Hackintosh problemer - hjælp!

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 248
Sted: Aabenraa

Re: Hackintosh problemer - hjælp!

Indlæg af bjorne42 »

Hej Donnie, skal jeghelt klart hjem og have tjekket ud. Det er jo noget med, at High Sierra har et anderledes filhåndteringssystem, APFS, som giver problemer. En løsning kan jo måske være, at jeg får downloadet Sierra (som der er link til ovenfor i denne tråd) og ser om det har nogetmed det at gøre.

Jeg prøver lige at se på det i aften, om der er noget at gøre :)

Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 248
Sted: Aabenraa

Indlæg af bjorne42 »

Nu har jeg lige smugkigget i den video der, og noget der slår mig, er at de alle særskilt installerer clover på deres bootloader. Eller er det fordi man gør det via Unibeast, og så er de bare inde og åbne deres partition, for at se indholdet af clover?

Eller gjorde du også, ligesom jeg, da I installerede Sierra:
1) formaterede USB-stick til mac OS extended (journaled), 2) hentede installationsfilen til Sierra, 3) brugte Unibeast til at lave en bootable disk, 4) smed Multibeast over på USB-sticken også ... og så ikke mere end det? eller er der noget jeg overser der? (jeg har umiddelbart bare fulgt Tonymacx86 guiden)

Medlemsavatar
jkspost
Medlem
Indlæg: 329
Sted: København

Indlæg af jkspost »

Det at det lykkedes, at boote clover menuen fra USB siger mig at din bios indstillinger formentlig står korrekt.

Er du 100% på at den USB rent faktisk er formateret korrekt, med GPT(GUID) partition table? - Installations partitionen til Mac OS er ikke at se på billedet?
MBR understøttes ikke længere som boot volume på MacOS partitioner med UEFI installation, så vidt jeg husker.

Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 248
Sted: Aabenraa

Indlæg af bjorne42 »

Hej Jkspost, ltså nej, jeg har egentlig fulgt denne guide slavisk: https://tonymacx86.com/threads/unibeast ... pc.235474/
Jeg har først formateret min USB som nævnt ovenfor, og så brugt seneste version af Unibeast til at lave en bootloader. I den proces skal man hverken finde kexts eller andet frem, sådan som der fortælles i den video i tråden, donnie har linket til ovenfor. Det du skriver ovenfor med GPT(GUID) partition table er ikke noget jeg er stødt på før. kan du guide mig til en tråd eller lignende hvor det står forklaret hvorledes jeg så skal gøre?

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Åh. Jeg ville ønske jeg var der og kunne fixe det.
Som de andre siger, er det ikke et bios problem umiddelbart.

Det billede du viser af clover bootloaderen, hvorfor står der "Windows"? Altså jeg ved det er problemet men det undrer mig virkelig.

Har du flere diske i din maskine med os på?

Noget siger mig at du har flere partitoner på din USB nøgle.

Fører og fremmest ville jeg hente Hvis du helt tilfældigvis er i Roskilde en aften med din maskine er du velkommen forbi (nok meget utænkeligt).


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 248
Sted: Aabenraa

Indlæg af bjorne42 »

Hej 19thbear, jeg forstår heller ikke det windows der. En ting der måske kunne være, det er bare et gæt:

Der sidder en samsung evo 860 SSD i min computer, og to samsung evo 960 SSd'er, som er sådan nogen der monteres direkte på motherboardet.

Jeg købte alle dele på dba som folk havde næsten ikke brugt, men kan det være, hvis de alle før har været brugt til at installere windows på, at de ikke vil godtage andet, før de er formateret til os? På trods af at jeg i BIOS vælger, at det er other OS der skal installeres?

BIOS har jo sådan en secure erase, som jeg forestiller mig virker lidt i stil med disk utility på mac, men jeg har ikke lige turde kaste mig ud i at formatere dem på ny.

Derudover prøvede jeg igår at downloade sierra, så jeg kunne lave en USB med den som installer. Men eftersom jeg har installeret high sierra på min macbook pro (i et desperat forsøg tidligere på måneden med håbet om, det kunne gøre noget anderledes ved min bootloader), så nu kan Unibeast ikke genkende min sierra installer i applications, når jeg skal lave en boot. Jeg låner en anden mac i aften og prøver at lave den der, og ser om det hjælper.
Eller prøver det der APFS trick som Donnie refererer til ovenfor.

Ift. USB nøglen, så følger jeg den Tonymac guide der, hvor jeg eraser USB nøglen og samtidig formaterer den til os journaled, og efterfølgende bruger jeg Unibeast til at lave en bootloader med den. Så der er USB sticken selv og så en UEFI partition efterfølgende.

Medlemsavatar
jkspost
Medlem
Indlæg: 329
Sted: København

Indlæg af jkspost »

Her er et par metoder til at tjekke partition table i windows.

https://www.tenforums.com/tutorials/848 ... ndows.html

Medlemsavatar
mica
Medlem
Indlæg: 1046
Sted: København

Indlæg af mica »

Husk at slå USB3 fra i BIOS når du installerer High Sierra fra din USB..


/M
SÆLGER MACBOOK PRO 2017!

Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 248
Sted: Aabenraa

Indlæg af bjorne42 »

Hej Mica, det gjorde jeg oprindeligt, men det ændrede ikke noget. Nu har jeg så loaded optimized defaults igen, så måske jeg lige skulle lave en revisit på det.

@jkspost jeg tjekker lige op på det med partitions når jeg kommer hjem i dag.

Medlemsavatar
Jesper Zar
Medlem
Indlæg: 863
Sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Zar »

Nu ved jeg ikke om det er blevet fixet, men da jeg kørte hackintosh kunne man ikke bruge m.2 diske, så måske dette er fejlen.

Mine erfaringer med hackintosh, har gjort at jeg holder mig langt væk fra det, da mine oplevelser har været stabilt ustabilt :)

Så lige nu er jeg på en ren Windows og så en Macbook Pro.

Tanken om hack er skøn, men ikke det værd hvis man skal køre noget prof.

Medlemsavatar
jkspost
Medlem
Indlæg: 329
Sted: København

Indlæg af jkspost »

mica skrev:Husk at slå USB3 fra i BIOS når du installerer High Sierra fra din USB..

/M
Det er ikke det der er problemet (det det ikke været på sidste 3 maskiner jeg har samlet og lavet til mig selv hvor chipsættet har været Z87 og Z97) - hans chipsæt er formentlig en generation nyere, men der fuldstændig identisk installation uanset om det er et z170 eller z270 :) - jeg har heller adrig haft brug for at patche noget som helst vedr. USB3 efterfølgende.

Det ser ud som Clover booter ifølge skærmbillederne - jeg antager naturligvis at det ikke på en aller anden mystisk vis er lykkedes at få sneget Clover ind på en af de skjulte EFI windows partitioner - men det er jo nemt at finde ud - hvis ikke USB dimsen er sat i burde der ikke dukke en Clover menu op (Først når der er lykkedes at installere og efterfølgende køre post-install værktøjet Mulitibeast - der sørger bl.a andet for at smide Clover ind på den skjulte EFI partion til MacOS).

Problemet er -> Clover "ser" ikke MacOS installations partition på selvsamme USB dims.
Der er muligvis den anden mulighed at partitionen rent faktisk ikke eksistere på USB'en, men jeg vil mene at Unibeast burde brokkes sig hvis ikke selve MacOS High Sierra App'en(installeren/opgraderingen) ligger i Application folderen og derfor ikke kan mountes til at bygge USB installations-disken med.

Kode: Vælg alt

Nu har jeg lige smugkigget i den video der, og noget der slår mig, er at de alle særskilt installerer clover på deres bootloader. Eller er det fordi man gør det via Unibeast, og så er de bare inde og åbne deres partition, for at se indholdet af clover?  
Unibeast sørger for at lave Clover på USB'en og bygger Mac installeren på samme (2 forskellige partioner)
Multibeast (post install) sørger bl.a for, at Clover lægges ind på den skjulte EFI partition der også er på den disk man lige har installeret MacOS (HDD/SSD)

Man kan mounte den skjulte EFI partion i MacOS f.eks via terminalen - Tonymac har et simpelt program (EFI Mounter) der kan gøre det nemt for en og ellers i Clover Configurator kan man også (og customize sin Clover boot med andre skins og alt mulig andet gejl hvis man er til den slags :) )

Medlemsavatar
mica
Medlem
Indlæg: 1046
Sted: København

Indlæg af mica »

Det var det der hjalp her da jeg gik fra en 100% stabil Sierra maskine, som jeg slettede og installere High Sierra på. Eneste ændring før den kom videre fra Unibeast til OSX installeren var at slå USB3 fra i BIOS. Ellers hang den med sort skærm og æble logo når jeg bootede fra Clover og kom ikke videre.. Ingen flags kunne hjælpe mig videre. Brugte to hele dage på at fejlsøge.. At disable USB3 hjalp kunne jeg se på tonymacx86.com..
SÆLGER MACBOOK PRO 2017!

Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 248
Sted: Aabenraa

Indlæg af bjorne42 »

Hej @Mica, problemet er i første omgang, at jeg slet ikke når så langt, i og med den ikke genkender min installer, så jeg får ikke lov til at starte en installation.

Jeg har prøvet at tage apfs-filen nu og ligge den over i user mappen i clover før jeg booter, og det hjalp ingenting. Jeg har også prøvet at lave min boot disk udenom Unibeast, via Terminal i stedet for, og det kan jeg ikke få lov til.

Så har jeg prøvet at downloade sierra på en anden computer (hvis både sierra og high sierra installer ligger i applications, kan Unibeast kun genkende high sierra), men jeg kan ikke få lov til at lave en boot med den. Når jeg er i gang med Unibeast, og skal vælge hvilken installer jeg vil bruge, ser jeg billedet af installeren til sierra, men jeg kan ikke vælge den, og derfor ikke komme videre. Er der tilfældigvis nogen af jer andre, der ligger inde med en Sierra Bootloader?

Er der nogen der har andre idéer? jeg er ved at løbe tør :)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg kan ikke lige huske om du har lavet en alm Sierra installer. (Altså en ikke High Sierra).
Hvis du ikke kan det, laver jeg gerne en USB nøgle til dig og tjekker at jeg kan boote med den. Så kan jeg sende den med posten.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 248
Sted: Aabenraa

Indlæg af bjorne42 »

Hej 19thBear, det ville være en stor hjælp :) Det er det jeg beskriver ovenfor, når jeg har downloadet High Sierra installeren, og vil lave en boot med den fra Unibeast, kan jeg ikke få lov til at vælge den, selvom jeg kan se den. I finder kan jeg dog se (i Mavericks) at selvom jeg har ændret systemsproget til engelsk, så står der stadigvæk "programmer" og "overførsler", i stedet for applications og downloads. Kan det mon være derfor jeg ikke får lov, fordi Unibeast ikke kan finde installeren via den normale sti den bruger?

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Der er forskellige unibeast versioner. Måske virker nogle kun til specifikke os?

Men jeg går i gang. Ryk lige i mig hvis der ikke sker noget:)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

PM mig lige din adresse.

Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 248
Sted: Aabenraa

Indlæg af bjorne42 »

Hermed følger udviklingen i mit Hackintosh eventyr:

19thBear har gjort mig den kæmpe tjeneste at lave en Sierra-installer og sende mig den med posten (endnu en gang tak!), og her var der ingen slinger i valsen, min computer genkendte et external drive med en installer, og jeg kunne installere fra den, og jeg havde den fornøjelse af at have et fuldt funktionelt styresystem i ca. en halv time :)

1. problem: min Bios genkender atter mine to M.2 ssd'ere, efter at jeg deaktiverede SATA port 1, som jeg på et tidspunkt fandt i manualen at man skulle. Når jeg til gengæld når til det punkt i installeren af Sierra, hvor man skal benytte Diskværktøj (Disc Utility) til at formatere destinationsmediet for installationen, kan den kun finde min SSD som ikke er m.2. Er der nogen der har oplevet lignende, eller har et godt forslag til, hvad der kan være galt?

2. på installeren var der ikke Unibeast på, så det gik jeg ind på Tonymacx86 og hentede, og kørte direkte fra skrivebordet. Det hele gik meget let, og jeg sad derfor også med en sær fornemmelse af, at jeg ikke havde gjort tilstrækkeligt i forhold til postinstallation.

3. hermed det altoverskyggende problem. Jeg slukkede computeren efter installationen (hvor man jo også genstarter et par gange undervejs, hvilket gik fint), men da jeg senere på aftenen startede computeren op, gik den direkte i BIOS, og fungerede som om der ikke var installeret noget styresystem. Jeg kunne så se på den ledige plads på den SSD, at min installation har optaget den plads den skulle, men jeg kan ikke starte via Sierra.

Håber der er nogen af jer der kan hjælpe :)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Hvorlænge orker man det der? Jeg ville ikke kunne klare det - respekt for at holde ud!

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Enten peger bios ikke hen på det rigtige drev som har boot loaderen, eller også har du ikke installeret nogen bootloader/det er ikke gjort rigtigt (gøres via unibeast. Hedder "clover").
Hvis du sætter min USB nøgle i igen, hvor der er installeret en boot loader, og tænder din maskine, og vælger USB nøglen som det første led i din boot kæde burde du komme til clover skærmen. Her kan du vælge din ssd som du har installeret osx på. Du skal IKKE vælge at køre videre med "boot from USB" i bootloaderen, så havner du nemlig i installeren igen men den disk du har installeret osx på.
Gir set mening?

En hackintosh har brug for dette:
Hardware som er kompatibelt (motherboard, skærmkort etc).

En bios som er sat rigtigt op.

En bootloader (i dette tilfælde clover som er på din/min USB nøgle).

Du skal vælge, i bios, at din maskine skal boote fra USB nøglen. Der vil den så køre bootloaderen fra (clover). Når den er begyndt vil den spørge dig hvilken disk du vil køre videre med.

1. USB nøglen, som er installeren
2. Ssd disken som du har installeret osx på.
Evt 3 eller 4 som kan være at køre Windows/Linux eller hvad pokker man nu har installeret på andre diske.

Når man har fået en installation op at køre første gang, installerer man derfor en bootloader på harddisken, så man ikke behøver USB nøglen, med boot loaderen på, længere.


Man kan som en nødløsning bare altid ha USB nøglen i, og bruge dens bootloader. Så burde din maskine altid kunne boote fra den.

Håber det gir mening


Ville ønske jeg var der. Så ville det være meget lettere at forklare de overordnede principper for dig. Det er nemlig ikke super kompliceret hvis man har den rigtige hardware.

Hvis du en dag er i Roskilde området kan du komme forbi med den hvis det er. Det skal koste dig gratis, fordi jeg er et ualmindeligt godt menneske!

Alternativ kan vi tage den over tlf en aften (kan dog ikke i aften).


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
jkspost
Medlem
Indlæg: 329
Sted: København

Indlæg af jkspost »

2. på installeren var der ikke Unibeast på, så det gik jeg ind på Tonymacx86 og hentede, og kørte direkte fra skrivebordet. Det hele gik meget let, og jeg sad derfor også med en sær fornemmelse af, at jeg ikke havde gjort tilstrækkeligt i forhold til postinstallation.
Det er heller ikke Unibeast men Multibeast du skal bruge som post-installer, som beskrevet tidligere :)

https://www.tonymacx86.com/threads/unib ... st_install

Se under step -5

Lidt afhængig hvad du vælger til, vil den stå og tygge lidt over det i et minut eller 3.

Ud fra dit bundkort bør du formentlig vælge følgende i Multibeast:

1. Start - UEFI

2. Drivers
- Audio( ikke nødvendigt - kun hvis du ønsker onboard audio skal virke) - ALC1220
- Network - IntelMaussiEthernet v.2.3.0

3. Bootloader - Clover UEFI Boot mode (er valgt som standard)

4. Customize
- Graphics - Intel HD 5xx (da du ikke har skrevet om du benytter et dedikeret grafikkort antager jeg her at du bruger Intels indbygget gfx i CPU'en - hvis ikke, så bare spring over)
- Systems Definitions - Standard valget iMac 14,2 har altid virket fint for mig - det må du selv om.

5. Build - Tjek at ovenstående er valgt og at der peges på din SSD partition som OSX er installeret på. Hvis OK tryk install og vent.

6. Genstart.


Så kører det... :jam:

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Ja vælge endelig 14,2 (imac) ellers kan man få problemer med skærmkort etc. Det er det bedste udgangspunkt.
Skriv hvis det lykkes:)

Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 248
Sted: Aabenraa

Indlæg af bjorne42 »

Så fik jeg prøvet igen i går aftes, og helt rigtigt, hvis jeg havde USB'en med installeren i computeren, kunne jeg boote fra min SSD hvor jeg tidligere har installeret, og komme ind i Sierra.

Og det var en fejl jeg skrev Unibeast i går, jeg mente selvfølgelig Multibeast :) I går lavede jeg så postinstallationen lidt mere nøjsom, og der var en egentlig installation, hvilket alt sammen er fint nok.

Desværre er mit problem nu, at når jeg starter computeren op, er Clover jo så installeret, og derfor vælger den ret hurtigt at boote fra min SSD som den skal. Jeg får Apple-tegnet på skærmen, og en progress-bar nedenunder, og når den er ca. halvvejs, får jeg sort skærm, og en meddelelse fra min skærm om at der ikke er noget signal, selvom min computer tydeligvis stadig er tændt. Et eller andet i min postinstallation er nok derfor ikke som det skal være, jeg ahr prøvet både at starte op med USB'en i og uden, og det gør ingen forskel.

Jeg må prøve igen og se om jeg kan skaffe mig adgang til styresystemet i aften, og lave den postinstallation forfra. Men kan der opstå et problem i, at der ligger to postinstallationer, og computeren så "ikke ved", hvilken den skal bruge, eller overwriter man hver gang man laver en ny?

Er der nogen af jer andre der har oplevet lignende problemer efter postinstallation med Multibeast?

Medlemsavatar
jkspost
Medlem
Indlæg: 329
Sted: København

Indlæg af jkspost »

bjorne42 skrev: Er der nogen af jer andre der har oplevet lignende problemer efter postinstallation med Multibeast?
Ork ja :-) - det tyder lidt på at OSX nu tror at den skal bruge et andet video output end før. Hvis du har mulighed kan du jo evt bare prøve at skifte fra HDMI til DisplayPort eller DVI eller hvilken rækkefølge der nu giver mening i dit setup.

Men ellers: Så snart du ser Clover boot menu'en - tryk på en tast (der ikke er enter/retur) - så stopper den korte nedtælling.
Herefter trykker du på mellemrums-tasten på ikonet til OSX. Så får du diverse muligheder frem.
Sørg for at sætte flueben i "safe mode" og vælg herefter "Boot with selected flags" (mener jeg det hedder)


Du burde kunne starte op på desktoppen nu og så blot køre Multibeast igen.
Denne gang ville jeg så nok prøve at fravælge Intel Graphics driverne hvis du havde valgt den til... ?

Som nævnt antog jeg blot at du bruger det indbygget onboard intel graphics.... ?
- Hvis ikke det er tilfældet og der tilfældigvis er et kompatibelt nVidia kort i maskinen - hvilket er klart det nemmeste at have med at gøre mht. til en Hackintosh - Så er der jo ingen grund til at bruge tid på at bøvle med onboard intel graphics. :-P

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Ja skriv lidt om hvilket grafikkort du bruger. Som sagt er det problemet.

Nyt svar