PC opgradering

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Re: PC opgradering

Indlæg af jakobole »

Købte min nye PC hos Heine - i9 9900K, 32Gb RAM, lækkert kabinet, lækker PSU og med thunderbolt-klart mobo. Ca 10k uden harddiske.
Store projekter der på den gamle i5'er kostede 85% CPU ved 512 samples, koster 30% på denne ved 64 samples :)
Kan klart anbefales
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hippo skrev:Så er der et meget omfattende writeup omkring de nye AMD / Intel chips på den blog jeg nævnte lidt tidligere i tråden!

http://www.scanproaudio.info/2020/02/27 ... -overview/

TL;DR:
AMD er umiddelbart bedste bang-for-the-buck, men kræver meget hurtig ram for ikke at løbe ind i problemer ved meget lav latency.
Tak for update, der er gået så længe nu så jeg havde helt sluppet emnet, må indrømme at hele den udredning nu, også gør mig ubeskrivelig "træt" samt stadig ikke sikker på AMD
jakobole skrev:Købte min nye PC hos Heine - i9 9900K, 32Gb RAM, lækkert kabinet, lækker PSU og med thunderbolt-klart mobo. Ca 10k uden harddiske.
Store projekter der på den gamle i5'er kostede 85% CPU ved 512 samples, koster 30% på denne ved 64 samples :)
Kan klart anbefales
For Audio eller blandet brug, i et betaleligt prisleje, tror jeg også at jeg stadig ville holde mig til 9900K, Z390-chippet, selv nu efter al den tid der er gået :-)

Dedikeret video-rig ville nok blive Ryzen 3950X
/Dub

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Jeps - min er baseret på Z390-A fra Asus, så den er TB-klar. Der skal bare et PCIE kort i
Mht Ryzen : Jeg har hørt - correct me, at den ikke performer så godt med Ableton Live. Der er nogle der har haft drop-outs når den skifter kerner......det kan være det er "heresay" og er rettet, men det synes jeg i/du skal undersøge hvis i bruger AL og vil gå AMD-vejen.
My 2 cents
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Her er min config som Heine lavede - fantastisk maskine.
config.PNG
config.PNG (118.09 KiB) Vist 379 gange

Jeg har et AMD 580 grafikkort i, og det betyder at når jeg render vide i Sony Vegas, så er der 16 kerner + Gfx-kort der kører parallelt
Jeg kunne sagtens selv have samlet, men for 500,- incl. tests så man ved det er i orden (og ikke skal ud og finde en ny 16gB ramklods den lørdag man bygger) - det er sgu en pris der er i orden. Så meget jeg ikke gider selv
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

jakobole skrev:Her er min config som Heine lavede - fantastisk maskine.

Jeg har et AMD 580 grafikkort i, og det betyder at når jeg render vide i Sony Vegas, så er der 16 kerner + Gfx-kort der kører parallelt
Jeg kunne sagtens selv have samlet, men for 500,- incl. tests så man ved det er i orden (og ikke skal ud og finde en ny 16gB ramklods den lørdag man bygger) - det er sgu en pris der er i orden. Så meget jeg ikke gider selv
Ja, det ser helt OK ud, forstår godt du ikke gider fedte med det selv :)
/Dub

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Og så er hans support top-notch. Du ringer, han svarer. Han plejer ikke at bygge uden diske som jeg ville have det, så det var lidt et problem da der jo skal bruges mindst en disk til at teste med. Men vi fandt ud af det over telefonen, og så var den ged barberet. Vi har endda haft nogle opfølgende mails, så det er bare top karakterer herfra til Indigo2 og Heine. Han har også maskiner baseret på i5'ere der er lidt mere "fornuftige" og ikke så dyre. Tjek det ud
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Hvis man vil prøve kræfter med en PC, der VRKELIG sparker r..

Altså masser af ram, lyn processor, 3 til 4 diske, støjsvag, porte af diverse slags - og med top notch specs.......hvor er man så prismæssigt? Jeg kører Mac nu, men kan godt se en tid, hvor jeg går dropper Logic og Mac.....medmindre priserne på en PC også stikker helt af. Jeg taler om en dedikeret musikcomputer til ProTools, Nuendo og Ableton.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Min kostede 18.000,
Core i9,
32 gig Ram DDR4 PC3200,
Asus Z370 Bundkort,
PSU,
2 x Samsung QVO 860 2 TB SSD + 1 Samsung EVO 860 1 TB SSD,
Corsar Carbide Cube kabinet
+ div. Nocturnal blæsere og CPU køler.

Selvbyg.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Tak for info. Er rammmen dyr? Hvilke porte har du?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg købte hos MM-Vision. Der kan man selv konfigurere - Man betaler selvfølgelig noget for, at de bygger, men til gengæld tager de ansvaret for at lortet virker, når man booter første gang. Jeg mener, jeg gave 16-18.000 - i7 9th gen, 32 GB ram, 1 TB SSD, RTX2060 grafik, silent kabinet, silent køler, silent PSU.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg tror ikke bare man kan "spytte et let svar ud" på en monster-maskine

Slet ikke når den der spørger ikke specifcerer sit brug MEGET nøjagtigt, (nu ved jeg tilfældigvis at både video og audio er i spil her)

Man blir nød til at gøre hjemmearbejdet selv, et langt stykke af vejen, f.eks dykke ned i de links Hippo sendte for nogle dage siden

AMD er der næsten, og er bedre til video, men Audio er med lodder og trisser, kun hurtigste og dyreste ram, og alt for lille "safety-margin" IMHO

Det må være over et halvt år at der er blevet kæmpet med at gører disse audio-duelige

Intels i9 ,.. til nu typisk 9900K ,.. har fået nye siblings ,.. men det er meget nyt ,.. Mike har lige postet i glædestråden at han har bestil en 18-core

Jeg postede efterfølgende et link hvor den kunne sammenlignes med nuværende 9900K

En fuldrigget maskine som den vil nok lande på 25K+ uden GFX, plus måske et lignede beløb oveni hvis man skal have 2 kraftige skærmkort til

Singlecore performance vil antageligt stadig være lidt bedre på de mindre CPU'er, da man typisk dæmper turbo-frekvensen jo flere cores


Så hermed basis, og søgeord, til at gå videre med hjemmearbejdet

IRL erfaring er nok begrænset, men sikkert snarest tilgængeligt på store international boards
/Dub

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Forstår bedre hvorfor jeg lever i et beskyttet værksted, hvor huslejen er dyr:).


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

DUBTEMPLE skrev:Jeg tror ikke bare man kan "spytte et let svar ud" på en monster-maskine

Slet ikke når den der spørger ikke specifcerer sit brug MEGET nøjagtigt, (nu ved jeg tilfældigvis at både video og audio er i spil her)

Man blir nød til at gøre hjemmearbejdet selv, et langt stykke af vejen, f.eks dykke ned i de links Hippo sendte for nogle dage siden

AMD er der næsten, og er bedre til video, men Audio er med lodder og trisser, kun hurtigste og dyreste ram, og alt for lille "safety-margin" IMHO

Det må være over et halvt år at der er blevet kæmpet med at gører disse audio-duelige

Intels i9 ,.. til nu typisk 9900K ,.. har fået nye siblings ,.. men det er meget nyt ,.. Mike har lige postet i glædestråden at han har bestil en 18-core

Jeg postede efterfølgende et link hvor den kunne sammenlignes med nuværende 9900K

En fuldrigget maskine som den vil nok lande på 25K+ uden GFX, plus måske et lignede beløb oveni hvis man skal have 2 kraftige skærmkort til

Singlecore performance vil antageligt stadig være lidt bedre på de mindre CPU'er, da man typisk dæmper turbo-frekvensen jo flere cores


Så hermed basis, og søgeord, til at gå videre med hjemmearbejdet

IRL erfaring er nok begrænset, men sikkert snarest tilgængeligt på store international boards
Hvor har du ret i det. En bruger skal nok specificere til mindste detalje hvad der senere skal benyttes af software.
Jeg sad i min egen lille verden og skrev om min som fint kører ProTools+PlugIns som Waves, FabFilter, NI + lidt til.
Derudover bruger jeg Photoshop Pro meget, men det kræver kun medium GFX.
Jeg laver kun video til husbehov.
Andre kan ha´ fuldstændig anderledes behov.
Jeg valgte Ryzen fra pga. skriverierne omkring latency problemerne.

Til GS-DK: hvis du med rammen mener kabinettet, så ca. 1100.- og af porte har jeg en masse USB3 gen1 porte + HDMI og selv. Sata 6
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg mente "ram":).

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Nej, de kostede omkring 12-1400.- for 32 GB
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Nyt svar