PC opgradering

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Molly
Medlem
Indlæg: 17
Sted: København

PC opgradering

Indlæg af Molly »

Kære Lydmaskinen

Det her emne er sikkert blevet talt om endog nogle gange, men da jeg tænker, at der hele tiden sker noget nyt på den front, tillader jeg mig at starte en ny tråd :)

Grundlæggende ville jeg høre, hvilken PC (konfiguration og/eller mærke) der ville give mig en signifikant opgradering fra min nuværende situation. Lige nu kører jeg studio one pro på en i7 Lenovo ThinkPad T460p med 16gb ram og en ekstern SSD harddisk, og desværre har jeg simpelthen ikke nok juice til at få et ordentligt arbejdsflow; der er både plugins jeg simpelthen er holdt op med at bruge (eksempelvis waves abbey road chambers og andre verbs), ligesom jeg, når jeg indspiller vokal, bliver nødt til at bounce alle mine synthspor til audiospor, så jeg kan komme ned i en ordentlig indspilningslatency uden stuttering og pops.

Min projekter er ikke gigantiske: jeg har vel typisk max 16 spor, hvoraf langt størstedelen er synths og beats og jeg kører (selvfølgelig) næsten aldrig reverbs som inserts, men altid som fx channels, så jeg har typisk kun et par reverbs gående ad gangen; dog en del flere delays og andre effekter, men (tror jeg) ikke noget overdrevet.

Så: hvis jeg gerne vil opgradere mit pc setup til noget, der gør mig i stand til at arbejde i en ordentlig latency uden at skulle tænke på pops, cracks og den slags (men uden at jeg leder efter en maskine, der er kraftigere end hvad jeg har brug for) hvad ville i så købe?

EDIT: det behøver ikke at være en bærbar -- tværtimod ville jeg faktisk foretrække en stationær

TAK!

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Det er nok relevant at finde ud af hvilken specifik CPU der sidder i den pågældende maskine.

Hvilket lydkort du har og hvordan det er forbundet er også nyttig info.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Default avatar
Molly
Medlem
Indlæg: 17
Sted: København

Indlæg af Molly »

Altså: hvilken CPU, der sidder i min nuværende maskine? Det må jeg lige tjekke derhjemme. Herudover har jeg et presonus 2/4 USB C lydkort (men troede faktisk ikke, at lydkortet havde noget at gøre med, hvordan maskinen afvikler effekter?=

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Molly skrev:Altså: hvilken CPU, der sidder i min nuværende maskine? Det må jeg lige tjekke derhjemme. Herudover har jeg et presonus 2/4 USB C lydkort (men troede faktisk ikke, at lydkortet havde noget at gøre med, hvordan maskinen afvikler effekter?=
Jeg ved ikke meget om emnet, men jeg tror driveren til lydkortet har betydning.
Du skriver du har en ekstern ssd. Det forudsætter vel at den ikke er tilsluttet via usb ? For det er nok ikke optimalt.
Jeg ved ikke om usb-c er tilstrækkeligt.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Du kan få computere med AMD Ryzen I9 3950x lige om lidt (blev vidst frigivet til salg i dag). Sådan en ville jeg købe, hvis jeg skulle købe noget nu. Med andre ord; vent lige en måned eller 2. De 2 CPU fabrikanter (AMD og Intel) kører hård konkurrence mod hinanden i øjeblikket. Det kan kun komme os forbrugere til gode :)

Default avatar
Molly
Medlem
Indlæg: 17
Sted: København

Indlæg af Molly »

Kimex skrev:
Molly skrev:Altså: hvilken CPU, der sidder i min nuværende maskine? Det må jeg lige tjekke derhjemme. Herudover har jeg et presonus 2/4 USB C lydkort (men troede faktisk ikke, at lydkortet havde noget at gøre med, hvordan maskinen afvikler effekter?=
Jeg ved ikke meget om emnet, men jeg tror driveren til lydkortet har betydning.
Du skriver du har en ekstern ssd. Det forudsætter vel at den ikke er tilsluttet via usb ? For det er nok ikke optimalt.
Jeg ved ikke om usb-c er tilstrækkeligt.

Hmm, tror faktisk ikke den eksterne SSD har meget at sige ift. latency og cracks og pops -- S1 filer ligger på den interne harddisk. Og driveren må næsten være den optimale, da det er et presonus lydkort til Presonus Studio one; jeg har altid haft indtryk af, at audio interfaces kun er rigtig afgørende for konvertere, mens det er computerens hardware der er afgørende for afvikling af virtuelle instrumenter (som mine numre primært består af))

...men jeg er heller ikke ekspert :)

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

MrBacon skrev:Du kan få computere med AMD Ryzen I9 3950x lige om lidt (blev vidst frigivet til salg i dag). Sådan en ville jeg købe, hvis jeg skulle købe noget nu. Med andre ord; vent lige en måned eller 2. De 2 CPU fabrikanter (AMD og Intel) kører hård konkurrence mod hinanden i øjeblikket. Det kan kun komme os forbrugere til gode :)
Vær opmærksom på at Ryzen ikke yder fuld performance ved lave buffersizes (fra 64 og mindre) - selvom det er blevet bedre med de nyeste chips .. info her:
http://www.scanproaudio.info/2019/07/12 ... ic-number/

Jeg ville nok bygge noget på enten Core i9-9900K - eller vente lidt til de nye Cascade Lake HEDT cpu'er lander lige om et øjeblik. Priserne på sidstnævnte bliver meget kokurrencedygtige, da Intel i den grad kan mærke AMD ånde dem i nakken - hurra for konkurrence!

Inspiration til cpu / bundkort combos kan evt. findes her:
https://www.scan.co.uk/shop/music-and-p ... ystems/all
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Default avatar
Molly
Medlem
Indlæg: 17
Sted: København

Indlæg af Molly »

Tak for tipsne! Jeg tænker dog, at en splinterny i9 processor vil være vildt overkill til mit formål, tror i ikke? igen - jeg skal ikke optage meget audio men kører primært VSTs, så man ikke forestille mig, at jeg har brug for en state-of-the-art maskine. Øvelsen er snarere at finde noget stabilt og hurtigt, der passer lige ind i mit behov :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Audio kræver egentlig ikke så meget, men VST'er kan virkelig trække din computer ned, du har brug for CPU power.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

9900k på Z390 MB eller de nye med flere cores til samme pris

For 9900K finder du alt info ved søgning på KVR og GS

Der er ikke så meget mere at sige, derfra er du nød til selv at gøre hjemme-arbejdet, eller betale en anden for det :-)

AMD er for video
/Dub

Default avatar
Molly
Medlem
Indlæg: 17
Sted: København

Indlæg af Molly »

Ok, mange tak -- der lader ikke til at være nogen vej udenom en ordentlig udskrivning så :) Et sidste spørgsmål: Er der nogen danske pcbyggefirmaer, der er konkurrencedygtige på pris og kvalitet ift. at bestille noget fra udlandet?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Heine fra indigo2 er på Lydmaskinen.

https://www.indigo2.dk/i2pc/index.htm
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

DUBTEMPLE skrev: AMD er for video
Crazy udmelding. Hvad baserer du det på - udover at de er hurtige til renderinger?
Hippo skrev: Vær opmærksom på at Ryzen ikke yder fuld performance ved lave buffersizes (fra 64 og mindre) - selvom det er blevet bedre med de nyeste chips .. info her:
http://www.scanproaudio.info/2019/07/12 ... ic-number/
Jeg har ikke læst det hele. Men ældre cpu'er, resultater, der varierer alt efter hvilket DAW, han bruger og et motherboard, han ellers forsikrer er uptodate med nyeste bios osv (han lavede testen lige efter launch af motherboardet - et par uger tror jeg).... hvem fanden er Pete anyways og hvorfor skal jeg lytte på hans 6 måneder gamle erfaringer?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

MrBacon skrev:
DUBTEMPLE skrev: AMD er for video
Crazy udmelding. Hvad baserer du det på - udover at de er hurtige til renderinger?
Hippo skrev: Vær opmærksom på at Ryzen ikke yder fuld performance ved lave buffersizes (fra 64 og mindre) - selvom det er blevet bedre med de nyeste chips .. info her:
http://www.scanproaudio.info/2019/07/12 ... ic-number/
. hvem fanden er Pete anyways og hvorfor skal jeg lytte på hans 6 måneder gamle erfaringer?
Suk ,...
/Dub

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

DUBTEMPLE skrev:
MrBacon skrev:
DUBTEMPLE skrev: AMD er for video
Crazy udmelding. Hvad baserer du det på - udover at de er hurtige til renderinger?
Hippo skrev: Vær opmærksom på at Ryzen ikke yder fuld performance ved lave buffersizes (fra 64 og mindre) - selvom det er blevet bedre med de nyeste chips .. info her:
http://www.scanproaudio.info/2019/07/12 ... ic-number/
. hvem fanden er Pete anyways og hvorfor skal jeg lytte på hans 6 måneder gamle erfaringer?
Suk ,...
Du kan da sukke løs, gamle mand. Hvis du ikke kan argumentere for dine holdninger, uden at du skal google, hvorfor du syntes, som du gør først, er de vel ikke meget værd? Fint nok hvis "Pete" er en eller anden kendt guru indenfor blogger verdenen, men jeg kender hverken sitet eller "Pete" - som er det eneste, der står om skribenten. Shame on me for at spørge ind til hvem han er?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

MrBacon skrev: . hvem fanden er Pete anyways og hvorfor skal jeg lytte på hans 6 måneder gamle erfaringer?
Rolig nu MrBacon, jeg er enig i at det er en lidt sjov ide omkring AMD er til video, det ser jeg heller ikke noget argument for, men din attitude på tekst bliver nok modtaget lidt hårdt med det valg af ord. Vi er her trods alt fordi vi kan lide det, og vi kan hjælpe hinanden, ikke slå hinanden oven i hovedet. Cheer up :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

MrBacon skrev: . hvem fanden er Pete anyways og hvorfor skal jeg lytte på hans 6 måneder gamle erfaringer?
Det er Scan Pro Audio's blog. De sælger DAWs og har gjort det i mange år, og derfor tillægger jeg det personligt en vis værdi. Kan du henvise til en anden kilde som er lige så specifikt vinklet mod DAW brug? Jeg har selv bygget en del DAWs efterhånden; et par af dem med helt nye cpu'er / plateforme, og har brændt nallerne et par gange må jeg indrømme. Derfor læser jeg altid op på tingene!

Som jeg skrev - og som du også kan læse på selvsamme blog (øverste post pt), så har Ryzen (og Threadripper) historisk set haft en del issues ved lav-latency DAW brug, som følge af den måde deres memory-subsystem er implementeret på; det samme issue som også har gjort sig gældende i gaming-benchmarks (som ikke er GPU begrænsede). Dette er blevet en hel del bedre med Zen 2, og den seneste post på den blog omhandler det omtalte performance gap vs. memory-speed. AMD anbefaler 3733 MHZ CAS 16 ram for at drive ram 1:1 med deres Infinity Fabric, men den slags ram er endnu meget dyrt, og - vil jeg sige - næsten umuligt at opdrive.

Så altså - hvis man arbejder med meget lave latencies er der potentielt et issue ved en AMD platform; noget som ikke gør sig gældende ved intel cpu'er pt. Om det er et issue eller ej for den enkelte skal jeg ikke kunne afgøre, men jeg arbejder selv meget ofte ved 32 samples latency (pga. vokal-tracking med plugs). Noget som til gengæld kunne tale til AMDs fordel er, at de i modsætning til intel ikke clocker ned når de eksekverer AVX instruktioner, men derimod regner det over flere clock-cycles i stedet! Massive X skaber sig kongeligt ved lav latency på min studiemaskine pga. lige præcis dette issue.

Det er ikke sort / hvidt .. og at sige AMD ikke er til audio er måske at stramme den; det kommer nok mest af alt an på hvordan man bruger sin DAW. Men derfor kan man stadigvæk godt tale pænt til hinanden :)

..

Anyway - de nye Threadrippers samt Cascade-Lake blev faktisk frigivet igår (hvilket jeg ikke vidste da jeg skrev min oprindelige post), og jeg er meget nysgerrig på hvordan de performer - så jeg holder egentlig bare øje med scan audio's blog, da det i min optik er meget metodisk testet og er lige præcis det info jeg har brug for.
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Molly skrev:Ok, mange tak -- der lader ikke til at være nogen vej udenom en ordentlig udskrivning så :) Et sidste spørgsmål: Er der nogen danske pcbyggefirmaer, der er konkurrencedygtige på pris og kvalitet ift. at bestille noget fra udlandet?
Jeg har selv disken fuld af vst´er, de samme som du nævner + en del mere. Min hjemmebyggede (stationære) Core i5 6600 Skylake piver nogle gange nu. Jeg regner med at give mig selv en Ryzen 7 3700 X i julegave + mobo + RAM. Ryzen 7 løber væsentlig hurtigere en Core i9 både multi og single og har en større L3 cache (og ja det har jeg læst på CPU BenchMark, ellers ville jeg ikke vide det). Jeg har bygget en del PC´er i mit liv og vil kunne bygge en til dig for mellem 12 og 16.000 helt afhængigt af hvad du vælger af kabinet, RAM, SSD, Grafik (her er det godt med meget GPU power, streamprocessors og clockfrekvens frem for buffer) og PSU og til sidst, hvor lydløs den skal være. :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hippo skrev: Så altså - hvis man arbejder med meget lave latencies er der potentielt et issue ved en AMD platform; noget som ikke gør sig gældende ved intel cpu'er pt. Om det er et issue eller ej for den enkelte skal jeg ikke kunne afgøre, men jeg arbejder selv meget ofte ved 32 samples latency (pga. vokal-tracking med plugs).
Godt skriv Hippo, latenzy-issues er ikke neglet 100 pct, og så det med ram,.... altså endu ikke i mål i en grad så man kan anbefale den iht. OP ,... og når den i mål så skal der også lige opbygges nogele måneders erfaring inden for alle sider af DAW-segmentet før løsningen kan anbefales

Man anbefaler ikke noget der ikke er gennemprøvet til en "arbejdshest", ikke engang en driver,...

Dette sagt så overvejer jeg faktisk selv 3950X, som relativt "early adopter,"... men udelukkende til at køre Resolve,... haha,... ;-)
/Dub

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Molly skrev:Ok, mange tak -- der lader ikke til at være nogen vej udenom en ordentlig udskrivning så :) Et sidste spørgsmål: Er der nogen danske pcbyggefirmaer, der er konkurrencedygtige på pris og kvalitet ift. at bestille noget fra udlandet?
"Heine" her på forummet, driver dette site:
https://www.indigo2.dk/

Han bygger audio Pc'er, søger for du får de rigtige dele, samt optimere / konfigurere PC'en (BIOS, windows osv.), så det funker. Det er mit indtryk, at han er god. Hans priser kender jeg ikke til, der skal du tjekke hans site.

Der er også Føniks computer, hvor du kan sammensætte en PC efter eget valg:
https://www.fcomputer.dk/computer/konfigurerbar-pc

I udlandet er der ScanProAudio som Hippo nævner. Jeg har set dem positivt benævnt flere stedet, så jeg tror de har styr på deres shit.

Personligt havde jeg valgt en samler i dk. Gerne en person som ved hvilke dele der spiller sammen, hvilke dele der gør dit setup helt lydløst, og så i øvrigt samler PC'en ordentligt.
Til den størrelses projekter du arbejder med - 16 tracks + synths /plugins osv., der har du ikke nøde at skulle have en rolls royce af en PC'ere (i9, 3900x...). Mindre kan sagtens gøre det. Det kommer helt an på hvor mange penge du vil bruge?

EDIT:
Glemte lidt at skrive, at "recording latency", det kommer du til at døje med uanset hvor hurtig din computer er. Det er synth og plugin algoritmer som skaber process forsinkelsen. Det vil være bedre på en hurtig computer. Men jeg er ret sikker på, at du stadig kommer til at disable visse synths/plugins i recording situationer. Det er i hvert fald min erfaring m. den i7 8700 desktop cpu jeg har en min DAW. Cubase har så en constrain mode ON/OFF, som automatisk kan disable plugins, som skaber meget latency. Det har andre DAWs sikkert også.

SLL
Senest rettet af SLL tirs 26. nov 2019 15:45, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Scan Audio er legendariske, dem gider jeg slet ikke at der skal sættes spørgsmålstegn ved, og de er langhårede nok til ikke bare at tweake bios, men også modificere den på kode-level, needed be,..

Puget, bl.a. deres artikler ,.. er iøvrigt også et godt sted at søge almen info ,... omend mere video-minded

https://www.pugetsystems.com/all_articles.php
/Dub

Default avatar
Molly
Medlem
Indlæg: 17
Sted: København

Indlæg af Molly »

Tak allesammen, både for tilbud og for info! Jeg er helt trist over, at jeg har været så sen til at blive medlem af det her forum. I er fantastiske :)!

Default avatar
helletofte
Forum Donator
Indlæg: 137
Sted: Tranekær ,Langeland

Indlæg af helletofte »

Kan godt anbefale Heino, Indigo og Scan Audio UK

Medlemsavatar
cygge
Medlem
Indlæg: 205
Sted: Horsens

Indlæg af cygge »

Nu har der været stille et par måneder i denne tråd, så jeg skal høre om der er nogen der har taget springet ud i Ryzen? Så vidt jeg kan vurdere er både Ryzen 3600 og 3700 rigtigt gode bud, men én ting er benchmarks og tørre tal, og noget andet er den daglige brug af maskineriet. Jeg har altid selv kørt Intel, og ville være ked af at skifte en ellers stabil i7-4790 ud med en hurtigere, men ustabil, Ryzen 3700X.

Så: er der nogen der har praktiske erfaringer med AMD? Jeg kører Cubase 10.5 og et Focusrite Scarlett 18i8 v2 på Windows 10 Pro, til reference.
Arm'n, prøliåhør her iggå!

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Så er der et meget omfattende writeup omkring de nye AMD / Intel chips på den blog jeg nævnte lidt tidligere i tråden!

http://www.scanproaudio.info/2020/02/27 ... -overview/

TL;DR:
AMD er umiddelbart bedste bang-for-the-buck, men kræver meget hurtig ram for ikke at løbe ind i problemer ved meget lav latency.
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Nyt svar