Synology NAS - mount share på Mac

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
docone
Medlem
Sted: Århus

Synology NAS - mount share på Mac

Indlæg af docone »

Hej
Jeg har en Synology NAS hvor jeg har et share som jeg skal brug til at dele nogle logic filer og samples.

Jeg vil gerne have at de andre bruger kan mount mit share som en server. Men jeg kan ikke få forbindelse til mit share.
Jeg kan godt få forbindelse via Quick connect men så kommer det op i et browser vindue.

Jeg har en fast ip og jeg vil helts undgå at bruge VPN.

Jeg syntes jeg har prøvet alle muligt opsætning og port forwarding men intet virker.

Er der et eller ande jeg overser. Alle bruger bruger mac.

p.s. jeg er lidt grøn i det her NAS halløj
p.p.s håber dette er den rigtig gruppe - eller må admin gerne flytte det.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Hej Docone!

Jeg antager at vi snakker over internettet - og ikke blot på et lokal-netværk, hvilket burde være nemt nok.

For at gøre en lang historie kort: du kommer *ikke* - som i *ALDRIG* til at kunne køre SMB / CIFS filesharing åbent over nettet. Punktum!

Jeg ved godt du gerne vil undgå dette, men den mest elegante løsning er nok at installere en OpenVPN Server på din Synology og så lade dine andre brugere forbinde til dit NAS på denne måde. Det kræver som sagt kun en (gratis) OpenVPN Server + Client - og at du mapper port 1194 igennem firewallen til dit NAS.
Rune Borup :: Producer / Tekniker / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
docone
Medlem

Indlæg af docone »

De andre to sidder eksterne så der er via internettet

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

sorry - redigerede mit forrige indlæg imens du skrev dit svar; anyway, der er lidt info at tygge på ..
Rune Borup :: Producer / Tekniker / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
docone
Medlem

Indlæg af docone »

Er grundet til at det skal være gennem en vpn, rent sikkerhedsmæssigt eller er det teknisk umuligt uden en vpn?

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

docone skrev:
tors 15. okt 2020 08:41
Er grundet til at det skal være gennem en vpn, rent sikkerhedsmæssigt eller er det teknisk umuligt uden en vpn?
Jeg har aldrig hørt om at det kunne virke over internettet. Det er mulig at det ikke er teoretisk umuligt, men praktisk er det, så slå du endelig den løsning ud af hovedet. (sikkerhedsmæssigt er det også håbløst).
--
Robert

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

SMB / CIFS portene bliver af sikkerheds hensyn ikke routet på internettet.

Det er en kæmpe sikkerhedsbrist at forsøge, uden krypteret brugerstyring som f.eks. VPN eller lign.

Alternativt noget Dropbox lign. service på din NAS, med den rigtige port åbnet i routeren, og så en tilhørende klient hos alle brugerne (med hver deres bruger på NAS helst, så bruger/pc bag evt misbrugs forsøg hurtigt kan opdages)

Medlemsavatar
docone
Medlem

Indlæg af docone »

Tak for hjælpen.

Den er nu oppe at køre via OpenVPN, og det var utroligt nemt at sætte op.

Nyt svar