Hvilken De-esser kan i anbefale ?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Franne500
Medlem

Hvilken De-esser kan i anbefale ?

Indlæg af Franne500 »

Hej :)

Jeg er efter lang tids pause begyndt at arbejde i studiet igen - Jeg arbejder med en sanger der, i mix-fasen, skal have tilført godt med top/luft, med det resultat at jeg har brug for en De-esser. Jeg synes ikke jeg kan få Logic X's til at fungere optimalt. Hvilken kan i anbefale ?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

FabFilter Pro-MB, hvor du selv kan indstille den til døde. En de-esser skal sandsynligvis automatiseres uanset hvad.

Dertil Izotope RX7 til at fixe klik, smask og bump, samt sibilanter som kræver speciel behandling.

Et typisk problem er ikke kun for høje sibilanter, men forvrængede sibilanter. Typisk pga. for højt indspilningsniveau i mikrofon/preamp/andre dele af kæden. De er næste umulige at fixe, men RX7 er bedst bud her.

Husk at visse sibilanter kan copy+pastes uden de store problemer, især i RX7.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Fabfilter DS.
En af bedste deessere jeg har brugt. Har aldrig brugt fabfilter mb som de esser. Kan sikkert være lige så god.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Brug en anden mikrofon U47 f.eks! .....421 er lavet til at fremhæve de der stemte teutonske s'er, en moderne en der opfører sig U47'sk og som ikke koster skjorten er SE V7.

--sd

Medlemsavatar
Jakob Jørgensen
Medlem

Indlæg af Jakob Jørgensen »

Også en anbefaling af FabFilter DS eller MB herfra.

Medlemsavatar
Rolland
Forum Donator
Sted: Solrod, Denmark

Indlæg af Rolland »

Har du prøvet Melodyne 5? Der skulle ifølge dem selv være en feature, som gør de-essing til lidt af en leg, samtidigt med at den ikke tager alt for hårdt fat - jeg har endnu ikke haft lejlighed til selv at prøve det af?
https://3oland.lnk.to/3olandArtist - 3oland.com - Logic 10.5, MBP Mid 2012 2,9 GHz Intel Core i7, 8GB, 1TB SSD, OSX 10.15.4, FireFace 400

Medlemsavatar
Franne500
Medlem

Indlæg af Franne500 »

Tak for alle de gode input ! :)

Medlemsavatar
kplinc
Medlem
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

"FabFilter Pro-MB, hvor du selv kan indstille den til døde. En de-esser skal sandsynligvis automatiseres uanset hvad.

Dertil Izotope RX7 til at fixe klik, smask og bump, samt sibilanter som kræver speciel behandling.

Et typisk problem er ikke kun for høje sibilanter, men forvrængede sibilanter. Typisk pga. for højt indspilningsniveau i mikrofon/preamp/andre dele af kæden. De er næste umulige at fixe, men RX7 er bedst bud her.

Husk at visse sibilanter kan copy+pastes uden de store problemer, især i RX7."

----og det kan man jo nemt undgå ved at indspille vokaler i minus 6-7 dB.....og så sparer man ca 2500 dkr på at købe RX 7

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Det kan absolut gøres bedre ved at indspille lavere hele vejen gennem kæden.

RX kan man svært undvære uanset hvad, hvis man vil fjerne smask, klik og andet (inkl. i sibilanter, hvor de ikke nødvendigvis har noget at gøre med level).

Medlemsavatar
kplinc
Medlem

Indlæg af kplinc »

Enig Holger. Man kan jo også bruge lavprismetoden: at gå ind i vokalfilen og manuelt sænke 'søpindsvin' 4-5 dB og silence smasks og kliks. Omstændeligt, men brugbart i kombination med fx en Waves deesser....men ja, nemmere med RX7

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Søpindsvin? 😁

Medlemsavatar
kplinc
Medlem

Indlæg af kplinc »

'søpindsvin'.jpeg