OK,.. hvad er en god vocoder så ?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Re: OK,.. hvad er en god vocoder så ?

Indlæg af DUBTEMPLE »

Den nye Rocoder skal da lige nævnes her i tråden:


/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har ikke tjekket alle videoerne i den her tråd endnu, men lige umiddelbart synes jeg at der har været meget forskel på de vocodere jeg har prøvet, og dem jeg bedst kunne lide var dem som var gode til at beholde karakteren i ens stemme, hvis man bruger dem på den klassiske måde med en stringer akkord + stemme.

Nogen af de plugins jeg har prøvet fjernede f.eks. alt for mange af konsonanterne, og glattede også vokalerne så meget ud, at det nærmest var lige meget hvis stemme der talte. Det ville sikkert være okay til underlige special effects, men til sådan en klassisk 70'er eller Daft Punk agtig brug, synes jeg ikke det var særligt godt.

Og i den anden ende af skalaen er der vocodere hvor man både kan fornemme langt flere detaljer fra stemmen, og samtidigt er akkord-delen også relativt velbevaret. F.eks. Roland SVC-350.

Der er sikkert kommet vildt meget bedre pløk-ins siden sidst jeg testede, så jeg må hjem og kigge hele den her tråd igennem. :)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Joachip skrev: man 29. nov 2021 09:21
Der er sikkert kommet vildt meget bedre pløk-ins siden sidst jeg testede, så jeg må hjem og kigge hele den her tråd igennem. :)
Der er en del gode efterhånden ,.. desværre er det vigtigste af tråden her forsvundet ved server-branden

Xils, Melda, Arturia, Papen,.. Vocalsynth 2, Ovox,...
/Dub

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Jeg har demoet Xils x201 (Sennheiser VSM201) som indtil videre har givet mig de mest brugbare resultater - målet var at ramme vintage Neil Young fra albummet "Trans" (hør f.eks. Computer Age) - især de dybe toner ved Xils lyder ret godt IMHO. Desværre var den ikke på tilbud til Black Friday - så afventer lidt.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Arnold skrev: man 29. nov 2021 09:34 Jeg har demoet Xils x201 (Sennheiser VSM201) som indtil videre har givet mig de mest brugbare resultater - målet var at ramme vintage Neil Young fra albummet "Trans" (hør f.eks. Computer Age) - især de dybe toner ved Xils lyder ret godt IMHO. Desværre var den ikke på tilbud til Black Friday - så afventer lidt.
Top-klasse

Det ligger meget tungt med tilbud på den

Men sidste år Solgte Plugin Boutique den for under halv pris i midten af Januar

Måske igen
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

26 minuters podcast

Vocoders are not just for vocals. In this episode, Eddie Bazil talks about the various vocoder plug-in options and demonstrates six creative techniques.

https://www.soundonsound.com/techniques ... ns-podcast


/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Cherry har lavet Rackmode ,.. en samling hvor lyden er brun og orange på den fede måde :)

Vocoderen er helt klart det der driver pakken ,.. string-filteret er dog også interessant

Forbilledet er Bode / Moog ,.. hør demoer på siden ,..

Lyder umiddelbart sprød ,.. måske lidt beskidt ,.. men også mere retro-autentisk end så meget andet

Prisen er billigst hos everyplugin.com med 83 bucks


https://cherryaudio.com/products/rackmode


/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

En lidt dybere gennemgang af vocoderen fra Rackmode



/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg kom for nyligt i tanke om Native Instruments Razor synth, som skal afvikles i Reaktor eller gratis Reaktor Player.
Den har også mulighed for Vocoder, man vælger Vocoder modulet i Filter 1, derefter har man de samme muligheder som når den er synth, dvs. 2 oscillatorer, enndu et filter modul, effekter m.m.
Har fået prøvet den af her til aften, og det er virkelig en lækker vocoder. Fuldt spektrum, du kommer ikke til at mangle bass eller diskant.

Her er produktsiden, hvis man ikke kender den:
https://www.native-instruments.com/en/p ... ths/razor/


Og jeg startede med at skrue antallet af partials op til 650, fra de standard 320. På 650 ruller den ikke stejlt af ved det dybe C ~32hz, og alle toner derover. Ved samme C, med 320 partials, ruller den stejlt af fra "omkring" 10kHz og op.
Det kræver fuldversion af Reaktor 5 eller 6, playeren kan ikke redigere på den måde.
Se en let og udførlig guide til at justere antal af partials her:
viewtopic.php?p=698093#p698093

Med 650 partials sluger den ikke det store cpu her hos mig, og de fleste har nok nyere cpu m.m. end min.

Tilføjelse:
Reaktor tillader så absolut stereosignaler ind, og man kan se hvis der pannes inden Reaktor, men Razor er mono fra Vocoder modulet. Det sidste effektmodul er stereo.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Christoffer I. N. skrev: lør 16. apr 2022 00:14 Jeg kom for nyligt i tanke om Native Instruments Razor synth, som skal afvikles i Reaktor eller gratis Reaktor Player.
Den har også mulighed for Vocoder
:thumbup:
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »




/Dub

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. interesting ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Den lyder da fedt, den BV-X ting der, men den virker vist kun i Reason og deres VST wrapper tingest?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fåg den ser fed og gennemtænkt ud den BV-X.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg er lige faldet i Softubes vocoder der er blevet native, da den var til intropris
https://www.softube.com/vocoder


NI gider jo ikke at sælge Vokator mere.....

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Oh, crap BV-X lyder godt, men...
Will it VST?

Medlemsavatar
SLL  
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

I forhold til alle de andre vocoders og deres FX fnidder, så har BV-X er helt den klassiske karakter som jeg også er ud efter, som vi kender det fra 70er, 80erne. Synd til kun er til Reason :-(

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Den ser fed ud! Jeg har ikke været i Reason siden vs 3. De har tilsyneladende lavet et reason rack plugin, så man kan bruge deres instrumenter og effekter i andre daws. Nogen der har lidt erfaring med det som de vil dele? De har lavet nogle videoer på youtube om hvordan man sætter det op i forskellige daws, blandt andet Logic. Det ser nemt ud. Spørgsmålet er så hvor stabilt det kører? Kan huske dengang jeg gik fra reason 3 til Logic, kunne man bruge rewire. Det var ikke den mest stabile løsning dengang, men hey, meget kan ske på 10-15 år 😂

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Der er kommet rigtig meget på det sidste, der alle virker som gode og brugbare bud med hver deres
forcer ,.. og ikke bare "fx-fnidder" som en nævnte

Den klassiske BODE er jo heller ikke fit for alle ting

Må indrømme jeg ikke ved hvor stabilt Reasons effekter kører på andre DAWs pt ,.. kun at det er gjort lettere og lavet grundliggende om af samme grund.

Dukker op i et rack, som EN samlet vst-effekt, med muligheden for stadig at indrage kombinatoren.

Det syntes jeg er en SUPER tilgang til sagen

Hvor godt det kører kan sikkert søges op på KVR

Der er allerede lagt vejledning op for de fleste DAWs pånær Cubase og Reaper

Må indrømme jeg har svært ved finde nej-hatten frem og være negativ ind til videre

Køber, om ikke før, så når der evt kommer et sale

Her er vist hvor relativt simpelt det kører i S1

Incl dad-jokes og bonus-tip :-)


Senest rettet af DUBTEMPLE søn 24. apr 2022 12:27, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
NoSonicLimits
Medlem
Indlæg: 89
Sted: København

Indlæg af NoSonicLimits »

SLL skrev: søn 24. apr 2022 09:51 Synd til kun er til Reason :-(

Madelaire skrev: søn 24. apr 2022 11:51 Nogen der har lidt erfaring med det som de vil dele? De har lavet nogle videoer på youtube om hvordan man sætter det op i forskellige daws, blandt andet Logic. Det ser nemt ud. Spørgsmålet er så hvor stabilt det kører?
Jeg benytter Reason Rack Plugin (RRP) fra tid til anden i Pro Tools og Logic - mest førstnævnte - da jeg er for nærig til at (gen-)investere i bl.a. Softube FET Compressor og TSAR-1 (har købt dem som Reason Extension (RE)). Det kører rock solid, og fungerer som et hvilket som helst andet plugin, med den undtagelse af du i RRP kan skabe interne komplekse effekt eller instrument routings (så længe det er i RE-format) uden om din DAWS evt. indbyggede funktionaliteter til samme formål.

Minusset er (eller også har de været smarte - alt afhængigt af synspunkt), at Reason Studios (RS) har discontinued Intro/Lite versionerne med introduktionen af Reason+ (deres abonnement på Reason 12, deres instrumenter og lydpakker), så den eneste mulighed for eks. BV-X i en anden DAW, er ved at abonnerer på Reason+ ELLER købe Reason 12 og også BV-X ved siden af.

Jeg ved ikke om BV-X er bagudkompatibelt med Reason 11, ellers kan man også forsøge at få fat i en Reason 11 Intro/Lite vers. (hvor RRP som default er inkluderet) på et 2nd hand marketplace som KVR og købe BV-X ved siden af.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

@NoSonicLimits tak for svar. Tror jeg prøver det af med reason +. Hvis jeg forelsker mig, kan jeg upgrade til reason 12 for 199€ (Med min licens til 3’eren, som jeg vist stadig har) + ~ 100 for vocoderen. Svarer til ca 16 mdr abonnement. Lidt pebret, men ikke det dyreste plug-in jeg har. Og slet ikke i nærheden af hvad jeg ellers har spenderet på andre ting og mennesker jeg har forelsket mig i…
Nok om det her i vocoder tråden. Tak for info :)

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

DUBTEMPLE skrev: søn 24. apr 2022 12:12 Køber, om ikke før, så når der evt kommer et sale
En strategi kunne også være at vente med at købe eller upgrade til reason 13 hvis/ når det kommer. Mon ikke den er inkluderet der?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Madelaire skrev: søn 24. apr 2022 12:47
DUBTEMPLE skrev: søn 24. apr 2022 12:12 Køber, om ikke før, så når der evt kommer et sale
En strategi kunne også være at vente med at købe eller upgrade til reason 13 hvis/ når det kommer. Mon ikke den er inkluderet der?
God point ,..

Men ved heller ikke om vi skal forvente den i ver 13

Kan se jeg har købt licens til ver 10 full i 2018

Men mange flere år siden jeg har rørt det sidst

Gamle fulde versioner kan så opgradere til 199 øvro

Kommer den med i ver 13 gir det nok mere mening at gå all-in til 199

Jeg er positiv mht til mange af de andre ting også
/Dub

Medlemsavatar
NoSonicLimits
Medlem
Indlæg: 89
Sted: København

Indlæg af NoSonicLimits »

DUBTEMPLE skrev: søn 24. apr 2022 15:26
Madelaire skrev: søn 24. apr 2022 12:47
DUBTEMPLE skrev: søn 24. apr 2022 12:12 Køber, om ikke før, så når der evt kommer et sale
En strategi kunne også være at vente med at købe eller upgrade til reason 13 hvis/ når det kommer. Mon ikke den er inkluderet der?
God point ,..

Men ved heller ikke om vi skal forvente den i ver 13
Intet er umuligt, men det skal ikke forventes. Hverken Algoritm, Friktion, Complex-1, Umpf Retro Beats, Scenic eller "go'e gamle" Layers og Parsec, er blevet tilføjet til senere fulde versioner af Reason.

Nyt svar