Jack Splitter kabel som input sum kabel

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Jesper Johansen
Medlem
Indlæg: 364
Sted: Køge

Jack Splitter kabel som input sum kabel

Indlæg af Jesper Johansen »

Hej,

Jeg har 2 stk. MR816CSX lydkort som er sat sammen via Firewire, hver af disse har en stereo bus (2 x 2 mono out)
som jeg bruger som direct out til monitor / hovedtelefon
jeg kunne godt tænke mig at samle disse to stereo signaler til et, så jeg kan putte det ind i indgangen på min hovedtelefons forstærker,
her kunne jeg jo bare bruge en lille mikser, men tænker det er lidt overkill....?
Ville jeg ikke kunne bruge et splitter kabel dvs. i stedet for at have 1 ind og 2 ud, så ville jeg have 2 ind og 1 ud?..... Kan man det?
Vedhæftede filer
index.jpg
index.jpg (5.31 KiB) Vist 384 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jo, bare sørg for at du bruger mono jacks ud af dit lydkort, da det så er ubalanceret.

Medlemsavatar
Jesper Johansen
Medlem
Indlæg: 364
Sted: Køge

Indlæg af Jesper Johansen »

Cool.......Tak :-)

Medlemsavatar
Beier
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Aalborg

Indlæg af Beier »

Jesper Johansen skrev: jeg kunne godt tænke mig at samle disse to stereo signaler til et
Kan man i stedet lave det samlede monitor-miks i computeren? Eller i boksen med "True Integrated Monitoring", evt. med et analogt link fra en kanal i hovedtelefonudgangen i en boks til en ubrugt indgang i den anden boks?
Jesper Johansen skrev:Ville jeg ikke kunne bruge et splitter kabel
Sådan et almindeligt spitter-kabel vil jo kortslutte de udgange med hinanden, og det kan være en hård belastning for elektronikken, afhængig af designet. Jeg tænker der er en større chance for at det virker, men det er ikke sikkert udgangene kan drive både hovedtelefoner og en anden indgang. Det er også noget hø, at den belastning den ene udgang ligger på den anden, afhænger af den øjeblikkelige spændingsforskel derimellem, så så når de spiller forskellige signaler vil strømmen derimellem være meget forskellig fra det ønskede lydsignal. Så der er en vis risiko for nedsat lydkvalitet, og det afhænger meget hvad de konkrete udgange kan håndtere. Det kan man ikke umiddelbart læse ud af specifikationerne.

Hvis to udgange skulle summeres og bare drive en indgang med fx 20 k ohm indgangsimpedans, kunne man indskyde et sæt modstande mellem udgangene og hen til indgangen. Men hvis det skal drive en hovedtelefon ordentligt, er der brug for lavest mulige modstand. Selv ville jeg ikke lave en direkte kortslutning af udgangene, og så hellere leve med en høj modstand ud til hovedtelefonerne, men det kan ændre lyden i hovedtelefonerne som følge af en lavere dæmpning af membranens udsving.

Medlemsavatar
Jesper Johansen
Medlem
Indlæg: 364
Sted: Køge

Indlæg af Jesper Johansen »

Det var lige præcis derfor jeg spurgte, tænkte godt der kunne blive nogle impedans udfordringer?

Hele problematikken ligger i virkelighed i MR816CSX.....?
MR816CSX har direct out monitoring uden om computeren så der ikke er latency, men når man så har 2 stk. MR816CSX som jeg har, der er linket sammen via Firewire, så for man ikke direct monitoring med igennem firewire kablet fra slaven og op i master enheden så man kan få det samlet ud.
Det kan dog godt lade sig gøre ved at tilslutte et ADAT eller SPIDIF kabel mellem de to, men det er her problemet opstår, for gør man det, lægge man belæg på en intern BUS som også bruges til den interne DSP, dvs. dem kan jeg så ikke bruge sådanne som jeg gerne vil........?
Derfor vil jeg bare gerne have 2 x 2 mono out fra hver MR816CSX og ind i min hoved tlf. forstærker og tænkte at dette kablet kunne løse opgaven, i stedet for en lille mikser.

Ps. Jeg kan se at Samsons S-Phone faktisk har mulighed for 2 input, så det kunne også være en mulighed.
Men det ville jo bare være nemmer/billiger at bruge Splitter kablet, som et samler kabel. :-)

Medlemsavatar
Beier
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Aalborg

Indlæg af Beier »

Det eneste sikre jeg kan sige om at kortslutte to udgange er, at det ikke er sikkert det vil virke godt.

Men hvis det summerede signal skal ind i en høj-impedant indgang (fx i en separat, aktiv hovedtelefon-forstærker), kan man jo lave et simpelt kredsløb der summerer signalerne. Det simpleste (men ikke 100 % perfekte) er en ubalanceret forbindelse hvor der indskydes en modstand i serie med hver udgang/kanal på fx 10 k ohm.

Ellers må du jo finde en færdiglavet boks, der kan lægge to signaler sammen, som kan gøre med fx en Samson S•phone.

Medlemsavatar
Jesper Johansen
Medlem
Indlæg: 364
Sted: Køge

Indlæg af Jesper Johansen »

Det bliver en S-Phone
Det andet bliver sgu noget rod!!!!

Tak for hjælpen.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja dejligt andre skriver, jeg havde ikke overvejet konsekvenserne.

Nyt svar