Anbefaling af Ekstern HD til soundlibrary

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Re: Anbefaling af Ekstern HD til soundlibrary

Indlæg af garcia »

5400? Det bliver for langsomt ja! Godt du er opmærksom. Den skal minimum køre 7200, ellers bliver det for ustabilt og langsom
Deaktiveret

Medlemsavatar
Jesper Zar
Medlem
Indlæg: 863
Sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Zar »

Jeg har som Holger skriver, også haft alt for mange problemer med Lacies diske, men for mig var det deres Porche serie for mange år siden (har holdt mig langt væk fra Lacie siden) ca. 8 år.

Glyph har jeg haft, og selvom de så lækre ud i racket, og kørte upåklageligt, så bruger jeg i dag en WD 3tb som jeg har haft med på camps og tour. Har aldrig haft problemer med den.,.. men kan jo nå at ske :)
https://www.elgiganten.dk/product/pc-ta ... k-3tb-sort
Jeg har så også backup af ALT 2 steder fysisk og de helt essentielle ting også i skyen.

Du kan også købe en protector til din disk, så er der også lidt mere stil over det når du tager på camp :)
https://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_ss_i ... ctive+case

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Jesper Zar skrev:så bruger jeg i dag en WD 3tb som jeg har haft med på camps og tour. Har aldrig haft problemer med den.,.. men kan jo nå at ske :)
https://www.elgiganten.dk/product/pc-ta ... k-3tb-sort
Dem har jeg smidt 5 stk af i skraldespanden sidste år :(
Både 2 og 3 TB versionerne..

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Men atom serien er for dyr. Giver ikke 5000 for en hd. Kender slet ikke de wd der. Men prislejet er ca LaCie kan jeg se. Så er det måske en smagssag? Men ham tyskeren jeg skrev med havde 3 Orange Lacie med (sindsygt glad for samples!!) og kørte dem sammen uden de mindste problemer. Min Macbook fandt dem også uden problemer og overførte ok hurtigt. Ved ikke om de hedder Porche og om det er samme dog
Deaktiveret

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

De orange er "LaCie Rugged" har været brugt af dusinvis af kreative personer jeg kender til at manuelt at fragte data rundt. Det er en super god løsning. Go for it.

Porsche-designet er nogle andre diske, der mere er beregnet på at stå og se seje ud på bordet. Dem har jeg nu også god erfaring med. Men til Garcia's formål ville jeg klart vælge "Rugged" - så signalerer du også (endnu mere) awesomeness, når du er rundt omkring.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

garcia skrev:5400? Det bliver for langsomt ja! Godt du er opmærksom. Den skal minimum køre 7200, ellers bliver det for ustabilt og langsom
Min erfaring er lidt, at det bliver ligegyldigt når det kommer til eksterne diske. Her er det mere interfacet der bliver flaskehalsen og ikke RPM på disken.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

benjisan skrev:
garcia skrev:5400? Det bliver for langsomt ja! Godt du er opmærksom. Den skal minimum køre 7200, ellers bliver det for ustabilt og langsom
Min erfaring er lidt, at det bliver ligegyldigt når det kommer til eksterne diske. Her er det mere interfacet der bliver flaskehalsen og ikke RPM på disken.
Interfacet?
Deaktiveret

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

SustainerPlayer skrev:Men til Garcia's formål ville jeg klart vælge "Rugged" - så signalerer du også (endnu mere) awesomeness, når du er rundt omkring.
Haha, jamen så er det jo en done deal :lol:
Deaktiveret

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

garcia skrev:
benjisan skrev:
garcia skrev:5400? Det bliver for langsomt ja! Godt du er opmærksom. Den skal minimum køre 7200, ellers bliver det for ustabilt og langsom
Min erfaring er lidt, at det bliver ligegyldigt når det kommer til eksterne diske. Her er det mere interfacet der bliver flaskehalsen og ikke RPM på disken.
Interfacet?
Interfacet som i konverteringen fra USB 2/3, Firewire (e.l.) til SATA.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Christoffer I. N. skrev:Interfacet som i konverteringen fra USB 2/3, Firewire (e.l.) til SATA.
Præcis :)
SATA interfacet på disken er stadig så forholdsvist hurtigt, at det næsten altid vil være disken der skal vente på at USB/Firewire/Thunderbolt får overført data, og ikke omvendt.
Var det en intern disk, var det en helt andet snak.

Medlemsavatar
Jesper Zar
Medlem
Indlæg: 863
Sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Zar »

benjisan skrev:
Jesper Zar skrev:så bruger jeg i dag en WD 3tb som jeg har haft med på camps og tour. Har aldrig haft problemer med den.,.. men kan jo nå at ske :)
https://www.elgiganten.dk/product/pc-ta ... k-3tb-sort
Dem har jeg smidt 5 stk af i skraldespanden sidste år :(
Både 2 og 3 TB versionerne..
Og det summer det måske meget godt op at det nærmest er ligegyldigt hva man køber, da alle har gode og dårlige oplevelser med diverse hds :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det eneste der er sikkert er at man ikke automatisk "får hvad man betaler for", som den gamle livsløgn lover

Der findes såvidt jeg ved relativt uvildige sider med statistisk materiale over fejlrate på diverse serier, af SELVE diskene, nok det bedste at snuppe en model med lidt tid på bagen, så man kan danne sig et indtryk af hvordan serien ligger, og så slå til lige før den udgår, og næste uprøvede serie lancheres

Reviews og ratings basseret på kæmpe foretagender såsom newegg kan også være en god indikator

(Indpakning og brand er bare gøgl)

Derefter smart at køre løbende diagnostik check, et nedbrud der er på vej kan ofte spottes lidt forinden

Har ingen links lige nu desværre
/Dub

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Jesper Zar skrev:Og det summer det måske meget godt op at det nærmest er ligegyldigt hva man køber, da alle har gode og dårlige oplevelser med diverse hds :)
Helt sikkert. Og jeg vil også sige at man kan godt købe super deluxe versionen og uden problemer fucke den up på et par dage, men samtidig også købe discount udgaven og få den til at holde år efter år, så længe man tænker sig lidt om.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har snart heller ikke nogen tillid til harddisk producenterne.. Har dårlige erfaringer med diske fra Maxtor, Seagate og Western Digital. Ligeledes har jeg også god erfaring med andre diske fra samme producenter. Ofte handler det om at producenten har lavet et dårligt batch, enten hardware eller firmware.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Christoffer I. N. skrev:Jeg har snart heller ikke nogen tillid til harddisk producenterne.. Har dårlige erfaringer med diske fra Maxtor, Seagate og Western Digital. Ligeledes har jeg også god erfaring med andre diske fra samme producenter. Ofte handler det om at producenten har lavet et dårligt batch, enten hardware eller firmware.
Min erfaring er for det meste at det folk der ikke forstår at håndtere deres diske korrekt.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

benjisan skrev:
Christoffer I. N. skrev:Jeg har snart heller ikke nogen tillid til harddisk producenterne.. Har dårlige erfaringer med diske fra Maxtor, Seagate og Western Digital. Ligeledes har jeg også god erfaring med andre diske fra samme producenter. Ofte handler det om at producenten har lavet et dårligt batch, enten hardware eller firmware.
Min erfaring er for det meste at det folk der ikke forstår at håndtere deres diske korrekt.

Hvad skal man da gøre/ikke gøre ?

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Meget enkelt:

1. Eject disken fra din computer ind du frakobler den.
2. Når du har ejectet disken, giv den et par sekunder til at spinne ned og gå i neutral og "safe mode".

Ja, det vidste du sikkert i forvejen.
Du ville bliver overrasket over hvor mange der ikke ved det ;)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ah, ja jeg talte jo egenligt kun om interne diske.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

benjisan skrev:Meget enkelt:

1. Eject disken fra din computer ind du frakobler den.
2. Når du har ejectet disken, giv den et par sekunder til at spinne ned og gå i neutral og "safe mode".

Ja, det vidste du sikkert i forvejen.
Du ville bliver overrasket over hvor mange der ikke ved det ;)
Okay, tak - fint nok :)

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

raoul skrev:Okay, tak - fint nok :)
Men ok, jeg har også set folk der kaster deres diske rundt på bordet mens de er sat til computeren og aktive. :roll:

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

benjisan skrev:
raoul skrev:Okay, tak - fint nok :)
Men ok, jeg har også set folk der kaster deres diske rundt på bordet mens de er sat til computeren og aktive. :roll:
Lidt offtopic men hvad med en Ilok stick ? er det osse kriminelt at hive den ind eller ud mens mac´en kører ?

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Ingen idé. Det er heldigvis mange år siden jeg sidst har haft en iLok.
Men altså, der er i hvert fald ingen bevægelig dele i en iLok, som der er i en harddisk.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jeg har fandme lært meget i denne tråd. I er alt for seje og dejligt med et forum som det her på dansk
Deaktiveret

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

benjisan skrev:
Christoffer I. N. skrev:Interfacet som i konverteringen fra USB 2/3, Firewire (e.l.) til SATA.
Præcis :)
SATA interfacet på disken er stadig så forholdsvist hurtigt, at det næsten altid vil være disken der skal vente på at USB/Firewire/Thunderbolt får overført data, og ikke omvendt.
Var det en intern disk, var det en helt andet snak.
Er du sikker på det her?

Som jeg ser tallene så er der masser af båndbredde i både SATA(1.5-6 gb/s) og usb3 (600 mb/s) + thunderbolt(5 gb/s), til at mekaniske 5400'ere og 7200'ere sigter langt under mål. De ligger vel typisk på 100-150 mb/s, hvilket vel også er derfor at ssd'er (450 mb/s) føles som en så stor upgrade, ekstern eller ej.

Altså burde interfacet ikke rigtig være problemet eller? er der noget jeg har misforstået?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev:Jeg har snart heller ikke nogen tillid til harddisk producenterne.. Har dårlige erfaringer med diske fra Maxtor, Seagate og Western Digital. Ligeledes har jeg også god erfaring med andre diske fra samme producenter. Ofte handler det om at producenten har lavet et dårligt batch, enten hardware eller firmware.
Er det ikke ofte et elektrisk problem der ødelægger en (ekstern) hard disk, hvis det ikke er alm. slid?

Har kun haft én disk død af alm. slid: intern disk i iMac som havde spinnet non-stop i ca. 5 år og døde langsomt en varm sommerdag.

Min erfaring har været, at fx Glyph med deres højkvalitets power supply og god kasse beskytter disken mod den slags.

Jeg har dræbt i hvert fald to LaCie diske med noget strømrelateret/kabel/statisk elektricitet, zap!.

Så har jeg tabt 2 diske på gulvet, virkede fint bagefter, men bruger ikke en disk efter den har været tabt uanset hvad. Så blev de til ekstra backup disks og er i et skab nu.

Derudover har jeg dræbt nogle diske ved ikke at følge disse meget vigtige råd. Jeg kan forstå de får datafejl, men ikke at de ligefrem kan dø/miste kontakten permanent hvis man hiver kablet under overførsel:
1. Eject disken fra din computer ind du frakobler den.
2. Når du har ejectet disken, giv den et par sekunder til at spinne ned og gå i neutral og "safe mode".

Nyt svar