Lydkort via adat kræver driver?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
soduno
Medlem
Indlæg: 794
Sted: Denmark - Copenhagen

Lydkort via adat kræver driver?

Indlæg af soduno »

Jeg tænker at købe et RME Digiface USB interface, da de virker utrolig versatile.
Hvis man forbinder andre lydkort via digiface adat porte, kræver de lydkort så drivere, eller er det kun Digiface der kræves driver?
James May:
"Look, i can't dummy it down to your level because I am scared of hights"

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Signalet der sendes gennem TOSLink porten (S/PDIF eller ADAT) er et standardsignal.

Der er ingen proprietær kommunikation mellem de to lydkort og derfor er RME Digiface ligeglad med hvor signalet stammer fra (drivermæssigt).

Medlemsavatar
soduno
Medlem
Indlæg: 794
Sted: Denmark - Copenhagen

Indlæg af soduno »

Perfekt- tusinde tak for hurtigt svar :-)
James May:
"Look, i can't dummy it down to your level because I am scared of hights"

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. liiige et øjeblik!

Hvis du tænker på at bruge f.eks. preamps fra andre lydkort og sende dem ind i et DigiFace - uden drivere - så kræver det at de lydkort kan køre "standalone" - altså, at de husker hvad end indstillinger du har sat dem til og bliver ved med at sende lyd igennem efter du har disconnected fra computeren. Hvis du allerede ved hvilke andre lydkort det drejer sig om, så skriv dem lige her - så er det sikkert nemt at finde ud af hvad du er oppe imod.

DigiFace bliver ofte brugt sammen med dedikerede adat-convertere eller preamps - men også til at kæde flere systemer sammen. ADAT er som Holger skriver ganske rigtigt "driverløst", men om det du vil forbinde det med kan virke uden drivere er noget andet - og noget der skal undersøges - og det er den problemstilling jeg læser ud af dit oprindelige spørgsmål ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
soduno
Medlem
Indlæg: 794
Sted: Denmark - Copenhagen

Indlæg af soduno »

Tak for god info.

De lydkort der er tale om er 2x ældre M-Audio Profire 8 kanals.
https://m-audio.com/products/view/profire-2626

Så vidt jeg kan læse på deres side, så understøtter og de kan køre "standalone"?
James May:
"Look, i can't dummy it down to your level because I am scared of hights"

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

soduno skrev: man 26. apr 2021 22:07 Tak for god info.

De lydkort der er tale om er 2x ældre M-Audio Profire 8 kanals.
https://m-audio.com/products/view/profire-2626

Så vidt jeg kan læse på deres side, så understøtter og de kan køre "standalone"?
Ja det ser sådan ud.
You can also disable the D/A conversion to allow the analog input channels to route to both the analog and ADAT optical outputs—transforming the ProFire 2626 into a standalone 8-channel mic pre with eight discrete analog outputs plus 8-channel ADAT output.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
soduno
Medlem
Indlæg: 794
Sted: Denmark - Copenhagen

Indlæg af soduno »

Nu får jeg lige en tanke, det er måske lidt en afstikker.
Adat kabler. Er der nogen essentiel forbedring ved brug af high-grade kabler, eller der det blot snak?
Vi snakker om maks 2-3 meters afstand mellem kort og interface.
James May:
"Look, i can't dummy it down to your level because I am scared of hights"

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Når vi snakker 2-3M bruger jeg 95% af tiden de billige fra Harald Skrald, men det er så i forbindelse med kortere teater/musical produktioner hvor jeg uden problemer kan have et eller to klar i reserve.
Har dog de sidste 12 år kun haft et enkelt kabel som stod af, og det var endda et af de mere high-end, det blev skiftet til et billigt og har siden kørt uden problemer.

I studiet på arbejdet har vi i de sidste 11-12 år haft de samme billige kabler på Profire/ADA8000 setuppet og aldrig haft problemer med dem (det er de samme kabler vi stadig har siddende til)

Nyt svar