Noget om at skifte software - eller prøve på det

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Noget om at skifte software - eller prøve på det

Indlæg af gs-dk »

Jeg har i årtier været rimelig hardcore ProTools, Logic og Ableton Live bruger - og har arbejdet med computer siden de glade Notator dage og Pro 24. Jeg har hele tiden brugt ProTools til færdig produktion og som mit foretrukne indspilnings værktøj - Logic og Live har været til kreativitet og til produktioner, hvor jeg havde brug for tempo og masser af softsynther og ganske lidt audio.

Jeg har været glad for softwaren men fik lyst til at se om jeg kunne finde ét stk. software, hvor jeg måske kunne gøre det meste i og valget er endt på Nuendo, som jeg er i gang med at teste. Først og fremmest er det dejligt at se, hvor let man kan vænne sig til ny software og jeg skriver egentlig dette for at give udtryk for min Nuendo glæde. Der er bare så mange ting, der spiller godt - mixeren og opsætningen af denne er bare suverænt tænkt og jeg kan meget langt hen af vejen klare mig med de ting, der ligger i kanal sektionen. Der er indbygget Vocalign (eller lignende) - Melodyne spiller helt suverænt integreret (ved godt at Logic også kan nu) - fades og mulighed for editering er suveræn - lydarkiver hentes direkte fra en indbygget database - stabiliteten meget stor - og så lyder det bare godt - jeg kan bruge alle Logics synther samt sampler gennem Mainstage, som er router til et input og syncet med midi via iac. Mange flere ting er tænkt suverænt godt - så jeg er voldsomt tilfreds.

Jeg savner Clip Gain fra ProTools - men det er integreret i Nuendo og jeg skal bare vænne mig mere til det.

Min konklusion er, at man heldigvis sagtens kan skifte platforme og jeg har alt det andet med i min bagage. men lige nu har jeg slået mig ned i Nuendo land:)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Fedt, Nuendo virker som en seriøs konkurrent.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Holger skrev:Fedt, Nuendo virker som en seriøs konkurrent.
Dertil har jeg også skiftet til Dorico - som er Steinbergs nodeprogram udviklet af tidligere Sibelius medarbejdere (fyret af Avid). Man kan håbe på, at det bliver integreret i Nuendo og Cubase på et tidspunkt. Nu venter jeg på et godt Wavelab tilbud - hvis det er nødvendigt i mit flow.

Men som sagt - prøv evt. deres fuldt fungerende demo. Jeg gjorde og så kom det rigtige tilbud med 40 eller 50 procent rabat - det er nærmest, hvad jeg betaler i Avid licens om året for software, der står helt stille.

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Hvad får man egentlig i Nuendo som man ikke gør i Cubase? Jo jo, jeg kan sagtens google og se hvad Steinberg selv skriver. Men nu spørger jeg dig som reel bruger, og det virker som om du har gjort noge fodarbejde...
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Ja - jeg havde set demoer og læst på teksten.
Jeg er typen, der ligeså godt kan købe "topmodellen" med det samme, for jeg køber den altid til sidst alligevel og så er det altid blevet dyrere på den måde. Men.....lige her så passede det super fint med, at der var masser af procenter på Nuendo, som gjorde, at det blev meget billigere end at købe Cubase og skulle man jo være godt dum for ikke at slå til på den deal:).
Men samtidig så er der for mig nogle indlysende fordele, da jeg har lavet rigtig meget teater og video, hvor Nuendo har nogle særlige fordele (dog har jeg ikke prøvet Cubase hands-on). Men hele postproduction delen er meget større i Nuendo (skræddersyet til det) - Sounddesign delen er meget større (og det laver jeg en del af) - jeg har arbejdet tidligere med en del Foley, det er der også mulighed for - der er nogle effekter, jeg gerne vil arbejde med (voice designer og randomizer) - der kommer video rendering i programmet - og så kan det potentielt også finde klip i video.
For mig ting, jeg gerne vil have adgang til - nå ja - og vist nok også to video spor.....så i kombination med den suveræne pris var det en let beslutning.
Og så er der noget befordrende ved at prøve nyt af og blive inspireret af nye rutiner for mig - og bryde gamle vaner, hvor man graver det samme hul igen og igen.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg ville rigtig gerne skifte væk fra Pro tools, men har ikke fundet noget jeg kan finde mig hjemme i og arbejde så hurtigt i (selvfølgelig også en tilvænningssag). Ville ønske der var en daw som opførte sig på samme måde som pt mht region selection, museklik og at man kan trykke i selve vinduet for at vælge playback position og ikke skal vælge øverst på en tidslinje.

Kunne være jeg lige skulle prøve en cubase/nuendo dem.


Øv. Er misundelig på dig;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

the19thbear skrev:Jeg ville rigtig gerne skifte væk fra Pro tools, men har ikke fundet noget jeg kan finde mig hjemme i og arbejde så hurtigt i (selvfølgelig også en tilvænningssag). Ville ønske der var en daw som opførte sig på samme måde som pt mht region selection, museklik og at man kan trykke i selve vinduet for at vælge playback position og ikke skal vælge øverst på en tidslinje.

Kunne være jeg lige skulle prøve en cubase/nuendo dem.


Øv. Er misundelig på dig;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det med at trykke i selve vinduet gør man også i Sonar og i Reaper. Så hvis det er et must er de to også kandidater.

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

gs-dk skrev:Ja - jeg havde set demoer og læst på teksten.
Jeg er typen, der ligeså godt kan købe "topmodellen" med det samme, for jeg køber den altid til sidst alligevel og så er det altid blevet dyrere på den måde. Men.....lige her så passede det super fint med, at der var masser af procenter på Nuendo, som gjorde, at det blev meget billigere end at købe Cubase og skulle man jo være godt dum for ikke at slå til på den deal:).
Men samtidig så er der for mig nogle indlysende fordele, da jeg har lavet rigtig meget teater og video, hvor Nuendo har nogle særlige fordele (dog har jeg ikke prøvet Cubase hands-on). Men hele postproduction delen er meget større i Nuendo (skræddersyet til det) - Sounddesign delen er meget større (og det laver jeg en del af) - jeg har arbejdet tidligere med en del Foley, det er der også mulighed for - der er nogle effekter, jeg gerne vil arbejde med (voice designer og randomizer) - der kommer video rendering i programmet - og så kan det potentielt også finde klip i video.
For mig ting, jeg gerne vil have adgang til - nå ja - og vist nok også to video spor.....så i kombination med den suveræne pris var det en let beslutning.
Og så er der noget befordrende ved at prøve nyt af og blive inspireret af nye rutiner for mig - og bryde gamle vaner, hvor man graver det samme hul igen og igen.
Tak for udførligt svar :)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Er enig i at det er irriterende ikke at kunne vælge play placering i vinduet, men det bliver hurtigt "ok, så er det bare sådan".
At vælge regioner er ikke noget problem.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

the19thbear skrev:Jeg ville rigtig gerne skifte væk fra Pro tools, men har ikke fundet noget jeg kan finde mig hjemme i og arbejde så hurtigt i (selvfølgelig også en tilvænningssag). Ville ønske der var en daw som opførte sig på samme måde som pt mht region selection, museklik og at man kan trykke i selve vinduet for at vælge playback position og ikke skal vælge øverst på en tidslinje.
Det kan man i Logic. Du kan så vidt jeg ved endda gør det på mange flere måder i Logic end i PT. Mon ikke man kan det samme i Nuendo?

Jeg bruger bl.a. disse metoder i Logic:

· Play fra sidst brugte placering

· Play fra museklik i arrangementsvinduet (Command [default=Marquee tool] eller Marquee via key command)

· Play fra valgt region eller flere valgte regioner (en af de mest brugte funktioner for mig, da man ikke ændrer andre locators/positioner). I kombination med solo mode kan man hoppe rundt og afspille diverse sektioner efter behag).

· Play fra venstre vindueskant (uafhængig af reel start på sangen eller nuværende playhead)

· Play fra opsatte markers

· Play fra forrige takt

Det nemmeste er, at tildele funktionen, som du kan lide, på en tast.

Der er mange flere muligheder. Disse kan kombineres med locatorbaserede funktioner, som fx afrundede locators om regioner (spiller fuld takt uanset om regionen er klippet kortere). Eller ikke-afrundede (til mastering eller lyddesign ofte).

Nogle af tingene kan sættes automatisk op, så man ikke behøver at bruge manuelle funktioner eller key commands, men at Logic altid opfører sig sådan. Det kan ligge lidt gemt væk, men mulighederne er der.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

the19thbear skrev:Ville ønske der var en daw som opførte sig på samme måde som pt mht region selection, museklik og at man kan trykke i selve vinduet for at vælge playback position og ikke skal vælge øverst på en tidslinje.
Jeg var lidt for hurtig - du kan sagtens trykke i play/edit vinduet og så starte derfra. Intet problem. Det samme med at vælge regioner - du vælger enten ved at trykke på dem eller ved at trække hen over dem. Så den er afmonteret:)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

gs-dk skrev:Er enig i at det er irriterende ikke at kunne vælge play placering i vinduet, men det bliver hurtigt "ok, så er det bare sådan".
At vælge regioner er ikke noget problem.
Undskyld - det kan man godt alligevel.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

gs-dk - hvis du har spørgsmål eller workflow ting som irriterer dig, så skyd løs; jeg har brugt Cubase i 15+ år og vil mene jeg ved det meste af hvad der er værd at vide - Nuendo-eksklusive funktioner undtaget :) .

Du er også velkommen til at kigge forbi studiet her på Vesterbro, hvis du vil have et crash-course ;) ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

1000 tak. Det kan sagtens komme på tale. Vi har talt om det før og nu ser det ud som om jeg skifter for alvor - ikke mindst med Mainstage integreret.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg vil lige rapportere at jeg nu har siddet og klippet lidt under en times dialog i reaper. Efter noget opsætning her og der er det virkelig virkelig dejligt. Meget lovende (og billigt og kan meget mere).


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Meget mere... end Nuendo?
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

the19thbear skrev:Jeg vil lige rapportere at jeg nu har siddet og klippet lidt under en times dialog i reaper. Efter noget opsætning her og der er det virkelig virkelig dejligt. Meget lovende (og billigt og kan meget mere).


Sent from my iPhone using Tapatalk
Som hvad - lidt eksempler?

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

the19thbear skrev:.. og kan meget mere ..
Jeg er, som Cubase bruger, også meget nysgerrig ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Nej nej. Hvis man læser længere oppe mener jeg i forhold til Pro tools, som jeg har brugt professionelt hver arbejdsdag 8 timer de sidste 7 år.
:)

Der er bare så meget i reaper som kan automatiseres etc.
Til gengæld kan det også hurtigere gå galt fordi man kommer til at rode med nogle setting.
Pro tools er en firkantet (langsom) arbejdshest. Men som også er rigtig god på mange områder.
Reaper er noget helt andet. Men tror jeg fremadrettet vil bruge reaper til musikproduktion og lyddesign/editering, meget mere. Forhåbenligt gå helt væk fra Pro tools med tiden.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nyt svar