fremtidens interface

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
mb.electroaccoustics
Medlem
Indlæg: 512
Sted: København

fremtidens interface

Indlæg af mb.electroaccoustics »

Sidder her og filosoferer lidt over ideen med at udfase tilslutningsmuligheder på bærbare computere. Først røg firewire som egentlig var udmærket, så de separate audio ind og udgange, der blev lagt sammen til en fælles ind/ud ligesom på mobiltelefoner. Og nu er usb, så småt på vej. Ideen er vel at man skal bruge åndsvagt trådløst udstyr, eller hvad ? Skal man helt droppe at bruge bærbare til musik fremover ? Hvad tænker i ?
Ps. Er PC bruger og ved godt at Mac folkene, har det endnu værre.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Et andet perspektiv kunne måske være:

Gør en masse ledninger dig til en bedre musiker eller tekniker? Øger det kvaliteten eller kvantiteten af det der bliver produceret?

Hvis du helt slap for ledninger, og alt bare fungerede uden latency. Ville du så stadig have et alternativ med ledninger?

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

I så fald skal alle producenter (alt fra mixere over hardware synths til monitors) skifte til lutter trådløse produkter....hvis der skal være en reel ide i det. Det tror jeg ikke vil ske de første 20 år. Og hvad med alt det vintage udstyr der går for skyhøje priser? sikke en masse adaptere der pludselig skal opfindes :lol:
Jeg anede ikke at man var begyndt at droppe USB på laptops. Kiggede på gamer laptops på et tidspunkt og de har alle masser af USB tilslutninger. Men almindelige dødelige notebooks er måske en anden sag så.

Men jo....jeg ville da elske en ledningsfri løsning. Støvsugning er skide besværligt nu :lol:

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Som det ser ud lige nu, så er USB-C/Thunderbolt jo fremtiden på den korte bane, indtil der kommer en bedre/hurtigere teknologi. Selv gamle FireWire lydkort fungerer stadig fint på nyere maskiner, bare med en dongle f.eks.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

USB er ikke på vej ud. Det er bare blevet lave tom til usb C (med eller uden thunderbolt i sig).
Fra slut 90erne og til nu er det eneste der har ændret sig, at der er mere og mere hardware der bruger USB. På mac kan skærme endda bruge USB C (hvis det har thundebrolt i sig). Det er en rigtig dejlig retning.

Ikke mere ps2 til mus og keyboard, firewire til lydkort, usb til printere, hdmi til skærme. Kun USB til alt. Det er slutbrugeren der vinder synes jeg.

Jeg tror på ingen måde vi står på tærsklen til at alt bliver trådløst.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

the19thbear skrev: tirs 19. maj 2020 08:56 Jeg tror på ingen måde vi står på tærsklen til at alt bliver trådløst.
Nej trådløst er på ingen måde klar til real-time lyd uden latency.
USB-C bliver noget vi kommer til at benytte i mange år.

Men spørgsmålet er om vi kommer til at sidde ved en skærm, eller om vi kan leje VR-studier med et shit-ton plugins designet lækkert i virtuelle racks.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Mike-air skrev: man 18. maj 2020 14:32 Gør en masse ledninger dig til en bedre musiker eller tekniker? Øger det kvaliteten eller kvantiteten af det der bliver produceret?
JA! :lol:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Morten B skrev: tirs 19. maj 2020 09:57
Mike-air skrev: man 18. maj 2020 14:32 Gør en masse ledninger dig til en bedre musiker eller tekniker? Øger det kvaliteten eller kvantiteten af det der bliver produceret?
JA! :lol:
:smash:

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg kan ikke helt gennemskue om Thunderbolt kommer til at klare sig mod de forskellige udgaver af USB. Det virker som om lydkortproducenterne har mere tillid til det end jeg selv har, for mange af de større lydkort (16+ input og outputs) er til thunderbolt.

Og netværks-audio er heller ikke fastlagt endnu. Der er både AVB og Dante m.fl. der lige skal slås mod hinanden først.

Men rent trådløse laptops kunne jeg godt forestille mig, for laptop-producenter er sikkert ret ligeglade med musikere og lydfolk.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Hald skrev: tirs 19. maj 2020 09:30
the19thbear skrev: tirs 19. maj 2020 08:56 Jeg tror på ingen måde vi står på tærsklen til at alt bliver trådløst.
Nej trådløst er på ingen måde klar til real-time lyd uden latency.
USB-C bliver noget vi kommer til at benytte i mange år.

Men spørgsmålet er om vi kommer til at sidde ved en skærm, eller om vi kan leje VR-studier med et shit-ton plugins designet lækkert i virtuelle racks.
Så snart VR/AR er klar med noget der har alm brillestørrelse vil skærme forsvinde fra vores skriveborde (eller ihvertfald fra mange skriveborde). Men tror nu der vil gå mindst 10 år før vi har teknologi der kan stoppes ned i en alm brille. Men dejligt bliver det:)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

mb.electroaccoustics skrev: man 18. maj 2020 14:19Ideen er vel at man skal bruge åndsvagt trådløst udstyr, eller hvad ?
Lige bortset fra ordet "åndsvagt", så ja. Jeg glæder mig til at slippe for kabler. Helt seriøst.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Jeg er skiftet til thunderbolt på grund af den lave latency. Det er altså lavere end på usb. Men der er jo lidt markedskamp om de protokoller, og det er lidt uforudsigeligt hvordan der falder ud. Men på den korte bane (3-5år), lever thunderbolt ganske fint. Det er vel også ret lang tid i IT branchen..

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

david mondrup skrev: tirs 19. maj 2020 12:01
mb.electroaccoustics skrev: man 18. maj 2020 14:19Ideen er vel at man skal bruge åndsvagt trådløst udstyr, eller hvad ?
Lige bortset fra ordet "åndsvagt", så ja. Jeg glæder mig til at slippe for kabler. Helt seriøst.
Bortset fra i morten-modular's tilfælde, så ser jeg heller ikke kabler bidrager med nogen nævneværdi værdi :roll:

Er der nogen der har prøvet at producere med et sæt trådløse hovedtelefoner? Latency og lydkvalitet er vel god nok til at det ikke er noget problem idag? Og hvis båndbredden på bluetooth er god nok til at par hovedtelefoner, så er den vel også til et sæt monitors, eller en mikrofon (hvis ikke nu, så ihvertfald indenfor de næste par år)..... Og så er vi tæt på at være i mål :-P

Jeg tror der er plads til masser af innovation i det her område.

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Mike-air skrev: tirs 19. maj 2020 12:46 Bortset fra i morten-modular's tilfælde, så ser jeg heller ikke kabler bidrager med nogen nævneværdi værdi :roll:

Er der nogen der har prøvet at producere med et sæt trådløse hovedtelefoner? Latency og lydkvalitet er vel god nok til at det ikke er noget problem idag? Og hvis båndbredden på bluetooth er god nok til at par hovedtelefoner, så er den vel også til et sæt monitors, eller en mikrofon (hvis ikke nu, så ihvertfald indenfor de næste par år)..... Og så er vi tæt på at være i mål :-P

Jeg tror der er plads til masser af innovation i det her område.
bluetooth er der ikke endnu. latency og lydkvalitet er netop stadig så ringe at det er de facto umuligt IMO.
De wifi devices jeg har, er driverne for ringe til daw-brug også.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

mixolydisk skrev: tirs 19. maj 2020 13:19
Mike-air skrev: tirs 19. maj 2020 12:46 Bortset fra i morten-modular's tilfælde, så ser jeg heller ikke kabler bidrager med nogen nævneværdi værdi :roll:

Er der nogen der har prøvet at producere med et sæt trådløse hovedtelefoner? Latency og lydkvalitet er vel god nok til at det ikke er noget problem idag? Og hvis båndbredden på bluetooth er god nok til at par hovedtelefoner, så er den vel også til et sæt monitors, eller en mikrofon (hvis ikke nu, så ihvertfald indenfor de næste par år)..... Og så er vi tæt på at være i mål :-P

Jeg tror der er plads til masser af innovation i det her område.
bluetooth er der ikke endnu. latency og lydkvalitet er netop stadig så ringe at det er de facto umuligt IMO.
De wifi devices jeg har, er driverne for ringe til daw-brug også.
Fair nok, så kommer det nok ikke før der også kommer mere båndbredde i et hjemme setup :)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Nej, vi er der slet ikke endnu. Men jeg glæder mig til det sker.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Jeg vil mene, at set fra vores vinkel, hvor vi ønsker stor båndbredde og lav latency, så skal vi håbe at Thunderbolt bliver vejen frem:

https://www.benq.eu/en-eu/knowledge-cen ... ype-c.html

Thunderbolt kører på PCIe-bussen og giver kortere, bredere og mere direkte vej til CPU'en = større båndbredde og lavere latency.

Men om udviklingen ender med at vælge Thunderbolt, er svært at sige noget om.
Senest rettet af petal tirs 19. maj 2020 16:07, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

the19thbear skrev: tirs 19. maj 2020 11:08
Hald skrev: tirs 19. maj 2020 09:30
the19thbear skrev: tirs 19. maj 2020 08:56 Jeg tror på ingen måde vi står på tærsklen til at alt bliver trådløst.
Nej trådløst er på ingen måde klar til real-time lyd uden latency.
USB-C bliver noget vi kommer til at benytte i mange år.

Men spørgsmålet er om vi kommer til at sidde ved en skærm, eller om vi kan leje VR-studier med et shit-ton plugins designet lækkert i virtuelle racks.
Så snart VR/AR er klar med noget der har alm brillestørrelse vil skærme forsvinde fra vores skriveborde (eller ihvertfald fra mange skriveborde). Men tror nu der vil gå mindst 10 år før vi har teknologi der kan stoppes ned i en alm brille. Men dejligt bliver det:)
Jeg har svært ved at se VR/AR skulle blive standard frem for en skærm.. heller ikke om 20 år.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Er der en engineer her inde som kan svare på om 5G Wifi teoretisk set ikke har nok båndbredde og lav nok latency til at kunne løse opgaven i dag?

Nyt svar