Plug-in kæde
Plug-in kæde
Jeg har ledt og ledt efter Holgers fine beskrivelse af rækkefølgen af EQ, Comp, Sat, Rev, mm.
Kan simpelthen ikke finde den igen.
Help please, eller fortæl mig om Saturation kommer før eller efter Comp og EQ?
Tak
Kan simpelthen ikke finde den igen.
Help please, eller fortæl mig om Saturation kommer før eller efter Comp og EQ?
Tak
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
Det kommer lidt an på situationen, dvs. hvad du vil opnå.
Kort sagt, så kan man sige
· Equalizing før komprimering giver kompressoren et ægte billede af hvad den har at arbejde med. Fx giver det rigtig god mening at hive den bund ud man skal inden komprimering for at undgå pump i kompressoren. Booster man fx i mellemtonen før komprimering, ja så vil kompressoren også hive mere fat når mellemtonen bliver kraftigt. Generelt et mere "organisk" resultat.
· Equalizing efter komprimering giver et potentielt mere "fast" resultat fordi der ikke efterfølgende (i en kompressor i hvert fald) reageres på equalizingen. Det bruges typisk til at booste noget mere statisk med, kan man sige.
· Mht. saturation, så kommer det helt an på hvad man vil. Men ofte ligger saturation i røven af kæden, dvs. efter EQ og comp, så signalet allerede er frekvensbehandlet og dynamisk kontrolleret. Det giver en mere jævn saturation. MEN vil man tværtimod have saturationen til at reagere mere på peaks og evt. smadre peaks lidt, ja så skal den ind før compen.
Desuden er der et specifikt trick til at opnå saturation fra bunden, men senere reducere bunden. Dvs. saturation på et signal med meget bund og så bagefter shelve bunden ud. Det kan give effekten af mere bund end der egentlig er pga. overtonerne fra bunden stadig findes.
Rumklang som regel til allersidste via et send til en aux.
Kort sagt, så kan man sige
· Equalizing før komprimering giver kompressoren et ægte billede af hvad den har at arbejde med. Fx giver det rigtig god mening at hive den bund ud man skal inden komprimering for at undgå pump i kompressoren. Booster man fx i mellemtonen før komprimering, ja så vil kompressoren også hive mere fat når mellemtonen bliver kraftigt. Generelt et mere "organisk" resultat.
· Equalizing efter komprimering giver et potentielt mere "fast" resultat fordi der ikke efterfølgende (i en kompressor i hvert fald) reageres på equalizingen. Det bruges typisk til at booste noget mere statisk med, kan man sige.
· Mht. saturation, så kommer det helt an på hvad man vil. Men ofte ligger saturation i røven af kæden, dvs. efter EQ og comp, så signalet allerede er frekvensbehandlet og dynamisk kontrolleret. Det giver en mere jævn saturation. MEN vil man tværtimod have saturationen til at reagere mere på peaks og evt. smadre peaks lidt, ja så skal den ind før compen.
Desuden er der et specifikt trick til at opnå saturation fra bunden, men senere reducere bunden. Dvs. saturation på et signal med meget bund og så bagefter shelve bunden ud. Det kan give effekten af mere bund end der egentlig er pga. overtonerne fra bunden stadig findes.
Rumklang som regel til allersidste via et send til en aux.
Mange tusinde tak. Gemmer en kopi af det her
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35557
- Sted: Hørsholm
Uh, det afhænger af hvad jeg vil opnå.
Hvis vi lige lader satuation/distortion/lignende ligge, og kun fokuserer på compressor og EQ:
Normalt laver jeg alt det EQ jeg vil, inden jeg bruger compressor. Ofte synes jeg eksempelvis lowcut efter compressor smadrer den transient jeg er blevet glad for fra compressoren.
Dvs. EQ'er med bells, shelves, cut filtre, eller hvad der nu er brug for, derefter compressor.
Opdager jeg så et område der skal gøres noget ved med EQ, så gør jeg det stadig før compressoren.
Prop distortion ind i den kombination, så kan den sådan set få en vilkårlig plads. Er det meget blidt kan den være før eq og comp, men også efter dem. Se evt. Holgers video om Black Box HG-2 for at forstå fordele ved før og efter.
Er det hidsig distortion, så har jeg ofte noget EQ bagefter, til at fjerne uønskede overtoner der er blevet lavet eller fremhævet.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35557
- Sted: Hørsholm
Videoen er her:
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Tak ska´ du ha´ , Christoffer.
Jeg kunne lige akkurat følge med de tekniske detaljer i Holgers video. Meget lærerigt.
Chekkede HG-2 på Cyberfarm, og fandt at jeg lige skal tælle mønterne lidt mere
Jeg kunne lige akkurat følge med de tekniske detaljer i Holgers video. Meget lærerigt.
Chekkede HG-2 på Cyberfarm, og fandt at jeg lige skal tælle mønterne lidt mere
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35557
- Sted: Hørsholm
Plugin Alliance har lavet en plugin udgave, som Holger selv har sagt god for.
https://www.plugin-alliance.com/en/prod ... _hg-2.html
Men altså, det er mere princippet omkring brug af distortion/saturation.
https://www.plugin-alliance.com/en/prod ... _hg-2.html
Men altså, det er mere princippet omkring brug af distortion/saturation.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Okay, fedt. Den vil jeg da chekke ud. Den ser væsentlig billigere ud, skulle man beslutte sig. Prøver lige en trialware
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35557
- Sted: Hørsholm
De har ofte udsalg/rabatkoder, tilmeld dig nyhedsbrevet hvis det er.. Jeg har ikke købt noget til fuld pris hos dem i en del år.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Jeg har ofte et eller andet preamp emulering først i kæden. Det har som regel også lidt indbygget 'grov' EQ. Det kunne for eksempel være TDR Slick EQ. Det har lidt saturation indbygget. Det er min basale tone shaping. Derefter kommer evt en kompressor og evt ekstra saturation. Til sidst i kæden sidder der næsten altid en kirurgisk EQ (ProQ3). Den bruger jeg til at opnå overordnet frekvensbalance og få instrumenterne til at give plads til hinanden.
Før brugte jeg Waves Bundle. Deres EQ har både lidt Sat og lidt Comp indbygget.
Er nu skiftet til FabFilter og her er alting helt "rent". Det gør det det skal, og ikke mere.
Kæden hedder så EQ>Comp>Evt andet>Saturn. Saturn er FabFilters saturator. Bruger den mest på guitar, snare og hats.
I masterfader Imager>Comp>Saturn>Limiter
Imager er til bredere stereobillede
Ved ikke om det er et problem at bruge Saturator i tracks + masterfader?
Er nu skiftet til FabFilter og her er alting helt "rent". Det gør det det skal, og ikke mere.
Kæden hedder så EQ>Comp>Evt andet>Saturn. Saturn er FabFilters saturator. Bruger den mest på guitar, snare og hats.
I masterfader Imager>Comp>Saturn>Limiter
Imager er til bredere stereobillede
Ved ikke om det er et problem at bruge Saturator i tracks + masterfader?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35557
- Sted: Hørsholm
Saturn er fin, den har masser af algoritmer der gør det godt, dog ville jeg nok anbefale at du kun bruger 1 bånd i den, som fylder hele frekvensspektret. Altså ikke flere bånd.
Du kan sagtens bruge Saturn subtilt på samtlige spor, også grupper og master kanal.
Imager ville jeg umiddelbart skrotte, og så lave stereo på en mere naturlig måde, på de individuelle instrumenter. Når nu du har den først i kæden på din master, og jeg antager at du indsætter dem 1 af gangen, og tweaker dem i den rækkefølge, så husk at være opmærksom på hvor meget den bliver fremhævet af de efterfølgende trin.
Du kan sagtens bruge Saturn subtilt på samtlige spor, også grupper og master kanal.
Imager ville jeg umiddelbart skrotte, og så lave stereo på en mere naturlig måde, på de individuelle instrumenter. Når nu du har den først i kæden på din master, og jeg antager at du indsætter dem 1 af gangen, og tweaker dem i den rækkefølge, så husk at være opmærksom på hvor meget den bliver fremhævet af de efterfølgende trin.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Min masterkæde består som regel kun af (evt. en bus compressor, men den opfatter jeg egentlig som en del af mixet) en EQ (ProQ3) og en limiter (men jeg kan ikke løbe fra, at jeg er blevet lidt glad for at smide en Pro-MB multi-band kompressor på min master også, så den kommer også nogen gange på). Min pointe er, at jeg ville starte min masterkæde fra det minimalt nødvendige (en limiter) og så tilføje efter behov.
Naturlig stereo hvordan? Balance på instrumenter?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
Panorering af enkeltinstrumenter.
Det der med at smide en stereo imager på masterbussen giver nemt nogen ret tydelige artefacts - så hellere smide den på et par spor i mixet, hvor den så ikke bliver helt så tydelig i det samlede billede.
Jeg tror, jeg ville anbefale dig at smide denne først i din kæde på næsten alle spor. Den giver lige præcis nok saturation (hvilket ikke er meget og er faktisk en rigtig dejlig 'farve' EQ. Den er også gratis https://www.tokyodawn.net/tdr-vos-slickeq/
Det der med at smide en stereo imager på masterbussen giver nemt nogen ret tydelige artefacts - så hellere smide den på et par spor i mixet, hvor den så ikke bliver helt så tydelig i det samlede billede.
Jeg tror, jeg ville anbefale dig at smide denne først i din kæde på næsten alle spor. Den giver lige præcis nok saturation (hvilket ikke er meget og er faktisk en rigtig dejlig 'farve' EQ. Den er også gratis https://www.tokyodawn.net/tdr-vos-slickeq/
Nu kom du lige på før mig, Smittefar. Ja jeg holder osse masterne så minimal som muligt, har osse prøvet Pro-MB, men skal nok lige læse manualen for at se hvd det egentlig er den gør. (jeg kan selvfølgelig osse høre det, meen)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
Nu kom du først igen, tak for link. Prøver det. Ville det være en ide med Imager på diskantede ting som ride, hats, høje synths for at brede lyden ud?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
Man kan virkelig gøre mere skade end gavn med ProMB
Her er et preset jeg selv bruger. Jeg har lavet det udfra Ian Shepherds anbefalinger (som han har givet offentligt)
Ideen er, at du markere alle tre bånd og kun justere threshold til du hører den mængde kompression, du vil have. Man må selvfølgelig gerne justere alle de andre ting, men det er udgangspunktet. Jeg synes, det virker godt. Det aflaster limiteren en lille smule, og så giver det en lille smule 'glue' til hele mixet. Jeg plejer at ende med 2-3 dB reduktion i det bånd, der giver størst udslag. Ofte er der slet ikke udslag i HF båndet.
Her er et preset jeg selv bruger. Jeg har lavet det udfra Ian Shepherds anbefalinger (som han har givet offentligt)
Ideen er, at du markere alle tre bånd og kun justere threshold til du hører den mængde kompression, du vil have. Man må selvfølgelig gerne justere alle de andre ting, men det er udgangspunktet. Jeg synes, det virker godt. Det aflaster limiteren en lille smule, og så giver det en lille smule 'glue' til hele mixet. Jeg plejer at ende med 2-3 dB reduktion i det bånd, der giver størst udslag. Ofte er der slet ikke udslag i HF båndet.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35557
- Sted: Hørsholm
Hvis du eksempelvis har en mono guitar, så lav en send hvor du propper en chorus/micropitch/lignende effekt på, og styrer stereo volume med denne sends volume.
I synths som eksempelvis Massive X, der har du indbyggede stereo effekter, som kan bruges mere eller mindre sparsomt.
Angående trommer, hvis det skal virke realistisk og du har nok trommelyde til det, så kan du jo panorere dem lignende hvad man gør med indspilning af akustiske trommer. Bruger du EZ-Drummer eller hvad de ellers hedder, så er der presets med som panner hver tromme naturligt.
Hvis det er rent elektroniske trommer, så kan du selvfølgelig stadig panne dem. En subtil autopanner kunne også bruges for at lave lidt bevægelse på enkelte af trommelydene, nu når elektroniske/one shot samples hurtigt bliver statiske at høre på.
Med en stereospreader/Imager (hvilket plugin er det iøvrigt?) på masteren, får du dens effekt på samtlige lyde. Hvis den primært arbejder på diskanten, så laver den også diskanten af din bas synth (eller bas guitar) bredere. Det hele bliver bredere, med det resultat at intet skiller sig ud.
Du får oftest et mere interessant lydbillede ud af, at vælge hvor meget stereo hvert instrument skal indeholde, og til hvilken side det eventuelt skal panoreres.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35557
- Sted: Hørsholm
Og så omkring de multibånds plugins. Dvs. Pro-MB, Saturn m.fl.
Jeg vil råde dig til at holde dig fra multibånd. Det gør efter min mening mere skade end gavn, medmindre du kan høre ordentligt hvad de bidrager med.
Det er muligt at Pro-MB er OK i Dynamic Phase mode, og når den ikke tager det vilde ved, men så igen, glue kan du altså også få med en vilkårlig VCA compressor, evt. med et sidechain highpass filter. Pro-C 2 i Mastering mode er fin. Opto og Punch er også gode. Mit bud er at Punch med ~20ms attack, ~500ms release (evt. auto), Ratio 2:1 eller 4:1, et par dB's gain reduktion, sagtens kan lyde fint på din master.
Jeg vil råde dig til at holde dig fra multibånd. Det gør efter min mening mere skade end gavn, medmindre du kan høre ordentligt hvad de bidrager med.
Det er muligt at Pro-MB er OK i Dynamic Phase mode, og når den ikke tager det vilde ved, men så igen, glue kan du altså også få med en vilkårlig VCA compressor, evt. med et sidechain highpass filter. Pro-C 2 i Mastering mode er fin. Opto og Punch er også gode. Mit bud er at Punch med ~20ms attack, ~500ms release (evt. auto), Ratio 2:1 eller 4:1, et par dB's gain reduktion, sagtens kan lyde fint på din master.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Okay, got it. Tak til begge.
Stof til et par dage.
Stof til et par dage.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Jeg kom til at tænke over, at jeg jo kender en plugin der bruger saturation til at lave om på stereo images ...
Og antyder også at dermed at der er flere måder at flå den der kat på. Dog bruger jeg ikke stereo selv fordi jeg som live-lydmand skal lave lyd for mere end de 10% af tilhørerne der kan høre begge frontsider forholdsvis ligeligt.
--sd
Og antyder også at dermed at der er flere måder at flå den der kat på. Dog bruger jeg ikke stereo selv fordi jeg som live-lydmand skal lave lyd for mere end de 10% af tilhørerne der kan høre begge frontsider forholdsvis ligeligt.
--sd
Jeg bruger Vitamin og er glad for den. Super til at peppe op og give lidt liv, især i toppen og styre både stereobredden i bunden og i toppen. Men den skal bruges diskret.
Tak begge to.
@Søren Dyhr, det er ellers live-lyd jeg tilstræber. Den bedste lyd jeg ved, er live plader, når de er mastret godt.
Mange af Pink Floyds live skiver fra -90´erne var fantastiske.
@Seskho, Har osse brugt Vitamin fra Waves meget, og ja, den er fed, med dynamik, saturation og stereo enhancer. Jeg havde bere svært ved at få transperat lyd ud af den.
Det er længe siden, jeg bilder mig ind at jeg er blevet bedre til at behandle lyd nu. Så måske skulle jeg gi´ den en chance til.
@Søren Dyhr, det er ellers live-lyd jeg tilstræber. Den bedste lyd jeg ved, er live plader, når de er mastret godt.
Mange af Pink Floyds live skiver fra -90´erne var fantastiske.
@Seskho, Har osse brugt Vitamin fra Waves meget, og ja, den er fed, med dynamik, saturation og stereo enhancer. Jeg havde bere svært ved at få transperat lyd ud af den.
Det er længe siden, jeg bilder mig ind at jeg er blevet bedre til at behandle lyd nu. Så måske skulle jeg gi´ den en chance til.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Bufford Jones, som mixede Floyd live, mixer også i stereo - men ...rent LCR, han siger at han deler tingene op i par der rytmisk minder om hinanden - som så fordeles til hver side så de næsten aldrig kommer fra begge. Det som er problemet er at man kun kan lave panoreret stereo i små spillested, og at man her så kommer til at slås med overhør fra scenen.
De jobs jeg laver, der findes jo også folk med mobil-telefoner der optager hvad der foregår og for ikke at blive væltet af de dansende, så går de helt oppe langs scenekanten og optager, her får de pludselig rytmeguitar, så udelukkende basanlæggets lyd imens de bevæger sig ... det lyder af hø - og jeg krummer tæer over at se det uploaded på facebook ugen efter. For det er ude i salen langt bedre balanceret ... men jeg er nødt til at have alt panoreret inde imod midten, for jeg står og mixer i en af siderne og hører typisk kun en PA side samt noget overhør fra scenen, og må satse på at den anden side har en lignende balance. Der jo også noget andet der gør sig gældende - man kan ikke bare spille så højt at man overalt kan høre begge sider ... det er ganske enkelt sundhedsskadeligt at opholde sig i længere tid i lydtryk højere end 80 dB(A) i de 3-4 timer at job det typisk varer.
--sd