Ny DAC - hvad skal man vælge?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Sted: 4200

Ny DAC - hvad skal man vælge?

Indlæg af Mikkel Kå »

Jeg leder efter en DAC til stue/hifi-brug.

Jeg streamer Tidal enten via appletv -> fjernsyn -> toslink -> dac. Eller fra min 2017 macbook pro.

så kravene er rimelig simple. Skal have toslink og usb, kører smooth med mac, og så ellers bare lyde godt.

Jeg har ikke brug for hovedtelefon udgang og egentlig heller ikke volumekontrol/variabel udgang, da jeg nok alligevel kører den gennem en pre.

Min tanker kredser om en Mytek Liberty. Men måske det er overkill til det setup, eller måske jeg har overset en anden oplagt mulighed.

Synspunkter modtages...

På forhånd tak.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

hvis du har $$$ er der https://rme-audio.de/adi-2-dac.html .. det bliver ikke rigtig bedre end det. Jeg bruger den store udgave (ADI-2 Pro) i studiet som monitor-controller, men eftersom du ikke har brug for inputs er DAC udgaven rigelig.

EDIT:
Mytek skriver om Liberty at:
There is some sound quality improvement (particularly deeper base and better soundstage) when a large external power supply is used.
Dette er i min bog et kæmpe red flag, som lugter langt væk af hifi snakeoil. Ikke at jeg tror det er en dårlig DAC; det siger bare lidt om mentaliteten hos firmaet .. :redcard:
Rune Borup :: Producer / Tekniker / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

+1 til RME ADI-2 DAC. Max kvalitet på alle fronter til en rimelig pris.

MyTek har ikke samme build quality, har selv haft MyTek. Heller ikke nær så transparent (målbart) som nyere RME ting. Det er efter min mening en converters fornemmeste opgave: at ind-/afspille så transparent som muligt - den skal ikke farve eller distorte.

I studiet har jeg en Lynx HiLo, som lyder identisk med RME ADI-2 Pro. Vi sad og A/B'ede dem (sådan da) i mit studie og jeg ville under ingen omstændigheder kunne udpege en vinder i en blindtest. De måler - naturligvis, fristes man til at sige - stort set identisk.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem

Indlæg af Mikkel Kå »

Fedt - tak for svar.

Jeg napper en RME.

Mvh Mikkel

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Hvad bruger du til volumekontrol. hvis du ikke vil bruge DAC'ens egen? Hvilken forstræker har du efter?

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem

Indlæg af Mikkel Kå »

Jeg har tidligere haft en Manley Shrimp som jeg var dum at sælge. Så jeg leder lidt efter sådan en brugt (nyprisen er steget helt vildt)

I mellemtiden har jeg en Croft Meganaut, som jeg ikke kan blive helt klog på om er fed eller ej.

Kan godt være jeg ender med at droppe for-forstærkeren helt, og bare køre direkte fra dac i effektforstærkeren. Men på sigt kommer jeg nok til at få brug for lidt flere analoge inputs, til pladespiller og andre småting.

På effekt-siden er jeg heller ikke helt afklaret. Har lånt en Naim nap 200 - den er sjov. Har en gammel Linn på vej, som jeg håber kan noget sjovt.

Højtalerne er Harbeth p3, og er det eneste sikre i setuppet pt.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

DAC > For-forstærker > Forstærker?

Det vil farve/forvrænge lyden mere end forskellen mellem nogen som helst DAC.

Så ja, direkte i effektforstærkeren eller evt. igennem en god passiv controller, hvis du ikke vil bruge DAC’ens egen level (som er lavet ordentligt i RME).

Evt. noget du kan sætte flere ting til, en 2400 Imperium fx, selvom det måske er lidt specielt med faste levels i et hi-fi setup... ;)

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem

Indlæg af Mikkel Kå »

OK - det er noteret. Så er der lidt at tænke over ift. den fremtidige indretning og brug at set-uppet.

Eftersom streaming udgør 99% af mit musikforbrug, så har det format første prioritet.

Og hvis (når) RME's level er fint er for-forstærkeren jo (i første omgang) overflødig (eftersom pladespilleren ikke komme op og køre sådan lige foreløbig).

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Nu bruger jeg ikke selv Tidal, men mener at det understøtter 24/96 for visse sange/albums?

Bemærk, at din streamingkæde gennem AppleTV - TV måske ikke understøtter 24 bit audio, selvom SPIDF i sig selv sagtens kan. Måske trunkeres det bare til 16 bit, hvilket så vil være værre end egentlig 16 bit dithered kildefil.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem

Indlæg af Mikkel Kå »

Jeg er heller ikke helt overbevist af lydkvaliteten gennem AppleTV, men har ikke haft fået det testet ift. anden løsning endnu, da mit aktuelle setup i stuen (gennem en integreret forstærker) kun har toslink.
Jeg tænker det er det USB-option i dac'en skal gøre godt for, så jeg kan køre uden om fjernsynet, når/hvis jeg får de lyster. Så må jeg se hvilken kvalitetsforskel de evt. giver...

Tidal skriver i øvrigt sådan her om formaterne:
Skærmbillede 2020-05-03 kl. 19.33.20.png
Skærmbillede 2020-05-03 kl. 19.33.20.png (96.27 KiB) Vist 457 gange
Senest rettet af Mikkel Kå søn 3. maj 2020 20:16, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker

Indlæg af Hippo »

MQA er et decideret horribelt og destruktivt format. Det er en slags lossy encoding af information over nyquist (f.eks. differencen mellem 48khz og 96k) gemt i de "laveste" bits i signalet, med reduceret S/N og aliasing til følge. På MQA kompatible DACs (som betaler lidt spir til Meridian for ulejligheden) bliver der tændt en lille LED-diode når der er et MQA signal igennem - som div. audiofile typer så kan få jern på over. Der er ikke grænser for formatets fortræffeligheder (i følge Meridian), men hvis der er een ting som er sikkert, så er det at det på *ingen* måder er godkendt af artisterne, som der hævdes! Ren og skær hifi snakeoil og bullsh*t! :doh:

Fra RMEs hjemmeside kan du downloade et sæt testfiler, som kan bruges til at verificere at audio-kæden til din RME-DAC er bit-transparent .. både i 16/24 og 32bit .. hvor det sidste dog kun er en mulighed via USB.

Jeg har selv Tidal HIFI, og jeg bruger "Hifi" versioner frem for "Master" ..

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem

Indlæg af Mikkel Kå »

Der er en grund til at jeg ikke har stillet spørgsmålet på et hifi-forum...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Vildt nok, at de kalder MQA for “Master”, når “Hi-Fi” reelt er bedre.

Der er intet approved over MQA som sådan, når det ikke er lossless.

Det kan kun blive værre/længere væk fra det reelt godkendte.

Pinligt, Tidal.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem

Indlæg af Mikkel Kå »

Holger skrev:
søn 3. maj 2020 17:52

Evt. noget du kan sætte flere ting til, en 2400 Imperium fx, selvom det måske er lidt specielt med faste levels i et hi-fi setup... ;)
Jeg faldt lige over en Elberg mc10b på dba - er det sådan noget du tænker på?
Den ligner i hvert fald mere noget jeg kunne slippe afsted med end den Imperium...

Alternativt kunne jeg jo købe en riaa med volumekontrol. Så skal jeg bare have en eller anden switch-ting til at skifte mellem dag og riaa.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Jeg ville som nævnt finde noget passivt...

Hvis du ikke vil have en Imperium så kig efter andre, simple passive controllers.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Damn - den RME ser dæjlig ud. Ihhh - mere grej, jeg slet ikke har råd til, men heller ikke kan undvære
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker

Indlæg af Hippo »

Mikkel Kå skrev:
man 4. maj 2020 09:00

Alternativt kunne jeg jo købe en riaa med volumekontrol. Så skal jeg bare have en eller anden switch-ting til at skifte mellem dag og riaa.
Altså - der er jo også den store udgave https://rme-audio.de/adi-2-pro-fs-be.html - den har analoge inputs, som kunne bruges til RIAA, hvis du ikke er imod at digitalisere signalet.

En anden ting jeg sætter stor pris på ved den converter er at der er parametrisk eq på alle i/o; rart med en “FOH eq” til studiet eller stuen ..

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem

Indlæg af Mikkel Kå »

Ja, den kiggede jeg også, men det bliver nok en lige lovlig stor udskrivning, sådan på en gang.

Lige nu hælder jeg mest til RME direkte i effekt til at starte med.

Om jeg så kan finde en eller switch (EDIT: Det hedder en "source selector" kan jeg se...) og en riaa med volumenkontrol til en pris jeg gider betale for at høre musik der knaser, det må tiden vise...

Jeg er i gang med at sælge noget eksisterende gear, og når det (forhåbentligt snart) er skibet afsted, går indkøbene i gang.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem

Indlæg af Mikkel Kå »

Jeg kan - som en lille servicemeddelelse - informere om at jeg har valgt at gå med pro-udgaven, da en ordentligt source selector og en riaa med volumekontrol ender med at blive mindst lige så dyrt, og i virkeligheden nok dyrere.

Så det bliver et super clean lille setup. Så må de tyskere der, godt se at få noget fart på...

Medlemsavatar
Kvaksalver
Medlem
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Min far har en RIAA fra Pro-ject med indbygget AD-konverter. Lidt sent nu, dog - god fornøjelse med ventetiden...

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker

Indlæg af Hippo »

Mikkel Kå skrev:
ons 6. maj 2020 11:40
Jeg kan - som en lille servicemeddelelse - informere om at jeg har valgt at gå med pro-udgaven
Tror du bliver ganske tilfreds med den beslutning! Glæder mig til at høre din oplevelse af den ..

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem

Indlæg af Mikkel Kå »

Jeg er mere end tilfreds - det lyder ganske enkelt fremragende. Og EQ'en er virkelig fed til lige at trimme det sidste til anlægget, rummet og mine halvsmadrede trommeslager-ører.

Pladespilleren via analog ind fungerer også fint. Men efter et par plader var jeg/vi nødt til at indse, at hvis vi skulle have et LP setup der kvalitetsmæssigt var bare nogenlunde i nærheden, skulle der investeres et pænt stort beløb. Og hvis ikke vinylaftastning lydmæssigt er interessant nok, ville pladerne nok bare ende med at blive stående og samle støv i den reol de har stået i, det sidste lange stykke tid.
Jeg fik faktisk næsten direkte besked på, at jeg godt kunne holde op med at sætte plader på, hvis det ikke kunne lyde væsentligt bedre.

Så konklusionen blev faktisk at droppe vinylen, sælge pladespilleren, og alle pladerne, returnere Adi2PRO og så købe den lille model i stedet, og så gå all-in på streaming.

Noget af et spring, at skille sig af med plader man har været 20 år om at skrabe sammen. Men der er bare no contest, og på denne måde ender jeg så sådan set også med at få et plus på kontoen ud af det. Win win, selvom nok bliver nostalgisk når der kommer en og triller væk med mine plader...

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker

Indlæg af Hippo »

hmm .. kan du ikke komme ok langt med en ny pickup / nål?

Der er et lidt uheldigt aspekt ved streaming, som jeg faktisk lige er løbet ind i: man er tvunget til at finde sig i een eller anden halv-moderne remaster af gamle ting, hvilket ikke er et issue på vinyl i samme grad!

Jeg måtte faktisk en tur i Accord og skovle en gammel Laban CD op (don't ask!) for at sammenligne med den 2009 remaster der ligger på Spotify .. og den remaster er en decideret katastrofe, hvis du spørger mig. Ganske trist ..

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem

Indlæg af Mikkel Kå »

Ikke langt nok til at det er interessant, indenfor en pris jeg ville gide bruge på det. Jeg er nok lidt firkantet, all-or-nothing hvad den slags angår.
Jeg får til gengæld en pæn slat for pladerne, og så kan jeg jo købe mig en eller anden anden dims og have en følelsesmæssig og irrationel tilknytning den de næste par år.

Jeg er med på at der kan være - eller på sigt kan opstå - andre problemer med streaming, som f.eks. at man ikke har samme kontrol over formater og udgivelser, men sådan må det så være.

CD-afspilleren har jeg droppet for et par år siden, og har ikke savnet den endnu. Et lille udpluk af samlingen har jeg overdraget til sønnike (som hører Waterline for fuld smadder). Resten står og samler støv i en kasse et sted, og ser sikkert først dagslys igen, når de engang ryger til småt brændbart.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Jeg er stadig på CD. Det er et godt kompromis med højere lydkvalitet og typisk mulighed for at vælge versioner (org/remaster).

Vinyl har jeg kun i studiet og streamer lidt på computeren i biblioteket i ny og næ.

Nyt svar