USB 2 er stadigvæk aktuelt

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
NilsOlav
Medlem
Sted: Vanløse

USB 2 er stadigvæk aktuelt

Indlæg af NilsOlav »

Jeg vil gerne dele lidt erfaringer om kombinationen af hardware-synths og USB hubs.

Jeg har et setup der bl.a. omfatter følgende:

NI S49 keyboard controller
Arturia Keystep
Moog Sub 37
Moog Minitaur
Use-Audio Plugiator
Streichfett
Behringer Model D
Waldorf Blofeld
Novation PEAK
Plus en del instrumenter kun med DIN MIDI tilslutning, bl.a. en Moog Mother-32.

Alle disse instrumenter har i et stykke tid været koblet til min PC med en (powered) 10-ports USB3 hub. Dette har fungeret fint indtil jeg for nylig flyttede rundt på nogle instrumenter og satte dem til andre porte i hub'en. Herefter begyndte et - i starten - mystisk problem at plage opsætningen:
:roll:
Moog Sub 37 lavede rod, når den var sat til systemet på denne måde. Lydkortet (Focusrite 18i20, 1st gen., med 8 kanalers ADAT udvidelse) gik i stå eller fungerede slet ikke, og kun en genstart af PC'en - med Sub 37 koblet fra - kunne få lydkortet til at virke igen.
:?
Det skal tilføjes, at Sub 37 anvender en 'speciel' USB-driver, udviklet af Moog, der muliggør anvendelse af Moog's tilhørende Editor/Librarian.
Jeg prøvede alt; Driveropdateringer, kabel-udskiftninger, andre porte i hub'en, standard USB-drivere til Sub 37, indtil det begyndte at dæmre:
:idea:
Forsøg godtgjorde, at de enkelte ting virkede hvis hub'en helt var frakoblet PC'en. Alt tydede derfor på, at der var noget 'lusk' med hub'en. En anden USB3 hub gav et identisk resultat, men da jeg fik fat i en powered, 10-ports USB2-hub, og anvendte den til formålet, fungerede alting igen.
8-)
Konklusionen må derfor være, at USB3 ikke er 100% bagud-kompatibelt med USB2/USB1 standarderne. Visse devices vil i hvert fald helst tale med PC'en gennem et 'gammeldags' USB2 interface.

Disse erfaringer kan måske komme én eller anden til nytte, og de er hermed delt.
We don't make mistakes - we do variations.

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Man skal helt klart forsøge at holde USB2-udstyr til USB2-portene.
To af mine kunders Windows brød helt sammen og måtte geninstalleres, efter de havde installeret et Steinberg UR22mkII lydkort og sat det til en USB3-port.
Jeg har lige hjulpet en kunde, hvis Sibelius nodeskrivning havde et eller andet alvorligt problem (husker ikke på stående fod, hvad det var), hvilket blev afhjulpet ved at flytte en usb2 enhed fra USB3 til USB2.
Som regel fungerer det fint indbyrdes mht. kompatibilitet, men der er ingen grund til at udfordre skæbnen.

Nogle gange fungerer USB2 portene på bagsiden af en PC bedre end dem på fronten. Jeg har ikke fundet årsagen entydigt, men det kunne være noget med, at der er længere vej fra bundkort til USB-enhed gennem soklerne på fronten, hvilket påvirker strømstyrken(?)
Heine Svendsen

Musikbutik
https://www.indigo2.dk

Nyt svar