Ekstern skærm til iMac/belastning af GPU og IPS vs VA?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Ekstern skærm til iMac/belastning af GPU og IPS vs VA?

Indlæg af bluefonia »

Jeg påtænker at anskaffe mig en 32" LG 4K skærm som "erstatning" for den indbyggede skærm i min iMac. Min iMac (27") er fra 2012 og har derfor ikke 4K , og da mit syn ikke er hvad det har været, ville det nok være godt med en opgradering.
Jeg har nogle spørgsmål i den anledning, - håber nogen på maskinen kan være behjælpelige.
:
1: Bliver grafikkortet i iMac'en (NVIDIA GeForce GTX 680MX 2GB) ekstra belastet af at trække 2 skærme?

2: Kan man på en eller anden vis slå den originale skærm fra - evt. skille maskinen ad og klippe et par kalber? (Jeg har ikke plads til to skærme, så min iMac bliver flyttet til et "maskinrum".)

3: Skal det være en IPS eller VA skærm? Hælder lige nu nok mest til en VA, da jeg ikke har brug for at kunne se et klart billede fra alle mulige vinkler. Råd fra erfarne damer/herrer modtages gerne...
iMac i7 3.4Ghz 32 Gb · MacBook Air · Apollo Twin · Adam A7X · Studio One 4.5/Logic Pro X · Vintage Design M73D MKll · RNC 1773

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg ville nok bruge den gamle iMac, bare som skærm, og så købe mig den billigeste Macmini med ARM processor, og sørge for at få 16 GB ram i den:

--sd

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator

Indlæg af bluefonia »

Søren, min iMac kører perfekt - jeg har brug for en en bedre (4K) skærm
iMac i7 3.4Ghz 32 Gb · MacBook Air · Apollo Twin · Adam A7X · Studio One 4.5/Logic Pro X · Vintage Design M73D MKll · RNC 1773

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Som svar på dit 1) Jeg har to GPU'er i min Macbook Pro, henholdsvis Intel HD Graphics og NVDIA GeForce GT 650M, jeg har proppet en LG 24MB35 i thunderbolt 2 porten ... jeg ser at jeg til den tilsyneladende bruger GeForce'et til at trække både den skærm der sidder i Mac Book'en ... Men når jeg så AIrPlay til og sender den ene af mine skærme ind til mit Apple TV så giver jeg mig til at bruge begge GPU'er, men stadig mest GeForce'et - og det med pænt store træk på GPU, men om det er fordi der skal laves om på opløsningen .. det rækker min kones tålmodighed ikke til at jeg får undersøgt til bunds. Men jeg tænker at der på samme måde vil være væsentligt større træk på GPU med flere monitorer.

Så er der en anden ting og det er at der vist skal gang i en HDMI 2.0 forbindelse til for at kunne lave et 4K billede, og der bliver du nok nødt til at trække det med f.eks et Apple TV ...

Endelig har inden for det sidste års tid set at 3 stk iMac'er 2010-2012 er gået til de evige jagtmarker, efter god lang og tro tjeneste ... hvad gør dig så sikker på at især din ikke er kommet helt derud endnu, for så ville jeg godt have din profetviden om hvornår min MacBook Pro fra 2012 ville kunne tænkes at gå til de føromtalte jagtmarker?

Jeg ved ikke hvor meget værdi vi skal tillægge udsagnene i denne: https://www.macmanstore.com/post/my-mac-how-old-is-old ... men andre siger at 10 år nok er det mest sandsynlige

--sd

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator

Indlæg af bluefonia »

Hm, det lader til du har ret i , at en late 2012 iMac ikke kan trække en 4K skærm - hverken via HDMI eller Thunderbolt. Man skal tilsyneladende have mindst en late 2013 for at det duer.
Min late 2012 kan dog godt bruge en 4K skærm, men opløsningen er så kun som den indbyggede skærm = 2560 x 1440 - og så er der jo ingen opløsningsforbedring , kun en større skærm.

Hvis jeg er heldig, er der måske én, der kender et eller andet smart hack...

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

bluefonia skrev:
søn 2. maj 2021 21:31
Hvis jeg er heldig, er der måske én, der kender et eller andet smart hack...
Det her er et loooong-shot, men måske det kan lade sig gøre med en eGPU.

https://www.macworld.co.uk/how-to/egpu-mac-3690094/

Spørgsmålet er dog om din Mac kan understøtte det, og endnu værre lige nu, kan man overhovedet få et grafikkort i disse dage uden at sælge en nyrer.

Men fordi din Mac har noget alder på sig, er der måske nogle der sælger denne type løsninger brugt nu.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 12 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg kan udemærket se hvorfor du ikke bare får fat i en ny 'puter ... Du bruger Apollo Twins plugins massivt i dine ting. Det der med at offloade plugins til en DSP accelerator, har det med at være ligesom at stoppe en styrtblødning - det kommer til at koste kassen ligegyldigt hvad du griber fat i... og det er ligegyldigt om det skulle være med en Waves Soundgrid server i stedet for. Der vil for al fremtid være mindst lige så mange ting, der ikke lige spiller sammen - som nu.

En løsning kunne være at man får vendt sig af med at hive ned fra hylderne i en rutinemessig handling, men i stedet standser brugen alle 3. parts værktøjer i sin DAW, og i højere grad giver sig i kast med automatiseringer og clipgain ... og ellers kun bruge native plugins. Desuden måske får fat i en eller flere af SSL's Six'ere og skifter over i et mere hybridt setup, hvor man laver tingene så færdige man kan nå, inden de rammer DAW'en.

Men ind til din iMac den går ned, kunne det være at du bare skulle lade optikkeren udmåle dig et par briller, det ville måske ... udsætte den helt store udskiftning af grej et år eller to.

--sd

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator

Indlæg af bluefonia »

@Hald: Hvis det overhovedet ville kunne lade sig gøre med en e-GPU til min aldrende iMac, så er det en for dyr løsning, synes jeg. e-GPU'en vil selvfølgelig også kunne anvendes på en ny mac sidenhen, men stadigvæk - dyrt....

@Søren: Optikeren har været der, - og jeg har kun de UAD plugins, der fulgte med mit Apollo, bruger kun max. 3 af dem - og kun til monitering under indspilning - og kunne ikke drømme om at købe flere...

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

bluefonia skrev:
man 3. maj 2021 12:40
- og jeg har kun de UAD plugins, der fulgte med mit Apollo, bruger kun max. 3 af dem - og kun til monitering under indspilning - og kunne ikke drømme om at købe flere...
Javel, så du bruger aldrig at off-loade i7'-processoren, for de tunge løft - men hvorfor har du så investeret i UAD?

Det er selvfølgelig al ære og respekt værd at du bruger en taktik der gør signalet så færdigt som muligt, men jeg tror nu nok jeg ville kunne finde OTB værktøjer der ville kunne give nærmest de samme resultater uden at vi behøvede at komme op i Avalon 737 sfæren...

--sd

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Til min Late2012 iMac har jeg haft tilsluttet en 34" ultrawide 3440x1440p skærm som jeg har brugt som primær skærm via et miniDisplayPort -> DisplayPort kabel. - Jeg har haft min iMac stående bagved og brugt den som sekundær skærm.
Det har fungeret fint.
Jeg ved ikke om den kan trække en 4K (3840x2160) opløsning - men ovenstående har som nævnt fungeret fint. Om den trækker mere på grafikkortet vil jeg formode, men jeg har ikke målt på det eller haft behov for at måle på det.
Jeg har ikke kunne finde en måde at slå den indbyggede skærm fra - men det er ikke umuligt at du kan åbne den og forsøge at pille kablet til skærmen fra - det virker dog umiddelbart som en noget omfangsrig opgave - er det besværet værd?

En 4K skærm - vil det ikke bare gøre skrifttyperne mindre på skærmen - selvom du kommer op i 32"?

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator

Indlæg af bluefonia »

Javel, så du bruger aldrig at off-loade i7'-processoren, for de tunge løft - men hvorfor har du så investeret i UAD?
Det er et rigtig godt lydkort m. meget lav latency, det var på tilbud og jeg kan lave et indspilnings-medhørs-effekt/eq-mix som passer til den aktuelle situation.
Det er selvfølgelig al ære og respekt værd at du bruger en taktik der gør signalet så færdigt som muligt
Jamen, det gør jeg ikke. Måske har jeg ikke udtrykt mig klart nok, men jeg bruger udelukkende UAD-plugins til "komfort"medhør, - revb., delay og måske lidt eq og lidt comp - og det bliver aldig "båndet". Så de 4-5 plugins der følger med lydkortet, passer til mit brug.

Og for så at foregribe begivenhedernes gang: UAD plugins er for dyre, de har et gnidret/mikroskobisk GUI og der er andre plugins, som jeg hellere vil bruge... YMMV

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator

Indlæg af bluefonia »

@dormin:
tak for input. Jeg har fundet ud af, at en late 2012 ikke kan "vise" en 4K opløsning - kun 2560 x 1440. Jeg vil så selvfølgelig få en større skærm, - altså med en 32" - men stadig med samme opløsning som på min nuværende iMac skærm
En 4K skærm - vil det ikke bare gøre skrifttyperne mindre på skærmen - selvom du kommer op i 32"?
Jeg er selv lidt usikker her, men min søn har en 24" 4K LG skærm, og der ser det fint ud for mig - om han så har sænket opløsningen lidt, skal jeg så faktisk ikke kunne sige. Skærmbiledet/tekst stod i hvertfald skarpere for mig på hans skærm end min egen.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

bluefonia skrev:
tirs 4. maj 2021 18:06
Og for så at foregribe begivenhedernes gang: UAD plugins er for dyre, de har et gnidret/mikroskobisk GUI og der er andre plugins, som jeg hellere vil bruge... YMMV
Jeg har heller aldrig set lyset i dem, og er også ved at være grundigt træt af, især tæppebombningen med tilbud fra Waves .. man går lynhurtigt hen og bliver ærgerlig over at have betalt lige lidt mere end dagens slagtilbud.

Det har for mig været en proces at kunne opdrive modet til at gå "...Sinatra" (My way) - bevares mixing DAW's kan da lære en et eller andet, men derfra og så til at lægge alle æg i samme kurv...

--sd

Nyt svar