FabFilter

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Kapello
Medlem
Indlæg: 522
Sted: København/Sverige

FabFilter

Indlæg af Kapello »

Et lille shout out for FabFilters plugs ...
Købte for lang tid siden FabFilter første EQ, og var overrasket over at der kunne være forskel på en købt EQ i forhold til fx Logics dafault.
Denne begejstring har i princippet holdt ved, men jeg fik nu ikke købt deres version 2 - men har nu købt ProQ3 ... og whauuuuu - den lyder klart bedre en den første, mere åben, mere defineret ... bare bedre.
Det fik mig til at prøve deres C2 compressor ... og den sparkedede lille min UA Tubetech og 1176's væk fra bas og trommer.
Så kunne jeg ligeså godt og prøve deres Limiter, istedet for den FLux jeg har brugt læææææænge ... det tog ikke længe før jeg også klikkede køb på den - så mangler du julegave ønsker, så kig forbi FabFilter, hvis du ikke allerede har dem på hylderne :-)
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jep, de laver gode og intuitive plug-ins og har rimelig priser og god support.

Der er ikke noget specielt "åbent" eller bedre rent lydmæssigt ved Pro-Q 3 over Q 1 eller LPX's Channel EQ hvis vi sammenligner alm. IIR mode. Som så mange digital equalizere vil de nulle hvis man kan ramme identiske indstillinger (ikke altid det samme som nominelle identisk indstillinger). Atså matematisk og lydmæssigt identisk.

Natural Phase mode i Pro-Q kan noget lidt anderledes, primært i toppen, så der er der en minimal forskel med mindre cramping, men det er ikke altid det kan betale sig. Man kan teste lidt og høre og måle hvad der sker med fasen/headroom, hvis man er i tvivl.

Den store fordel ved Pro-Q 3 er det fantastiske interface og de mange unikke features. Det er virkelig en time saver.

C 2 er også cool, jeg bruger den til forskellige ting, men primært ekstern side-chaining.

Limiteren tager de fleste andre limiters... klart bedre end Flux' nu forældede limiter.

Medlemsavatar
Kapello
Medlem
Indlæg: 522
Sted: København/Sverige

Indlæg af Kapello »

Tak for svar Holger.
Og interessant - jeg troede jo lige præcis at alle EQ lød ens indtil jeg oplevede FF's, som jeg synes lyder anderledens end LPX, hvis jeg "sætter dem ens". Og da jeg startede med at at triale FF ProQ3, drejede jeg samme settings som i 1'eren og synes klart den lød bedre. Når jeg nu har købt den og saver gamle presets og åbner dem i 3'eren, synes jeg altså at de lyder mere åbne i toppen, og mere definerede i bunden ... måske er det bare psykoakustisk, og på nogle tracks var det mere hørbart end andre, men jeg synes der er en forskel ... jeg gad i hvert fald sidde og save alle eq's i den gamle som enkelte preset for at importere dem i 8 nye tracks, med jeg ved ikke hvor mange kanaler ... :-) Og ja limiteren er så ligetil, og lyder kanon :-)
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Der er forskel på ægte identiske og nominelt identiske settings, dvs. 1kHz ≠ 1 kHz i to forskellige EQs, fx lidt over eller under. Samme med Q-værdi, som kan være helt off. Q-værdi er desuden ofte variabel, ikke konstant, dvs. afhængig af gain.

Men i princippet bør du generelt kunne nulle de parametriske bånd, hvis du kan ramme ægte identiske settings i to 64 bit IIR EQs.

Mht. Pro Q vs Pro-Q 3 så kan du lave en null test med de statiske bånd. Der er dog kommet fx brickwall setting o.a. i Pro-Q 3, som ikke fandtes i forrige.

Men jeg bruger Pro-Q 3 pga. interfacet og features langt overstiger det meste andet. Typisk er det features og shelves der varierer mest, eller hvis man kan vælge esoteriske HPF/LPF som fx Bessel eller Chebyshev i stedet for standard Butterworth.

Medlemsavatar
Kapello
Medlem
Indlæg: 522
Sted: København/Sverige

Indlæg af Kapello »

Kære Holger.
Læser og forstår det på cirka samme måde som min hustru forstår når jeg siger jeg spiller melodisk mol over dominanten fra kvinten af ... det lyder godt ...
Men jeg er glad for du ikke synes det er et skod plugin og bruger det ... så er det jo sikkert rigtig godt - og om det er muligt at få præcis den samme lyd frem med Q3, som med Q1 er det ok for mig, jeg har ikke tænkt mig at bruge tid på at justere for at se om det er muligt ... glædes bare helt simpelt over jeg synes det lyder mere åbent og defineret ... i mine godt brugte guitar-ører, når jeg importerer presets fra Q1 i den nye :-)
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]

Nyt svar