Ny dansk mastering comp - Unisum

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Rosenfeldt
Forum Donator

Re: Ny dansk mastering comp - Unisum

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev:Er der stemning for en konkurrence, hvor man kan vinde en Unisum?
Bring it on! ... :)
"nothing is stronger than the weakest part" ...

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

+1

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem

Indlæg af MrBacon »

Rosenfeldt skrev:
Holger skrev:Er der stemning for en konkurrence, hvor man kan vinde en Unisum?
Bring it on! ... :)
:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Det oplagte er jo en mastering konkurrence. Men jeg skal nok tage jer i whatever.... :wink:

Medlemsavatar
Rune L-H
Medlem
Sted: Hvidovre

Indlæg af Rune L-H »

Hej folkens,

Tak Holger for at lave denne tråd...og tak for lån af dine ører og erfaringer undervejs i udviklingen af Unisum :) Her er lidt mere info om hvad det er for et bæst.

Billede

Announcing the UNISUM Mastering Compressor.

Unisum is a modern mastering compressor, based on a novel topology that combines classic analog characteristics with digital flexibility. At its core, Unsium is a wideband compressor driven by a flexible multi-band detector (or “multi-band without multi-band” as one of our beta testers put it), affording you extensive control over the attack and release envelopes as well as the transfer curve.

After a year of development and fine-tuning in collaboration with a team of experienced mastering professionals, Unsium delivers transparent, beautiful, and ultra-flexible compression in a class of its own.

We have built a no-compromise, highly tweakable compressor that allows engineers to nail the sweet-spot every time: Whether you want to add glue or groove, shape the dynamic contours, or solve a challenge in the mix, Unisum helps you achieve your goal with precision and integrity.

Features:
  • State of the art compressor algorithm suited for all mastering applications
  • Wideband compression driven by flexible multi-band detector scheme
  • Adjustable RMS and Peak detectors across 3 frequency bands
  • Frequency dependent threshold and ratio
  • Full control over transfer curve with variable knee, GR limit, and linearity parameters
  • Release curve continuously variable from linear to logarithmic
  • Detailed level dependent control over Attack and Release
  • Continuously variable LR/MS channel linking, including controls to filter and limit linking
  • Switchable HYGGE circuit for a warm and thick sound inspired by tubes and transformers
  • Memory Effect for adjustable program dependency
  • Transient Override to adjust attack/release for loud transients
  • Sidechain filtering, Parallel Envelope, Smoothing and more…

Availability
Format: VST3, AU, AAX for Mac and Windows.
Expected release: End of Q1 2020.

More info and a free trial version will become available on http://www.toneprojects.com/ We’re currently working on a new website but you can sign up for our newsletter to get early access and pre-launch offers.

Beta testers needed
Unisum wouldn’t have been possible without the help of an amazing team of beta testers. I’m currently looking for help with additional testing in ProTools on Mac and/or on macOS Catalina. If you’re interested then please reach out to me in a PM and tell me a bit about your setup and work. Thanks!

Mvh
Rune
Senest rettet af Rune L-H tors 5. mar 2020 18:03, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hejsa Rune!

Er det kun 64 bit, eller laver du også 32 bit?
Er der fuld understøttelse af VST3 over hele linjen efterhånden? Jeg mindes noget om Ableton Live, men det skulle da vist være fikset for længst.

Medlemsavatar
Rune L-H
Medlem

Indlæg af Rune L-H »

Hey Christoffer,

Det er 64 bit over hele linjen, samt 32 bit VST3 til Windows.
Min primære test DAW er Live, og jeg har ikke oplevet problemer med VST3. Hvis du har kendskab til noget bestemt problem så vil jeg gerne høre nærmere :)

helletofte
Forum Donator
Sted: Tranekær ,Langeland

Indlæg af helletofte »

Flot video , sjovt og godt I bruge The in word ‘ hygge ‘, lige kom hjem fra UK , hygge everywhere.
Held oh lykke med det
Greg

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem

Indlæg af MrBacon »

Kom der en lille konkurrence? Nu har vi jo corona ferie

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Yes, jeg tænker at den kommer samtidig med/lige før den launcher officielt i "end of Q1", dvs. 14 dage-ish?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Så er Unisum ude:
http://www.toneprojects.com

Det betyder også, at jeg får en konkurrence op at stå lige om lidt. Keep your eyes peeled.

Medlemsavatar
metal
Medlem
Sted: Midtjylland

Indlæg af metal »

Too late.. har allerede købt den, men så er der selvfølgelig også een mindre at konkurrere mod ;)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Haha, fedt

Spørg løs i tråden her, måske kan jeg svare, men ellers kan Rune helt sikkert.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Jeg mangler en dybdegående manual på hjemmesiden, gerne noget pdf eller andet "gammeldags".

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Altså der følger men manual med, men du vil gerne have adgang til manualen før-køb? Det kan jeg også godt lide typisk.

Medlemsavatar
Rune L-H
Medlem

Indlæg af Rune L-H »

Christoffer I. N. skrev:Jeg mangler en dybdegående manual på hjemmesiden, gerne noget pdf eller andet "gammeldags".
Der er en god gammeldags manual med i trial versionen, men det giver god mening at have den direkte på hjemmesiden også. Det vil jeg få fixet.
Indtil da kan du downloade den her: http://www.toneprojects.com/download/To ... Manual.pdf

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

For ikke at forstyrre konkurrencen, så ville jeg lige vente med mine umiddelbare betragtninger, selvom det alligevel var første gang Unisum blev loadet igår aftes.

Relativt simpel og almindelig i brug, når man ikke har Style kontrollerne fremme. Men så kan det alligevel blive komplekst at lytte til og arbejde med, ved at vælge en af de mange preset styles.
Til den slags brug har jeg andre compressorer jeg synes er lettere at få et ønsket resultat med.

Men så går der da full on 2TM tweaker-mode i den med edit style panelet slået ud. Det giver nogle vilde nørde-pille shaping muligheder. Manualen var nyttig her.. :-D

Spørgsmål:
Når jeg bruger Fabfilter Pro-C 2, så undgår jeg klikkende artifacts ved at bruge Lookahead. Det ændrer ellers minimalt på lyden, eller også har jeg bare vænnet mig til primært at bruge den med Lookahead. Umiddelbart kunne jeg godt bruge sådan en funktion i Unisum, da jeg somme tider fik nogle lidt klikkende transienter, som om at jeg gerne ville ha' den til at arbejde hurtigere end den gjorde. Er det Envelope Smoothing jeg skal prøve her? Det parameter tror jeg ikke jeg fik prøvet af.

Medlemsavatar
Rune L-H
Medlem

Indlæg af Rune L-H »

Christoffer I. N. skrev:Er det Envelope Smoothing jeg skal prøve her? Det parameter tror jeg ikke jeg fik prøvet af.
Envelope Smoothing glatter hele envelopen ud men har også den effekt at den ikke reagerer ligeså hurtigt. Så Env Smooth kan sagtens påvirke transients, men effekten er dog som regel mere punchy end klikkende.

Du kan eventuelt prøve at øge Peak Gain for de relevante bånd. Det er en slags frekvens specifik attack og på 0 dB går det tjept.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Super, tak Rune. Der skal nørdes meget mere igennem med den. :)

Nyt svar