Voxengo PHA-979 (og evt. andre fasedrejere)

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Voxengo PHA-979 (og evt. andre fasedrejere)

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg læser i manualen til Voxengo PHA-979, at den er lineær fase.
Normalt afhænger ringning i faselineære EQ's af stejlhed, frekvensen på cut-filteret iforhold til materialet m.m., men her er der jo tale om at man drejer hele signalet samme mængde. Gør man det så over eller under den hørbare grænse, hvis det overhovedet foregår som i en EQ. Er det som en shelf EQ der spænder over hele frekvensspektret?
Opstår der ringning? Opstår der andre bivirkninger?
... Jeg får flere spørgsmål end svar frem, når jeg tænker over emnet... :)

Nogen der evt. kender en god gratis frit justerbar fasedrejer? Jeg har flere rigtig vellydende Phaser plugins, men dem anser jeg mere som EQ's med all-pass filtre, alt fra 6-48 filtre, imodsætning til en dims der "bare" skal fasedreje hele signalet.
Jeg skal oigså ha' prøvet Melda's FreeFormPhase af, og idéen i den er jo totalt skør (på den fede måde), at man kan dreje separate områder som man nu lyster. Men i udgangspunktet leder jeg efter en dims der fasedrejer hele signalet, eksempelvis til aligning af overgang fra kick til bass o.l.

Gør mig meget gerne klogere på emnet.

Medlemsavatar
Søren Dyhr  
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Christoffer I. N. skrev:
fre 11. sep 2020 20:43
.Men i udgangspunktet leder jeg efter en dims der fasedrejer hele signalet, eksempelvis til aligning af overgang fra kick til bass o.l.
Hvis det er i en DAW kan jo offset'e spor i forhold til hinanden, på øjemål ... nudging - men Sound Radix Auto Align gør sådan noget:

--sd

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg er ikke interesseret i tidsforskydelse, selvom jeg godt ved at vi kan være nede at tale nogle hundrede samples eller mindre iforhold til korrekt timing osv., i et tænkt eksempel. Det vil jo variere fra situation til situation.

Jeg kender godt Sound Radix Auto Align, men den er både dyrere end Voxengo, samt den er automatisk. Jeg vil i udgangspunktet gerne selv aligne fase med et skop, og ikke stole på en auto-algoritme.

Medlemsavatar
Søren Dyhr  
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Christoffer I. N. skrev:
lør 12. sep 2020 01:18
Jeg er ikke interesseret i tidsforskydelse, selvom jeg godt ved at vi kan være nede at tale nogle hundrede samples eller mindre iforhold til korrekt timing osv., i et tænkt eksempel. Det vil jo variere fra situation til situation.
Men korrektion af fase i overtonerne i forhold til grundtonen, giver kun mening lige i det øjeblik skiftet foretages ... vores hjerne korrigerer for det i akustikken. Eddy Bøgh Brixen illustrerede dette en gang i et shootout for store PA anlæg. Du vil jo heller ikke have nogen som helst styr på hvor langt dine lyttere har højttalerne adskildt fra hinanden, eller hvor meget dæmpning lyden der kastes forsinket fra svaret vægge og loft har fået, selvom man man kan styre det en smule med endfire konstruktioner i PA sammenhæng, men her gør man det primært af miljø hensyn, at holde bunden inde på stadion ... og her gøres det med gæt en gang med tidsforskydelse.

Så måske er du i virkeligheden interesseret i de her skift, som jeg var inde på:

https://emptyroomsystems.com

--sd

Nyt svar