Sat på StandBy: Firewire800 lydkort ind i Thunderbolt 3 PCIe kort på PC - Kan man det ? Er der ekstra latency ?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
lydtek
Forum Donator
Indlæg: 32
Sted: Kbh. (Gladsaxe/Søborg + Hvidovre)

Sat på StandBy: Firewire800 lydkort ind i Thunderbolt 3 PCIe kort på PC - Kan man det ? Er der ekstra latency ?

Indlæg af lydtek »

Kære Lydmaskinister!

Har bestilt 2 nye DAWs hos MM-Vision i Lejre. Jeg har PreSonus Studielive 32 Ai med Firewire800 der skal ind i den nye PC.

Er det muligt, og giver det mening i forhold til fremtidssikring, at sætte et Thunderbolt 3 PCIe kort i PC´en og via en eller anden form for konverter at sætte FireWire800 til den vej ?

Hvad skal der evt. til og er konverteringen pålidelig uden yderligere latency ? Jeg tracker både fulde bands mens spiller også softsynth, hvorfor jeg gerne vil arbejde med så lidt latency og deraf lille buffersize som mulig.

Det er dette kort jeg evt. påtænker:
https://www.mm-vision.dk/ASUS-Thunderbo ... ess-3-0-x4

Her et billede med ordren og sammensætningen hos MM-Vision:
(Intel 10. gen. i7 CPU på ASUS bundkort Z490-E ROG med den nye 1200 sokkel)
Specs på de 2 stk. nye PC´ere med 10. gen. i7 fra Intel og den nye sokkel 1200
Specs på de 2 stk. nye PC´ere med 10. gen. i7 fra Intel og den nye sokkel 1200
IMG_3821edit2.jpg (3.5 MiB) Vist 519 gange
Jeg ved godt at FireWire er forældet, men er glad for mine 2 stk. PreSonus Studiolive pulte som lydkort til Cubase 10.5 - har en i mainstudiet og en i hjemmestudiet. Alternativt må jeg ud og finde 2 stk. FireWire PCIe kort at sætte i maskinerne, men synes det kunne være klogt/smart hvis jeg kunne sætte det nye Thunderbolt 3 kort i istedet.

På forhånd mange tak for hjælpen - kan se der er lydmaskinister med forstand/erfaring på Thunderbolt, men har ikke kunnet finde svar i tidligere post på min bekymring.

Coronakrams til jer alle :wink:
Senest rettet af lydtek ons 3. jun 2020 02:39, rettet i alt 1 gang.
PC, Asus Z490-E, i7-10700K, 64 Ram, Win10, Cubase 12, ProAc m100, DynAudio Air6, NS10, Adam A77X og A8X, PreSonus Studio Live 32 Ai, 8-)

Medlemsavatar
lydtek
Forum Donator
Indlæg: 32
Sted: Kbh. (Gladsaxe/Søborg + Hvidovre)

Indlæg af lydtek »

Hmmmmm ...... ser ikke ud til at være den store respons på mine bekymringer og måske det er for søgt eller nyt øv bøv ...... er meget i tvivl om hvordan det ville køre og hvilken driver til lydkortet skal installeres. Asus support eller Presonus må forsøges når det bliver hverdag. Måske jeg alligevel vælger at isætte Thunderbolt 3 kortet i håb om at kunne bruge det til noget fornuftigt og så håbe jeg kan finde FireWire800 PCIe kort til at få lydkortet ind i Cubase. Er der nogen der ved det mindste eller har ideer til hvem der har viden vil jeg rigtigt gerne have info. Men god Pinse til alle og nyd den skønne sol.
PC, Asus Z490-E, i7-10700K, 64 Ram, Win10, Cubase 12, ProAc m100, DynAudio Air6, NS10, Adam A77X og A8X, PreSonus Studio Live 32 Ai, 8-)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det er nok bare mig der er forældet dinosaur der ikke følger med, men mig bekendt kunne thunderbolt ikke bruges på pc.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Uden at vide en masse om Thunderbolt på PC mener jeg da at det er understøttet, det er jo Intel der “ejer” det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
lydtek
Forum Donator
Indlæg: 32
Sted: Kbh. (Gladsaxe/Søborg + Hvidovre)

Indlæg af lydtek »

Hald skrev: man 1. jun 2020 18:32 Uden at vide en masse om Thunderbolt på PC mener jeg da at det er understøttet, det er jo Intel der “ejer” det.
Præcis Hald. 8-) Hele humlen opstår jo ved at jeg har bestilt 2 nye PC´ere og det nye bundkort " Asus Z490-E ROG Strix" understøtter nemlig Thunderbolt 3 ved køb af PCIe kortet "https://www.asus.com/dk/Motherboard-Acc ... rboltEX-3/"

Det vil koste mig kr. 1.100,- mere at få det kort i maskinerne. Og kunne det så bruges via konvertering fra FireWire800 uden ekstra forsinkelse ville det jo umiddelbart være en perfekt og måske fremtidssikret løsning. Men jeg er usikker på hvordan PC´en og Cubase ser det ...... skal FireWire-driveren fra PreSonus stadig installeres eller skal der findes en Thunderbolt 3 ASIO-driver for at det virker :?

Derudover skal jeg ofre 2 x 2 convertere/adaptere fra FW800 -> Thunderbolt 2 -> Thundrbolt 3 til omkring en tudse oveni.

Lidt ærgerligt hvis det ikke virker, men meget spændende hvis det gør ha ha.


Det bedste jeg har fundet på nettet er en fyr der har fået ældre Protools op at køre med et MOTO lydkort på Mac og Laptop:

https://www.pro-tools-expert.com/produc ... interfaces

Ved godt jeg mest diskuterer med mig selv her he he, men super glad for jeres respons, tak for det ...... stadig i 7 sind om jeg forsøger springet ...... only time will tell ♪♫♪♪♪♫♪
PC, Asus Z490-E, i7-10700K, 64 Ram, Win10, Cubase 12, ProAc m100, DynAudio Air6, NS10, Adam A77X og A8X, PreSonus Studio Live 32 Ai, 8-)

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Firewire og Thunderbolt er vist ikke kompatible, jeg er ret sikker på at man ikke kan konvertere noget som helst.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jo hvis der findes en adapter, men det er ikke sikkert at det også gælder Windows maskiner. I princippet vil der opstå lidt bufferdelay ved hver konvertering da ingen af standarterne kører samme hastighed og skal buffer til næste clock. Men om det er mindre end det kan måles tør jeg ikke sige.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg ved ikke hvad PCIe FireWire kort koster, men jeg var nok gået den retning
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
lydtek
Forum Donator
Indlæg: 32
Sted: Kbh. (Gladsaxe/Søborg + Hvidovre)

Indlæg af lydtek »

Efter en masse søgning/læsning dropper jeg ideen for nu og satser på den forældede men mere sikre løsning og har bestilt 2 stk. FireWire PCIe kort. Der bliver ikke solgt mange af dem mere og det er svært at se om det er det anbefalede chipset de er bygget på. Thunderbolt 3 føler jeg mig (næsten) overbevist om vil fungere, med det bliver trods alt dyrere ned diverse adaptere, samt mulighed for ekstra latency ifm. konvertering og under alle omstændigheder bliver det IKKE hurtigere end laveste fællesnævner. Thunderbolt-kortet kan jeg altid sætte i senere.

Tak for jeres skuldre og tid.
PC, Asus Z490-E, i7-10700K, 64 Ram, Win10, Cubase 12, ProAc m100, DynAudio Air6, NS10, Adam A77X og A8X, PreSonus Studio Live 32 Ai, 8-)

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Øv, du kunne da godt have testet for os andre :D Har selv fulgt med om der var nogle WIN maskiner der kørte med det. Kører selv med express card i min bærbar og FF800. Med det anbefalede TI chipset. Det kører super godt. Men skal nok have ny laptop indenfor et år ca. og der er der ikke mange med express card ol. men ThunderBolt3.

Det er også træls at købe nyt lydkort, når jeg bare synes FF800 kører som en drøm og kan alt man har behov for.

Medlemsavatar
lydtek
Forum Donator
Indlæg: 32
Sted: Kbh. (Gladsaxe/Søborg + Hvidovre)

Indlæg af lydtek »

Nysted skrev: tirs 2. jun 2020 07:27 Øv, du kunne da godt have testet for os andre :D Har selv fulgt med om der var nogle WIN maskiner der kørte med det. Kører selv med express card i min bærbar og FF800. Med det anbefalede TI chipset. Det kører super godt. Men skal nok have ny laptop indenfor et år ca. og der er der ikke mange med express card ol. men ThunderBolt3.

Det er også træls at købe nyt lydkort, når jeg bare synes FF800 kører som en drøm og kan alt man har behov for.
Nysted, jeg føler mig overbevist om, at det faktisk virker på PC. Beklager at jeg ikke tog skridtet og fik "hands on" på skidtet så jeg kunne give erfaringen videre - men det bliver lidt dyrt og nok ikke bedre end en traditionel FW forbindelse.

Tjek evt. dette link: https://www.pro-tools-expert.com/produc ... interfaces
PC, Asus Z490-E, i7-10700K, 64 Ram, Win10, Cubase 12, ProAc m100, DynAudio Air6, NS10, Adam A77X og A8X, PreSonus Studio Live 32 Ai, 8-)

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Hehe det ved jeg. Var præcis det link jeg også havde læst. Men adapter på adapter lyder bare ikke som den bedste kombi. Havde også helt klart valgt din løsning.

Medlemsavatar
mcpersso
Medlem
Indlæg: 483
Sted: Jylland

Indlæg af mcpersso »

Jeg har TB3 og kører UAD Apollo Twin TB på pc. Det kører fint. :) Beklager, hvis jeg har misforstået spørgsmålet :)
mvh

Peter P
--------------------------------------

Medlemsavatar
lydtek
Forum Donator
Indlæg: 32
Sted: Kbh. (Gladsaxe/Søborg + Hvidovre)

Indlæg af lydtek »

mcpersso skrev: tirs 2. jun 2020 22:01 Jeg har TB3 og kører UAD Apollo Twin TB på pc. Det kører fint. :) Beklager, hvis jeg har misforstået spørgsmålet :)
Godt at høre og ingen tvivl om at Thunderbolt3 er super hurtigt og effektivt, også på PC. Jeg har dog et par ældre lydkort med FireWire som jeg skal have ind i 2 nye PC´ere. Det lader sig uden tvivl gøre, men bliver dyrt i konvertere og Thunderbolt3 kort i PCén, hvorfor jeg endte med, i første omgang at droppe ideen og sætte gammeldags FW kort i den nye PC. Min tanke var at fremtidssikre min nye PC med Thunderbolt3 indgang. Når det bliver tid til at skifte lydkort må jeg overveje muligheden igen. :wink:
PC, Asus Z490-E, i7-10700K, 64 Ram, Win10, Cubase 12, ProAc m100, DynAudio Air6, NS10, Adam A77X og A8X, PreSonus Studio Live 32 Ai, 8-)

Nyt svar