Hackintosh problemer - hjælp!

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 248
Sted: Aabenraa

Hackintosh problemer - hjælp!

Indlæg af bjorne42 »

Jeg er endelig kommet igang med at bygge mig min egen maskine, som jeg nu endelig er klar til at installere os X på.

Der har været mange udfordringer med High Sierra, eksempelvis at downloaderen nu er en 19 MB downloader, så Apple sikrer sig man installerer direkte på den maskine man arbejder på. En workaround (high sierra patcher) hjalp til at få den fulde fil ned, men min BIOS vil nu ikke genkende min installer, og jeg har læst tonymacx86.com fuldstændigt tyndt, og kan ikke finde en løsning, og der er so far ikke nogen der har reageret på min tråd derinde heller.

Jeg har derfor følgende spørgsmål (og en bøn):

Er der tilfældigvis andre Hackintosh-folk herinde, der tilfældigvis har deres bootloadere med en ældre version af OS X liggende, som jeg låne til at prøve at installere med?

Derudover: Jeg er vild med Apples styresystem, men er mildt sagt misfornøjet med alt andet der har med dem at gøre (deres prisstrategi, at deres computere nu ikke kan opgraderes, etc.), og derfor overvejer jeg faktisk lidt min plan B, som er at gå Windows igen efter 10 år.

Jeg har følgende software, som jo gerne skulle køre gnidningsfrit på en PC, så jeg ville høre hvad folks erfaringer var med følgende software på en windows-baseret computer:

Ableton live 10
Reaper
Native Instruments Komplete
Xfer Records plugs
Sugarbytes plugins
Max/MSP plugins
Soundtoys plugins.

Og gerne generelt, hvad er folks erfaringer med at gå tilbage til Windows?

Hvis nogen sidder med noget Hackintosh installationserfaring og evt. en bootloader, er det naturligvis stadig min 1. prioritet at få det op at køre, da OS X er det jeg har det bedst med/er mest vant til.

På forhånd tak for hjælpen.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Hey Bjorne

Jeg har relativt meget erfaring med Hackintosh, og det kan godt tage noget tid at få den op og køre. Men udover opstarten har jeg ikke haft problemer i de snart 10 år jeg har kørt med det:)

Vil du ikke starte med at poste dine Specs, altså hvilket motherboard, cpu osv. så vi kan danne os et overblik over om det overhovedet er muligt:)

Dernæst tænker jeg at hvis dit BIOS ikke vil genkende din boatloader, så er det enten dit MOBO, der ikke er kompatibelt, eller også kan det være 1000 andre ting, f.eks. dine BIOS settings. Har du f.ek. sørget for at BIOS booter den rigtige harddisk først osv.

Jeg bor i Odense så vi skal nok få det til at virke hvis alt går galt:)

Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 248
Sted: Aabenraa

Indlæg af bjorne42 »

Hej Donnie,

Lækkert med hurtig respons!, jeg er kørt helt fast på det projekt.

Jeg startede med at følge deres custombuilds men endte så bare med kun at købe dele fra deres approved suppliers list.

Jeg har et Asus rog strix z270h motherboard, og en intel i7-6700k processor, så de burde være kompatible.

Jeg har prøvet at lave bootæoader både på en isb 2.0 stick og en 3.0 med samme resultat. Når jeg åbner min partition ved boot, viser den to harddiske med windowslogo på, der begge hedder ntfs, og ikke min Sierra installer (som vist nok skulle være nfs). Jeg har brugt unibeast 8.1 til at lave den og været meget omhyggelig med først at formatere usb’en til mac os journaler extended.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Er dit BIOS sat til ACHI? Hvis det er sat til IRST/IDE kan den ikke genkende disken:)

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Og så skal du være super opmærksom på andre BIOS setings også:

Jeg tror du med lidt held kan gøre følgende

- Slå "Intel Rapid Storage Technology" fra, da OSX har svært ved at genkende SATA- portene
- I "advanced"- sektionen skal du slå XHCI Hand-off til, da det er en nødvendighed for at kunne boote via USB
- I "Boot"- sektionen skal du vælge "other OS" under "secure Boot"
- Og du skal huske at boote fra din UEFI partition, når du trykker F8 under boot og kommer ind på "please Select Boot Device" sektionen

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Jeg sidder på job lige pt, men jeg tror faktisk jeg har det samme mobo som dig, så jeg er 100 på det virker, så fortvivl ej, det tager tid. Jeg har dog en nyere CPU og ældre OS

Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 248
Sted: Aabenraa

Indlæg af bjorne42 »

Det lyder rigtigt godt. For mig er det heller ikke vigtigt at det er High Sierra, det er bare det eneste der er tilgængeligt via app store for tiden. Jeg sætter stor pris på hjælpen, især nu hvor min gamle Macbook Pro også er ved at stå helt af :)

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Mac OS Sierra er skjult fra App Storen, men kan stadig hentes via dette "hemmelige" link:
https://itunes.apple.com/dk/app/macos-s ... 7414?mt=12

:)

Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 248
Sted: Aabenraa

Indlæg af bjorne42 »

@benjisan: super fedt, tak for link, det er nok det næste skridt at se om det virker bedre.

@donnievandango: havde helt overset dine forslag til bios ændringer/indstillinger. Jeg prøver lige at kigge på dem i aften eller i morgen og ser om det hjælper. Problemet med den manglende genkendelse af mine 2 m.2
Ssd’ere, mon jeg kan lave en ny søgning på dem via bios? (De forsvandt efter jeg resettede CMOS)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Har lige installeret Sierra på et z270 MB (dog gigabyte) med en i7 7700k CPU. (Og mange andre hacks tidligere.
Som sagt er dit problem 99% en bios opsætning.
Hjælper gerne til men det er svært at gøre langt væk fra (Roskilde) men så er der ihvertfald en til, til at røre i grøden her:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 248
Sted: Aabenraa

Indlæg af bjorne42 »

@the19thbear: fedt, så må det jo også kunne lykkes på min maskine. Det varogså BIOS delen jeg havde sværest ved at følge i Tonymac guiden, og der var nogle ting jeg havde svært ved at finde og andre som jeg ikke kunne få lov at ændre i, i Bios. Jeg prøver lige Donnievandangos froslag ovenfor, og ser om det hjælper på det, og efterfølgende om jeg skal prøve installationen med en sierra, og senere opgradere til high Sierra.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hvis der er stemning for en Lydmaskine meetup angående hackingtosch (vis mig din Hackingtosch) , kunne det afholdes i Odense.

Jeg har ikke penge til en Hackingtosch i øjeblikket, men jeg er ret nysgerrig og vil gerne samle viden om do's and dont's. Jeg har en gammel plan om at lave en hackingtosh i 19" rack men er pænt blank på vidensområdet også.

Var det noget vi kunne lave i foråret og er der nogen der vil lægge lokaler til?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Klart, altid klar på en nørde session:)

Hvis vi skal gøre meetupet mere tredimesionelt kan vi også berøre juraen. Det er en udbredt misforståelse at det er ulovligt, men i min kandidatafhandling lykkedes det mig at påvise at det ikke er ulovligt, bl.a. i medfør af EUs regler om "tying", da man ikke må betinge et køb af andre køb/handlinger. Fortalt i meget, meget, meget store træk.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

det er ikke ulovligt

det er ulovligt at tilbyde det som service for andre at bygge og installere mod betaling, det er der allerede nogen der har fået en over nallerne for, også i DK.

Ikke strafferetsligt, vi er ovre i sø og handelsretten, tænker jeg.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 248
Sted: Aabenraa

Indlæg af bjorne42 »

Et meetup lyder som en god plan, jeg er nylig tilflytter til Odense, så jeg har knapt så meget fingeren på pulsen i forhold til eventuelle lokationer.

Og ja, lovligt/ikke.lovligt, det er vidst noget med en end user agreement der siger et eller andet, men som jeg har kunnet læse mig til i diverse diskussioner, er det ikke "carved in stone" som I begge antyder ovenfor.

Vedr. meetup skal jeg dog lige have maskinen op og køre, inden jeg har erfaringer at hælde ud af :)

@Graceville: Du kender jo sikkert allerede tonymacx86.com hvor du kan finde custom builds og en "approved parts list", men derudover kan jeg også anbefale pcpartpicker.com, når du skal tjekke om tingene (sådan helt hardwaremæssigt i hvert fald) er kompatible med hinanden.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Så vil jeg tillade mig at sige velkommen til dig Bjoern42:) Og den er god nok, Fyn er fin;)

Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 248
Sted: Aabenraa

Indlæg af bjorne42 »

Ha ha, du har ret, det har ikke skuffet indtil videre :)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Kan man umiddelbart installere mac styresystem på en PC, eller hvad skal der til, før det virker?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Nej, ikke umiddelbart. Det kræver en omhyggelig udvælgelse af hardware der er understøttet i nuværende Mac OS og diverse værktøjer og tricks. Du kan læse meget mere her: https://www.tonymacx86.com

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Cool, har lige haft en diskussion, men ville gerne have haft flere argumenter for at det ikke vil virke. Der er mange der har meninger om, hvad man skal, men det kan sagtens være outdated viden påstande bygger på.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Jeg har ingen praktiske erfaringer med det selv, men det som jeg kan fornemme rundt omkring, er at folk researcher meget, kigger grundigt på sider som fx TonyMacx86, udvælger nøje hardware, bygger maskinen, får installeret det bedste OS til opgaven (for det meste det nyeste), installerer programmer og plugins osv, så alt fungerer som det skal, og så holder man sig ellers fra opdateringer i et stykke tid -hverken i forhold til OS eller programmer. På den måde kan du så arbejde med din maskine i en lang periode, et år eller længere, og så på et tidspunkt tænker man at nu vil man måske gerne ha' opdateret så man får de nye funktionaliteter, og så afsætter man nogle dage til at igen sætte sig ned og researche, for på den måde at sikre sig at der ikke er et eller andet der går galt undervejs.
Jeg kan se rundt omkring på nettet, at folk der bare blindt opdaterer OS og programmer på en Hackintosh ind i mellem løber ind problemer med at ting pludselig ikke virker eller crasher eller lign. Så man skal ha' et større nørde-gen i kroppen for at køre en Hackintosh, fremfor en "normal" Mac, hvor du (for det meste) bare kan klikke på opdateringsknappen uden at ha' de større bekymringer.
:)

Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 248
Sted: Aabenraa

Indlæg af bjorne42 »

Nu til næste afsnit af føljetonen:
I de forgangene uger har der været run på og noget tjenesterejse. I går fik jeg endeligt forsøgt mig med nogle tilrettelser i BIOS. Det endte desværre ud i ikke at ændre det store, udover det til sidst lykkes mig at få mine m.2 SSD'er genkendt igen.

Foruden hvad Donnie har foreslået af indstillinger ovenfor, prøvede jeg at gå ud fra følgende liste fra Tonymac:

1. To access BIOS/UEFI Setup, press and hold Delete on a USB Keyboard while the system is booting up
2. Load Optimized Defaults
3. If your CPU supports VT-d, disable it
4. If your system has CFG-Lock, disable it
5. If your system has Secure Boot Mode, disable it (her er mit problem, at jeg ikke havde mulighed for at slå det fra)
6. Set OS Type to Other OS
7. If your system has IO Serial Port, disable it
8. Set XHCI Handoff to Enabled (Der var simpelthen ikke noget sted i BIOS, hvor jeg kunne lave denne indstilling. Nogen der ved hvor det foregår?)
9. If you have a 6 series or x58 system with AWARD BIOS, disable USB 3.0
10. Save and exit.

Jeg har vedlagt nogle billeder der viser nogle af problemerne. Håber der er nogen af jer, der har forslag til den videre færd :)
Vedhæftede filer
He rkan man se der er registreret 2 XHCI's, men der er stadig ikke mulighed for at enable handoff nogen steder.
He rkan man se der er registreret 2 XHCI's, men der er stadig ikke mulighed for at enable handoff nogen steder.
Bios 4.jpg (1.04 MiB) Vist 938 gange
Secure boot state. Som det ses kan det ikke disables, men man kun gå ned i key management og slå en masse keys fra, hvilket jeg dog er lidt angst for.
Secure boot state. Som det ses kan det ikke disables, men man kun gå ned i key management og slå en masse keys fra, hvilket jeg dog er lidt angst for.
Bios 5.jpg (958.66 KiB) Vist 938 gange
Sådan ser det ud når jeg booter. Den spørger til installation af Windows, det er herfra jeg ikke kan komme videre.
Sådan ser det ud når jeg booter. Den spørger til installation af Windows, det er herfra jeg ikke kan komme videre.
Bios 3 (vigtig).jpg (759.67 KiB) Vist 938 gange

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Ok, det er da lidt mærkeligt. Nu spørger jeg bare, men du har naturligvis dobbelttjekket at din USB er formatteret helt korrekt (læs: check igen), og at du har installeret den korrekte bootloader som passer til dit styresystem?

Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 248
Sted: Aabenraa

Indlæg af bjorne42 »

Hej Donnie, jeg har ca. re-formateret mine to USB'er (har jo prøvet både med en USB 2.0 og en 3.0) små 30 gange, altid til OS journaled Extended som angivet i deres guide, så jeg håber den del er korrekt.

Med bootloaderen, mener du der den seneste version af Unibeast?

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Ok, har du også tjekket om der ligger andre partitioner af din boot USB? Prøv lige at checke "partition" og se om der ligger en ekstra partition:) Jeg synes det er mærkeligt at den genkender Windows, det må altså være fordi at der ligger noget windows på din USB/SSD

Jeg lavede en hackintosh i weekenden for en kammerat med Sierra, og der var intet problem. Jeg sidder lige nu og læser på nettet ommring det, og det virker som et High Sierra problem.. I denne tråd er der en gut ved navn "deskmount" som jeg tror kunne have løsningen. tjek hans video og hans step by step guide til hvordan det kan løses, det virker meget real:)

https://www.tonymacx86.com/threads/clov ... 151/page-3

Nyt svar