Delay på sidste note

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
docone
Medlem
Sted: Århus

Delay på sidste note

Indlæg af docone »

Jeg har en bassline hvor jeg gerne vil have delay på den sidste tone. Jeg tænkte at jeg kunne styre det med automatisering af wet/dry men det kan man ikke da alle note bliver behandlet.

Er der en smart løsning som jeg overser eller er jeg bare nød til at lave et ekstra track med delay på og så bruge dette track til den sidste note?

Det er i Logic Pro x og med NI Replika delay

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

I stedet for wt/dry bruger jeg bare bypass

Medlemsavatar
docone
Medlem

Indlæg af docone »

Sådan en er der ikke på mit delay og jeg kan ikke tænde og slukke via automatisering

Medlemsavatar
docone
Medlem

Indlæg af docone »

Den er fundet - den lå bare under Insert og ikke under mit delay

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg ville altid lave den slags effekt som en Send FX, og ikke som insert på dit Dry spor. Oftest, når man mixer mellem Dry og Wet signal i eksempelvis delay plugins, så vil dit Dry signal blive dæmpet, når der skrues fra Dry mod Wet.
Ved at have den våde effekt på en separat Send, så forbliver niveauer uændret.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Sted: Odense

Indlæg af Seskho »

Enig med Christoffer. Sæt delay ind på en FX kanal og send fra dit spor. Så undgår du at miste volumen på dit spor ved at styre mellem dry/wet. Eller du kan optage den sidste note med fuld delay (100% wet) og bounce til et nyt spor. Men så mister du muligheden for ændre lyden senere.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

Samtidigt, ved at have en separat delay send, så kan du påvirke delay'et separat, eksempelvis EQ'e, distorte/bitcrushe eller degradere lyden på en måde der kan få delayet til at sidde bedre i mixet. Hvis ikke det skal være 100% clean digital gengivelse.
Efter delay'et kan du også proppe en compressor som sidechain trigges af den tøre vokal, så når vokalen kommer tilbage, dræbes delay'et, for at skabe klarhed i mixet.
Og mange andre eksempler.

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Det lyder som om at automation på input til delay fra bass kunne gøre tricket bedre I stedet for wet/ dry. Stadig som send effekt. Smart trick med at ducke delay som christoffer har. I dette tilfælde er det måske bassen selv der skal ducke delay.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

Nårh ja sorry, bass selvfølgelig. Men tricks'ne med processering før/efter delayet på sin egen send er jo rimelig universelle.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Hvad er noter for noget?

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Hvis du bruger Logic's egen Tape-Delay, kan du skrue op og ned for Dry/Wet separat. Så kan du have plugin'et på hele tiden med wet på 0%, og så bare atuomate den op på 100% når du skal bruge den (og så lade dry blive på de 100% også, så ikke du "mister" den note som du vil have delayet på).

Billede

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

hvis du laver kopi af bas sporet - flytter sporet hen til xxx skruer lidt ned - måske krydre lidt med ekko
den teknik bruger jeg

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg ville altid lave det som et send og bare automate sendet.

Men en anden løsning jeg bruger (ikke på bas dog) er at sende hele tiden til en aux, og så på auxen have en side-chain comp, der dykker hardcore på kilden.

På den måde dukker delayet automatisk op i halerne/sidste note, men ikke synderligt undervejs.

Det er i hvert fald et supernemt hack.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist

Hvis det er en rytmisk ting som skal ske eksempelvis hver 4. bar e.l., så ville jeg personligt sende hele tiden, som Holger, og så have en volume shaper foran effekten, som åbner for signalet når det er tid. I mit tilfælde Polyverse Gatekeeper, andre der kan nævnes er Cableguys Volumeshaper, XFER LFO Tool m.fl.
Men det hører også med tll historien, at jeg generelt undgår automations, hvis der er et alternativ.

Nyt svar