Lydmaskinens DIY plugin udviklere og hjemmelavede plugins

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Re: Lydmaskinens DIY plugin udviklere og hjemmelavede plugins

Indlæg af Hoby »

Joachip skrev:Lyde som består af meget støj (f.eks. snare) vil måske lettere kunne "gemme sig" i pink noise end f.eks. en ren sinustone eller en blokfløjte. Det kan man så godt genkende, men at genkende det i præcis samme grad som et menneske kan blive tricky. Mennesker er vildt ulineære og deres konstruktion og design er dårligt dokumenteret.
Det kommer an på hvor præcist du vil ha det. Der er lavet masser af studier i "masking" (hvornår en lyd maskerer en anden) indenfor psychoaustik. Du kan finde en masse af det du har brug for hvis du googler masking, psychoacoustic, band-masking. Ud fra det kan du sikkert lave en simpel model

Et forsigtigt bud kunne være at analysere/inddele instrument tracket og pink noise signalet i 1/3 oktav bånd, som groft sagt svarer lidt til ørets opløsning, og beregne RMS af hhv pink noise og "instrumentet" for hvert bånd. Jeg kan ikke lige huske hvor kraftig det ene signal skal være for at maskere det andet men det kan du finde i literaturen. Som du var inde på vil der være lidt forskel på om det er et tonalt signal, eller et støj-agtigt signal du skal justere, men du kunne måske starte med ikke at skelne, og se hvor godt det går, og så måske senere vælge at raffinere din model senere.
Senest rettet af Hoby ons 8. aug 2018 23:28, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg er sikker på, Mike vil foreslå noget machine learning her.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:Jeg er sikker på, Mike vil foreslå noget machine learning her.
Mjah, hvis det er så simpelt at der er en formel for det, er der nok ingen grund til at bruge ML til det :)

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

Jeg har for en del år siden forsøgt mig med at lave et VST-plugin, og det lykkedes også, men ikke uden hjælp fra SW-udviklervenner. Er ikke softwareingniør, men en ingeniør der godt kan skrive software. Har været ok til C/C++, men der er lige et stykke til at få udviklingsmiljøet på computeren sat korrekt op så den ender med at spytte en dll-fil ud :-)

Havde egentlig opgivet at rode med den slags, men vil da lige tjekke det der Juice ud.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Smittefar skrev:Du har lidt misforstået pink noise teknikken.

Ideen er at lytte på alle instrumenter i solo op mod pink noise (så ikke helt solo). Teorien er så, at når hi-hatten (i solo) kan høres over pink noise, så er hi-hattens level rigtig. Derefter tager man guitaren i solo og skruer den op, så man lige præcis kan høre den over pink noise, og så går man videre til det næste. Det er en 100% mekanisk øvelse, og resultatet er som regel derefter. Ikke desto mindre kan man godt beskrive en algoritme, der giver det samme resultat som teknikken - bare meget hurtigere.

EDIT: Jeg har som sagt prøvet pink noise teknikken een gang, og jeg var ikke imponeret. Men hvis nu det bare handlede om at smide det samme plugin på alle spor og så lade musikken rulle i 20 sekunder, så kunne det måske faktisk være en hjælp. Når man gør det manuelt tager det lang tid, og så er det ikke tiden værd. Det er værd at overveje, om man har lyst til at lave et plugin, hvor folk vil prøve det, og umiddelbart vil de nok tænke "Det her lyder sgu ikke særlig godt" de første par gange de prøver det.
Det er også min vurdering at for at have nogen effekt skal det være hurtigt at bruge ellers kan jeg altså godt selv lige flytte faderen:-)
Jeg har haft kontakt til en udvikler HoRNet audio i det han bla. har lavet LU/VU gainstaging plugins. Og han kom op med en masse teknisk og endte da med at ville kigge på det i forbindelse med opdatering af nogle af disse plugins.....måske:-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

... ellers kan jeg altså godt selv lige flytte faderen :-)
Det er netop den tanke der gør, at jeg ikke er super motiveret for at lave sådan et plugin: Jeg foretrækker faktisk at sætte niveau'erne selv. Jeg ville aldrig selv bruge det.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har opdateret min EQ sådan at Drive parameteren tager mere fat, for den var for svær at høre før.

http://www.robotplanet.dk/audio/vst_enceladus_eq/
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hvor stort et besvær er det at lave et skin til pluginnet? :-)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Stort... fordi jeg endnu ikke helt har gennemskuet hvordan man gør. :)

Men det er absolut næste skridt på vejen. Jeg synes selv det er forvirrende at se på lige nu.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Selve baggrundsgrafikken og alt binært er nemt at lave, da det er statiske billeder fra fx Photoshop.

Det svære (for mig) er ting der skal være dynamiske, da det skal programmeres med fx vektorer.

Er det hele implementeringen af GUI du ikke kan lave, Joachip?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Lige nu ville jeg sagtens kunne lave mere vektor-grafik oven på. Det jeg skal finde ud af, er dels at få grafikstumper smidt ind i Juce, og dels at finde ud af at bruge grafik-editoren sammen med lyd-plugin funktionaliteten i Juce. Så det er ikke grafikprogrammering i sig selv, jeg synes er svært (sådan noget har jeg lavet før), det er det her med at forstå al lime-ting-sammen koden i forhold til API'et, jeg synes er svært. Men jeg er skam kommet lidt videre med det. Har bare ikke haft så meget tid eller energi på det sidste til at fortsætte projektet, men jeg taget et par karierremæssige valg som forhåbentlig skulle give mig mere tid og overskud til at komme videre med det her.

Nu ville jeg bare spytte den her plugin ud i en halvgrim udgave til at starte med, i håbet om at nogen ville tage en lytter og se om de synes det var spændende. Jeg synes ihvertifald den giver mig noget som jeg ellers har savnet i EQ plugins. (Det var jo netop motivationen for at lave den.)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins


Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

En dag i har 2 timer hvor i ikke aner hvad du skal gøre af jer selv, så er der her en tutorial i GUI, hvor han i part 2 har embedded et RGB billede i selve pluginnet.





Ps. Alle ved jo, at et plugin lyder bedre når det har de rigtige 50'er / 60'er knobs. Det skal ganske enkelt ligne en russisk radiosender fra 1959. Så lyder det mere annalog.

Billede

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hey cool, det ser jo ud til at være meget relevant, det der. Det må jeg lige tjekke ud.

Og ja, gamle knapper synes at være vejen frem. Jeg har overvejet at køre den helt ud, og bruge drejeknapperne fra et gammelt gaskomfur. Sådan ser helt gammelt mastering udstyr jo gerne ud...

Billede
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Haha. Awesome.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hov, fandt lige et par smuttere i min EQ. Den er nu på version 53.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Så er der en ny udgave af min EQ. Jeg har tilføjet en rød farve der flasher frem hvis man er for voldsom med "drive", så man kan se hvis man er i farezonen for at lave overstyring. Jeg har også skruet en lille bitte smule op for effekten af "Tubes I" algoritmen så dens niveau svarer til de to andre. Og endelig har jeg justeret lidt på virkningsgraden af de to sidste "Comp" modes, som dog bør opfattes mere som en special feature end en egentlig del af selve EQ'en.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar