Hjælp mig med at købe en ny Mac

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Hjælp mig med at købe en ny Mac

Indlæg af mikkels »

Hej lydmaskinister

Min trofaste MacBook pro 13” fra 2010 er ved at være lidt træt, selvom jeg har maxet den ud med ram og ssd. Jeg tænker at købe en stationær til studiet og så fortsætte med at bruge macbooken til
live-brug. Jeg har skærm, tastatur og mus i studiet.

For nylig var der en på Facebook, der solgte en Mac Pro 5.1 fra 2012 med ustyrligt meget ram, processorkraft og ssd-plads til 8000,-. Jeg slog ikke til, men tanken har rumsteret lidt i mit hovede. Kan man godt få en ok studie-Mac til under 10.000? Og kan det overhovedet betale sig at købe brugt?

Jeg har hele tiden tænkt, at jeg nok måtte slippe en 20.000,- til en ny macbook, når min macbook pro døde, men hvis man kan klare sig under 10 til en stationær, ville det da være fantastisk.

De største indspilningsessions, jeg laver, er på 16 spor, og jeg mixer egentlig ikke så ofte med en masse plugins, så det behøver ikke at være et monsterbæst, jeg skal have mig. Men den skal selvfølgelig være til at stole på.

Jeg er ikke specielt klog til computerspecs, så det ville være virkeligt dejligt at få noget input fra nogle af jer kloge hoveder. Kan I hjælpe mig?

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Altså til dit behov (16 spor + begrænset mængde plugins) vil næsten enhver nyere Mac kunne køre dine sessions. Så der skal du næsten mest overveje om du har behov for et transportabelt setup eller om du har det ok med en stationær.
En Mac med quad-core i7 CPU, 8-16 GB ram der er produceret inden for de seneste 5 år vil snildt kunne opfylde dine behov og det vil du sagtens kunne få brugt til under 10.000. Kig efter Macbook Pro og iMac.
Eller evt den nye Mac Mini. Den ligger lige inden for dit budget.

Du skal være opmærksom på at de helt nye Mac'er kun kører nyeste version af MacOS (Mac OS 10.15 Catalina) eller måske til nøds det forrige (Mac OS 10.14 Mojave) og ikke kan køre tidligere versioner, så der skal du også være opmærksom på om dit software er kompatibelt med de nyeste versioner af MacOS.

Om man skal købe en 8 år gammel Mac Pro er smag og behag. Jeg orker personligt ikke at bakse med gammelt hardware der måske/måske ikke understøtter den software jeg skal bruge, men hvis man ved at man fremover ikke nødvendigvis har brug for at kunne køre det nyeste MacOS og at den software man bruger er kompatibelt med hardwaren, så kan det være et super godt alternativ.

EDIT: Jeg kan se i din profil at der står Logic 9 og Ableton 8 under software. Hvis det er det du kører med stadig og fremover skal bruge det, så er du tvunget til at kigge på ældre brugte maskiner.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Tak, Benjisan

Jeg kører Logic Pro X. Skal vist lige opdatere min profil. Men Ableton Live 8 er rigtigt nok. Måske opgrader jeg også den.

Jeg skal lige sige, at de 16 spor er max inputs ad gangen på en indspilningssession. Projekterne ender som regel med at være mange flere spor. Men ja, jeg behøver ikke en ny mac pro til 50.000,- for at klare mine projekter.

Der er en del, der anbefaler den mac mini. Er den virkelig god nok?

Og tager jeg fejl i at tro, at man får mere for pengene ved en stationær? Er en Macbook Pro lige så god til prisen, når jeg ikke har brug for at transportere den rundt?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Min Mac Pro er fra 2012 pre retina ... og jeg går i lignende tanker. Men også om man i stedet skulle se at få fat i noget nyere SSD end den den kom med, og ligesådan med RAM, men da jeg ikke er særligt finmotorisk begavet, vil sådan noget hurtigt komme til at koste pænt meget. Så for tiden går mine tanker af at få fat i en Macmini som jeg så tilgår med VNC der allerede er indbygget i dit operativ system - fra min macbook. Jeg gør allerede det til en anden macmini som jeg afvikler en hosting opgave i noget database udvikling jeg har for en klient så jeg kender at sætte opgaver i gang over VNC.

Til det påtænkte vil jeg så få trimmet operativsystemet lidt til, så de services der ikke har noget relevant at gøre med musikproduktion bliver slukket. Mit brug er Mainstage der taler med et Presonus Stiolive 16R III lydkort ... rigtigt mange af de latency givende ting afvikles på lydkortet, men dem hvor der skal bruges 3. parts plugins på fra Mainstage returneres på kanal 17-18.

Jeg har indtil nu for at kølingen ikke skulle gå helt amok på min Macbook kun at køre en 10 kanaler via Mainstage, resten og ikke mindst summeringen ligger så i lydkortet, jeg kan selvfølgelig ikke lukke op for det samme signal på lydkortet som på mainstage, da latency'en jo er ret forskellig. Jeg bruger Mainstage fordi man først og fremmest får fordelt processeringen ud over processor kernerne ret jævnt - om det kan gøres bedre på et produkt som Liveprofessor2 eller Gigperformer3 skal være usagt.

Jeg vil tro at noget lignende ville kunne gøre sig i andre mere egentlige DAWs, bare buffer size bliver kørt op over 128 samples ... men du skal nok belave dig på at have noget preemptivt liggende foran dit lydkort, hvor kompression og equalizeringer foretages i det analog domæne - men sådan noget beror jo på stærkt individuelle forhold - tracker du f.eks trommer råt uden komprimering eller anden analog afgratning ... men stadig skal bruge nær latency frit medhør, skal du nok købe dig noget større end:

https://www.proshop.dk/Stationaer-PC-Ma ... ni/2687368

Men i mit tilfælde giver det mening!

--sd
Senest rettet af Søren Dyhr man 4. maj 2020 13:45, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har lige købt en ny Mac mini, til studiet, maxed ud.

Hvis du ikke har brug for en bærbar, så undgå en laptop. De går hurtigere i stykker, er dyrere at reparere og du betaler for størrelsen.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg har en 12 core 3.46 GHz MacPro - Mojave - med 64 ram og fyldt op med diske, USB 3, Firewire kort og ellers optimeret godt. Jeg er super glad for den og bliver stadig glad for, at det er en solid traktor. Selvfølgelig lever den på lånt tid, men oplever at den har mere tid tilbage. Den er klippestabil og jeg skal bare lade være med at eksperimentere for meget:). Når tiden kommer, så går jeg efter den nye MacPro, da jeg mener, at det er en investering, der holder længe - min nuværende når garanteret 10 år - og så er det pludselig blevet til en "billig" maskine. Jeg orker ikke skifte for meget, når det kører.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Er der nogen, der kender www.marius.pro? Er de gode?

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Og hvad siger regnestykket, når jeg kan trække momsen fra? Er det stadig bedst at købe brugt?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

mikkels skrev: man 4. maj 2020 13:54 Og hvad siger regnestykket, når jeg kan trække momsen fra? Er det stadig bedst at købe brugt?
Hvis du er momset, så kan du garanteret selv regne det ud:)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det kan sjældent betale sig at købe en Mac brugt, hvis man har virksomhed

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

mikkels skrev: man 4. maj 2020 13:51 Er der nogen, der kender www.marius.pro? Er de gode?
Nej dem kendte jeg ikke, og der bliver godt nok buldret tungt med markedsføringen ... men sådanne systemer kan jo principielt kun køre Windows/Linux, da MacOs kun må køre på apples egne maskiner. De er så lavet til opgaver der fint ville kunne udnytte alle kerner ligeligt, det kunne være video redigering og 3D grafik ... men DAWs vil være utroligt følsommme for hvor mange plugins der bliver fyldt i en kanal, eller en gruppe fordi der er et entydigt flow igennem.

Så derfor skal en DAW køre på en processertype der har en relativt høj single core benchmark ... Derfor må man ind og se på hvad det nuværende systems single core benchmark det måtte være opgjort til. og så gå opad i grafikken for at se om den nuværende maskines ydelse kan fordobles, desuden må man lære sig at mixe i stems (altså i undergrupper med fælles plugin) for at få fordelt processeringen ud på de andre kerner.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har ikke selv erfaringer med Marius, men har en ven der har fået rigtig meget for pengene i hans Marius computer.
Dog skulle det være omstændigt at opdatere OS. Jeg ved ikke nok om det til at ville sige mere. Ellers kan man nok få mere at vide hos Marius.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Holger skrev: man 4. maj 2020 14:58 Det kan sjældent betale sig at købe en Mac brugt, hvis man har virksomhed
Men her holder vi os jo under straksafskrivnings grænsen alligevel ... du må gerne uddybe påstanden lidt??

--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg mente bare, at når man har virksomhed, så kan du trække momsen fra først og i det hele tage afskrive/aktivere beløbet.

Samtidig holder brugte Mac værdien brugt, ofte urealistisk højt, hvilket gør det mindre attraktivt at købe.

Samtidig har man manglende garanti eller kortere reklamation ved brugtkøb, så det bliver samlet set ofte en dårlig byttehandel at købe brugt Mac som virksomhed efter min mening.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

mikkels skrev: man 4. maj 2020 13:51 Er der nogen, der kender www.marius.pro? Er de gode?
Selvom man får rigtig meget for pengene, har jeg efterhånden en del venner, der er frustrerede over service på dem. Det er kun Marius, der kan opdatere og han er svingende til at svare tilbage.
skriver noder

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Holger skrev: ons 6. maj 2020 13:34 Jeg mente bare, at når man har virksomhed, så kan du trække momsen fra først og i det hele tage afskrive/aktivere beløbet.

Samtidig holder brugte Mac værdien brugt, ofte urealistisk højt, hvilket gør det mindre attraktivt at købe.

Samtidig har man manglende garanti eller kortere reklamation ved brugtkøb, så det bliver samlet set ofte en dårlig byttehandel at købe brugt Mac som virksomhed efter min mening.
OK ... jeg er på det rene med at egentligt opkøb fra private enkelt personer har det knap så meget mening bogføringsmæssigt, men der findes i dag også "refurb" forhandlere der checker deres varer igennem og udskifter hvad måtte være sløjt, inden gensalget.

Man vil jo også kunne finde hardware, som tidligere erhvervet software vil kunne afvikles på ... i stedet for at skulle afvente tingene vil kunne køre klippestabilt på nyere hardware som kun svært vil kunne downgrades til at afvikle sådan noget. Man må jo huske på at ejerskabet alene ikke rigtigt giver mening for andet end ædle metaller og juveler ... men at den umiddelbare anvendelighed og indtjening sammen med allerede erhvervede værktøjer, det kunne være et lydkort med firewire 800 f.eks. det er jo ofte sådan at man vokser ud af sin 'puter før man vokser ud af noget andet grej i sit setup.

Endelig har det med at åbne for kreativiteten at man må affinde sig med nogle begrænsninger, i stedet for de åbne vider af nye tilvalg som man pludselig skal tage stilling til ... og hvor instinketerne endnu er tavse. Tænk på at ja en Huawei Matebook X måske nok Geekbencher pænt højt i forhold til en Macbook Pro brugt til samme pris, men at man jo skal finde ud af et nyt operativsystem hvor services skal tunes væk for ikke at bruge alt for mange af ressourcerne unødigt.

Desuden skal man også tænke på at det øvrige erhvervsliv (... måske også vores?) har kedeligt for vane at bruge rigtigt mange kræfter på at vride vores organistion omkring et nyt værktøj og så ikke rigtigt nogen siden komme i mål med ret meget andet, end at fylde lommerne på bullshitterne der anpriste alle de gevinster der ville blive stillet i udsigt. Hvor mange virksomheder har ikke haft en pæn sjat liggedage fordi et eller andet skulle tunes ind i de nye værktøjers anvendelse - fordi der måske havde været en forhastet analyse af problemerne det var udset til at løse.

Jeg har været softwareudvikler ... hvor jeg ofte har tænkt, hvorfor bruger klienten til software ikke bare en fakturablok og en kalender på væggen, hvor de skriver opgaverne ind på? Virksomhederne var her så små at CRM alligevel parallelt bliver gjort inde i hovedet på ejeren. Der er for eks. en udbredt misforståelse fra den angelsaxiske verden at ansatte altid instinktivt vil gøre alt for at skade deres ansættere, når de gives for meget frihed i disponering af opgaverne. Rigtigt meget IT-sikkerhed er designet ud fra dette mantra ...

--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, du kan sagtens købe en refurbished eller brugt Mac via en forhandler. Så er du ude over nogle af problemerne ved at købe brugt som virksomhed, men det er ikke meget at spare udover en anelse likvid på kort sigt.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Ville denne være et godt køb for mig?

https://www.dba.dk/imac/id-1065886820/? ... re_listing

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

mikkels skrev: lør 9. maj 2020 00:26 Ville denne være et godt køb for mig?

https://www.dba.dk/imac/id-1065886820/? ... re_listing

Nej for Fusion drevet skal udskiftes til et SSD-drev, da det gamle er uegnet til musik brug. Du ser her hvad eventuelt det vil koste dig i dette tilfælde:

https://www.supermacservice.dk/priser/ (kr. 3000)

--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er også kun en i5 processor.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Jeg vil også undgå alt med fusion drive.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Holger skrev: lør 9. maj 2020 06:15 Det er også kun en i5 processor.
Men dog 4 cores, selvom man skal for at få et retvisende billede skal kigge på singlecore - på grund af længden på plugin kæden, så den performer omkring 950 i Geekbench4 og du skal 3-4 år fremad for at finde noget der er ret meget bedre SC en i7'er fra mid 2017 kommer kun op på 1120 til sammenligning ... så hvis ellers den der harddisk kunne blive skiftet ud så er de mange ram jo med til at gøre at bufferen kan komme godt langt ned.

Jeg kører med en macbook der bench'marker deromkring de 780 og jeg kan høre dropouts ved 32 samples når jeg kører live, og må skifte op til 64 samples for at undgå sådan noget, men igen det er kun 4 kanaler jeg får lov til at afvikle med en 3-4 3. parts plugins i hver.

Jeg kan så skære lidt ned i det ved at fordele det bedre indover kernerne, ved at køre topdown - fordi jeg vil helst ikke have roundtrip latency'en over 10 ms, på en mekanisk flygel er latency'en fra hvor man trykker på tangenten til strengen bliver anslået ca. 5 ms. Jeg kommer typisk op på en roundtrip på 12 ms ved at skifte til 64 samples. Dog har jeg bedre held med at bruge lydkortets channelstrips der er latency'en nede på 0,7 uanset hvor meget jeg hiver i 1176 eller Neve emuleringerne der.

Man kunne jo også bruge sine penge på aflæsnings processorer, som Waves Soundgrid eller Universal Audio, for det kan ikke være mix'er der ikke vil lade sig gøre, for hvis buffersize bare bliver sat op til omkring 2000 og man i stor udstræknikning gør brug af native plugins, kan snartsagt enhver i5 stort set kunne finde sin anvendelse. Hvis det er indspilningen der laver ballade må man da bare få købt sig nogle analoge channelstrips ... og ellers gøre alting med et formål, i stedet for kollage klaskeri.

--sd

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Holger skrev: lør 9. maj 2020 06:15 Det er også kun en i5 processor.
Er det vigtigt, at det er i7?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

mikkels skrev: lør 9. maj 2020 11:50 Er det vigtigt, at det er i7?
Både ja og nej, det er vigtigere at antallet af tråde kommer op og 4 kerner er bedre en 2, men i5 findes i tre forskellige størrelser 2-4-6 ... men hvis du mixer med hovedet under armen og kun udnytter et par af kernerne kan det være underordnet ... så før du får beskrevet den måde du har tænkt dig at anvende de forhåndenværende resourcer på? Der er kun en lille gevinst ved at gå i i7 eller i9 hvis du ikke forstår hvad du har med at gøre.

Der har i de sidste 25 år været en udtalt tro på at kreativitet og fatalisme skulle være stort set det samme ... man kaster tingene op i luften for så at se om tilfældighederne skaber et udtryk der kan forveksles med skaberkraft. Men lad os så gå til improvisation ... man kan ikke improvisere uden at kende sit stof meget dybt, for derved at kunne vide hvornår reglerne kan omgåes.

Moores lov har indtil nu fordoblet processeringskraften hver 18 måned, men fordi flere og flere af processorene havner i mobil telefoner er man begyndt at optimerer på kølingen i stedet for ... så nu skal man ikke regne med at man bare kan satse på tilfældet mere vi mere og mere processor kraft. Der sker kort sagt ikke en skid ved at køre på en mindre processor udover at man bare bliver nødt til at tænke over hvordan man bruger det, man har til rådighed.

De største Mac Pro maskiner er 28-core Intel Xeon W og her er singlecore performance i geekbench 1148 hvilket ikke er så meget mere (30 %) end den du havde fundet i den Blå Avis ... du skal have noget software der kan fordele opgaverne ud over kernerne ... men der er ingen vej uden om at du selv skal tænke i channelstrips og grupper/busser, hvis du ellers har kerner at fordele det ud over.

Men du skal måske også tænke over, om den DAW du bruger tager udgangspunkt i EDM og Rap eller om det er en mere traditionel Elvis over Beatles til Toto i sit udgangspunkt for hvad der egentligt er brug for og hvornår i signal kæden, jeg selv bruger en DAW som hedder Harrison Mixbus ... det betyder at det ikke er ualmindeligt at jeg kun bruger egentlig plugins 5-6 steder i mit mix. Ovre i min livemix del af forretningen, bruger jeg en Studiolive 1602 som FOH og Monitor mixer på samme tid og jeg i stedet har brugt krudtet på mikrofoner i stedet for, og sørger så for at holde antallet af kanaler jeg har i sving på samme tid nede på 10-12 stk. Hvis jeg tracker, laver jeg en aftale med trommeslageren om at hive den mellemste tam væk fra sættet og der sætter jeg så en M/S par med en Røde NTR og en Earthworks SR25 inde i midten af sættet pegende over på highatten oven over stortrommen. Det gør at mix oftest kun er at køre 3 fadere op!

--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

mikkels skrev: lør 9. maj 2020 11:50
Holger skrev: lør 9. maj 2020 06:15 Det er også kun en i5 processor.
Er det vigtigt, at det er i7?
Hvis du har en single core Geekbench performance omrking de 1.100 - 1.200 og en multi-core omkring de 6.000, så er du godt kørende til det meste i de næste par år og lidt til.

16 GB RAM er absolut minimum (fint til mix/mastering), men jeg vil anbefale mindst 32 GB til produktion.

Hard disk = kun SSD i dag.

Den iMac du linkede til ligger og roder nede omkring 800-900 i single core og omkring 3.000 i multi-core. Det er spild af 8.000 kr. Den burde koste 5k i min bog og sættes på et kontor.

Min nye Mac mini scorer ca. 1.200/6.000, 16 GB RAM, ren SSD.

En anden fordel ved Mac mini over iMac (jeg har 2 iMacs og har haft 3 i alt) er, at de indbyggede skærme er det svage punkt. De dør for hurtigt og koster ca. 6.000 kr. at skifte ud.

iMacs er noget man skal købe hvis det skal se godt ud i huset eller hvis man er lidt ligeglademed penge (jeg har købt iMacs af disse årsager, heh heh), men jeg ville aldrig købe det til et studie.

Nyt svar