Impulse responses på dine guitaroptagelser...

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Impulse responses på dine guitaroptagelser...

Indlæg af Klaja »

Halløj i stuen!

Jeg har lavet en video om brugen af impulse responses på guitaroptagelser.

Konceptet henvender sig nok mest til bedroomstudio-folket, der ikke lige har et indspilningsrum, hvor man kan slippe 100 watt løs. Men det kan bestemt også bruges i de større studier!

Det har i hvert fald været en gamechanger hos mig...

Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fed video!

Jeg skal lige forstå det ordentligt. Din guitar ryger ind i forstærkeren, som har et signal beregnet til et guitar kabinet. Istedet for guitar kabinettet bruger du Suhr load box'en, og optager dens line udgang?




Teknisk ang. videoen, hos mig ligner det at dit kamera slører eller sløver bevægelser.

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Tak!

Det er helt korrekt forstået!

Ja, jeg opdagede først de slørede bevægelser, da det var for sent?!? Det er lidt mystisk, da det ikke har været et problem før?? Måske har jeg trykke på en indstilling i kameraet eller i mit redigeringssoftware... Lidt træls!!

EDIT:
Har lige tjekket optagelserne i kameraet og de er fine. Det må være i redigeringen, at der er gået noget galt...
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hvad for en video capture software bruger du til at "filme" Cubase-skærmen med?

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Jeg bruger FlashBack Express...
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Klaja skrev:Jeg bruger FlashBack Express...
Er den god, synes du?

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Mr. Soundman skrev:
Klaja skrev:Jeg bruger FlashBack Express...
Er den god, synes du?
Det er første gang jeg sådan for alvor laver skærmoptagelser, så jeg har ikke det store sammenligningsgrundlag.
Men ja, jeg synes den fungere rigtig godt! Det er en freeware version af FlashBack som har nogle flere features som jeg ikke fandt nødvendige.
Den laver hverken vandmærke eller har begrænsning på længden af optagelserne, hvilken flere af de andre jeg stødte på havde...

Klaja
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg bruger obs studio til screen capture. Det er gratis og fungerer rigtig fint. Jeg vil tage et kig på flashback også.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Superfin introduktion til det. :thumbup: Yes, det er en øjenåbner hvor meget af guitarlyden som bor i højtalerne. Har selv lige fået en Two Notes Captor loadbox til mine rørforstærkere, og bruger deres WOW plugin til at loade impulserne. Rigtigt fedt silent alternativ til at mice et kabinet.

En lille bonus er at de impulser man kan få fra Two Notes, Celestion, Ownhammer og andre er langt bedre end de som er i ampsims. Så hvis man slår cabs fra i sin ampsim, hvad enten den er software only eller software i hardware form, så kan man også få bedre resultater ad den vej. Kan jo fx også bruges til re-amping af virtuelle instrumenter, så der er stort potentiale med impulserne.

Og så koster det altså bare peanuts!

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Nå men det lyder da som et interessant koncept, som jeg nok godt kunne finde på at prøve af.

Jeg har en overgang kørt meget med min SPL Transducer 2601, som er en loadbox med analog kabinet- og mik.simulator. Jeg er dog gået lidt væk fra det den senere tid, da det endnu ikke er lykkedes mig at få en lyd ud af det, som jeg er 100% tilfreds med. Men det kunne være interessant at prøve at sætte noget impuls respons software på noget guitar, der er indspillet igennem SPL Transduceren - måske er det lige det der skal til, for at få det til at lyde ordentligt. Det kunne da være et forsøg værd.

Klaja hvilke andre loadboxe har du prøvet, før du valgte Suhr Reactive Load?

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Ligeledes det samme her, det ændrede også meget for mig da jeg forstod hvor meget der lå i højtaleren. Jeg brugte i lang tid bare en mesa boogie v-twin preamp pedal (der lader sig om om den bruger rør) og med impulser i logic. Efterhånden en hel del år siden.

Det var jeg ret tilfreds med i lang tid, nu bruger jeg kun min kemper profilling amp.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Mr. Soundman skrev:Nå men det lyder da som et interessant koncept, som jeg nok godt kunne finde på at prøve af.

Jeg har en overgang kørt meget med min SPL Transducer 2601, som er en loadbox med analog kabinet- og mik.simulator. Jeg er dog gået lidt væk fra det den senere tid, da det endnu ikke er lykkedes mig at få en lyd ud af det, som jeg er 100% tilfreds med. Men det kunne være interessant at prøve at sætte noget impuls respons software på noget guitar, der er indspillet igennem SPL Transduceren - måske er det lige det der skal til, for at få det til at lyde ordentligt. Det kunne da være et forsøg værd.

Klaja hvilke andre loadboxe har du prøvet, før du valgte Suhr Reactive Load?
Jeg tror bestemt du vil opleve en forbedring med IR's på dine gamle optagelser!

Jeg har testet Rivera Rockcrusher Recording, Palmer (et eller andet jeg ikke kan huske) og Suhr

Jeg får faktisk aldrig sagt i videoen, at det SKAL være en reactive load! Reactive loads reagere på samme måde som en højttaler når de rammes af et højttalersignal (de har deres egen impedencecurve) i modsætning til en statisk load (som f.eks. THD Hot Plates) der har en helt flad impedencecurve
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

@Klaja - Hvordan finder man ud af hvilken type (Static vs Reactive) load box det er?

Jeg havde tænkt mig at prøve den billige Jet City fra thomann og eksperimentere med...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

AnotherDan skrev:@Klaja - Hvordan finder man ud af hvilken type (Static vs Reactive) load box det er?

Jeg havde tænkt mig at prøve den billige Jet City fra thomann og eksperimentere med...
Der er du nok nødt til at gå efter beskrivelse på produktet og jeg tror bestemt ikke, at Jet City'en er reactive!
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

AnotherDan skrev:@Klaja - Hvordan finder man ud af hvilken type (Static vs Reactive) load box det er?

Jeg havde tænkt mig at prøve den billige Jet City fra thomann og eksperimentere med...
Er det ikke at gå over åen efter vand, når du har en Kemper? :shock:

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Uden det skal blive en lang Kemper diskussion, så er det her jo en løsning, hvis man har en fed rørforstærker man gerne vil bruge i studiet...
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

SustainerPlayer skrev: Er det ikke at gå over åen efter vand, når du har en Kemper? :shock:
Jeg har stadig et par rør-forstærkere jeg godt kan li' at lege lidt med fra tid til anden, men du har ret - Kemper'en står nok for når jeg indspiller i den sidste ende...

Men jeg er jo lidt teknik-nørd, så jeg skal da lege med det. Min aldrende mesa boogie har line-out allerede der kan bruges til formålet. Min Blackheart har ikke, og jeg har i mange år haft en svaghed for den lille undervurderede forstærker, så den fortjener også at få lidt kærlighed, hehe...
Klaja skrev:Uden det skal blive en lang Kemper diskussion, så er det her jo en løsning, hvis man har en fed rørforstærker man gerne vil bruge i studiet...
Der er altid plads til en lang Kemper debat, og jeg er sikker på Hans nok skal smide lidt Fractal i puljen ogs. :D
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Du skal være opmærksom på, hvor dit Line out sidder på den Mesa! Hvis det er placeret før powerampen (hvilket det højst sandsynligt er) så bliver ikke rigtig godt...
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Jeps, den er efter poweramp'en på min.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg vil sætte det her på listen over ting, som jeg på et tidspunkt vil købe. Jeg synes konceptet fortjener at blive prøvet, når nu jeg har en load-box.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvis du allerede har en loadbox er det da bare at gå i gang. Der findes masser af gode gratis impulse responses, og det er også nemt nok at finde en gratis IR loader - Den her er ret populær http://www.kvraudio.com/product/nadir-by-ignite-amps - Hvis du gerne vil have gratis IRs, er der en starter pakke her http://valhallir.at/shop/valhallir-at-teaserbox/ og både www.ownhammer.com og celestion har også et par smagsprøver.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Smittefar skrev:Hvis du allerede har en loadbox er det da bare at gå i gang. Der findes masser af gode gratis impulse responses, og det er også nemt nok at finde en gratis IR loader - Den her er ret populær http://www.kvraudio.com/product/nadir-by-ignite-amps - Hvis du gerne vil have gratis IRs, er der en starter pakke her http://valhallir.at/shop/valhallir-at-teaserbox/ og både http://www.ownhammer.com og celestion har også et par smagsprøver.
Det er rigtigt, at man kan bruge en hvilken som helst loadbox og et hvilket som helst IR. Men resultatet bliver altså også derefter! Og jeg har været igennem en del IR's og, som sagt, også et par loadboxe og forskellen er meget stor...

Celestions IR's er bare pisse godt lavet. I pakkerne fra Redwirez og Ownhammer er der sindsygt mange filer med forskellige mikrofonplaceringer og i starten troede jeg, at det var helt fantastisk. Men der er simpelthen så mange kombinationer, at det ender med, at være totalt uoverskueligt. Celestions virker bare lige ud af boxen...

Det er i hvert fald min erfaring...
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Redwirez er oldgamle, og jeg ville gå uden om dem, men OHs nyere pakker er lige til at gå til med quick start foldere og det hele.

Jeg ville heller ikke selv bruge for lang tid på gratis IRs. Der er for mange dårlige, men hvis man bare lige vil se, om det lugter af fisk, så er det et OK sted at starte, inden man køber sig selv fattig i de myriader af gode IR pakker, der findes.

I virkeligheden mener jeg, man kan klare sig med meget få IRs. Selv håber jeg på at komme ned på omkring fire til mit live setup. Udfordringen et at finde de rigtige fire.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvis jeg skulle anbefale en start pakke, ville det være denne. https://www.cabir.eu/en/bundles/24-core ... -pack.html

Fire lækre og forskellige kabinetter og en folder struktur, der er meget nem at gå til.

Til €27 er det et røverkøb.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Klaja - der, hvor man ser dig nede i hjørnet af skærmen, medens du snakker, hvad bruger du så til at få videosignalet fra kameraet ind på computeren? Er det med sådan noget HDMI video capture card af en slags...?

Nyt svar