TC Electronic Master X HD & Brickwall HD

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

TC Electronic Master X HD & Brickwall HD

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nå, de skal vel tilføjes til arsenalet, Holger?

Produktsider:
https://www.tcelectronic.com/Categories ... DT/p/P0DPS
https://www.tcelectronic.com/Categories ... DT/p/P0E58

Introvideo:

Jeg har ikke gidet at glo hvad prisen er... TC plejer ikke ligefrem at være billigt. I det mindste er controlleren ikke obligatorisk.

Billede
Billede

Medlemsavatar
bryla
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Master X HD $199
Brickwall HD $149
Bundle $279

Det er jo ikke så tosset endda
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Dem har jeg haft lidt tid før de kom ud ;)

Medlemsavatar
bryla
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Har du også haft controlleren?
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Nej, men smart!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Holger skrev:
tors 18. jun 2020 09:34
Dem har jeg haft lidt tid før de kom ud ;)
Er de noget ved iforhold til konkurrenterne?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Master X HD gætter jeg på er målrettet folk der gerne vil have noget relativt simpelt, preset-lignende ved hånden.

Den lyder rigtig godt og kan være intuitiv, men den er ikke for tweak-heads.

Jeg har ikke været involveret i andet end slutningen af beta-fasen, men jeg har normalt brug for at kunne tweake hvert bånds individuelle settings i stedet for makrosettings, fx attack, release, knee og range, som kan være meget forskellige fra bund og top fx.

Til gengæld har Master X HD nogle target curves og en skaleringsfaktor, som virker ret intuitive at lege med.

Fordelen ved disse target curves og det relativt simple design er, at det kan være nemt for nogle at bruge og de ikke risikerer at rode sig blind i bånd og settings.

Og dog - fordi der både er expansion, compression og limiting pr. bånd (og soft clip i røven), så bliver det alligevel hurtigt avanceret for nybegyndere, hvis de piller ;-)

Brickwall HD er lidt i samme dur, altså preset-fokuseret og lyder ganske fint, men igen begrænset med tweaking for at gøre det simpelt.

Mens vi sidder og skriver her, så har jeg lige testet begge på et pop/dance track, hvor de lyder udmærket. Det tog knap et minut at sætte op.

Så når TC siger at målgruppen er både hjemmestudier og professionelle, så er min holdning at mens lydkvaliteten er god nok til professionelle, så vil de fleste professionelle nok foretrække noget med flere settings i.

Jeg tror det er et helt bevidst valg.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Endnu en video - Jeg er foreløbig kun nået til Brickwall delen, men jeg synes sgu, det ser fint ud

Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

Nu har jeg set lidt mere video. Jeg synes, de ser meget fine ud, men jeg tror ikke, jeg er klar til at lægge den slags penge

Jeg har allerede Ozone og Limiter 6GE, og i langt de fleste af mine projekter har jeg så lidt limitering, at jeg har virkelig svært ved at høre hvad limiteren overhovedet laver.

Medlemsavatar
kplinc
Medlem
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

Holger: Først kæmpe respekt for det du laver, alles våde drøm herinde -tror jeg.
Men når du nørder i frekvenserne -tweaker mm- er det så dine øjne du bruger- eller dine ører?
Jeg mener in real life, kan en person med airpods, bøllehat og double rails, høre der mangler lidt i 1200- og 2400 Hz?
Eller er det følelsen af , at det her er sq i orden?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

Er der nogen, der har fundet prisen på plugins uden controllers?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

kplinc skrev:
man 16. nov 2020 12:03
Holger: Først kæmpe respekt for det du laver, alles våde drøm herinde -tror jeg.
Men når du nørder i frekvenserne -tweaker mm- er det så dine øjne du bruger- eller dine ører?
Jeg mener in real life, kan en person med airpods, bøllehat og double rails, høre der mangler lidt i 1200- og 2400 Hz?
Eller er det følelsen af , at det her er sq i orden?
Tak!

Det er ørerne. Hvad tænker du specifikt på med dette spørgsmål?

Jeg tror de fleste almindelige mennesker ingen idé har om hvor meget der skal være i området fx 1.200 og 2.400 Hz, men bliver en mangel eller overdrivelse mere end subtil, så bemærker også almindelige mennesker det.

Men de sætter ikke tekniske ord på, ej heller kan de analysere hvad der foregår på samme måde som en lydtekniker kan. I stedet bliver det udtrykt i mere grove eller teknisk "forkerte" vendinger - eller bare som en udefinérbar følelse af noget mangler eller er "off".

Som lydtekniker er det min opgave at omsætte mine egne instinktive følelser, når jeg hører noget, til en teknisk ændring. Forhåbentligt mødes de to ting i et krydspunkt, hvor det hele går op i en højere enhed, når jeg er færdig.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

KristianNielsen skrev:
man 16. nov 2020 12:13
@Holger: hvad tænker du om Brickwall HD vs. Pro-L2, rent lydmæssigt?
Mit mest diplomatiske svar er nok, at citere fra mit svar længere oppe:
Så når TC siger at målgruppen er både hjemmestudier og professionelle, så er min holdning at mens lydkvaliteten er god nok til professionelle, så vil de fleste professionelle nok foretrække noget med flere settings i.
Sagt med andre ord: når man som professionel mangler adgang til de mere detaljerede indstillinger, så er der også ting du ikke kan opnå. Når du ikke kan opnå dét du ellers ville kunne med en mere tweakable limiter, så vil lyden ikke nå sit potentiale.

Medlemsavatar
kplinc
Medlem
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

Holger:
Om der altid er overenstemmelse ml. det du ser (på en spectral analyse) og det du hører?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Smittefar skrev:
man 16. nov 2020 12:15
Tidligere i tråden er der:
bryla skrev:
tors 18. jun 2020 08:32
Master X HD $199
Brickwall HD $149
Bundle $279

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

kplinc skrev:
man 16. nov 2020 15:34
Holger:
Om der altid er overenstemmelse ml. det du ser (på en spectral analyse) og det du hører?
En ordentlig opsat analyzer er WYSIWYG, dvs. den viser hvad der findes.

Hvis akustikken og højttalerne ellers er nær perfekte, så er der klar sammenhæng mellem analyzeren og det (teoretisk) hørte.

Men herefter spiller mindst tre ting ind:

1) Vores hjerner opfatter ikke nødvendigvis alt hvad der sker. Ligesom med vores syn, så er hjernen faktisk ret selektiv, og tilstødende frekvensområder maskerer hinanden.

2) Vores ører/hjerner omfatter ikke lyd lineært, men med forskellig følsomhed ved forskellige frekvenser. Se “equal loudness contour”. Dette er ikke repræsenteret i en analyzer. Nogle analyzers kan dog tilte repræsentationen groft.

3) Længerevarende resonanser opfattes altid højere eller værre end kortere resonanser, også selvom en kort resonans er lidt højere. En langsommere respons i analyzeren kan hjælpe med at kompensere for dette misforhold mellem det visuelle peak og det opfattede i hjernen.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

Christoffer I. N. skrev:
man 16. nov 2020 15:54
Smittefar skrev:
man 16. nov 2020 12:15
Tidligere i tråden er der:
bryla skrev:
tors 18. jun 2020 08:32
Master X HD $199
Brickwall HD $149
Bundle $279

Men det er vist inkl de der kontrollere. Det bringer det op i samme prisklasse som ProL2, og så ved jeg godt hvilken vej mine penge helst vil.

Nyt svar