Ny Studiecomputer - Hjælp!

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Whatsoever
Medlem
Indlæg: 16

Ny Studiecomputer - Hjælp!

Indlæg af Whatsoever »

Halløj Lydmaskinen!

Eftersom den flinke herre fra Indigo2 desværre har valgt ikke at bygge flere computere lige nu i disse usikre tider, står jeg i en s*tans situation! :(
Jeg har en smule forstand på computere, men jeg tænker at i herinde er langt, LANGT mere ædru at høre på en så mange andre på alle mulige andre forums, og det er fordi jeg selv har smugkigget herinde i nogen tid uden at oprette en bruger. Nu fik jeg det endelig gjort, og hurra for det!

Til sagen: Jeg har efterhånden i årenes løb forstået mere og mere, og lært mere og mere, omkring hhv. produktion, plugins, effekter og så vidre - men jeg er ikke en ørn til PC-specs. Min gamle bærbar på omkring 4 år kan simpelthen ikke klare mine nuværende plugins og effekter, og det har nok både noget at gøre med alder, model og indhold i skrammelet. Jeg skal have en ny, pålidelig maskine.
Jeg producere nu mest R&B/Pop, og det er bår' dejlig. Men den her gamle kasse kan ikke klare mere. CPUen går helt i selvsving og hakker og crasher mine projekter...

Acer Asprise E-575G LAPTOP
Windows 10
Intel I5-7200U 7th Gen @ 2.50Ghz
237GB
GEFORCE GTX 950M

Jeg køre med Mixcraft 9 PRO, og det er ikke kompitabelt med en MAC computer, så jeg håber rigtig meget på om i måske har nogle gode ideer til en Windows stationær.
Jeg køre nogle ret tunge plugins i mine produktioner, bla Antares Autotune PRO 9 og Greg Wells Signature Series, Tonebooster plugins og sådan noget.

Har læst mig til, at en I7 processor og en 500GB SSD nok ville være at foretrække, men jeg er simpelthen et fæ til det der med alt det inde i en maskine - det skal bare virke :D ( Nej Apple, det går ikke.. Gid det gjorde, men jeg kan ikke undvære Mixcraft ).... :roll:

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Indlæg: 1732
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

Velkommen til :)
Jeg har lige bygget en supermaskine.

Hvad er dit budget?

KennethA.
KennethA

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Hvis du vil anskaffe en I7 så skal du så bruge et motherboard (bundkort) som passer til, dvs. det skal have socket 1151 som processoren har.
Du skal osse beslutte dig for om du vil have Nvidia eller Amd Grafikkort, da det osse er forudbestem i bundkortet.
Ellers er der ikke nogle fælder. En god kraftig strømforsyning på omkring 1000 W, et godt grafikkort, afhængigt af om du laver video eller andet grafiktungt.
2 SSD, en mega stor til lager, og en lille til system og apps, og et godt kabinet. Har jeg glemt noget? Nogle bruger stadig DVD/BlueRay, jeg gør ikke, alt kan installeres fra nettet, incl. Win 10
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Sådan som jeg læser posten, så lægges der op til at købe noget færdigbygget, og ikke selvbyg.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Hugo skrev:Hvis du vil anskaffe en I7 så skal du så bruge et motherboard (bundkort) som passer til, dvs. det skal have socket 1151 som processoren har.
Du skal osse beslutte dig for om du vil have Nvidia eller Amd Grafikkort, da det osse er forudbestem i bundkortet.
Ellers er der ikke nogle fælder. En god kraftig strømforsyning på omkring 1000 W, et godt grafikkort, afhængigt af om du laver video eller andet grafiktungt.
2 SSD, en mega stor til lager, og en lille til system og apps, og et godt kabinet. Har jeg glemt noget? Nogle bruger stadig DVD/BlueRay, jeg gør ikke, alt kan installeres fra nettet, incl. Win 10
Edit: nåh ja, budget, det spør jeg aldrig om, for det bliver et dumt kompromis. Det koster det det koster, ellers skal man vente.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Whatsoever
Medlem
Indlæg: 16

Indlæg af Whatsoever »

Jeg kan se at i har styr på krammet, men min fejl x2 med information her...

1 - Christoffer har ret, helst noget der er færdigbygget, eller evt. noget jeg kan få et firma til at bygge. Men det som Hugo skriver er ellers nogle rigtig gode råd, som jeg lige vil have i mente hvis man evt skulle bygge den over en hjemmeside hos et firma, altså at få dem til at bygge det. Jeg tør sgu ikke selv, det går med 200% sikkerhed totalt i kage....

2 - Mit bugdet er imellem 10.000 og 13.000, kan man ikke finde noget fornuftigt derimellem? Selvom ja, det koster hvad det koster.

Medlemsavatar
Whatsoever
Medlem
Indlæg: 16

Indlæg af Whatsoever »

Og tusinde tak Kenneth! Budgettet er (helst) mellem 10 og 13.000 kroner.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Jeg byggede mit nye monster i december, med 4 SSD diske á 2TB, som var dyre, fordi jeg osse er fotograf. Jeg valgte så en I9 CPU, og dyrt kabinet.
Det hele løb op i 18.000, så jeg tror godt, at med 2 diske og en I7 at du kan holde den på omkring 12.000.
Til gengæld tror jeg at du skal gå hele vejen efter en I9, for jeg har da hørt om folk herinde som har måttet opgradere fra I7 til I9. Men det kan være at de kan komme på banen og fortælle hvorfor.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Whatsoever skrev:Jeg kan se at i har styr på krammet, men min fejl x2 med information her...

1 - Christoffer har ret, helst noget der er færdigbygget, eller evt. noget jeg kan få et firma til at bygge. Men det som Hugo skriver er ellers nogle rigtig gode råd, som jeg lige vil have i mente hvis man evt skulle bygge den over en hjemmeside hos et firma, altså at få dem til at bygge det. Jeg tør sgu ikke selv, det går med 200% sikkerhed totalt i kage....

2 - Mit bugdet er imellem 10.000 og 13.000, kan man ikke finde noget fornuftigt derimellem? Selvom ja, det koster hvad det koster.
Hey iøvrigt, nu du er vant til en bærbar, skal det så være en bærbar igen, eller må det gerne være en stationær computer?

Medlemsavatar
Whatsoever
Medlem
Indlæg: 16

Indlæg af Whatsoever »

Hugo skrev:Jeg byggede mit nye monster i december, med 4 SSD diske á 2TB, som var dyre, fordi jeg osse er fotograf. Jeg valgte så en I9 CPU, og dyrt kabinet.
Det hele løb op i 18.000, så jeg tror godt, at med 2 diske og en I7 at du kan holde den på omkring 12.000.
Til gengæld tror jeg at du skal gå hele vejen efter en I9, for jeg har da hørt om folk herinde som har måttet opgradere fra I7 til I9. Men det kan være at de kan komme på banen og fortælle hvorfor.
Ah ja, det er vidst noget med at de skal kunne trække noget mere hvis det er billeder-og-billedredigering ikke? Men ja, folk må meget gerne fortælle hvorfor de tog den fra I7 til I9!

Medlemsavatar
Whatsoever
Medlem
Indlæg: 16

Indlæg af Whatsoever »

Christoffer I. N. skrev:
Whatsoever skrev:Jeg kan se at i har styr på krammet, men min fejl x2 med information her...

1 - Christoffer har ret, helst noget der er færdigbygget, eller evt. noget jeg kan få et firma til at bygge. Men det som Hugo skriver er ellers nogle rigtig gode råd, som jeg lige vil have i mente hvis man evt skulle bygge den over en hjemmeside hos et firma, altså at få dem til at bygge det. Jeg tør sgu ikke selv, det går med 200% sikkerhed totalt i kage....

2 - Mit bugdet er imellem 10.000 og 13.000, kan man ikke finde noget fornuftigt derimellem? Selvom ja, det koster hvad det koster.
Hey iøvrigt, nu du er vant til en bærbar, skal det så være en bærbar igen, eller må det gerne være en stationær computer?
Det må meget gerne være en stationær!

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Skal du bruge den til noget andet også? Stationær?

Vælg I9 udgaven af denne:
https://www.mm-vision.dk/Vision-W915-Workstation
med opgradering af
2020-04-07_18-38-28.jpg
2020-04-07_18-38-28.jpg (93.99 KiB) Vist 723 gange
Så burde du være godt kørende... hvis du altså ikke gamer eller laver video også.

Overvej ekstra SATA disk, hvis du har mange filer / bruger meget plads.

Medlemsavatar
Whatsoever
Medlem
Indlæg: 16

Indlæg af Whatsoever »

MrBacon skrev:Skal du bruge den til noget andet også? Stationær?

Vælg I9 udgaven af denne:
https://www.mm-vision.dk/Vision-W915-Workstation
med opgradering af
2020-04-07_18-38-28.jpg
Så burde du være godt kørende... hvis du altså ikke gamer eller laver video også.

Overvej ekstra SATA disk, hvis du har mange filer / bruger meget plads.
Den vil jeg da lige smutte ind og kigge på, mange tak.

Computeren skal UDELUKKENDE bruges til musikproduktion, INTET andet! :)

Medlemsavatar
Whatsoever
Medlem
Indlæg: 16

Indlæg af Whatsoever »

Mange tusinde tak for alle jeres gode svar indtil vidre folkens, i er fantastiske! :)

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Hugo skrev: Du skal osse beslutte dig for om du vil have Nvidia eller Amd Grafikkort, da det osse er forudbestem i bundkortet.
Det er så ikke rigtigt;-)
Du kan bruge amd/nvidia uagtet hvilket bundkort du vælger.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

MrBacon skrev:
Vælg I9 udgaven af denne:
https://www.mm-vision.dk/Vision-W915-Workstation
med opgradering af
2020-04-07_18-38-28.jpg
Så burde du være godt kørende... hvis du altså ikke gamer eller laver video også.

Overvej ekstra SATA disk, hvis du har mange filer / bruger meget plads.
Bonus: Det der er god og præcis vejledning til en computer-ignorant som mig.
Sådan en skal jeg vist have fat i - og så slap jeg lige for at oprette en tråd.

Tak :)

Medlemsavatar
Whatsoever
Medlem
Indlæg: 16

Indlæg af Whatsoever »

TJJ skrev:
MrBacon skrev:
Vælg I9 udgaven af denne:
https://www.mm-vision.dk/Vision-W915-Workstation
med opgradering af
2020-04-07_18-38-28.jpg
Så burde du være godt kørende... hvis du altså ikke gamer eller laver video også.

Overvej ekstra SATA disk, hvis du har mange filer / bruger meget plads.
Bonus: Det der er god og præcis vejledning til en computer-ignorant som mig.
Sådan en skal jeg vist have fat i - og så slap jeg lige for at oprette en tråd.

Tak :)
Jeg tror sgu også det bliver den der jeg vælger, den ser rigtig fin ud til formålet. Mange tak, Bacon!

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Jeg vil lige sige at jeg har en laptop fra MM Vision. Den har nu kørt i 6 år uden problemer og jeg benytter den stadig som min studie maskine.

Jeg kender flere som har været rigtig glade for deres køb hos MM Vision (De laver desværre ikke deres egne laptops mere). Så, det tilbud der er da lige til højrebenet! Bliver endda selv lidt fristet, ha ha ha.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har stadig min MM-vision laptop og jeg har for nylig købt en stationær fra den. Begge dele har alle dage kørt virkelig godt.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Whatsoever
Medlem
Indlæg: 16

Indlæg af Whatsoever »

MrBacon skrev:Skal du bruge den til noget andet også? Stationær?

Vælg I9 udgaven af denne:
https://www.mm-vision.dk/Vision-W915-Workstation
med opgradering af
2020-04-07_18-38-28.jpg
Så burde du være godt kørende... hvis du altså ikke gamer eller laver video også.

Overvej ekstra SATA disk, hvis du har mange filer / bruger meget plads.
Forresten, hvorfor egentligt Windows 10 Pro til erhverv? Kan se at bundkortet også egner sig godt til erhverv, men hvad er forskellen mellem de to udgaver af Windows? :)

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Whatsoever skrev:
Forresten, hvorfor egentligt Windows 10 Pro til erhverv? Kan se at bundkortet også egner sig godt til erhverv, men hvad er forskellen mellem de to udgaver af Windows? :)
får os som slutbrugere intet - køb du bare home.

Pro-versionen har en række fordele som primært er rettet erhverv - ikke noget der gør nogen forskel for en studiecomputer.


Og så mine 2-cents: Jeg ville overveje at kigge på Ryzen 3900x computere også. den bør være markant hurtigere i multithreading end i9-9900k'eren (den har 4 kerner ekstra trods alt, og kun lidt lavere single-core speed) - og så koster den endda 500 kr mindre.
Det er i hvert fald den jeg kommer til at bygge min nye studie stationær omkring :)

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Ja, du kan sagtens vælge home. Jeg anbefaler altid pro - har aldrig selv haft en home version - så det var mest for at anbefale det, jeg ved soiller sammen. Der er ændringer mht hvir meget ram, windows understøtter, men intet du bør være opmærksom på i windows 10 (mener grænsen på home er 128GB og det får du nok ikke behov for). Jeg var usikker på, om der er forskel i de updates, man modtager - jeg var af den overbevisning at updates blev rullet ud på home først og pro, når man er sikker på, at de spiller, men jeg kan tage fejl og kan ikke finde noget information, der underbygger min påstand.

Har selv en maskine fra mm vision, jeg er glad for.

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Her er en oversigt over forskellene mellem Windows Home og Pro:
https://www.microsoft.com/da-dk/windows ... ome-vs-pro
Kort sagt - og generelt set - kan man sige at Pro er til virksomheder/undervisningsinstitutioner, Home er til private.
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
Whatsoever
Medlem
Indlæg: 16

Indlæg af Whatsoever »

MrBacon skrev:Ja, du kan sagtens vælge home. Jeg anbefaler altid pro - har aldrig selv haft en home version - så det var mest for at anbefale det, jeg ved soiller sammen. Der er ændringer mht hvir meget ram, windows understøtter, men intet du bør være opmærksom på i windows 10 (mener grænsen på home er 128GB og det får du nok ikke behov for). Jeg var usikker på, om der er forskel i de updates, man modtager - jeg var af den overbevisning at updates blev rullet ud på home først og pro, når man er sikker på, at de spiller, men jeg kan tage fejl og kan ikke finde noget information, der underbygger min påstand.

Har selv en maskine fra mm vision, jeg er glad for.
Modtaget, tak for den gode forklaring!

Medlemsavatar
Whatsoever
Medlem
Indlæg: 16

Indlæg af Whatsoever »

Heine skrev:Her er en oversigt over forskellene mellem Windows Home og Pro:
https://www.microsoft.com/da-dk/windows ... ome-vs-pro
Kort sagt - og generelt set - kan man sige at Pro er til virksomheder/undervisningsinstitutioner, Home er til private.
Tak Heine, og i øvrigt også tak igen for den gode liste du fik sendt over indhold og specs trods alt!

Anbefaler ALLE folk at besøge indigo2 i øvrigt!

Nyt svar