Side 1 af 1

Kick mix udfordring

: man 16. dec 2019 09:31
af david mondrup
Jeg kan simpelthen ikke få det her til at makke ret ... her er kick optagelsen fra en bid af en sang, optaget med to mics på hver sin side af trommen; den ene ved skindet ved siden af hvor pedalen rammer, den anden på bagsiden af trommen. Det er muligvis en halvsløj optagelse, men det samme setup har fungeret ok på nogle af de andre numre på den plade jeg er i gang med at mixe færdig. Men jeg kan simpelthen ikke få det her til at lyde ordentligt. Jeg vil gerne gøre det punchy og present, men det bliver mest af alt noget underligt indadvendt noget når jeg arbejder med div. gate, EQ og comp. Jeg indrømmer blankt at det ikke er min hverdag at løse den her slags opgaver. Er der nogle af jer, evt. de mere erfarne studierotter, der vil give det et skud, og fortælle hvordan I gør?

I sidste ende kunne jeg replace med et mere vellykket kick fra et af de andre numre og/eller med et andet sample, men jeg bliver stædig og nysgerrig ...
kick boom.aif
(4.5 MiB) Downloadet 42 gange
kick skind.aif
(4.5 MiB) Downloadet 37 gange

Re: Kick mix udfordring

: man 16. dec 2019 10:44
af Søren Dyhr
Der er jo ikke 2 mikrofons pligt.. der er typisk 2 løsninger. 1) forsink kølle siden 0,3 ms ca. og vend polariteten på en af dem, der giver bedst mening overfor lilletromme overhøret. 2) stop alt over 160 hz på frontskind, og det omvendte for den inde i kedlen. 3) brug kun en Audix D6 ude i hullet.

Re: Kick mix udfordring

: man 16. dec 2019 10:47
af david mondrup
Tak for konkrete bud. Nej, jeg har bestemt også både overvejet og afprøvet at mute den ene mic, dog indtil videre uden forbedrede resultater. Jeg prøver dine tips af. Især nr. 2, som jeg pr. instinkt ville have gjort omvendt ...

Re: Kick mix udfordring

: man 16. dec 2019 11:35
af Morten B
Har du prøvet at arbejde med fasen? Der findes en del gode, gratis plugins til det formål, f.eks.:

https://www.meldaproduction.com/MFreeformPhase

Har desværre ikke selv mulighed for at give det et skud lige nu.

Re: Kick mix udfordring

: man 16. dec 2019 11:48
af Holger
Ville bruge meget lidt af skindet her. Equalize skindet ret hårdt, bund væk og resonanser væk. Lege lidt med polariteten eller fasen, kommer an på din EQ, men det betyder mindre når bunden er væk.

Gate begge spor. Equalize det samlede kick relativt hårdt, fjerne alle resonanserne ved ca. 90, 150, 500 Hz.

Og især er der ekstremt meget sub, så det skal væsenligt under kontrol, hvis kicket skal indgå i nogen sammenhæng og nummeret kunne spilles ordentligt. Jeg har derfor cuttet og MB'et en del.

Hvor meget klik er en smagssag, men skindet er mere resonant end klikket og der er masser af klik i den anden indspilning.

Her et klip vedhæftet for et bud på denne metode. Det kan spilles højt og klart og har ikke den ekstremt rumlen, som ellers vil forvrænge og presse.
Kick Demo.wav
(313.75 KiB) Downloadet 56 gange

Re: Kick mix udfordring

: man 16. dec 2019 16:13
af amolin
Jeg gav den lige et skud, sig til hvis du kan lide det, så kan jeg lige skrive hvad jeg har gjort...
kick test.wav
(205.62 KiB) Downloadet 48 gange

Re: Kick mix udfordring

: man 16. dec 2019 18:42
af the green 9
amolin skrev:Jeg gav den lige et skud, sig til hvis du kan lide det, så kan jeg lige skrive hvad jeg har gjort...
kick test.wav
den er go

Re: Kick mix udfordring

: man 16. dec 2019 18:50
af Søren Dyhr
amolin skrev:Jeg gav den lige et skud, sig til hvis du kan lide det, så kan jeg lige skrive hvad jeg har gjort...
kick test.wav
Det gjorde vi vist alle sammen, her er min:

https://www.dropbox.com/s/tzt6a3vfunoz4 ... p.wav?dl=0

... og prøv at gæt hvad jeg endte op med at gøre??

--sd

Re: Kick mix udfordring

: man 16. dec 2019 18:59
af the green 9
jeg synes umiddelbart at det er svært at lave en lyd, uden at kende sammenhængen.. men her er mit meget hurtige bud.

https://www.dropbox.com/s/uyj5p3dlseylm ... t.aif?dl=0

Re: Kick mix udfordring

: man 16. dec 2019 19:45
af Magic Pants
Uden overhovedet at have hørt sammenhængen ville jeg gøre følgende;

1. Jeg genererede et midispor af kick skind audiosporet (det skal bruges senere).
2. Jeg sender begge audiospor ind i en bus med Waves InPhase på.
3. Jeg får dem til at virke sammen, fasemæssigt.
4. Jeg eq'er med brede penselstrøg med en 1073 agtig eq
5. Jeg eq'er med en mere kirurgisk SSL eq.
6. Jeg comp'er med SSL comp
7. Jeg overdriver med Logics overdrive-plugin.
8. Jeg trigger en gate med et lille blip fra midisporet, jeg genererede. Dvs. nul fejltriggers.
9. Jeg trigger en ligegyldig kick sample fra samme midifil, men hi-cutter den aggressivt, og bruger den kun for at give en konsistent sub. Jeg sender den til samme gruppe, som audiofilerne.
10. Jeg uploader til lydmaskinen.
11. Jeg spiser flæskestegs-sandwich

https://www.dropbox.com/s/va3rtn0cu6qek ... 1.mp3?dl=0

Re: Kick mix udfordring

: man 16. dec 2019 20:14
af AvS
Ja det er svært når man ikke kan høre det i kontekst, men der er dog en del funky resonanser i lyden som nok ikke gavner noget.

Her er et skud med minimal processering. Udover gate på hver spor så har jeg kun brugt en EQ på den samlede gruppe.

Re: Kick mix udfordring

: man 16. dec 2019 21:24
af Joachip
Jeg prøvede at holde mig lidt tættere på originalen (knapt så megen processinger), og ikke lave en helt så "klikket" lyd som nogen af de andre bud. Og så var det en interessant ting at lade min byg-selv EQ prøve kræfter med. Her er hvad jeg gjorde:

* "kick skind.aiff" har jeg forsinket 43 samples for at fasen passede bedre med "kick boom.aiff". Og sig mig, er de to filer virkeligt navngivet rigtigt? Det lyder virkeligt som om det er omvendt, for "boom" er tør og klikket mens "skind" er fjern og buldrende. Jeg antager derfor de er omvendt navngivet.
* Kick skind (spor 1, det dybe) har jeg givet to kraftige boosts: 32 og 105 Hz for at få det dybe frem.
* Kick boom (spor 2, klikket) har jeg skruet 3 dB ned, og så boostet ved 630 og 3100 Hz for at få mere klik.
* Mixet sammen i en bus og gated med Samplitudes indbyggede gate.



Billede

Re: Kick mix udfordring

: man 16. dec 2019 22:51
af Søren Dyhr
Joachip skrev:Det lyder virkeligt som om det er omvendt, for "boom" er tør og klikket mens "skind" er fjern og buldrende. Jeg antager derfor de er omvendt navngivet.
Ja jeg lagde også mærke til at David havde omvendt logik i hvor klask og tone egentlig blev lavet, hvorfor han også per "Instinkt" ville have tilgået tingene omvendt, på mine første forslag.

Jeg har som live tekniker ofte ikke tid til at gå plugin amok, og vil altid prøve at gøre sådan noget med så få mikrofoner som muligt, og få tøjlet min forfængelighed med at gøre tingene for indviklede, for når alt kommer til alt - så handler det ikke om hvordan jeg føler, men at det som jeg laver giver det fornødne indtryk på den trænede lytter.

Jeg er meget inspireret af Jim Yakabuski, og vil hermed linke til tre artikler der i det mindste for mig - rammer den lige på sømmet:

https://www.prosoundweb.com/caution-cha ... ar-inputs/
https://www.prosoundweb.com/problem-sol ... t-plugins/
https://www.prosoundweb.com/retro-mixin ... ive-mixes/

--sd

Re: Kick mix udfordring

: tirs 17. dec 2019 09:40
af david mondrup
Mange tak for jeres bud og forklaringer. Jeg glæder mig til at lytte og eksperimentere videre senere i dag.
Søren Dyhr skrev:Jeg har som live tekniker ofte ikke tid til at gå plugin amok, og vil altid prøve at gøre sådan noget med så få mikrofoner som muligt, og få tøjlet min forfængelighed med at gøre tingene for indviklede, for når alt kommer til alt - så handler det ikke om hvordan jeg føler, men at det som jeg laver giver det fornødne indtryk på den trænede lytter.
Jeg er helt med på less is more tilgangen. I dette tilfælde handler det mest om livrem og seler - hellere have for mange spor, vel vidende at jeg kommer til at slette nogle af dem igen (har allerede slettet en del af de 16 spor som vi har optaget trommer på) - og så at der er tale om et con amore projekt, hvor jeg optager og producerer mit eget band, og hvor vi ikke tæller timer på samme måde som en prof lydtekniker i sagens natur er nødt til at gøre det.

Re: Kick mix udfordring

: tirs 17. dec 2019 14:11
af Søren Dyhr
david mondrup skrev: Jeg er helt med på less is more tilgangen. I dette tilfælde handler det mest om livrem og seler - hellere have for mange spor, vel vidende at jeg kommer til at slette nogle af dem igen (har allerede slettet en del af den 16 spor som vi har optaget trommer på) - og så at der er tale om et con amore projekt, hvor jeg optager og producerer mit eget band, og hvor vi ikke tæller timer på samme måde som en prof lydtekniker i sagens natur er nødt til at gøre det.
Jeg behøver ikke se på pengene mere og laver i stedet tingene af lyst, men har så ofte opgaver hvor jeg må tilgå tingene uden egentlig lydprøve, og der har jeg måtte udvikle min egen mikrofon teknik, fordi der ganske enkelt er publikummer i lokalet, så det ville være stærkt generende at skulle sige - "gulvtam .... ja tak, den næste". For mit vedkommende må jeg ofte bare smide faderne op og håbe på det bedste. Lige netop der har jeg fået lært mig at skære ned på alt der ville kunne give de der millisekunders forskydelser, som jeg tidligere kastede rigtigt meget EQ og ikke mindst lydprøve-tid efter.

Rigtigt meget taler imod at bruge færre mikrofoner på et liveband, da overhør og ikke mindst klang farvningen væk fra aksen på billige mikrofoner er ret udtalte, med mindre man sætter nogle gode op inde i midten af - her trommesættet, for at 3:1 reglen ville kunne virke. Så man er pænt oppe i pris på sådanne mikrofoner, jeg bruger Røde NTR i 8-tals konfiguration lige ved siden af en Earthworks SR25 ... i et M/S par inde oven på stortrommen pegende Tchad Blake'ish over mod lilletromme og highhat.

Hvis jeg skulle lave tingene med isolation, ville det nok være med 3 stk Aston Origin, i en Glyn John ... da de er noget billigere, men så skal rummet også være til det, som de gør det her:



Men jeg ville nok lave to stereo parallel-spor med en limiter der sniges op for at give lidt mere RMS over 200 hz, samt et stærkt equalizeret signal via en transient designer, for at styrke anslags delen af signalet - så man kan komme lidt af den der 50'er Jazz lyd lidt til livs, på mere samtidige værker.

Men alt det kom jo af, at jeg skulle prøve at afvikle på en blot 12 kanalers digital pult, som det blev til da min gamle analoge pult gik hen og viste aldringstegn. Men det har været en meget lærerig proces at få defineret for sig selv hvad der egentlig er vigtigst, at slæbe rundt på en stor bunke standard løsninger for at please nogen der tilsyneladende ved hvad det handler om, men som i realiteten ikke er kommet videre end Skoda/VW distinktionen.

--sd

Re: Kick mix udfordring

: tirs 17. dec 2019 14:32
af david mondrup
Jeg takker endnu engang for hjælpe og konkrete bud. Det har hjulpet mig til at indse, at grundoptagelserne ikke var så ubrugelige som jeg havde frygtet, og fik mig samtidig til at indse at der lå nogle problemer nogle andre steder i mixet som stod i vejen for en ordentlig kick lyd, hvilket jeg nu har fået adresseret bedre end før. Super forum - tak igen!

Re: Kick mix udfordring

: tors 26. dec 2019 10:33
af Søren Dyhr
david mondrup skrev:fik mig samtidig til at indse at der lå nogle problemer nogle andre steder i mixet som stod i vejen for en ordentlig kick lyd, hvilket jeg nu har fået adresseret bedre end før. Super forum - tak igen!
Det er jo live lydmandens største problem af alle, at tingene der kommer igennem multikablet ikke passer sammen som arrangement. Og en pointe som man måske underspiller lidt, med mange mikrofoner på trommesættet, det er at man fra nummer til nummer skifter fra Recorderman over Glyn John til en Tchad Blake, men faktisk aldrig gør brug af flere samtidigt. Jo flere mikrofoner der bruges på de samme lydkilder jo flere fase problemer løber mand ind i ... og hvis der så er noget larmende yderligere backline - ja så ankommer alles bidrag ved 300 hz rigtigt meget ude af fase.

Beatles lavede rigtigt meget blot med 2-4 mikrofoner, og de indspillede uden hovedtelefoner:

Billede

Vi er ude i noget Mærsk filosofi her med den rettidige omhu, og ikke fix'e tingene i mixet, eller begynde at hælde en masse plugins i for at rette op på en ikke helt perfekt verden. Det er altid arrangement der skal stå øverst på dagsordenen, og ikke efterabe andres killer opstillinger af mikrofoner, og da sket ikke med billige mikrofoner efter devisen bare der nok der bidrager så skal det nok gå godt.

--sd

Re: Kick mix udfordring

: man 23. mar 2020 12:54
af david mondrup
Endnu en gang tak for de mange indspark i sin tid. Hvis nogle er nysgerrige, så findes bemeldte stortromme i første nummer på dette album: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=6&t=81458