens mark! Jeg er meget modstander af afladshandel ... så du må helre krænge din sjæl ud nu, og fortælle os i mindre vidtløftige bemærkninger hvad det er du sigter efter, og hvorfor din gainstruktur er så meget i smadder at du må hive mere en 2 dB af et eller andet sted? Du behøves ikke at bruge glue og varme i den forklaring du kommer med...

--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Rolig nu, Hr. Dyhr.

Jeg tror godt jeg forstår din pointe, men nogle ting må man bare lære selv med tiden.

Hvad der kunne opfattes som gammel-sur-mand-udskamning i dit indlæg er ikke noget vi ønsker at folk på forummet skal opleve, når de spørger om hjælp.

Jeg prøver selv at holde det til et minimum.

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Søren Dyhr skrev: tors 3. jun 2021 08:45
marco skrev: ons 2. jun 2021 17:13 Jeg er ret sikker på at begge plugins, og også den fra fabfilter, alle vil kunne medvirke til at løfte kvaliteten.
Det er jo et klokkeklart GAS argument, hvis du ikke ved hvad der sker i et værktøj og hvorfor, er du ... om muligt mere på herrens mark! Jeg er meget modstander af afladshandel ... så du må helre krænge din sjæl ud nu, og fortælle os i mindre vidtløftige bemærkninger hvad det er du sigter efter, og hvorfor din gainstruktur er så meget i smadder at du må hive mere en 2 dB af et eller andet sted? Du behøves ikke at bruge glue og varme i den forklaring du kommer med...

--sd
Hej Søren

I mit første indlæg spørger jeg til erfaringer med nogle navngivne limiters. Det er fordi jeg gerne vil høre, hvad andre har gjort sig af overvejelser og erfaringer omkring dem. Jeg havde fravalgt Sonnox og Fabfilter L2 pga af prisen. Men når der så en en kampagne, der pludselig gør at nogle muligheder åbner sig, så er det da dumt ikke at åbne op for refleksionerne en gang til. :)

Jeg tror ikke at min gainstruktur er mere i smadder end din.. :)

Men når jeg udgiver materiale, er der bare ikke super hensigtsmæssigt, at det hele peaker ved 17 DbLufs. I hvert fald ikke på CD som medie. Det åbner op for en lang snak omkring om man skal udgive materiale på fysiske medier. Men så længe kunderne betaler for det - så tænker jeg det fino. Så får de det produkt de beder om.

Jeg vil rigtig gerne optimere mit produkt og lige nu oplever jeg, at Waves L2 er begrænsningen. jeg kan sagtens gøre det højt nok - og bevarer også masser af Dynamic range - det er let nok at finde et niveau, hvor det i mine ører lyder godt - og når jeg smækker meteret på, kan jeg måle mellem 10 og 12 Db i Dynamic range. Er det ikke ok til folk og pop? Men jeg synes jeg kan høre den for meget - giver det mening? Den løser et problem for mig ved at hjælpe mig til at styre dynamik - Kan jeg få noget som jeg bedre kan lide lyden af, er så ikke ok?

Jeg sætter stor pris på, at du bekymrer dig om mine bevæggrunde - og konspirerer lidt omkring dem også - men det behøver du ikke. Jeg er en voksen mand og har råd til at købe en limiter, hvis jeg vil.. :)

Ha' en god dag..

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Holger skrev: tors 3. jun 2021 11:10 Rolig nu, Hr. Dyhr.

Jeg tror godt jeg forstår din pointe, men nogle ting må man bare lære selv med tiden.

Hvad der kunne opfattes som gammel-sur-mand-udskamning i dit indlæg er ikke noget vi ønsker at folk på forummet skal opleve, når de spørger om hjælp.

Jeg prøver selv at holde det til et minimum.
Tak Holger - men jeg kan godt rumme det.. ;)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det ved jeg at du kan, men det er der andre der ikke kan... ;-)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

marco skrev: tors 3. jun 2021 11:53 Men jeg synes jeg kan høre den for meget - giver det mening? Den løser et problem for mig ved at hjælpe mig til at styre dynamik - Kan jeg få noget som jeg bedre kan lide lyden af, er så ikke ok?
Bare du ikke føler at der findes en mindst 5 plugins masterbus-pligt, og man derved kommer til at kaste et "udtryk" ind i for stereo-type rammer ... jeg kan ihvertfald komme i tanke om et par kunstnere der ville vride sig som ål smidt i en spand salt - hvis man begyndte at sige lidt ligesom....

Jeg har hørt at nogle mixer deres "udtryk" med en "tung" bus, med adskillige narrestreger inkluderet, men når det så kommer frem til mastering, så beder han/hun om at få et mix uden disse sat i!

Endelig kan det jo være at dine kunder lige netop bruger dig, fordi du har den der L2 klang i tingene?

--sd

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Hej igen..

Lige lidt opfølgning. FabFilter pro L2 vandt med længder i forhold til de andre.

Jeg synes den var mest transparent og jeg kunne ret let fedt et resultat frem som var nice! :)

Nyt svar