Logic Clipper Trods Limiter

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Chris Wulff
Medlem
Indlæg: 1788
Sted: København

Logic Clipper Trods Limiter

Indlæg af Chris Wulff »

Hej Alle

Jeg kan simpelthen ikke greje hvorfor Logic bliver ved med at komme med 3,4 db overstyring på masteren selvom jeg har en limiter på
Det er ligemeget om jeg inserter Logics egen, Sonnox eller Fabfilter. Den overstyrer på masteren uanset hvad jeg gør.

https://www.youtube.com/watch?v=d20-tt7HI_Y

Og en anden ting jeg heller ikke lige kan greje. Når jeg har klippet noget audio - lidt off grid, og vil flytte det, så snapper Logic til grid. mega irriterende, kan man slå det fra et sted

mvh
Christian

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvor langt skal du skrue Output level ned for at det stopper?

Ændrer det noget at slå true peak detection fra?

Hvad med de andre limiter modes (nu er valgt Precision)?


Iøvrigt, youtube links bliver embeddet hvis du undlader url tags omkring dem. Gælder også for skjulte videoer.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Chris Wulff skrev: tors 20. maj 2021 14:00 Hej Alle

Jeg kan simpelthen ikke greje hvorfor Logic bliver ved med at komme med 3,4 db overstyring på masteren selvom jeg har en limiter på
Det er ligemeget om jeg inserter Logics egen, Sonnox eller Fabfilter. Den overstyrer på masteren uanset hvad jeg gør.

https://www.youtube.com/watch?v=d20-tt7HI_Y
Logic clipper aldrig på et output med mindre du selv har forårsaget det. Bare lige så den del er afklaret og ingen misforstår problemet her.

Det har ikke noget med limiteren at gøre.

Så du må på jagt efter din indstillingsfejl.

Typisk skyldes clipping som du beskriver det her, at man har pillet ved en VCA fader, fx "Master" faderen. Den offsetter outputs, i dit tilfælde opad.

Hvis du ikke kan se "Master" faderen, så sørg for at feltet "Master/VCA" er slået til i oversigten i mixerens view settings øverste til højre i mixervinduet, og skru herefter den fejlopskruede fader ned til Unity, dvs. 0.

Det er en funktion til at offsette - i begge retninger - flere simultane outputs, hvis man fx mixer i surround eller af andre årsager. Jeg bruger den dog aldrig og har slået den fra både i kontrolbaren hvor den er dubleret og i selve mixeren, netop for at undgå at pille ved den ved en fejl.
Og en anden ting jeg heller ikke lige kan greje. Når jeg har klippet noget audio - lidt off grid, og vil flytte det, så snapper Logic til grid. mega irriterende, kan man slå det fra et sted
Det er vel kun irriterende, hvis man ikke har brug for funktionen ;-)

Du kan slå snap to grid fra i Snap dropdown menuen, hvor du også vælger divisions, Smart snap, osv. Den sidder lige under den øverste grå kontrolbar lidt til højre.

Der finder du også andre relevante indstillinger for klip og snap, bl.a. om der skal snappes til zero crossings (en anden mulighed for dig, hvis du er ligeglad med zero crossings/kliks) og om det skal være relativt eller absolut.

Har du tit brug for at skifte mellem disse indstillinger on the fly, så kan alt lægges på key commands, ofte som toggle endda.

I de fleste tilfælde har du ikke brug for at slå snap to grid fra nogensinde, men i stedet kan du bruge Smart snap og zoom. Det kræver bare lidt erfaring at bruge, så er det rigtig smart (høh høh).

Grundlæggende justeres snap baseret på din zoom setting, så hvis du vil flytte meget præcist, så zoomer du bare meget ind. Herefter bruger du modifier keys som fx Control eller Control+Shift for endnu finere justering uden snap.

Så slipper du i princippet for nogensinde at justere på nogen som helst snap settings.

Medlemsavatar
Chris Wulff
Medlem
Indlæg: 1788
Sted: København

Indlæg af Chris Wulff »

Hej Holger

Ja, selvfølgelig, det er VCA masteren der stod på 3,4db jeg arbejde i et arrangement jeg ikke selv har startet op, så der er hele tiden nogle småting der lige skal justeres, det gælder også snap funktionen som stod til til absolut, og ikke til relativ, som er det jeg er vant til at arbejde med.

Men alt er godt nu tak :)

bh
Christian

Nyt svar