Hvad er den værd? Mac Mini i7 2.6 gHz (late 12)

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Nagel
Medlem
Indlæg: 153
Sted: KBH NV

Hvad er den værd? Mac Mini i7 2.6 gHz (late 12)

Indlæg af Nagel »

Hej Lydmaskinister.

Overvejer et salg af min ellers elskede Mac Mini og kunne godt bruge et besyv på hvad den ca. er værd i dag?
Mac Mini i7 - OS X.png
Mac Mini i7 - OS X.png (128.43 KiB) Vist 664 gange
Det er den kraftigste 2.6 gHz i7 quad-core udgave fra 2012.
Den har fået 16 GB ram (Kingston) + 500 GB SSD i (Samsung Evo 850).
Mac Mini i7 - Hardware.png
Mac Mini i7 - Hardware.png (139.8 KiB) Vist 664 gange
Mac Mini i7 - SSD.png
Mac Mini i7 - SSD.png (121.86 KiB) Vist 664 gange
Mac Mini i7 - SSD2.png
Mac Mini i7 - SSD2.png (80.16 KiB) Vist 664 gange
Den blev især populær, fordi de nyere Mac Mini 2014 kun havde duo processor.
Mac Mini i7 - Benchmark.png
Mac Mini i7 - Benchmark.png (13.81 KiB) Vist 664 gange

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Superb computer, min er magen til på alle punkter så vidt jeg kan se.

Geekbench scoren er på 11.479 for multicore (altså lidt hurtigere end vist) og 3.639 for single core. I single core (som er vigtigt til musik) høvler denne Mac Mini selv ældre CPU-opgraderede Mac Pro'er og den er fuldstændig stille og lynhurtig med SSD'en, hvilket gør den velegnet til studiebrug.

Jeg vil tro den er mellem 4.500 og 5.500 kr. værd brugt i dag. Dette er baseret på amerikansk brugtpris uden dansk moms og dba.dk salgspriser for lign. Macs.

Medlemsavatar
Nagel
Medlem
Indlæg: 153
Sted: KBH NV

Indlæg af Nagel »

Holger skrev:Superb computer, min er magen til på alle punkter så vidt jeg kan se.

Geekbench scoren er på 11.479 for multicore (altså lidt hurtigere end vist) og 3.639 for single core. I single core (som er vigtigt til musik) høvler denne Mac Mini selv ældre CPU-opgraderede Mac Pro'er og den er fuldstændig stille og lynhurtig med SSD'en, hvilket gør den velegnet til studiebrug.

Jeg vil tro den er mellem 4.500 og 5.500 kr. værd brugt i dag. Dette er baseret på amerikansk brugtpris uden dansk moms og dba.dk salgspriser for lign. Macs.
Tak for det hurtige svar Holger. Er ren interesse - hvorfor er single core vigtigst her? Er det processeringen i DAW og af plug-ins eller? Flere ting er da multi-core i dag? :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er fordi en enkelt kanal normalt skal afvikles på samme kerne. Så kan man vælge at route kanalen videre til en aux hvor man processerer videre og dermed skifte kerne, men hvis 1 enkelt kerne overloades, ja så melder hele resten af systemet overload.

Så begge dele er vigtigt, men single core er ret interessant til musikbrug.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Tror godt du kan starte på en 6000-6500,- - den virker ret eftertragtet (med rettet - har den selv).

Medlemsavatar
Macbane
Medlem
Indlæg: 238

Indlæg af Macbane »

Jeg ville sige 6000-7000,. Det ville jeg selv være interesseret i at betale. Nu har jeg selv lige skiftet min 2012 i5 dual core ud med en 2012 i7(den mindste). Den gav jeg 4500,- for med standard disk og ram.

Jeg satte samme ram og hdd som jeg havde i min i5'er og geninstallerede samme osx og plugs. Jeg åbnede 2 dokumenter som fik min i5'er til at makse min cpu ud og brække sig helt vildt. Der lå den nye maskine og hyggede sig på et cpu brug mellem 30-40%. Bruger du Logic X så er Quad core modellerne utrolig meget stærkere til musikproduktion end dualcore modellerne imo/erfaring.

Default avatar
andøh
Medlem
Indlæg: 267

Indlæg af andøh »

Er du interesseret i at sælge den?

Medlemsavatar
Nagel
Medlem
Indlæg: 153
Sted: KBH NV

Indlæg af Nagel »

Tusind tak for alle svarene, var nogle gode ting med og ting der er værd at have med i overvejelserne. =)
andøh skrev:Er du interesseret i at sælge den?
Den er ikke sat til salg endnu, men det kommer den inden alt for længe. =)

Nyt svar