Hackingtosh - er det lovligt?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Jens D
Medlem
Sted: København

Re: Hackingtosh - er det lovligt?

Indlæg af Jens D »

Holger skrev:Er der ikke nogen der kan finde den der udtalelse fra Forbrugerrådet eller hvem det nu var vedr. lovligheden af Hackintosh? Det må da have en vis vægt, at de kom med en udtalelse om at det var OK. Der blev linket/citeret her på Lydmaskinen i sin tid, men kan ikke finde det.
Handlede den udtalelse ikke om jailbreak af iPhones og iPads. Jeg mener de udtalte sig om at det ikke var ulovligt, men jeg kan tage fejl...

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Hej Venner

Jeg byggede selv en for ca 4 år siden, og valgte at skrive min kandidat i Jura om netop dette.

For at gøre en lang historie kort så bryder du aftalen med Apple hvis du laver en Hackintosh, MEN Apples EULA er i strid med flere regler. Først og fremmest er EULAen i strid med EUs regler om "tying" (at betinge købet af et produkt med et/noget andet).

Det er bl.a. derfor at butikker der seælger hackintosh produkter i EU (bl.a. PearC) ikke blev sagsøgt i samme sekund de åbnede (ligesom i USA).

Jeg kunne kede jer i mange timer om emnet, men faktum er at du gerne må installere et styresystem (hvis du har købt det) på hardware du selv har købt....

Desuden vil jeg gerne benytte denne lejlighed til at sige at Hackintosh er virkeligt sjovt, du kan spare 2/3 af prisen, du kan konfigurere den fedeste maskine, samt DET VIRKER. Nogle mener at de ikke virker særligt god, men min sparker stadig røv og virker upåklageligt:)

mvh.
Kristian

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

donnievandango skrev:men faktum er at du gerne må installere et styresystem (hvis du har købt det) på hardware du selv har købt....
Men hvad vil det sige "hvis du har købt det"? Skal der en købskvittering til? Jeg har fx ikke "købt" styresystemet på min nuværende Mac, men fået det bundlet med maskinen.
Desuden er alle opdateringer af Mac OS X noget du får smidt gratis i nakken af Apple.
Ja, jeg ved det bliver teknisk nu, men jeg er bare nysgerrig? :)

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem

Kære Benjisan

Det er en rigtig god betragtning, og "teknisk" er godt, såeeeeh, its all good:)

Deres styresystem udbydes særskilt, så om det købes eller gives er som udgangspunkt ligemeget. Du kan købe (eller hente) OS særskilt, og da der findes et særskilt marked for styresystemer, skal du anse OS som et produkt der tilhører et særskilt marked. Det samme med dit hardware, idet du kan købe motherboards, RAM osv. Du skal derfor se hardware som et (eller rettere flere) produkt(er), og styresystem som ét. Du kan derfor ikke betinge købet af et af disse produkter med et andet. Ganske ligesom det blev fastslået at du ikke kan betinge købet af et styresystem med købet af en mediaplayer (se som eksempel herpå Microsoft vs. EU kommisionen mht. Windows og Windows Media Player)

Det vil svare til at du kun kunne købe en porsche hvis du brugte dæk fra Porsche. Det vil ganske enkelt være en unfair situation for forbrugeren, og sidst men ikke mindst særdeles konkurrenceforvridende.

Håber det besvarer spørgsmålet:)

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Men det vil i teorien sige, at en Playstation eller Xbox også ville falde ind under den betragtning. I bund og grund er en konsol jo også "bare" computerhardware med et medfølgende "OS". Så ud fra den betragtning burde man også skulle kunne installere et andet OS på sin Playstation, eller bruge OS'et fra en Xbox på noget andet hardware?

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem

Kære Benjisan

Det må naturligvis bero på et konkret skøn, men umiddelbart vil jeg sige ja. Jeg er dog lidt i tvivl, da jeg ikke er helt med på om præmisserne er de samme ved spillekonsoler som ved en regulær maskine. Men jeg vil tro det:)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Jens D skrev:
Holger skrev:Er der ikke nogen der kan finde den der udtalelse fra Forbrugerrådet eller hvem det nu var vedr. lovligheden af Hackintosh? Det må da have en vis vægt, at de kom med en udtalelse om at det var OK. Der blev linket/citeret her på Lydmaskinen i sin tid, men kan ikke finde det.
Handlede den udtalelse ikke om jailbreak af iPhones og iPads. Jeg mener de udtalte sig om at det ikke var ulovligt, men jeg kan tage fejl...
Godt bud, måske husker jeg helt forkert.

Nyt svar