Ny Musikcomputer m. Logic

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Tau Gundersen
Medlem
Indlæg: 2075
Sted: Nansensgade

Ny Musikcomputer m. Logic

Indlæg af Tau Gundersen »

Jeg fandt ikke en opdateret diskussion af køb af musikcomputer, men er nysgerrig på hvilke løsninger I ville gå med.

Min 8-9 år gamle Mac Pro genstarter spontant et par gange om dagen, så jeg forestiller mig at blive nødt til at investere i nyt indenfor en overskuelig fremtid. Jeg kan godt lide idéen om at kunne sætte en ekstra harddisk eller flere RAM i maskinen efter et par år, men det bliver så besværligt og/eller lidt dyrt med iMac eller Mac Mini. De nye Mac Pro's virker lidt for låste i forhold til hvor relativt dyre de er. Hackingtosh kunne være en mulighed, men jeg er ikke sikker på at jeg orker at sætte mig ind i troubleshooting af hardware og så'n - det er jo tid der går fra at lave musik!

Input eller en anekdote om, hvad I gjorde sidst behovet for ny musikmaskine opstod værdsættes.

Default avatar
9800x9800
Medlem
Indlæg: 158

Indlæg af 9800x9800 »

Jeg er faktisk lidt i samme situation - jeg gider ikke have imac'en fordi jeg indspiller i samme rum og har derfor computeren i et andet rum, og mac mini'en er for sløv med 2 kerner i den aktuelle model. Har også overvejet Hackintosh men droppet det igen af samme årsag som dig. 35000,- for den aktuelle mac pro er for dyrt for mig.

Jeg gør det at jeg venter på den næste version af Macbook Pro der vidst kommer foråret 2016. Den skulle ifølge rygterne få en temmeligt stor processor-opdatering. Den kan selvfølgelig ikke rigtigt opgraderes specielt. Der er på en måde lidt et hul i Apples sortiment.

Medlemsavatar
AdamSampler
Medlem
Indlæg: 325

Indlæg af AdamSampler »

Jeg har rocket hackintosh de sidste par år, og det er sgu gået rimelig gnidningsfrit.

Tjek http://www.tonymacx86.com ud Tau

Medlemsavatar
Tau Gundersen
Medlem
Indlæg: 2075
Sted: Nansensgade

Indlæg af Tau Gundersen »

AdamSampler skrev:Jeg har rocket hackintosh de sidste par år, og det er sgu gået rimelig gnidningsfrit.

Tjek http://www.tonymacx86.com ud Tau
Sinds, tak!!

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Jeg forstår problemet og forstår incitamentet til at købe nyt. Bare lige for måske at gøre din sidste tid med den nuværende maskine til en mindre anstrengende oplevelse tænker jeg lige følgende:

Jeg antager at du gør maskinen ren en gang imellem. Det har jeg altid gjort og regnede ikke med at finde hvad jeg fandt da jeg endelig åbnede maskinen HELT.
Inden jeg endelig besluttede mig for (også) at købe en Hackinsmack så overvejede jeg hvad det ville koste at opgradere min Mac Pro. Jeg havde fundet steder på nettet hvor de solgte diverse upgrades.
Og for at sikre mig hvad der sad hvor i min maskine så åbnede jeg også ind til processorerne der sad nederst forrest i maskinen. (Med den alder din Mac har tænker jeg at den nok er nogenlunde sat op som min.)
Der var faktisk pænt meget støv af den mere genstridige slags i de store køleribber oven på processorerne, som jeg ellers var sikker på ikke kunne modstå pustet fra min 10 bar kompressor og efterfølgende støvsugning en gang hver tredje måned.

Da sådan spontan genstart på mange computere betyder at processoren/-erne bliver for varm(e) tænker jeg at det måske var en ide lige at åbne op der ind til og lige sørge for at der vitterlig ikke bare sidder en del støv og tumbleweed fra alt det countrymusik du laver og luner maskinen unødigt.

Til emnet:
Jeg syntes den forrige Mac Mini var mest interessant set i forhold til pris/ydelse og den nyeste havde oven i købet fastloddet RAM.
iMac var uinteressant fordi jeg har en meget større skærm allerede som jeg er glad for/nødt til at have.
Mac Pro var (er) alt for dyrt til mig.

Hackinfest til mig og jeg har ikke set mig tilbage siden. Ja, man skal være forberedt på at der kan være bump på vejen og det er en god ide (læs: nødvendigt) at sætte sig godt ind i det man skal i gang med. Men jeg synes personligt det har været det hele værd. OSX genkender min maskine som værende en iMac i7 4 x 4,4 GHz med 16 GB RAM, den er tavs som en keyboardspiller uden noder og med SSD i er den helt oppe i gear ca. 15 sekunder efter jeg har trykket på startknappen. (Det der "forsinker den" er, at den lige skal forbi en boot screen, men det skal den altså når det er en Hackintosh. (Jeg har hørt om en måde at omgå det på, men jeg kan ikke finde noget jeg stoler på. Og det er også helt ligemeget.) Den losser så meget rectum at jeg ikke kan finde noget at brokke mig over. Jeg gav små 10.000,- for maskinen inkl. 3 x SSD. specs svarer til den store iMac Retina bortset fra at jeg kører med "grafikkortet" indbygget i processoren.

Jeg forstår fint at mange ikke tør/gider. Jeg kunne ikke lade være. :)
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Tau Gundersen
Medlem
Indlæg: 2075
Sted: Nansensgade

Indlæg af Tau Gundersen »

Luny Tune skrev:Jeg forstår problemet og forstår incitamentet til at købe nyt. Bare lige for måske at gøre din sidste tid med den nuværende maskine til en mindre anstrengende oplevelse tænker jeg lige følgende:

Jeg antager at du gør maskinen ren en gang imellem. Det har jeg altid gjort og regnede ikke med at finde hvad jeg fandt da jeg endelig åbnede maskinen HELT.
Inden jeg endelig besluttede mig for (også) at købe en Hackinsmack så overvejede jeg hvad det ville koste at opgradere min Mac Pro. Jeg havde fundet steder på nettet hvor de solgte diverse upgrades.
Og for at sikre mig hvad der sad hvor i min maskine så åbnede jeg også ind til processorerne der sad nederst forrest i maskinen. (Med den alder din Mac har tænker jeg at den nok er nogenlunde sat op som min.)
Der var faktisk pænt meget støv af den mere genstridige slags i de store køleribber oven på processorerne, som jeg ellers var sikker på ikke kunne modstå pustet fra min 10 bar kompressor og efterfølgende støvsugning en gang hver tredje måned.

Da sådan spontan genstart på mange computere betyder at processoren/-erne bliver for varm(e) tænker jeg at det måske var en ide lige at åbne op der ind til og lige sørge for at der vitterlig ikke bare sidder en del støv og tumbleweed fra alt det countrymusik du laver og luner maskinen unødigt.

Til emnet:
Jeg syntes den forrige Mac Mini var mest interessant set i forhold til pris/ydelse og den nyeste havde oven i købet fastloddet RAM.
iMac var uinteressant fordi jeg har en meget større skærm allerede som jeg er glad for/nødt til at have.
Mac Pro var (er) alt for dyrt til mig.

Hackinfest til mig og jeg har ikke set mig tilbage siden. Ja, man skal være forberedt på at der kan være bump på vejen og det er en god ide (læs: nødvendigt) at sætte sig godt ind i det man skal i gang med. Men jeg synes personligt det har været det hele værd. OSX genkender min maskine som værende en iMac i7 4 x 4,4 GHz med 16 GB RAM, den er tavs som en keyboardspiller uden noder og med SSD i er den helt oppe i gear ca. 15 sekunder efter jeg har trykket på startknappen. (Det der "forsinker den" er, at den lige skal forbi en boot screen, men det skal den altså når det er en Hackintosh. (Jeg har hørt om en måde at omgå det på, men jeg kan ikke finde noget jeg stoler på. Og det er også helt ligemeget.) Den losser så meget rectum at jeg ikke kan finde noget at brokke mig over. Jeg gav små 10.000,- for maskinen inkl. 3 x SSD. specs svarer til den store iMac Retina bortset fra at jeg kører med "grafikkortet" indbygget i processoren.

Jeg forstår fint at mange ikke tør/gider. Jeg kunne ikke lade være. :)
Min Mac Pro er totalt clean as a whistle indeni! Den spinner nemlig ret meget op i blæseren når den genstarter spontant, så det første jeg tjekkede var, om den var blevet for støvet indeni. Men det lyder SUPER optur at bygge en fed maskine til omkring 10 kilo! Jeg bliver nødt til at læse op :(

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Tau Gundersen skrev:...det første jeg tjekkede var, om den var blevet for støvet indeni.
Og du er helt inde ved processorerne? De kan ikke umiddelbart ses, så man skal have det grå plastikcover til venstre for RAM-bakkerne ud for at komme til dem.
Ikke for at vade for meget i det, men lige for HVIS nu du tror, som jeg fejlagtigt gjorde med min, at den er helt støvfri, og så du i virkeligheden ikke har set køleribberne.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Enig, det kan ikke siges for tit.
Har lige støvsuget ribberne på CPU-køleren (Windows-PC), som ikke så særligt støvede ud, men CPU-temperaturen ved 100% belastning faldt alligevel fra 84 grader til 59.
Blæseren gik ned fra ca. 1840 til 1340 omdrejninger, så den var pludselig igen lydløs.
Hvis temperaturen bliver for høj, så lukker computeren ned.
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Nyt svar