Computerstøj i højtalerne med nyt Apollo Twin x (SOLVED)

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Jeppe C
Medlem
Indlæg: 35
Sted: Frederiksberg

Computerstøj i højtalerne med nyt Apollo Twin x (SOLVED)

Indlæg af Jeppe C »

Hej
Jeg har lige opgraderet mit setup med en af de nye Apollo klodser.

Troede jeg...
Det viser sig der er en hulens masse støj i mine højtalere nu. Støjen er påvirket af hvad jeg laver på min MacBook.
Dvs hvis jeg åbner en browser kan man høre det i højtalerne.
Støjen er der uanset om lydkortet er tændt eller ej.

Ifølge andre steder på nettet kan det evt have noget at gøre med min usb c adapter.
Hvis jeg piller adapteren helt fra og bare har forbundet MacBook til apollo og strømforsyning er problemet også væk. Men så kan jeg bare ikke bruge min eksterne skærm og eftersom min MacBook er 13” og jeg er over 40 har jeg brug for den ekstra skærm for at kunne se noget. Briller er ikke på tale pt.

Mit setup:
Macbook Pro 2017 model med 2 TB3 porte
Ekstern skærm forbundet via hdmi forbundet med “USB-C Digital AV Multiport-mellemstik” fra Apple. (Heri sidder også macbookens strømforsyning, samt usb kabel til usb hub i skærm)
Eve sc205 Højtalere (det er dem der larmer)
Apollo twin x forbundet direkte med TB3 til ledig port i MacBook

Jeg har i samarbejde med cyberfarm afprøvet en deltaco usb-c docking station. Dette afhjalp ikke problemet

Nogen der har lignende udfordringer og evt har fundet en løsning?
Senest rettet af Jeppe C søn 8. dec 2019 11:25, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Hiv alle stik ud og begynd med at sætte lydkort i, uden noget andet sat til, end hovedtlf. Er der støj? Hvis ikke så fortsæt med at sætte ting til, til du finder fejlen.
Alt skal være pinligt jordet før jeg ikke får støj i mit setup (ikke UAD).
Test dette uden ekstra skærme etc sat til. Kun din Mac+lydkort og intet andet.
Jeg får problemer hvis jeg har mit lydkort sat i usb port og så sætter en synth til med usb til samme computer, når synthens audio put også er forbundet til lydkortet.
Man kan købe usb isolatorer som kan løse problemet, så mon ikke også man kan købe TB isolatorer.
Men altså, tjek først om det er dårlig jording af noget.
:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Jeppe C
Medlem
Indlæg: 35
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Jeppe C »

Tak. Jeg bestiller jordede kabler til hele setuppet og prøver det af.

Der er ingen støj i hovedtelefoner.

Jeg må prøve at tjekke op på tb isolatorer, hvis første forsøg ikke virker.

Det skøre er at det eneste der har ændret sig i mit setup er lydkortet. Før havde jeg et apogee duet. Nu er det væk og i stedet for sidder apollo kortet. Intet andet har ændret sig. Samme stikdåser, udtag, skærm, computer, multistik osv.... altså udover støjen.

Det viser sig jeg også kan hive macbookens strømforsyning ud af Multi-port stikket og derved slippe for lyden. Det er bare heller ikke en rigtig holdbar løsning.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Din mac lader har trebenet stik, eller det fulgte ihvertfald med, kunne det være besværet værd at prøve at sætte det til en jordet stikkontakt?

Forsvinder støjen når du rører ved computeren?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Jeppe C
Medlem
Indlæg: 35
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Jeppe C »

Tak for forslaget. Jeg prøvede det af men der var desværre ingen forskel.
Der er heller ingen forskel på om jeg rører ved computeren eller ej.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Godt at der ingen støj er som udgangspunkt.
Det er stadig vigtig at koble en ting til ad gangen og så lytte igen. Indtil du finder selve problemet. Der er ingen grund til at købe noget som helst før du ved hvad problemer er:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Jeppe C
Medlem
Indlæg: 35
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Jeppe C »

the19thbear skrev:Godt at der ingen støj er som udgangspunkt.
Det er stadig vigtig at koble en ting til ad gangen og så lytte igen. Indtil du finder selve problemet. Der er ingen grund til at købe noget som helst før du ved hvad problemer er:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg mistænker kraftigt usb-c til hdmi tingen. Hvis jeg tager den ud af ligningen, fungerer det hele. (Bortset fra min eksterne skærm, fordi jeg ikke har nok udgange i min MacBook)

Medlemsavatar
Jesper Zar
Medlem
Indlæg: 863
Sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Zar »

Jeg havde det med mit uad Apollo twin mk 1.

Fandt ud af at når jeg havde min høretelefonsforstærker sat til at problemet opstod, så den blev pillet fra.

Dog efter jeg er flyttet har jeg sat den til igen og har ikke problemet mere, men selve problemet var absurd. Jeg fik mere støj/Computer jitter linært med hvor mange plugins jeg havde kørende på mine uad dsp'er.

Prøv lige og se om det bliver være eller ej jo flere plugins du har kørende.

Medlemsavatar
Jeppe C
Medlem
Indlæg: 35
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Jeppe C »

Løsning:

Nå, det viste sig det tangerede en god gammeldags fejl 40:
I min højtalere har jeg haft et sæt phono - minijack siddende, til når jeg havde brug for lyd fra andre kilder.
Uden de kabler er alt i skønneste orden. Jeg krydser fingre for det varer ved.
Tak for jeres tid!

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Lækkert


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ahh så de havde bare stået og opfanget støj, fedt at du fandt ud af det!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Jeppe C
Medlem
Indlæg: 35
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Jeppe C »

Hald skrev:Ahh så de havde bare stået og opfanget støj, fedt at du fandt ud af det!
JA, dog stadig lidt underligt at de ikke opfangede støj med det gamle lydkort (apogee), men apollo’en må jo udsende nogle andre stråler...
Senest rettet af Jeppe C ons 11. dec 2019 07:24, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Fedt at det løste sig. Jeg har støj pga lorte EON ladestandere, selvom EON ikke vil kendes ved det. Støjen kan høres ved siden af ladestanderen, og i mine højttalere - præcis samme støj, støjer i samme frekvens mv (målt)... f*ck eon og elbiler langt ind i helvede. Sorry for rant men jeg bruger alle muligheder, jeg kan for at svine det retarderede lorte firma.

Nyt svar