Laptop til musik

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
JeBr
Medlem

Laptop til musik

Indlæg af JeBr »

Der er sikkert adskillige tråde ang dette emne men jeg har ikke kunne finde nogle der tager udgangspunkt i mit prisleje som ikke ganske gamle.

Jeg skal have købt mig en ny Bærbar pc. Den skal bruges til sangskrivning, musikproduktion, til livebrug + det løse.
Den skal derfor være i stand til at køre stabilt og til at køre masserer af vst'er uden problemer.

Prislejet er under 6000 (eller en anelse mere hvis det virkeligt giver mening)

Nogle forslag?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Prislejet er forkert quadcore i5 med 16 G ram og en SSD koster lidt over 10K uanset om det er en PC eller en Mac, især livebrug med buffers på under 32 samples vil blive lidt af et problem.

--sd

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator

Indlæg af the songcabinet »

Prøv at finde noget brugt. Du har brug for ca i7, 32+ gb ram, og min 1tb hdd. Du kan nok finde en brugt Microsoft Surface Pro med de specs. indenfor budgettet.
Senest rettet af the songcabinet tors 30. jul 2020 15:51, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Det kommer jo an på hvad du laver. Hvis du optager sang-guitar-bas ol uden de tunge plugins. Og måske et trumme plugins. Tror jeg ikke du vil få problemer hvis du f.eks holder dig til 4-6 track. Jeg bruger en PC med i3 processor og 8gb ram og 250 gb ssd. Processoren er 2 kernet. men 2X 4 GHz.. Jeg tror ikke jeg ville kunne bruge en PC, som er 4-5 år gammel. Jeg tror de nye generationer af processorer er meget bedre.
Og jeg ville heller ikke nå langt hvis jeg skulle bruge windows lyddriver.

Men den måde de fleste, her på LM, laver musik. Kræver meget mere. :)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Kimex skrev:
tors 30. jul 2020 12:31
Det kommer jo an på hvad du laver. Hvis du optager sang-guitar-bas ol uden de tunge plugins. Og måske et trumme plugins. Tror jeg ikke du vil få problemer hvis du f.eks holder dig til 4-6 track. Jeg bruger en PC med i3 processor og 8gb ram og 250 gb ssd. Processoren er 2 kernet. men 2X 4 GHz.. Jeg tror ikke jeg ville kunne bruge en PC, som er 4-5 år gammel. Jeg tror de nye generationer af processorer er meget bedre.

Men nu bliver der talt om "køre masserer af vst'er" ... hvilket på lidt mindre tale sprog, vist nok betyder "en masse vst'er" - ligesom her der antydes det, at kreativiteten, mere er leg end en forud gennemtænkt formålsbestemt aktivitet, hvor man ikke behøver at skulle have lavet de kedelige mellemregninger og har fået reduceret indgrebene til det absolutte minimum ...kort sagt en egentlig faglighed.

Om det, at prøve at snyde pædagogerne til opmærksomhed, så egentlig er kreativt i sig selv eller det bare er et urbaniserings biprodukt, hvor nogen bliver nødt til at lave pseudoarbejde for ikke at røve banker som deres daglige udkomme? :wink:

Som jeg ser det, så kræver det sunde veludrustede signaler, at undgå de lange plugin kæder ... der og kun der, kan man se let på CPU og Buffersize - fordi tingene mixer sig næsten af sig selv. Folk der mixer ITB og som professionelt lever af det, bruger kun fornuftige optagelser gjort med gode preamps og mikrofoner og er slet ikke ude i CPU krævende plugin diarré!

Med det budget ville det her måske give mere mening:

https://www.thomann.de/dk/qsc_touchmix_8.htm

--sd

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem

Indlæg af MrBacon »

Til budgettet får du nok mest bang for the buck med en AMD processor. Her er 2 bud på laptops med 8 kernet processor (4700u), SSD disk (512GB), og 16GB ram.

https://www.power.dk/pc-og-tilbehoer/co ... p-1078172/
https://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-I ... 05/2864089

De har nogenlunde samme specs - Lenovo'en har lidt mindre skærm - til gengæld er det et IPS (touch)display.

Prøv at læse lidt reviews på de 2 modeller - og tag evt i en power og tjek Acer'en ud (de har garanteret også Lenovoen i en eller anden fysisk butik). Husk at tjekke om der er forskel på antal af f.eks. USB indgange osv, hvis det spiller en rolle for dig.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator

Indlæg af Kimex »

Søren Dyhr skrev:
tors 30. jul 2020 14:49
Kimex skrev:

Men nu bliver der talt om "køre masserer af vst'er" ... hvilket på lidt mindre tale sprog, vist nok betyder "en masse vst'er" - ligesom her der antydes det, at kreativiteten, mere er leg end en forud gennemtænkt formålsbestemt aktivitet, hvor man ikke behøver at skulle have lavet de kedelige mellemregninger og har fået reduceret indgrebene til det absolutte minimum ...kort sagt en egentlig faglighed.

Om det, at prøve at snyde pædagogerne til opmærksomhed, så egentlig er kreativt i sig selv eller det bare er et urbaniserings biprodukt, hvor nogen bliver nødt til at lave pseudoarbejde for ikke at røve banker som deres daglige udkomme? :wink:

Som jeg ser det, så kræver det sunde veludrustede signaler, at undgå de lange plugin kæder ... der og kun der, kan man se let på CPU og Buffersize - fordi tingene mixer sig næsten af sig selv. Folk der mixer ITB og som professionelt lever af det, bruger kun fornuftige optagelser gjort med gode preamps og mikrofoner og er slet ikke ude i CPU krævende plugin diarré!

--sd
Jeg overså at der skulle bruges mange vst plugins . Og så formoder jeg da der kræves en langt kraftigere PC.
Ellers er jeg ikke sikker på at jeg ved hvad du mener med de´udgydelser om faglighed og pædagoger.

Jeg gør det på en anden måde, fordi jeg kan spille på strengeinstrumenter og overså vst blev nævnt. Jeg argumenterede ikke for at det er den rigtige måde at gøre det på.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Kimex skrev:
tors 30. jul 2020 17:29
Ellers er jeg ikke sikker på at jeg ved hvad du mener med de´udgydelser om faglighed og pædagoger.
Det der på tomgangs-dansk hedder "at gøre en forskel"

--sd

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator

Indlæg af Kimex »

Pudsigt som man kan se forskelligt på tingene. Jeg kender dig ikke. Men når nogen sætter sig op på den høje hest og belærer mig. Må jeg gøre opmærksom på at de taler til en somoverhovedet ikke kan se at de bidrager med noget som helst til vores samfund. Og om de ikke skulle få sig et rigtigt arbejde .

Jeg ved ikke hvorfor du indleder et personangreb mod mig ud fra en helt neutral kommentar om computer. :dork:
Så jeg stopper her.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Kimex skrev:
tors 30. jul 2020 18:36
Pudsigt som man kan se forskelligt på tingene. Jeg kender dig ikke. Men når nogen sætter sig op på den høje hest og belærer mig. Må jeg gøre opmærksom på at de taler til en somoverhovedet ikke kan se at de bidrager med noget som helst til vores samfund. Og om de ikke skulle få sig et rigtigt arbejde .

Jeg ved ikke hvorfor du indleder et personangreb mod mig ud fra en helt neutral kommentar om computer. :dork:
Så jeg stopper her.
Det var ikke ment som et personangreb, men mere møntet på voldsomt plugin brug som jeg fatter hat af!

--sd

Default avatar
JeBr
Medlem

Indlæg af JeBr »

Søren Dyhr skrev:
ons 29. jul 2020 15:32
Prislejet er forkert quadcore i5 med 16 G ram og en SSD koster lidt over 10K uanset om det er en PC eller en Mac, især livebrug med buffers på under 32 samples vil blive lidt af et problem.

--sd
Nej den er skam god nok. Prislejet er som anført. :wink:

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

JeBr skrev:
søn 9. aug 2020 17:56
Nej den er skam god nok. Prislejet er som anført. :wink:
Ja så er det kun:

https://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-I ... 05/2864089 ...der vist kan det, fra spritny!

--sd

Default avatar
JeBr
Medlem

Indlæg af JeBr »

Kimex skrev:

Jeg skal primært bruge den til sangskrivning og altså ikke multi-tracking (som jeg tror du snakker om). Jeg skal typisk indspille maks 2 spor af gangen. Hvad er der i vejen med windows lyddriver?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

JeBr skrev:
søn 9. aug 2020 18:05
Jeg skal primært bruge den til sangskrivning og altså ikke multi-tracking (som jeg tror du snakker om). Jeg skal typisk indspille maks 2 spor af gangen. Hvad er der i vejen med windows lyddriver?
Hvad jeg har hæftet mig ved dit spørgsmål, har været mix live, og det er her du ville kunne komme til kort, uden tilstrækkelig processor kraft, ram og en så SSD, men hvis det bare for at kunne afspille noget tidligere tracket, kan slippe afsted med stort set alt du kan få fat i, jeg bruger min mobilos.

--sd

Default avatar
JeBr
Medlem

Indlæg af JeBr »

Error
Senest rettet af JeBr søn 9. aug 2020 18:32, rettet i alt 3 gange.

Default avatar
JeBr
Medlem

Indlæg af JeBr »

Søren Dyhr skrev:

--sd
Al sangskrivning og arrangering er leg og "kedelige mellemregninger" og det er nøjagtigt hvad pc'en skal bruges til. VST'er er også softsynths og er ikke begrænsede til plugins brugt til at "polere en lort". Det eneste du ved om mig er at jeg har en begrænset viden om computere, så lad være med at anfægte min faglighed.

Default avatar
JeBr
Medlem

Indlæg af JeBr »

Søren Dyhr skrev:

Men nu bliver der talt om "køre masserer af vst'er" ... hvilket på lidt mindre tale sprog, vist nok betyder "en masse vst'er"
Det måtte du bare påtale?

Default avatar
JeBr
Medlem

Indlæg af JeBr »

Søren Dyhr skrev:
søn 9. aug 2020 18:17
JeBr skrev:
søn 9. aug 2020 18:05
Hvad jeg har hæftet mig ved dit spørgsmål, har været mix live, og det er her du ville kunne komme til kort, uden tilstrækkelig processor kraft, ram og en så SSD, men hvis det bare for at kunne afspille noget tidligere tracket, kan slippe afsted med stort set alt du kan få fat i, jeg bruger min mobilos.

--sd
Jeg har ikke været tydelig nok i spyttet. Afvikling af backingtracks og softwaresynths.

Default avatar
JeBr
Medlem

Indlæg af JeBr »

MrBacon skrev:
tors 30. jul 2020 15:20
Til budgettet får du nok mest bang for the buck med en AMD processor. Her er 2 bud på laptops med 8 kernet processor (4700u), SSD disk (512GB), og 16GB ram.

https://www.power.dk/pc-og-tilbehoer/co ... p-1078172/
https://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-I ... 05/2864089

De har nogenlunde samme specs - Lenovo'en har lidt mindre skærm - til gengæld er det et IPS (touch)display.

Prøv at læse lidt reviews på de 2 modeller - og tag evt i en power og tjek Acer'en ud (de har garanteret også Lenovoen i en eller anden fysisk butik). Husk at tjekke om der er forskel på antal af f.eks. USB indgange osv, hvis det spiller en rolle for dig.
Tak! Jeg har faktisk kigge lidt på acer'en.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

JeBr skrev:
søn 9. aug 2020 18:28
Al sangskrivning og arrangering er leg og "kedelige mellemregninger" og det er nøjagtigt hvad pc'en skal bruges til. VST'er er også softsynths og er ikke begrænsede til plugins brugt til at "polere en lort". Det eneste du ved om mig er at jeg har en begrænset viden om computere, så lad være med at anfægte min faglighed.
Det eneste jeg her ville sikre mig imod, var bandwaggon argumentation ... sådan noget med; som - "man" og så et modalverbum. At åbne en tråd uden at være lang nok i spyttet med det egentlige formål, giver unægtelig rum for en sværm af gætterier - vel vidende at man faktisk ikke skal besvare retoriske spørgsmål.

--sd

Default avatar
JeBr
Medlem

Indlæg af JeBr »

Søren Dyhr skrev:
søn 9. aug 2020 19:23
JeBr skrev:
søn 9. aug 2020 18:28
Det eneste jeg her ville sikre mig imod, var bandwaggon argumentation ... sådan noget med; som - "man" og så et modalverbum. At åbne en tråd uden at være lang nok i spyttet med det egentlige formål, giver unægtelig rum for en sværm af gætterier - vel vidende at man faktisk ikke skal besvare retoriske spørgsmål.

--sd
Reelt set kunne du have nøjedes med at forholde dig til det jeg havde skrevet. Det gjorde du ikke. Du gav dig til på små-arrogant vis at anfægte min musikalske faglighed og mine danskkundskaber.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

JeBr skrev:
søn 9. aug 2020 19:28
Reelt set kunne du have nøjedes med at forholde dig til det jeg havde skrevet. Det gjorde du ikke. Du gav dig til på små-arrogant vis at anfægte min musikalske faglighed og mine danskkundskaber.
VSTi'er og VST'er ikke det samme ... havde du blot husket i'et!

--sd

Default avatar
JeBr
Medlem

Indlæg af JeBr »

Søren Dyhr skrev:
søn 9. aug 2020 19:35
JeBr skrev:

--sd
Ja, havde jeg blot det.. Så havde det gjort en kæmpe forskel for dit niveau af arrogance?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

JeBr skrev:
søn 9. aug 2020 20:00
Søren Dyhr skrev:
søn 9. aug 2020 19:35
JeBr skrev:

--sd
Ja, havde jeg blot det.. Så havde det gjort en kæmpe forskel for dit niveau af arrogance?
Du skal ikke tage dig af det, sådan er Søren for det meste herinde..

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem

Indlæg af Søren Dyhr »

Det kan givetvis føles arrogant at jeg forsøger at komme en flokmentalitet til livs:
I Danmark er der opstået en helt bestemt måde at tænke på, hvor man kritikløst har lovprist det digitale potentiale, og hvor man har brugt fortællingen om dette potentiale til at retfærdiggøre store politiske it-beslutninger og investeringer. Men det indbyggede paradoks er, at vi i dag ikke kan se en læringsmæssig værdi af disse investeringer
(Jesper Balslev)

...se nu er det her jo møntet på undervisningsverdenen, men vi har jo inden for musikverdenen en grej fetichisme gående under betegnelsen gear acquisition syndrome ... hvor man som hundehvalpen jagter sin egen hale for at kunne slå (nok) til. Musikalitet er vel heller ikke kun at der går Richard Wagner i den hver gang, med dobbelte symfoniorkestre? Noget bare fordi man kan, så behøves man det ikke?

--sd

Nyt svar