Auto Filter - anbefaling?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Auto Filter - anbefaling?

Indlæg af TJJ »

Nogen, der kan anbefale et 3rd party plug-in, der kan det samme som Abletons Auto Filter?

Der er godt nok mange muligheder - vist også noget freeware - men lidt svært at gennemskue, synes jeg.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Mit personlige favorit filter er The Drop fra Cytomic:

https://cytomic.com/#plugins

Det er meget dybere end Abletons medfølgende, men ret nemt at gå til og algoritmerne lyder fremragende.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Cubase 11 pro

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

FabFilter Volcano og Soundtoys Filterfreak er mine foretrukne.
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

D16 Godfazor lyder godt.
Det er relativt tungt cpu-mæssigt, så demo det lige inden du bare hopper i. Eneste features jeg savner er slew/glide amount i S&H, og Offset pr. modulator. Jo og så et comb filter af en art ville ha' været fedt, men det er proppet med forskellige phasere. Jeg har combs af forskellig art i Reaktor Blocks, FXPansion Etch (fede features, ikke nævneværdig "fed/farvet" lyd, desværre discontinued...), Unfiltered Audio Triad, og nok andre filtre jeg har glemt..
Nårh jo jeg har også Soundtoys Filterfreak. Ikke fået den prøvet endnu.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Iøvrigt, hvis du har UAD/Apollo, så lyder den nye udgave af Moog filteret ret godt. Men ikke så mange features som andre filtre...

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg nævnte det også før, men hvis du har Reaktor 6, så lær at bygge med Blocks. Det tager en halv time eller deromkring, så burde du forstå konceptet. Undlad evt. at vænne dig til front panel patching, da det for det meste er betalte moduler, og gør den ellers ret åbne Blocks standard en smule mere lukket.
De medfølgende filtre lyder OK, det kan være en idé at sætte VCA'en efter Monark filteret, da det ellers støjer en smule.
Michael Hetricks Euro Reakt bundle (gratis uden front panel patching) er proppet med fede moduler. Toybox Audio laver også ret fede moduler, eksempelvis en god envelope follower, som er med i deres gratis pakke.
Når du har lavet en patch du er glad for, gemmer du den som ensemble. Derefter kan du loade ensemblet ret hurtigt, når du skal bruge effekten en anden gang.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Mange tak for jeres bud - jeg vil tjekke dem :)

Jeg er meget grøn på det her filter-område; har Reactor Blocks, men har aldrig rodet med det, fordi jeg ikke fattede en s... - bare for lige at forklare det aktuelle skill-niveau :)
Er så småt ved at blive gode venner med Massive, og er lidt oppe at køre over mulighederne - det er der, jeg er nu.

Soundtoys Filterfreak er i øvrigt på tilbud til ca. 30 Euro - så det kan vist ikke gå helt galt. Der er 80% off i denne måned.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Filterfreak til 30 euro er no-brainer. Men cytomic's lyder bedre :-D

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Filterfreak it is then :) Så må jeg prøve nogle andre, når jeg fatter lidt mere.. Tak igen :)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Morten B skrev: man 25. maj 2020 21:15 Mit personlige favorit filter er The Drop fra Cytomic:

https://cytomic.com/#plugins

Det er meget dybere end Abletons medfølgende, men ret nemt at gå til og algoritmerne lyder fremragende.
Så vidt jeg husker, så snuppede Ableton algoritmerne direkte fra The Drop da de udvidede Autofilter tilbage i launch af Ableton 10 (eller måske var det 9.5 - anyhow, der, hvor de introducerede de forskellige filteralgoritmer som Autofilter stadig har). Dengang var the drop stadig i beta (ver 0.x). Så hvis du specifikt savner lyden af Autofilter, så er The Drop nok det tætteste du kommer på. Ellers tilslutter jeg mig i øvrigt anbefalingen af Filterfreak, alternativt Volcano fra Fabfilter.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

david mondrup skrev: tirs 26. maj 2020 12:41
Morten B skrev: man 25. maj 2020 21:15 Mit personlige favorit filter er The Drop fra Cytomic:

https://cytomic.com/#plugins

Det er meget dybere end Abletons medfølgende, men ret nemt at gå til og algoritmerne lyder fremragende.
Så vidt jeg husker, så snuppede Ableton algoritmerne direkte fra The Drop da de udvidede Autofilter tilbage i launch af Ableton 10 (eller måske var det 9.5 - anyhow, der, hvor de introducerede de forskellige filteralgoritmer som Autofilter stadig har). Dengang var the drop stadig i beta (ver 0.x). Så hvis du specifikt savner lyden af Autofilter, så er The Drop nok det tætteste du kommer på. Ellers tilslutter jeg mig i øvrigt anbefalingen af Filterfreak, alternativt Volcano fra Fabfilter.
Ja, det er korrekt. Cytomic har også kodet algoritmerne til EQ 8 og selvfølgelig Glue compressoren.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nårh ja iøvrigt, til trådstarter. Har du Xfer Serum, så kan du også bruge Serum FX, med de tonsvis af filtre og andre effekter der er indbygget. LFO's og EG's burde kunne trigges via midi, uden at jeg ved det..

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Tjek - tak for al jeres info :)

Har tjekket Filterfreak i dag, og jeg er fan :)
Så den er købt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lidt flere "filtre" til samlingen her i tråden:
Skal ha' prøvet noget lignende 3 parallelle BP filtre styret af den indbyggede envelope follower i U-He Uhbik Runciter. Derudover skal jeg nok prøve at styre Uhbik-Q med envelope follower fra Blocks.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Christoffer; noget af det fede ved dine indlæg er, at jeg som regel er nødt til at google halvdelen af de ord, du skriver + se et par videoer, før jeg fatter, hvad du snakker om 😄.. Det er positivt ment; meget lærerigt. Nu ved jeg for eksempel, hvad en envelope follower er :)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Volcano (og alle FabFilters) effekt plug-ins har også en nem og effektiv envelope follower! Det har FilterFreak også, omend jeg synes deres Tweak-menu er mere forvirrende at arbejde med. FilterFreak kan dog meget mere, så vidt jeg lige kan overskue.
skriver noder

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ikke at jeg kender AutoFilter

Men siden alle andre filtre nu er nævnt så skal Filterscape vel også nævnes ?

https://u-he.com/products/filterscape/

Noget der undrede mig sidst jeg tjekkede filtre var at mange, selv de dyre og dedikerede, ofte er ganske brystsvage når det kommer til max flankestejlhed i filtrene, (Q),..

De der super resonate og hule lyde, der næsten suger luften ud af maven, og som de gamle Emu umiddelbart kunne lave via deres 14 pols Z-planes, kan man kun drømme om sådan generelt

Mange gider ikke engang at at angive Q ,.. man skal selv lege detektiv, og finder man endelig svaret dybt begravet i en manual er det som regel 2 eller 4 poler max

Mener at Melda og Fabfilter har de stejleste filtre

The Drop kører vist også kun 4 poler, men har såvidt jeg husker alligevel en helt special magt over bassen, samt vellyd, inden for sine rammer,...

Sugarbytes WOW kan også checkes ud som godt kreativt legetøj

Når man går fra EQ ,.. og til FILTER ,.. handler det om kreativitet, og udtryk, i direkte forlængelse af instrumenter og spor.

Så jeg syntes der skal kunne "spilles på hele paletten", og det må gerne være være umiddelbart sjovt og inspirerende

https://iconcollective.edu/best-creativ ... r-plugins/

Endelig kommer så filter-morph i forlængelse af alt det andet, der er vist også begrænset hvad der umiddelbart er på hylden her
/Dub

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Fedt med flere anbefalinger/valgmuligheder. Ikke at jeg skal shoppe mere lige nu, men alligevel :)..

FilterFreak har valgmulighederne 2, 4, 6 eller 8 poles.
.. og envelope follower, ja. Den havde jeg ignoreret indtil nu :)

Har i øvrigt først set nu, at Soundtoys ikke har Reaper på listen over officially supported host applications. Ingen problemer her, men nok en ide at demo’e først, hvis man - som jeg - er i Reaper.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

TJJ skrev: fre 29. maj 2020 10:21
FilterFreak har valgmulighederne 2, 4, 6 eller 8 poles.
.. og envelope follower, ja. Den havde jeg ignoreret indtil nu :)
8 poler er ikke så ringe enda, hvis det er på de rigtige filtertyper :-)

(troede faktisk kun der var 4 poler, ved ikke om der er opdateret undervejs)

Måske kan der køres serielt med 2 styks der deler automatisering hvis man vil over 8 poler ?

Derudover skulle det bare være et godt filter, så no-brainer til den pris tænker jeg ,...

Giver muligvis også rabat hvis der senere skal opgraderes til den fulde ver 5 bundle
/Dub

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Der er reelt to plugins i ‘pakken’; det andet, Filterfreak 2, er dobbelt op på det “almindelige” filter i samme GUI. De kan køre enten parallelt eller i serie.

Om det besvarer spørgsmålet, er jeg dog ikke klar over - men altså, kurven bliver jo ikke stejlere af at gøre det samme to gange, eller hvordan.. Anyway, jeg har kun rodet rundt med det ‘almindelige’ :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

TJJ skrev: fre 29. maj 2020 08:49 envelope follower
Også nævnt i mine tidligere posts her i tråden. :)
Her et linket til den gratis Toybox Audio blocks pakke:
https://www.toyboxaudio.com/pages/free-pack-details

Hvis du er blevet nysgerrig på emnet, har jeg på min blog skrevet lidt om at styre div. effekter med envelope follower signal fra blocks:
viewtopic.php?p=710956#p710956
viewtopic.php?p=712338#p712338
TJJ skrev: fre 29. maj 2020 08:49 Christoffer; noget af det fede ved dine indlæg er, at jeg som regel er nødt til at google halvdelen af de ord, du skriver + se et par videoer, før jeg fatter, hvad du snakker om 😄.. Det er positivt ment; meget lærerigt. Nu ved jeg for eksempel, hvad en envelope follower er :)
Dejligt. :)
Nu hvor jeg ikke er Live bruger, har jeg ikke ordentligt styr på hvor mange features filteret reelt har. Men et auto filter dækker normalt over, at man eksempelvis har en envelope follower, så man kan lave noget wah-lignende, en lfo til at lave noget af den slags bevægelse, synkroniseret eller fritløbende, og det er efter min mening minimum.



Med al respekt, så er U-He Filterscape er ret dated plugin, minimum fra 2007, da jeg har haft det siden der - anbefalet af min helt dengang, Protoculture :bow: :banan:
Filterscape er ikke blevet opdateret siden. Mig bekendt er der vist ikke planer om at opdatere det, ligesom MFM også er ganske gammel.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

bryla skrev: fre 29. maj 2020 08:56 Volcano (og alle FabFilters) effekt plug-ins har også en nem og effektiv envelope follower! Det har FilterFreak også, omend jeg synes deres Tweak-menu er mere forvirrende at arbejde med. FilterFreak kan dog meget mere, så vidt jeg lige kan overskue.
Ligner at modulation og "macro" delen har fået en fed overhaling i Fabfilter Saturn. Den kunne man iøvrigt også sagtens bruge som filter plugin.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Christoffer I. N. skrev: fre 29. maj 2020 21:55 ... Fabfilter Saturn. Den kunne man iøvrigt også sagtens bruge som filter plugin.
Det er præcis hvad der sker i breakdown ved 2:23 i denne sang:
Omend det jo så selvfølgelig er Saturn 1, af åbenlyse grunde. Automatisering af crossover frequency gør tricket.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har nævnt det før herinde, men gode gamle Ohmforce Ohmicide er altså også et lækkert filter. Bestemt ikke uden eventuelle mislyde, men helt sin egen karakter.
Så hvis man vil tænke lidt kreativt, og man har en multibånds distortion, så kan man sagtens få interessante ting ud af det.
Lige med Saturn, der har man jo muligheden for at vælge noget distortion/saturation farvelade.

Nyt svar