Lydkvalitet Spotify vs Tidal over AirPlay eller Connect

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Lydkvalitet Spotify vs Tidal over AirPlay eller Connect

Indlæg af Holger »

Jeg har p.t. både Premium Spotify (320kbps AAC eller lign.) + Tidal (High - 320kbps AAC eller lign.) fra desktop Mac.

Begge dele burde lyde ens eller ekstremt tæt på hinanden.

Når jeg streamer fra Tidal gøres det via AirPlay fra min iMac til min Denon CEOL -forstærker. Det lyder ganske fint.

Når jeg streamer fra Spotify gøres det via Spotify Connect, som reelt streamer direkte fra forstærkeren, mens iMac'en kun fungerer som interface.

Tidal lyder væsentligt bedre, som 2 - 2.5 gang højere bitrate (320 kb/s agtigt). Spotify lyder metallisk og snerrende i lyden (128 kb/s agtigt).

Nogen som har en forklaring? Jeg kan jo gætte på at Spotify Connect af uvisse årsager streamer lavere kvalitet end jeg betaler for, måske fordi den ikke fatter at jeg er Premiumkunde.

Andre som har oplevet, at AirPlay lyder bedre end (Spotify/Tidal) Connect?

Medlemsavatar
kplinc
Medlem
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

Holger- du har alt for gode monitors- gør som pøbelen : brug ipods.....
Spøg til side: Hvad skal man masterere efter: Spotify-Youtube -Tidal- iTunes? . Youlean Loudness meter pro bidrager dejligt til forvirringen. Derudover- ja, airplay lyder også bedst hos mig.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Lige her er det faktisk i vores bibliotek jeg lytter, på System Audio speakers.

Så det er hørbart på selv mindre speakers i halvdårlige akustiske betingelser.

Hvis man partout vil masterere efter et bestemt target, så vil jeg anbefale min. -9.4 LUFS integreret (I), som svarer til et worst case scenario med ReplayGain Loud setting i Spotify Premium.

Det er laveste (højeste!) fællesnævner for de loudness normaliserede services.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev:
lør 12. sep 2020 13:22
Jeg har p.t. både Premium Spotify (320kbps AAC eller lign.) + Tidal (High - 320kbps AAC eller lign.) fra desktop Mac.

Begge dele burde lyde ens eller ekstremt tæt på hinanden.

Når jeg streamer fra Tidal gøres det via AirPlay fra min iMac til min Denon CEOL -forstærker. Det lyder ganske fint.

Når jeg streamer fra Spotify gøres det via Spotify Connect, som reelt streamer direkte fra forstærkeren, mens iMac'en kun fungerer som interface.

Tidal lyder væsentligt bedre, som 2 - 2.5 gang højere bitrate (320 kb/s agtigt). Spotify lyder metallisk og snerrende i lyden (128 kb/s agtigt).

Nogen som har en forklaring? Jeg kan jo gætte på at Spotify Connect af uvisse årsager streamer lavere kvalitet end jeg betaler for, måske fordi den ikke fatter at jeg er Premiumkunde.

Andre som har oplevet, at AirPlay lyder bedre end (Spotify/Tidal) Connect?
Der er vel i princippet 4 variale. Spotify, Tidal, Airplay og spotify's trådløse protokol. Hvordan lyder Tidal vs Spotiy på hovedtelefoner direkte på iMAc'en? (Edit - eller der er du måske allerede, så kunne man måske prøve spotify med airplay fra imacs lyd ud).
--
Robert

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Er der forskel hvis du gør fra fra iPhonen/iPad?

Jeg forstår ikke at du ikke bare hopper på Apple Music, de har helt sikkert testet deres produkt sammen med Airplay. 😁
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem

Indlæg af MrBacon »

Holger skrev:
søn 13. sep 2020 01:31
Lige her er det faktisk i vores bibliotek jeg lytter, på System Audio speakers.

Så det er hørbart på selv mindre speakers i halvdårlige akustiske betingelser.

Hvis man partout vil masterere efter et bestemt target, så vil jeg anbefale min. -9.4 LUFS integreret (I), som svarer til et worst case scenario med ReplayGain Loud setting i Spotify Premium.

Det er laveste (højeste!) fællesnævner for de loudness normaliserede services.
Hov, what? -9.4 på spotify premium? Ikke -11?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Ved de gennemsnitlige -11 LUFS (I) med Loud settingen har du stadig en ca. +\-1.5 LU varians* mellem LUFS og ReplayGain, hvor sidstnævnte er den reelle algoritme i Spotify (+offset pr. playback setting).

Folk glemmer, at Spotify ikke bruger LUFS.

Det giver et target på -9.4 LUFS (I) for at være på den sikre side af Spotifys limiter ved samtlige playback settings.

Samtidig er det højt nok til alle andre services på markedet, altså en slags laveste (højeste!) fællesnævner.

Det betyder ikke, at man partout skal presse noget højere eller at man i det hele taget skal tage “Loud” settingen i betragtning - kun et fåtal bruger den.

Men there u go.

*Jeg har efterprøvet værdierne ved at måle 100 sange på Spotify og sammenligne med LUFS, så det burde være til at stole på i praksis, omend der teknisk set godt kunne være en større variation end 1.5 LU under særlige omstændigheder. Eller pga. en bug - har set enkelte typisk dupletnumre med bugged loudness metadata, som fx spiller helt uden normalisering.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Hald skrev:
tirs 15. sep 2020 09:02
Er der forskel hvis du gør fra fra iPhonen/iPad?

Jeg forstår ikke at du ikke bare hopper på Apple Music, de har helt sikkert testet deres produkt sammen med Airplay. 😁
Udvalget er for lille, desværre.

Default avatar
betamax
Medlem

Indlæg af betamax »

Jeg har en Bluesound Powernode 2 som jeg bruger Spotify Connect på - det lyder cirka så godt som 320kbps kan lyde. Jeg vil tro at det kan have at gøre med at din Ceol bruger en ældre Spotify Connect protokol, eller på anden måde fungerer som flaskehals. Ved ikke hvilke begrænsninger der ligger på Airplay, de varierer muligvis også fra produkt til produkt/firmware til firmware.

Nyt svar