Kære venner
Er der nogle logic brugere der bruger logics comps sidechain funktionaliteter? Jeg mener ikke at du sidechainer fra et andet signal (f.eks. sidechain bassen til en stortromme), men hvor man bruger den dedikerede funktionalitet i comperne (knappen ved siden af "output)?
Mit spørgsmål er fordi jeg sidder og rodder lidt med hvordan sidechain filteret egentlig virker, og jeg tager således et signal, skruer på knapperne, lytter og og tjekker på en eq hvordan signalet ændrer sig. Og det er så her jeg kommer lidt til kort for jeg kan faktisk stadig ikke helt forstå hvordan filteret virker helt præcist. Apple skriver selv:
Filter mode knob: Choose the type of filter used to process the incoming side chain signal. Filtering the sidechain input signal can enhance the precision of trigger signals, resulting in more surgical compression. The choices are LP (lowpass), BP (bandpass), HP (highpass), ParEQ (parametric), and HS (high shelving).
Jeg er med på at hvis jeg f.eks. vælger LP, og stiller den på 130 så er det kun det signal jeg lader komme igennem, dvs. at det er kun signalet fra 130 og ned til 0 compen reagerer på. Men mit spørgsmål er således om det er hele signalet den comper når den så reagerer, eller om den kun komper det signal der føder compen? Jeg har googlet og youtubet, og jeg er selv for dum til skråsikkert at konkludere noget via empiri. Jeg synes det ligner at den ikke comper det hele, men det lyder bare sådan, dvs. hvis jeg giver compen tæsk synes jeg at det lyder til at hele signalet compes.
Jeg vodt godt at jeg altid kan bruge multibåndscomp, men jeg synes altså at logics stock comps vokser på mig, og jeg vil bare gerne vide lidt mere om dem:)
I er så søde <3
Logics stock comp (sidechain filter)
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35559
- Sted: Hørsholm
Det er mig bekendt ikke en multibånds compressor. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl, jeg har ikke brugt Logic i ~13 år.
Sidechain signalet er udelukkende et styresignal, som fortæller compressoren hvad den skal reagere på. Compressoren skruer lige meget op og ned for hele frekvensspektret.
Tilføjelse:
Var det derimod en multibånds compressor, så vil du normalvis have threshold pr. bånd, evt. ratio, attack, release m.fl.
Sidechain signalet er udelukkende et styresignal, som fortæller compressoren hvad den skal reagere på. Compressoren skruer lige meget op og ned for hele frekvensspektret.
Tilføjelse:
Var det derimod en multibånds compressor, så vil du normalvis have threshold pr. bånd, evt. ratio, attack, release m.fl.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35559
- Sted: Hørsholm
Sidechain filter er iøvrigt sådan et sted hvor det er en fed idé i teorien, og det kan også være super brugbart, men det kommer hurtigt til at lyde unaturligt, hvis du overgør det, altså eksempelvis HP filter ved 1k, eller som dit eksempel, LP filter ved 130 hz.
Blødere filterkurver, eksempelvis 6 og 12dB/oktav er oftest at foretrække, igen fordi at det lyder mere naturligt.
Blødere filterkurver, eksempelvis 6 og 12dB/oktav er oftest at foretrække, igen fordi at det lyder mere naturligt.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- donnievandango
- Medlem
- Indlæg: 497
- Sted: Fyn
Det giver bare så meget mening, tusinde tak Christoffer
- donnievandango
- Medlem
- Indlæg: 497
- Sted: Fyn
Og ja, altså det jeg så føler jeg kan bruge det til er i bas/stortromme eksemplet. Hvis min stortromme har lang hale/decay, kan jeg blot sidechaine alt fra f.eks. 7K og op, så det kun er et kort klick der aktiverer compen på bass, og derved bliver dykket mere hurtigt:) Det er i hvert fald én mulighed.
Og ja, jeg tror du rammer ned i noget med hvad der virker fedt i teorien, men som måske ikke er super brugbart i praksis. Det er et kaninhul jeg ofte befinder mig i:)
Og ja, jeg tror du rammer ned i noget med hvad der virker fedt i teorien, men som måske ikke er super brugbart i praksis. Det er et kaninhul jeg ofte befinder mig i:)
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35559
- Sted: Hørsholm
Det er lidt uklart for mig hvad det er du gerne vil, men normalt sætter man et HP filter "omkring 90-300 hz" for at der skal reageres mindre på bass/sub delen.
Din bass skal have overordentligt mange overtoner (eller være moderne layered/distorted edm/drum & bass/dubstep bass med fuldt frekvensspektrum), for at der ikke reageres betydeligt mindre på den, med et sidechain hp filter omkring 300 hz.
Din bass skal have overordentligt mange overtoner (eller være moderne layered/distorted edm/drum & bass/dubstep bass med fuldt frekvensspektrum), for at der ikke reageres betydeligt mindre på den, med et sidechain hp filter omkring 300 hz.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Det samme kan typisk gøres ved at sætte attack (og evt. release) til hurtigste setting, ratio til højeste setting, knee til hard (ingen) og så sætte threshold så højt som muligt.donnievandango skrev: ↑tirs 26. maj 2020 23:15 Og ja, altså det jeg så føler jeg kan bruge det til er i bas/stortromme eksemplet. Hvis min stortromme har lang hale/decay, kan jeg blot sidechaine alt fra f.eks. 7K og op, så det kun er et kort klick der aktiverer compen på bass, og derved bliver dykket mere hurtigt:) Det er i hvert fald én mulighed.
Forskellige modes i Logics compressor opfører sig forskelligt, så ikke alle er lige gode til at lave hurtige dyk med. Fx er Platinum super clean, men ikke særlig hurtig i releasen.
Alternativt bruger du et ekstern triggersignal, fx en metronom copy+pastet ud i takt med stortrommen eller stortrommenfiguren selv kopieret ud med en anden lyd. Den ekstern trigger vælger du via det eksterne side-chain input oppe i højre hjørne.
Nu har Christoffer svaret længere oppe, men jeg gennemgår forklaringen du efterspurgte kort i min video her:
Desuden kan du måske få lidt sjov ud af at kravle endnu længere ned i kaninhullet med denne oversigt:
https://soundclass.dk/centerforlydtekni ... -sheet.pdf
- donnievandango
- Medlem
- Indlæg: 497
- Sted: Fyn
haha, det er også ofte uklart for mig Nej, jeg ville egentlig bare gerne forstå compens indbyggede sidechainmuligheder, og så var jeg på google og youtube. Jeg faldt over en explainer, hvor han mente at det ikke blot var inputsignalet der berøres af (internal) sidechain funktionen. Jeg besluttede mig så at efterprøve, da jeg så ( i teorien) kunne bruge den lidt som multibånd, eller i hvert fald som en mere kirurisk kompressor.Christoffer I. N. skrev: ↑tirs 26. maj 2020 23:35 Det er lidt uklart for mig hvad det er du gerne vil, men normalt sætter man et HP filter "omkring 90-300 hz" for at der skal reageres mindre på bass/sub delen.
Din bass skal have overordentligt mange overtoner (eller være moderne layered/distorted edm/drum & bass/dubstep bass med fuldt frekvensspektrum), for at der ikke reageres betydeligt mindre på den, med et sidechain hp filter omkring 300 hz.
Og tjek, det er et godt eksempel på hvordan man kan compe uden at det er det største/højeste frekvenser der "bestemmer" hvad compen skal reagere på. Tusinde tak
- donnievandango
- Medlem
- Indlæg: 497
- Sted: Fyn
Tusinde tak Holger (og Christoffer), I er sødeHolger skrev: ↑ons 27. maj 2020 09:20 Det samme kan typisk gøres ved at sætte attack (og evt. release) til hurtigste setting, ratio til højeste setting, knee til hard (ingen) og så sætte threshold så højt som muligt.
Forskellige modes i Logics compressor opfører sig forskelligt, så ikke alle er lige gode til at lave hurtige dyk med. Fx er Platinum super clean, men ikke særlig hurtig i releasen.
Alternativt bruger du et ekstern triggersignal, fx en metronom copy+pastet ud i takt med stortrommen eller stortrommenfiguren selv kopieret ud med en anden lyd. Den ekstern trigger vælger du via det eksterne side-chain input oppe i højre hjørne.
Nu har Christoffer svaret længere oppe, men jeg gennemgår forklaringen du efterspurgte kort i min video her:
Desuden kan du måske få lidt sjov ud af at kravle endnu længere ned i kaninhullet med denne oversigt:
https://www.centerforlydteknik.dk/downl ... -sheet.pdf
Jeg er med på alt hvad du skriver, og jeg har faktisk set den video du linker til (mere end 1 gang) og hentet Kotelnikov, men jeg var dælme lidt i tvivl om hvorvidt det samme princip gælder Logics comps. Jeg sad og i går og tvivlede helt på om deres comp havde alle mulige funktionaliteter jeg simpelthend havde overset (det var et smukt sammensurium af GAS og FOMO).
Ang. dit link så står der den er fra 2018, men jeg har haft den hængende på min væg i studiet 4 år tror jeg (don't ask). Men andre ord så bruger jeg den stadig til at referere hvilke kredsløb der er hvad:)
Anyhow, tusinde tak for at slå fast at det kun er inputsignalet der trigger compen i sidechain mode, og IKKE outputsignalet der compes på et specifikt frekvensområde <3
Yes, det er 100% samme koncept i Kotelnikov og Logics Compressor mht. high pass filter i side-chain/low freq relax.
Logics Compressor har til gengæld flere muligheder for andre filtre, inkl. boost med parametrisk EQ, som altså kan få compressoren til at dykke mere pga. bestemte frekvenser i stedet for at slappe af.
Tager du derimod en FabFilter Pro-MB, så har du en multibåndscompressor/dynamisk EQ(i-ish), hvor hvert bånd i udgangspunktet kun dykker sig selv, og har separate controls pr. bånd.
Nu skrev jeg "i udgangspunktet" fordi man faktisk kan styre sidechain uafhængigt pr. bånd i Pro-MB, dvs. du kan fx få toppen til at dykke bunden eller omvendt. Typisk bruger man det ikke så drastisk, men til at styre lidt masking-control eller få mere kontrol i en de-essing situation fx.
Logics Compressor har til gengæld flere muligheder for andre filtre, inkl. boost med parametrisk EQ, som altså kan få compressoren til at dykke mere pga. bestemte frekvenser i stedet for at slappe af.
Tager du derimod en FabFilter Pro-MB, så har du en multibåndscompressor/dynamisk EQ(i-ish), hvor hvert bånd i udgangspunktet kun dykker sig selv, og har separate controls pr. bånd.
Nu skrev jeg "i udgangspunktet" fordi man faktisk kan styre sidechain uafhængigt pr. bånd i Pro-MB, dvs. du kan fx få toppen til at dykke bunden eller omvendt. Typisk bruger man det ikke så drastisk, men til at styre lidt masking-control eller få mere kontrol i en de-essing situation fx.