Fix til at udpakke stor/fejlbehæftet ZIP på macOS

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Fix til at udpakke stor/fejlbehæftet ZIP på macOS

Indlæg af Holger »

Jeg oplevede at en relativ stor zip (knap 7 GB) ikke ville udpakke fra Dropbox.

Så antog jeg at Dropbox fuckede da Dropbox selv pakkede til ZIP, men den virkede heller ikke fra WeTransfer med en ny pakke fra produceren.

Fejlen var "Unable to expand "filnavn.zip" into "Downloads" (Error 2 - No such file or directoy.)"

Løsningen var her:
https://apple.stackexchange.com/questio ... -directory

Denne simplificerede løsning virkede for mig:

1. Åbn Terminal

2. Kør en repair disk permissions, evt. fra Disk Utility

3. Herefter skriv i Terminal

Kode: Vælg alt

unzip 
og så drag & drop ZIP filen ind, så skriver den selv stien ud i Terminalen.

Bemærk, at via Terminalen unzipper man ud i roden af din user på hard disken - ikke Downloads-folderen fx.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev:
ons 16. sep 2020 12:15
Jeg oplevede at en relativ stor zip (knap 7 GB) ikke ville udpakke fra Dropbox.

Så antog jeg at Dropbox fuckede da Dropbox selv pakkede til ZIP, men den virkede heller ikke fra WeTransfer med en ny pakke fra produceren.

Fejlen var "Unable to expand "filnavn.zip" into "Downloads" (Error 2 - No such file or directoy.)"

Løsningen var her:
https://apple.stackexchange.com/questio ... -directory

Denne simplificerede løsning virkede for mig:

1. Åbn Terminal

2. Kør en repair disk permissions, evt. fra Disk Utility

3. Herefter skriv i Terminal

Kode: Vælg alt

unzip 
og så drag & drop ZIP filen ind, så skriver den selv stien ud i Terminalen.

Så unzipper den ud i roden af din user på hard disken - ikke i Downloads.
Jeg tror faktisk at det er første gang jeg har set at "Repair Disk Permissions" rent faktisk har afhjulpet et problem. Det er så ikke første gang jeg har set det som en foreslået løsningsmodel ;)
--
Robert

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Holger skrev:
ons 16. sep 2020 12:15
Så unzipper den ud i roden af din user på hard disken - ikke i Downloads.
Som standard er den sat til at pakke filen ud i samme mappe som zip filen befinder sig. Så hvis problemet var at pakke ud til Downloads mappen, så ville løsningen være bare at flytte zip filen til Desktop'en og så udbakke den der.

Alternativt kan man altid gå ind og åbne "Archive Utility" (Søg i Spotlight) og ændre udpakningsstedet under indstillinger :)
Screenshot 2020-09-16 at 13.26.44.png
Screenshot 2020-09-16 at 13.26.44.png (267.5 KiB) Vist 167 gange

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Tak, men det er ikke et problem relateret til placeringen. Den kan ikke pakkes ud noget sted via Archive Utility.

Det er så vidt jeg kan se noget med permissions eller størrelsen på ZIP-filen, som skaber denne fejl (eller måske en intern folder i zippen).

Den eneste løsning jeg kunne finde og som virkede var ikke at bruge det indbygget Archive Utility direkte, men at bruge Terminalen.

Når Terminalen bruges til at udpakke er det irrelevant hvad Archive Utilitys preferences er og den udpakker (altid?) i roden af brugeren med mindre andet er defineret.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Pastorius skrev:
ons 16. sep 2020 12:56

Jeg tror faktisk at det er første gang jeg har set at "Repair Disk Permissions" rent faktisk har afhjulpet et problem. Det er så ikke første gang jeg har set det som en foreslået løsningsmodel ;)
Haha, ja.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Holger skrev:
ons 16. sep 2020 13:34
Tak, men det er ikke et problem relateret til placeringen. Den kan ikke pakkes ud noget sted via Archive Utility.
Ok, det troede jeg bare da du skrev: "Så unzipper den ud i roden af din user på hard disken - ikke i Downloads."

Holger skrev:
ons 16. sep 2020 13:34
Den eneste løsning jeg kunne finde og som virkede var ikke at bruge det indbygget Archive Utility direkte, men at bruge Terminalen.
Ok, det sjove er bare at de begge bruger præcis samme engine til at pakke ud, så vidt jeg har forstået.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Editeret for tydelighed nu.

Ja, det gør de muligvis, men måske er der nogle præferencer eller mangel på ressourcer/rettigheder, som giver Archive Utility via Finderen problemer.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev:
ons 16. sep 2020 14:27
Editeret for tydelighed nu.

Ja, det gør de muligvis, men måske er der nogle præferencer eller mangel på ressourcer/rettigheder, som giver Archive Utility via Finderen problemer.
Skulle du Sudo'e i termnialen?

Edit: fik læst vejledningen. Det mest sandsynlige er vist at der er en eller fejl i zip-filen, som blev løst ved repair. Det skuffer mig lidt, for så at det nol ikke gjort nogen forskel at reparere disktilladelserne.
--
Robert

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Jeg sudo'ede ikke, nej.

Det interessante for mig er hvorfor fejlen både skete da Dropbox selv zippede og da de manuelt zippede og uploadede via WeTransfer.

Altså noget som enten sker pga. størrelsen eller pga. noget andet med filer/folderne i zippen.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev:
ons 16. sep 2020 15:49
Jeg sudo'ede ikke, nej.

Det interessante for mig er hvorfor fejlen både skete da Dropbox selv zippede og da de manuelt zippede og uploadede via WeTransfer.

Altså noget som enten sker pga. størrelsen eller pga. noget andet med filer/folderne i zippen.
Et eller andet ustandardiseret i zippen - i kombination med noget andet der trigger det?
(Edit: Glem det, jeg skal løre at læse hvad du skriver)
--
Robert

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hmm.. fedt at det lykkedes, jeg har et par gange løbet i det problem, hvor jeg ikke løste det, men blot har overført uzippet via min egen NAS.
Men dejligt at der er en løsning.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har også haft meget "sjov" med zip på tværs af platforme.
Jeg kan varmt anbefale rar eller 7zip i stedet for.
Bare ærgeligt at zip ligesom er gået hen og blevet en standard.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar