Hjælp mig med at købe en ny Mac

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Re: Hjælp mig med at købe en ny Mac

Indlæg af mikkels »

Ok. Tak.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Holger skrev: lør 9. maj 2020 14:11 Hvis du har en single core Geekbench performance omrking de 1.100 - 1.200 og en multi-core omkring de 6.000, så er du godt kørende til det meste i de næste par år og lidt til.
Ja det passer så ikke helt, fordi vi opfatter verden logaritmisk med vore sanser, og lydproduktion der er singlecore performancen det, der er i højsædet. Vil man ikke på samme måde som da vi gik fra HD til SSD kunne mærke en stor forandring.

Vi er nødt til at sige alt andet end lige er den ende af markedet noget skidesprælleri, først og fremmest fordi de træk på processor kraft er "Jack Of All Trades Master of None" vi er nødt til at trække på eksterne værktøjer som f.eks Universal Audio UAD-2 Satellite, der er ikke grund til at købe mere end den mindste Mac Mini og så tilkøbe processorkraft på denne måde. Man vil snilt kunne leve med en Geekbench på omkring de 750 singlecore.

--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det kommer an på hvad man skal lave.

Min gamle Mac mini (Late 2012) kan lige snige sig op på de ca. 700/2700 i sc/mc hvilket er rigeligt til mit mix/masteringbehov, men til musikproduktion er det presset og slet ikke fremtidssikret.

UAD satellit har jeg, men bruger det ikke udover til en sjælden attended kundesession fx. Det giver ekstra latency og en ekstrapris på systemet, så jeg hellere vil lægge i selve computeren.

Hvis man vil fremtidssikre lidt, så er er en single core performance omkring de 1.100 - 1.200 godt og vigtigt til fx Logic Pro. Men jeg har kun købt en ny Mac mini fordi jeg skal opgradere til macOS Mojave og ikke kan have nedetid.

Jeg er personligt mindre interesseret i multi-core performance.

Folk pøser jo på med plug-ins og antal spor som om det var en konkurrence. Det skal de have lov til ;-) Men der nu noget sundt i at begrænse sig en smule efter min mening. Det giver som regel både bedre musik og bedre lyd i sidste ende.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Ang. tesen om at singlecore performance er "king":

Cubase har f.eks. Asio-Guard, som ved at fordele load hen over flere buffere (på de spor som ikke er "live") kan multi-threade selv meget lange kæder af tunge plugins. Andre DAWs har lignende funktionalitet. Jeg er helt med på at det førhen har været gældende, men i 2020 er det i hvert fald som minimum ikke længere sort / hvidt.
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Holger skrev: søn 10. maj 2020 18:07 Folk pøser jo på med plug-ins og antal spor som om det var en konkurrence. Det skal de have lov til ;-) Men der nu noget sundt i at begrænse sig en smule efter min mening. Det giver som regel både bedre musik og bedre lyd i sidste ende.
Ja men som jeg var inde på tidligere i mine indlæg er det - nybegynder liturgi og forstillelse ... når man har mixet et stykke tid så er den glose som passer på forholdet til at trække på ressourcerne "unasuming" - kort sagt gøres KUN ting hvortil der findes et konkret formål, man hælder ikke blot i af ren og skær pligtfølelse.

Problemet er blot at siden verden skulle opgøres på BNP tal, har alle haft det med at skulle leve op til eller andet vækst ideal, være skarpere end de skarpeste så at sige ... udelukkende fordi det skabte omsætning og derved vækst. En brug og smid væk kultur blev skabt, ubeset at ikke en eneste 'puter blev anvendt til at skabe Sgt. Pepper eller The Dark Side of the Moon, kreativitet via it skal og vil ikke være knyttet særligt stramt til musikproduktion ... selvom man kan, så gør man det ikke nødvendigvis, der er stadig et marked for f.eks:

https://cyberfarm.dk/soyuz-the-launcher/

--sd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hippo skrev: søn 10. maj 2020 18:24 Ang. tesen om at singlecore performance er "king":

Cubase har f.eks. Asio-Guard, som ved at fordele load hen over flere buffere (på de spor som ikke er "live") kan multi-threade selv meget lange kæder af tunge plugins. Andre DAWs har lignende funktionalitet. Jeg er helt med på at det førhen har været gældende, men i 2020 er det i hvert fald som minimum ikke længere sort / hvidt.
Ja det fremgår jo af denne video:



... men er det ikke kun til Cubase, gælder det også Studio One og Reaper - jeg ville jo gerne have sådan noget til CoreAudio fandtes???

--sd

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Så vidt jeg ved har Logic også "differentieret" latency eller hvad vi nu skal kalde det. Reaper bliver tit rost for god multi-thread performance, så jeg ville være overrasket hvis den ikke har et par gode tricks i ærmet.

Asio-Guard var i hvert fald en game-changer for mig, hvilket mere eller mindre betyder at jeg kan arbejde på 32 samples latency som om det var noget helt andet.
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Single core er stadig "king" i Logic vil jeg sige, især hvis man gerne vil spille instrumenter live/low latency.

ASIO Guard i Cubase, er det ikke mere brugbar under efterfølgende afvikling (kontra real-time)?

Nu bruger Mikkel jo Logic Pro X og Ableton Live, så er ikke helt sikker på hvor relevant ASIO Guard er.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Holger skrev: søn 10. maj 2020 21:58 Single core er stadig "king" i Logic vil jeg sige.
Gad vide om der findes et "dummy cpu-load" plugin man kan bruge til at teste med? Altså, et plugin som man kan sætte til at bruge cpu-tid? Så tror jeg hurtigt man kunne få overblik over hvordan de forskellige DAWs er skruet sammen og performer i forskellige scenarier. Hvis ikke burde man faktisk gøre en indsats for at få det lavet ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Dunno... Logics egne plug-ins er jo vist et helt tredje format, altså ikke AU eller VST. De er generelt ekstremt CPU effektive.

Ved ikke om det er nemt at lave en specielt direkte DAW-effektivitetssammenligning med mindre vi taler tredjepartssoftware, og så bør man teste en del fabrikanter og på den samme 'puter selvfølgelig.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Holger skrev: søn 10. maj 2020 21:58 ASIO Guard i Cubase, er det ikke mere brugbar under efterfølgende afvikling (kontra real-time)?
Det er en feature, som er slået til som default (mig bekendt) - og er aktiv på alle audio-paths, som ikke er monitoreret eller på anden måde har et "live" input.

Man kan sige at den gavner realtime performance ved at regne alt det som ikke er realtime på en højere latency og over flere buffere - som derfor kan multi-threades selvom det i princippet er een lang audio-path. Det giver noget cpu "headroom" til det som skal regnes fortløbende fra ende til anden.

Et praktisk eksempel (i mit workflow) er hvis jeg f.eks. har brug for at tracke vokaler igennem autotune i et allerede ganske stort arrangement. Så laver jeg et "tracking" spor med autotune + whatever, og router det ud af et andet output en masteren. Det gør at det kun er den enkelte kanal der skal piskes igennem på 32 samples latency eller hvad det nu måtte være, og alt andet bare er business as usual. Det kunne selvfølgelig lige så nemt være en guitar-amp eller whatever.

Måske har jeg antaget at alle DAWs kopierer hinanden og at det derfor ikke er en eksklusiv Cubase feature; det kunne være spændende at teste. De benchmarks der findes af forskkelige DAWs op imod hinanden fokuserer tit på andre "metrikker", og har meget lidt med real-life performance at gøre ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nap Cubase og laptop med, så kan vi DAW lege lidt næste gang hos mig måske?

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

DAW-lege er selvfølgelig fint .. men hvad var der i vejen med "doktor"?

Anyway, det er nok en pipe-dream, men det kunne bare være *vildt* interessant med et plugin (vst3 / au - crossplatform) som kan sættes til en specifik cpu-load, justerbar latency, AVX specifik load osv. Så kunne man virkelig komme ned i maskinrummet på de enkelte DAWs. Er der ikke en koder her på kanalen som er frisk på opgaven?

måske burde vi splitte tråden her, for ikke at være alt for OT ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

mikkels skrev: man 4. maj 2020 13:51 Er der nogen, der kender www.marius.pro? Er de gode?
Han er faktisk bruger herinde, eller har ihvertfald en profil. :)

viewtopic.php?t=72064
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Holger skrev: søn 10. maj 2020 22:04 Dunno... Logics egne plug-ins er jo vist et helt tredje format, altså ikke AU eller VST. De er generelt ekstremt CPU effektive.

Ved ikke om det er nemt at lave en specielt direkte DAW-effektivitetssammenligning med mindre vi taler tredjepartssoftware, og så bør man teste en del fabrikanter og på den samme 'puter selvfølgelig.
Men vi kommer ikke uden om at hvis man ikke punger ud til det fulde beløb, for en Mac Pro ... så vil det alt andet end lige være at foretrække at fjerne sig fra paradigmet om at 'puteren skal kunne betjene flest mulige kundegrupper med muligheder, på hinandens bekostning.

Med det samme at tingene skal have en forholdvis lav latency, er man som jeg ser det tvunget til at gå i DSP-Acceleratorer for ikke at skulle slippe samfulde kr. 40K ... der er sket det at siden mobiltelefonerne har tage opmærksomheden fra mere specifik processering, så har Moores lov været suspenderet. Der bliver ikke fordoblet processerkraft hvert 18 måned mere. Al udvikling og forskning er gået på at undgå at mobilbrugere ikke fik for varme hænder.

Hvis ellers SSD'en holder til et par gange rund i manegen endu, skal man ikke skifte sin bærbare ud men i stedet få fat i noget DSP acceleration, fordi så meget er der heller ikke sket på processorne som kommes i Macbook Pro'erne, jeg gætter dog på at man kommer over på Atom processorene på de bærbare.

Så mit forslag må være at man i stedet for en ny MacBook Pro køber en:

https://www.thomann.de/dk/waves_sg_mobile_server.htm

...men vil selvfølgelig høre nogle modargumenter for dette valg???

--sd

Nyt svar