Støjsvag Macbook?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
anders_pedersen
Forum Donator
Indlæg: 59
Sted: København

Støjsvag Macbook?

Indlæg af anders_pedersen »

Jeg er ude efter et mobilt alternativ til min Mac Mini 2012 til når jeg er på farten.
Maskinen behøver ikke være lige så kraftig som Mini'en (jeg tænker Ableton med nogle få audiospor uden tunge plugins) men jeg vil gerne have en relativt støjsvag maskine.
På min nuværende laptop (en HP - bør skiftes snart anyway) kører blæseren ofte ved selv lav CPU belastning og det larmer en del.

Er der nogen der har erfaring med om Macbook Air ville kunne være et godt bud her? Jeg har ingen idé om hvor lidt/meget den larmer...
Jeg er klar over at den nye Macbook er helt uden blæser men jeg tænker at Intel Mobile CPU alligevel bliver for småt?

Anders

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Macbook Air er så svag at du knap nok kan trække Word

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Til musikbrug ville jeg ikke overveje andet end end en Macbook Pro.

Hvis den ikke bliver belastet er den helt stille. Og skulle du få lyst til, at fyre nogle tungere plugs af, dør den ikke.

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Enig. En MBP med SSD er vejen frem. Har en 15" MBP fra 2015, og den siger stort ikke en lyd, så længe belastningen ligger under 40-50% i Ableton. Macbook Air er ganske enkelt for pjevset til seriøst musikbrug. Særligt hvis du skal bruge den live, hvor det er særdeles rart og betryggende at have rigeligt med kræfter.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Jeg har en MBP fra mid-2010 med en senere monteret SSD i. Den er så tavs at jeg speaker med manuskriptet på den lige foran mig.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Well, jeg har haft en del elever der uden problemer har kørt små projekter fra en Air. Den siger intet udover den lyd du gerne vil have den til at sige. Men med en Pro er du selvfølgelig forberedt når dit behov for mere CPU kraft bliver for presserende.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
anders_pedersen
Forum Donator
Indlæg: 59
Sted: København

Indlæg af anders_pedersen »

Takker for godt input.
Det ser ud til at det bliver en Macbook Pro :-)

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

kører MBPr mid 2015 og den er mega fed MEN jeg bliver irriteret over blæseren. Jeg synes for hurtigt den begynder at snurre, så jeg har installeret den bagved mit Argossy bord og kører den via Apple 17" TB skærm i closed clamshell mode.

Det skal så siges, at komboen Cubase, Wavelab og El Capitan er notorisk svagt optimeret og det virker som om den bruger mere idle cpu end andre programmer. Andre brugere med samme computer er i hvert fald ikke lige så plaget af blæser støj - men det er så Logic eller Pro Tools og på yosemite.

Så det er selvfølgelig en smagssag men jeg blev i hvert fald irriteret over det.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Lasso skrev:...jeg bliver irriteret over blæseren..... Apple 17" TB skærm i closed clamshell mode.
Kører køling optimalt med skærmen lukket?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Buddy76
Medlem
Indlæg: 402
Sted: Rønde

Indlæg af Buddy76 »

Hald skrev:
Lasso skrev:...jeg bliver irriteret over blæseren..... Apple 17" TB skærm i closed clamshell mode.
Kører køling optimalt med skærmen lukket?
Den skal helt sikkert være åben - det giver en bedre køling. Men underligt blæseren går så hurtig igang. Jeg har en 15" MBPr fra ultimo 2013 (købt i 2014) - og der hører jeg sjældent blæseren. Presser den måske heller ikke så meget som andre herinde gør.

Men vent med at købe til efter mandag. Der holder Apple deres årlige wwdc-keynote, hvor der altid bliver lanceret forskellige nye ting - og rygterne er ret vedvarende omkring nye macbook pro-maskiner. Så kan man enten få fat i en ny model, eller købe den forrige model til nedsat pris i butikkerne.

Mvh.
Søren

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Buddy76 skrev: Men vent med at købe til efter mandag. Der holder Apple deres årlige wwdc-keynote, hvor der altid bliver lanceret forskellige nye ting - og rygterne er ret vedvarende omkring nye macbook pro-maskiner. Så kan man enten få fat i en ny model, eller købe den forrige model til nedsat pris i butikkerne.

Mvh.
Søren
...ja vi er flere der går op venter på den nye udgave af MBP. Der går desværre rygter om at WWDC primært indeholder software nyheder, men det ville sørme være dejligt med info om ny Mac Book Pro - så der krydses fingre herfra :-D

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Apple Worldwide Developers Conference er, som navnet antyder, primært en software udvikler konference, så folk der stikker næsen op efter annonceringer af nyt hardware bliver ofte skuffet ;)

Medlemsavatar
Lars N
Medlem
Indlæg: 114
Sted: 4420

Indlæg af Lars N »

Vær også obs på at det ikke kan undgås at der i en MBPr samler sig støv på de to blæsere og i udblæsningen, som gør at det bliver vanskeligere for maskinen at komme af med varmen. Det er forholdsvis uproblematisk med det rigtige værktøj (en pentalobe-skruetrækker) at få skruet bagpladen af, så man kan få blæst støvet væk.

Medlemsavatar
Buddy76
Medlem
Indlæg: 402
Sted: Rønde

Indlæg af Buddy76 »

benjisan skrev:Apple Worldwide Developers Conference er, som navnet antyder, primært en software udvikler konference, så folk der stikker næsen op efter annonceringer af nyt hardware bliver ofte skuffet ;)
Ja - det er ofte noget software, men der er flere gange før blevet lanceret netop nye modeller i den bærbare serie til netop dette event. Som f.eks. dengang macbook pro med retina skærm kom. Derudover imac's, sneakpeak på iphones, sneakpeak på den nuværende mac pro. Så jeg håber som altid. Måske kommer der lidt nyt om den nye iphone-model.

Men ja, suk, det er jo kun gætterier. Men vent med at købe nogetsomhelst til efter mandag - det er ikke så langt ude i horisonten.

Mvh.
Søren

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

Hald skrev:
Lasso skrev:...jeg bliver irriteret over blæseren..... Apple 17" TB skærm i closed clamshell mode.
Kører køling optimalt med skærmen lukket?
Hvad jeg har læst mig til ja, så køler den lige godt med skærmen lukket og den har jo heller ingen luftindsugning på de flader.

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

Buddy76 skrev:Men underligt blæseren går så hurtig igang.
det ved jeg heller ikke om den gør - men jeg er super sensitiv overfor blæserstøj, specielt når den nu ingenting siger ellers. Når blæseren så endelig går igang bliver jeg helt febrilsk. Havde ingen problemer med min gamle desktop PC fordi den havde en konstant lyd - go figure.

Medlemsavatar
mj
Medlem
Indlæg: 678
Sted: København

Indlæg af mj »

Min er en MBP late 2013, og jeg kører også som Lasso, med den stående lukket. Den siger ikke et pip..
Medmindre den bliver presset i Cubase, Logic, eller når jeg massekonverterer filer i Nugen LMB og Adobe Media Encoder. Så skal jeg til gengæld også love for at blæseren kommer på arbejde. :shock: og DET er irriterende! Faktisk synes jeg at det ikke skal særlig meget til..
Bring out the gimp

Nyt svar