Pop-bas - VSTi forslag?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Sted: Danmark

Pop-bas - VSTi forslag?

Indlæg af TJJ »

Hej alle

Jeg har ofte rodet lidt rundt med diverse bas-lyde til klaverbaserede pop/ballade-numre, men kan ikke rigtig ramme noget, der fungerer. Plejer at ende med at indspille bassen selv, men i det aktuelle nummer får jeg formentlig alligevel behov for at transponere (og jeg er doven) + jeg går efter en lidt mere moderne lyd, end jeg ellers har frembragt, og derfor har jeg nu forsøgt mig med endnu et strejftog ud på MIDI-vejen. Så, har I nogle gode forslag til virtuelle instrumenter, der kan lægge en moderne, defineret men behageligt blød pop-bund?

Har forsøgt mig med, hvad jeg har; primært hvad der er i en ældre Native-pakke (tror, det er 9 eller 10) + et par Maschine-expansions (som sikkert også er lavet i Massive eller lign), + nogle utrolig dårlige lyde i XPand, men bliver ved med at skyde forbi. Enten bliver det noget blødt mudder eller noget kunstigt og kantet, synes jeg. Nogen tips? Eller skal jeg bare gribe bassen igen?

P.S. Jeg har ingen erfaring med at bygge synth-lyde op fra bunden og kan næppe finde rundt i det, så jeg tweaker bare presets :oops:

Vh TJJ

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Trillian må have noget.
Jeg har ikke selv Trillian, men kan huske at forløberen Trilogy havde en del at vælge i mellem

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja, Spectrasonics Trillian er det dyre men oplagte forslag.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator

Indlæg af TJJ »

Tak for tippet :).. Ser spændende ud. Kan se, at der ikke er en demo-version og tror, det er for dyrt til, at jeg køber uden at teste.

Vh

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Christoffer I. N. skrev:Ja, Spectrasonics Trillian er det dyre men oplagte forslag.
Er de kommet på multicore support?
Cubase 10.5 pro

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Aner det ikke. Har aldrig haft noget fra dem.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Christoffer I. N. skrev:Aner det ikke. Har aldrig haft noget fra dem.
De sendt mig en NFR på et tidspunkt, men gad ikke bruge den da de der var singlecore...og på Omnisphere. Det gider jeg simpelthen ikke...
Nå men så smutter jeg lige forbi dem og ser om de er blevet moderne :lol:
Cubase 10.5 pro

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

TJJ skrev:Tak for tippet :).. Ser spændende ud. Kan se, at der ikke er en demo-version og tror, det er for dyrt til, at jeg køber uden at teste.
Et andet oplagt bud kunne være ReFX Nexus 3. Det ligner ikke at der er demo af den heller. Koster 250€ og så kan du købe de expansions du har lyst til. Men det bliver nok hurtigt for elektronisk, som du jo havde rigeligt af fra Native Instruments.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator

Indlæg af TJJ »

Har læst lidt mere om de forskellige sample-baserede muligheder. Der er sq mange :).. Det er åbenbart ikke normen med demoer - hvilket jo giver mening med den slags setups, hvor hele salgsargumentet er dybden i bibliotekerne. Der er mange spændende bud; men det er lidt svært at gennemskue, hvad der vil fungere bedst for mig, synes jeg. Og jeg stoler ikke rigtig på de optimerede eksempler, man kan lytte til - det er vanskeligt at bedømme ude af kontekst. Og de er relativt pebrede..

Så jeg tror, jeg indtil videre bruger, hvad jeg har som cue - og så indspiller bassen, når nummeret er færdig-komponeret/arrangeret.

Synes ofte, det er lettere at bygge et popnummer op med MIDI, og det ville jo være lettere at blive hængende der; hvis ellers det ikke lød af plastic :| - men det må blive en investering på et senere tidspunkt.

I øvrigt er jeg generelt rigtig glad for NI og Mashine, men ikke lige til det her.

Tak for tips anyway :)

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator

Indlæg af the songcabinet »

Hvis du kan vente lidt, så kommer Toontrack med EZ Bass i det nye år (skulle have været ude). Ellers er der også Modo Bass fra italienske IK Multimedia, som er vældig god og IK har nok juleudsalg på den..

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator

Indlæg af TJJ »

Spændende koncept med EZ Bass; det havde jeg ikke set, tak :)

Nyt svar