Nyt eksternt lydkort? Hvilket?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Vitcho
Medlem

Nyt eksternt lydkort? Hvilket?

Indlæg af Vitcho »

Hej Alle

Jeg købte for mange år siden et echo audiofire8 FireWire eksternt lydkort. Desværre er det lige brændt af og jeg er derfor i markedet for et nyt lydkort.

Sagen er, jeg har et band, der kun spiller med hovedtelefoner, så jeg har brug for at kunne lave minimum 3 separate mixes af 5-6 analoge preampede kilder. Det kunne mit audiofire - jeg har vedhæftet et billede af den softwaremixer, der følger med. (Bemærk hvorledes jeg kan skifte mellem udgangene øverst). Audiofire kørte på windows, og det vil jeg foretrække, men hvis der kan spare masser af penge ved at køre på mac har jeg macbook pro, det eventuelt kan køre på (så skal det så være usb eller thunderbolt!)

Jeg er desværre ikke super skilled i studio-lingo så jeg ved ikke hvad den feature med forskellige mixes på udgangene hedder. Måske kan alle lydkort med flere udgange dette? Who knows. Nå men jeg er basalt set ude efter et nyt kort, som kan minimum det samme - helst lige så nemt som på billedet her. Alt software til dette skal være inkluderet med kortet eller gratis - jeg har ikke noget DAW-software som cubase, ableton eller logic lige sådan liggende at flyde.

Ekstra nice to have: Det kunne være sjovt, hvis den har softwareemulering af guitarforstærkere på et par af udgangene. Jeg har googlet efter et kort og set, der synes at være en trend med dette. Jeg har ikke prøvet det, men det virker interessant.

Kan nogen enten pege på et godt value-for-money-lydkort?
Eller alternativt bare fortælle, hvad jeg skal søge på for at sikre, at jeg kan lave separate mixes til udgangene som audiofiren kunne?

På forhånd tak :-)
Vedhæftede filer
a54353aa6c390e0b4eea12c543ea9501-1200-80.jpg
a54353aa6c390e0b4eea12c543ea9501-1200-80.jpg (358.03 KiB) Vist 393 gange

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Min egen drøm er et UAD Apollo x8p men det er i den dyre ende. Kører osse med band i øret.

Det lyder ikke altid helt godt, men vores trommeslager holder på, at vi ikke skal vænne os til alt for god lyd, så vi ikke går i panik når vi står på en scene hvor alt er skod.

Men jeg tror du kan lave seperate mix med de fleste 19" lydkort der har 8 seperate udgange, dvs. alm HP mix + 4 stereoudgange. Dertil skal du måske have en samleenhed i form af en HP-forstærker, men de findes virkeligt billigt hos Behringer.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Alternativt kan man købe sig en af de smarte zoom mixere f.eks. Zoom LiveTrak L-12 Digital Mixer
Hvor du har flere høretelefon udgange og mange indgange og faders og digital recorder indbygget og man bare kan koble den til computer med usb hvis man vil overfører senre.. så slipper man helt for at have en computer tændt hvis man syntes det kunne være en fordel :)

Default avatar
Jens Larsen
Medlem

Indlæg af Jens Larsen »

Hej

I stedet for at tænke decideret lydkort til denne opgave kunne du også kigge lidt på de forskellige iPad/laptop kontrollerede mixere. I virkeligheden er de ret meget at sammenligne med lydkort, men så er der også gode features hvis du napper den med ud at spille på et tidspunkt.

Jeg har gode erfaringer med den her:

https://www.thomann.de/dk/soundcraft_ui24.htm

Men Behring, Mackie og flere andre laver også noget lignende.

VHJens :-)

Default avatar
Vitcho
Medlem

Indlæg af Vitcho »

Hej alle!

Der var mange gode forslag. Fedt! Apollo bliver for dyr for mig, men de andre to kunne godt være en ting.

Jens, jeg er lidt hooked på den der Soundcraftmixer!

Jeg har set deres video og forstår det sådan at jeg skal lave de individuelle mixes og så sende dem ud på AUX outputs, og så skal de i min hovedtelefonforstærker ligesom jeg gjorde med min audiofire. Det kræver så en del XLR->Jack converters, men ellers burde jeg næsten bare kunne udskifte computer og audiofire med soundcraft'en direkte. Så kan folk endda bruge en browser til at lave deres egen mixes, hvilket er fedt, for så behøver jeg ikke stå med "lidt mere trommer - nej nu er det for meget - arj vent lidt mere op" :-D

Men kan du lige bekræfte at jeg forstår ovenstående korrekt? :-)

Medlemsavatar
Kvaksalver
Medlem
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Jeg kiggede lige, af ren nysgerrighed, på Soundcraft-mixeren - og det ser ud som om der er VIRkelig meget latency i signalvejen...

Default avatar
Jens Larsen
Medlem

Indlæg af Jens Larsen »

Hej igen

Det er lige præcis som du beskriver at den er god at bruge live. Alle hooker deres ting til mixeren. "Alle" får et AUX send hver, som de kan slutte deres HP forstærker/In-ear anlæg el.lign. til, og så forbinder de hver især til mixeren via WI-FI og kan så justere alle op og ned på deres eget send - Super effektivt og alle er selv ansvarlige forderes egen lyd.

Jeg aner ikke hvordan den er i forhold til Latency I forbindelse med frem og tilbage med en DAW - men I live situationen - med diverse in-ears mix - er der "ingen" latency, der har i hvert fald aldrig været trommeslagere, percussionister eller andre pernitne der har kommenteret noget som helst.

VHJens :-)
Senest rettet af Jens Larsen lør 3. aug 2019 23:28, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
Vitcho
Medlem

Indlæg af Vitcho »

Tak Jens. Jeg er ret lun på den! Nu skal jeg bare lige forstå hvad det er med det her latency.

Kvaksalver: kan du uddybe, dokumentere og meget gerne forklare, hvad det er, du har fundet?

Jeg er ikke gift med soundcraft som mærke, men konceptuelt gør den præcis det, jeg gerne vil. Er der et andet mærke / model, du tror mere på?

Default avatar
Vitcho
Medlem

Indlæg af Vitcho »

Jens, jeg skaffer mig en UI24 og lukker derfor denne tråd :-)

Hvis jeg nogensinde oplever noget med latency på den skriver jeg det ind her, så andre kan se det, så det indgår i sammenhængen. Men det forventer jeg nu ikke.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Latency vil jo normalt først være et issue når/hvis man ønsker at tracke med plugins i DAW.

Det er slet ikke det, der er usecasen her.

Den ser topsej ud den Soundcraft - og Digitech har jo haft noget fornuftig guitarmodeling.

Skriv endelig om dine erfaringer, når du når så langt Vitcho!

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Vi bruger jo stort set vores Mackie DL32r på samme måde. Vi har fem stereo mix til inears. Det er det eneste vi bruger når vi øver. Når vi er ude at spille, sætter vi fronten til. Det er fedt. Specielt fordi man altid har det samme mix.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Kvaksalver
Medlem
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Det er bare mig, der åbenbart havde en hjerneblødning under gennemlæsning af specs. Jeg fik den her skævt ind:

Input channels with 250 ms delay, 4-band parametric EQ, gate, compressor, de-esser, HPF

Beklager evt. forvirring...

Default avatar
Jens Larsen
Medlem

Indlæg af Jens Larsen »

Godt valg. Den er også top sej at bruge. God fornøjelse med den.

Nyt svar