Støj ved bounce?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Rolland
Forum Donator
Sted: Solrod, Denmark

Støj ved bounce?

Indlæg af Rolland »

Hej Lydmaskinister...!

Jeg arbejder med et EDM track, hvor der opstår noget støj i det færdige bounce. Støjen er ikke hørbar på mit setup (Focal CMS 40 & BlueSky 12 Sub), men den er relativt tydelig på små enheder (Apple in-ear headphones og Beoplay A1 - dog ikke på iPhone 7's højttalere).
Det lyder nærmest som nogle lavfrekvente "blocks", på samme måde som hvis der er en lidt dårlig forbindelse på en god gammeldags ledning. Altså ingen højfrekvent knasen, men derimod en lavfrekvent knasen. Gir' det mening? Det er ikke voldsomt hørbart, men det er sandelig nok til, at det er smadderirriterende.

Mine settings for bouncet er:
LPX bounce settings EDM track
LPX bounce settings EDM track
Bounce settings.jpeg (56.94 KiB) Vist 117 gange
I det pågældende stykke, som er et build/opbygning til drop/chorus, er der en lang/legato sine-bass og nogle instrumenter med lang klang (også legato), dvs. et forholdsvist "roligt" lydstykke, hvor der ikke sker så meget i lydbilledet.
I introen forinden (hvor der ikke er bass), er fænomenet slet ikke til stede - Det er først i dette hér build stykke, hvor bassen kommer på, at fænomenet opstår. Bassen er lowcuttet ved 37,5 Hz med 24dB slope.
Det samlede output i build stykket ligger på -12,4 dB, så det er på ingen måde fordi, at noget overstyrer.
Stereo output at build
Stereo output at build
Stereo out at Build.jpeg (21.3 KiB) Vist 117 gange
Jeg prøvede for sjov skyld at afvikle sangen direkte fra Logic Pro X over en Bluetooth højttaler (B&O A1), i stedet for mit Focal/BlueSky setup - Hér er der slet ikke dette fænomen.
Det er tilsyneladende kun selve bounc'et, som skaber det problematiske fænomen, som bliver hørbart på de små enheder (og altså ikke på mit Focal/BlueSky setup)

Nogen idéer? 🤷🏽‍♂️

Yderligere reflektioner:

- Der bounces ikke realtime

- Samlet antal 3rd party plugins, som er anvendt i hele projektet:
-- Fabfilter (Pro C2, Pro Q3 og Pro MB (sidstnævnte dog kun på ét FX-spor)
-- Realguitar Classic
-- Melodyne Assistant 4.2.4.001
-- Addictive Drums 2
-- Sonic Academy Kick 2 (intet output, det er kun til sidechain compression)
-- Ozone Imager

- Samlet antal 3rd party plugins, som er anvendt i build stykket: Samme, som ovenfor, dog ikke Ozone Imager.
https://3oland.lnk.to/3olandArtist - 3oland.com - Logic 10.5, MBP Mid 2012 2,9 GHz Intel Core i7, 8GB, 1TB SSD, OSX 10.15.4, FireFace 400

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Aliasing pga dårlig samplerate conversion? Bluetooth compression artifacts? En kombination?

Prøv at skyd det ud i 48khz (selvom din session er i 44,1k) og se om det gør en forskel ..
Rune Borup :: Producer / Tekniker / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Men hvis det ikke sker når sessionen afvikles realtime, men kun sker når filen afvikles offline, så burde det ikke være SR i sig selv.

Prøv at bounce en realtime session og bounce en offline session. Lav en null test og afspil de to filer til BT system og hør om der er forskel på problemet.

Hvis ja, kunne jeg godt tænke mig at se de to filer.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

da jeg testede trådløse hovedtelefoner for en flok år siden, var der enkelte af dem som havde rigtig grim aliasing, som var ret tydeligt på en dyb sub-bass ..

hvad vi lige er ude i her er lidt mindre klart, men tænker det er fint at udelukke nogle elementer 🤔
Rune Borup :: Producer / Tekniker / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Rolland
Forum Donator
Sted: Solrod, Denmark

Indlæg af Rolland »

Mange tak for jeres svar - Jeg har indtil videre bouncet i realtime og offline i hhv. 44,1 og 48 kHz, jeg har lyttet til versionerne, og min subjektive oplevelse er:

- Focal CMS40/BlueSky Sub setuppet: Det lyder fint
- B&O Beoplay A1 via Bluetooth: Det lyder fint på (hvor der ellers på tidligere bounces kunne høres lidt af den dér knas, hm...)
- Marley Positive Vibration hovedtlf. gennem henholdsvis kabel og bluetooth: Det lyder fint, begge dele. Der er måske en meget svag antydning af noget, men det er næsten ikke hørbart.
- Apple's in-ear hovedtelefoner og Apple's Airpod 1st gen. Bluetooth. Begge afgiver støjen. Fuldstændigt som før. Det er helt bestemt hørbart. Om det så er via kabel eller Bluetooth.

Tiden er desværre imod mig, og der er blot tale om en demo med et smalt tidsvindue, så jeg må vente med null-test og evt. andre testmuligheder til en regnfuld søndag.

Endnu engang mange tak for jeres input.
https://3oland.lnk.to/3olandArtist - 3oland.com - Logic 10.5, MBP Mid 2012 2,9 GHz Intel Core i7, 8GB, 1TB SSD, OSX 10.15.4, FireFace 400

Nyt svar