Fl studio vokal mix hjælp

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
jth219
Medlem
Sted: København

Fl studio vokal mix hjælp

Indlæg af jth219 »

Hej Alle.

Jeg bruger FL Studio 10 til dagligt og jeg har købt et ekstern lydkort og en digital mikrofon. Jeg ville høre om hvordan jeg bedst mixer mine vokaler over et instrumental, ved self begge dele helst skal køre i sammen bpm men nogen gange er det ikke nødvendigt.. Hvordan gør jeg så min vokal lyder så klart som muligt og rammer de punchlines i beatet som det skal.. Har set utalige videoer på youtube om hvad man gør men synes ikke rigtigt det har hjulpet i det store perspektiv. Jeg er meget overrasket over at nogen kan finde ud af at mixe deres vokaler over et beat og ligemeget hvad de siger og hvad teksten handler om samt at det ikke rimer hele vejen igennem formår de stadig at mixe deres vokaler ind i beatet så man ikke kan høre at der er forskel på vokaler og beatet. Jeg vil høre dig/jer om hvilken programmer der er nødvendige og hvordan jeg håndtere mine vokaler over beatet bedst som muligt. Du må meget gerne beskrive det på dit professionel niveau og smide et par youtube klip som beskriver detaljerne. Hvis der er et program som er bedre end fl studio til at mixe vokal og instrumental så må du meget gerne smide et par hint. Jeg vil meget gerne lære hvordan jeg kan formå at få vokalerne trukket ind i de punchlines i beatet som bliver den bedste løsning for mixing hvor man ikke kan høre forskel på vokal tempo og instrumental tempo samt finpusning af lyden så det hele spiller som ET beat.

Håber at høre fra EN venlig sjæl snarest.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hejsa og velkommen til! :)

Angående tempo, der skal du først og fremmest øve dig på din levering af vokalerne.
I nogle programmer er der indbygget timestretching, som kan bruges til at finpudse timing, med det resultat er din lyd måske bliver hørbart dårligere. Timestretching og pitchshifting er nogle af de sværeste områder at få til at lyde ordentligt. Jeg ved ikke om FL har indbygget timestretch.
Men igen, træning træning træning i at få lavet en god vokal-optagelse.
Hvis du synes det er svært at lave en tight optagelse, kan det være fordi din buffer size er for høj. Den kan indstilles i dit lydkorts software. Jo højere buffer size du har, jo længere tid har computer og lydkort at tænke i, og det resulterer i en kort forsinkelse. Denne forsinkelse kompenseres der i dag for i mange af ledene i processen, men det kan alligevel være med til at gøre indspilning svært.

Omkring mixing af vokal og beat, dét område kan vi hjælpe en del med herinde.
Bruger du lige nu effekter som Compressor og EQ? Det er noget af det første du kan tage fat i. I første omgang skal du dog mest prøve at få lydniveauet, hvor højt det ene og det andet element lyder, til at passe sammen. Måske skal snaren stikke lidt frem i mixet, måske skal kicket mixes lavere for at få et mere dynamisk mix, osv.

Medlemsavatar
Tau Gundersen
Medlem
Sted: Nansensgade

Indlæg af Tau Gundersen »

jth219 skrev:Har set utalige videoer på youtube om hvad man gør men synes ikke rigtigt det har hjulpet i det store perspektiv. Jeg er meget overrasket over at nogen kan finde ud af at mixe deres vokaler over et beat og ligemeget hvad de siger og hvad teksten handler om samt at det ikke rimer hele vejen igennem formår de stadig at mixe deres vokaler ind i beatet så man ikke kan høre at der er forskel på vokaler og beatet.
Det med tempo osv. kan du finde ud af ved tutorials og at eksperimentere med din DAW (FL i dit tilfælde). Det kræver måske lidt øvelse, men lær dig selv at find ud af det mest grundlæggende.

At "mixe sine vokaler over et beat" er ikke noget man bør gøre hvis målet er kvalitet. Hvis man vil have et primo resultat, skal de enkelte spor i instrumentalen være eksporteret hver for sig, så man kan mixe nummeret "rigtigt". Hvis du har et færdigt beat og laver vokaler over, kan man driste sig til at kalde det et vokalmix, men det er ikke det samme som et rigtigt mix da du ikke har mulighed for at kontrollere alle elementerne i nummeret (blot vokalerne).

Jeg synes Logic har den pakke, der er bedst til prisen hvis du bruger Mac computer og gerne vil mixe. FL er fedt til at lave beats, men det er ikke det bedste værktøj i verden til indspilning, redigering af vokaler eller mixing (det kan dog stadig bruges!).

Der er så mange ting i det, at du i starten ikke vil kunne overskue dem allesammen på éen gang. Så det vigtigste er, at du fortsætter med at grinde YouTube tutorials og samtidig lave så mange af dine egne tracks så færdige som overhovedet muligt. Hvis du går i stå og ikke ved, hvad der mangler for at et track bliver færdigt, så lær at finde ud af hvad der skal til - det er den proces der gør, at du i sidste ende har overblik over hele processen fra idé til færdig master.

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Hey!

Hvis beat ikke er samme bpm som vokal skal vokalen strechtes så den kommer til at passe i beat.
I fl gøres det lettets ved at højre klikke på sample vokal vinduet og indtaste hvilket bmp vokalen er, så bliver den tilpasset beat tempo.

En anden måde er at tænke at 4 rund gange skal passe med 4 rundgange. Med det i mente kan man bruge strecht tool i play listen og tilpasse 8 rundgange vokal til 8 rundgange beat f.eks.
I sample channel vinduet kan man tilpasse hvilken algoritme der skal strechtes med f.eks tonal eller resample.
Du kan med fordel klippe vokalen op i rundgange, hvis den er lige lovlig løs i tempoet, og så tilpasse hver enkelt klip. Husk at hvert klip så skal laves Unique as sample, ellers påvirker man alle klip når man hiver i et.

En tredje måde er at hvis vokalen strækker sig over x antal rundgange i sit original tempo, så er det det antal rundgange den skal strække sig over i et hvilket som helst andet tempo. Så hvis vokalen vers strækker sig over 16 rundgange i 120bpm så skal osse strække sig over16 rundgange i 160bpm.

Fl Studio er meget fint til dette. 12.3 er ude og er noget bedre i timestrecht delen end 10, og så er det vector grafik så man kan zoome tæt på i grafarne. Fl 12 er generelt ret meget federe end 10.

Husk at fed vokal oftest er lavet i mange lag. 2-3 dubs på lead rappen, tit er den ene en dyb, en oktav under, mixet meget lavt. Plus ekstra ektra dub og shoutouts på punch lines.
Så vokalen må nødvendigvis være mindst så tight at man kan rappe en stort set identisk dub ovenpå, hvilket kan være virkelig vanskeligt, hvis der går for meget freestyle i den, eller at man presser sig selv ud i hurtigere rim end man kan klare.
Prøv at tage et lyt til Eminem og hvordan hans vokal er mixet, der sker rigtig meget i vokal tracket, en masse ekstra finesser! Der for man virkelig en fornemmelse for hvor meget tid, sved, tårer og blod der er lagt i produktionen af en vokal.

Hvis du vil vide lidt mere om FL Studio, så er der nogle links nedenunder ikke decideret time strecht, men mere generelle teknikker og nørderier. Men det hjælper bestemt en på vej.

- Fl Guru videoer tjek dem ud, handler om fl studio.

https://www.youtube.com/user/SeamlessR - Er en Fl Super user der har overdrevet meget tjek på Fl Studio, især Sytrus synth´en. Sindssyg dygtig dub stepper og trapper. Hans videoer om "tracks from scratch" er fasinerende og hans teknikker er super seje. Jeg kan bruge flere timer på bare at se ham lave et track!
Måske er det lidt overkill i din situation, hvis du bare vil smække en vokal ovenpå en instrumental. Men hvis du er i gang med at lave beats og tracks håber jeg der åbner sig en helt ny verden for dig.

Håber det giver lidt mening.

Fred og kærlighed
Hilsen
LarsRøv

Fedt at du har en digital mikrofon,
er den til at optage 0 og 1 taller med? Muhahahahaha!
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

LarsRøv skrev:Fedt at du har en digital mikrofon,
er den til at optage 0 og 1 taller med? Muhahahahaha!
:-D

Jeg studsede også over den. Det kan være der menes en mikrofon med USB stik? I så fald leverer den jo selv 1erne og 0erne.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

:dollargrin:
Jeg undskylder selvfølgelig min tåbelige kommentar! :puke:
Det skyldes at der oppe i mit hoved opstod et scenarie om en rapper der stod og rappede 0-0-0-1-0-1-1-1-0-0-1-1-1-0-1-0-1-1-0-0-1-0-1, og produceren der stopper ham og siger: "Der mellem 1-1- og 0-0-0-1 er du ikke helt på beatet, kan vi ikke lige tage den der fra 1-1-1-0, igen!?" :roll: :lol:
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!

Nyt svar