Hackingtosh - er det lovligt?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
soduno
Medlem
Sted: Denmark - Copenhagen

Hackingtosh - er det lovligt?

Indlæg af soduno »

Okay. Jeg har læst en masse på nettet og tilmed søgt en masse her, men det ser ud til at der er delvist meninger om emnet.
Så vidt jeg kan se/læse mig frem til står der at det OSX software man køber er ment til installation på Apple hardware, hvilket min computer er langt fra.
Men hvad kan de i realiteten gøre, specielt her i DK? Kan fornæmme på mange af de diskussioner der er herinde, så ændrer synspunktet/holdningerne sig hvis
det er et alm. hobby projekt (hvilket det er i mit tilfælde) til hvis man direkte begynder at sælge hackingtosh?

Jeg er forvirret :shock: . Overvejer at lave en hackingtosh til privat brug da jeg bare skal have en til at kunne programmere
lidt på og lave lidt lyd en gang i mellem. Må jeg/man det?
James May:
"Look, i can't dummy it down to your level because I am scared of hights"

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

I EULA'en til OS X står der at softwaren kun er beregnet til at installere på Apples hardware, men jeg tvivler meget kraftigt på at der kommer nogen efter dig hvis du gør noget andet ;)

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Står der i EULA'en at softwaren kun må installeres på en Apple-maskine?

EDIT: Jeg redigerede i dette indlæg mens andre indrykkede nye indlæg. Ovenstående spørgsmål er essensen af det oprindelige. Og jeg har flyttet min edit til indlægget længere nede.
Senest rettet af Luny Tune søn 20. sep 2015 23:16, rettet i alt 3 gange.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
benjisan
Medlem

Indlæg af benjisan »

Der står at du kun må bruge den på Apple computere:
The grants set forth in this License do not permit you to, and you agree not to, install, use or run the Apple Software on any non-Apple-branded computer, or to enable others to do so.
http://images.apple.com/legal/sla/docs/OSX1010.pdf

Medlemsavatar
soduno
Medlem

Indlæg af soduno »

Altså. Hele Apple's SLA står her: http://images.apple.com/legal/sla/docs/OSX10103.pdf
Har hevet det mest interessante ud:

1. General.
A. The Apple software (including Boot ROM code), any third party software, documentation, interfaces,
content, fonts and any data accompanying this License whether preinstalled on Apple-branded
hardware, on disk, in read only memory, on any other media or in any other form (collectively the “Apple
Software”) are licensed, not sold, to you by Apple Inc. (“Apple”) for use only under the terms of this
License. Apple and/or Apple’s licensors retain ownership of the Apple Software itself and reserve all
rights not expressly granted to you. You agree that the terms of this License will apply to any Applebranded
application software product that may be preinstalled on your Apple-branded hardware, unless
such product is accompanied by a separate license, in which case you agree that the terms of that
license will govern your use of that product.

Så vidt jeg kan se er det ikke lovligt med hackingtosh. Med mindre jeg tager fejl i ovenstående?
Måske man burde spørge Apple selv for at få et præcist svar.
James May:

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator

Indlæg af Luny Tune »

Korrekt, men...

Er det overhovedet tilladt at sælge noget software med begrænsinger for hvilken computer det må installeres på?

Betyder Apple's begrænsninger i tilladelsen til hvor softwaren at det reelt er ulovligt eller bortfalder Apples ansvar for funktionaliteten bare?

Det er de spørgsmål der er svære at få besvaret.
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
soduno
Medlem

Indlæg af soduno »

Luny Tune skrev:Korrekt, men...

Er det overhovedet tilladt at sælge noget software med begrænsinger for hvilken computer det må installeres på?

Betyder Apple's begrænsninger i tilladelsen til hvor softwaren at det reelt er ulovligt eller bortfalder Apples ansvar for funktionaliteten bare?

Det er de spørgsmål der er svære at få besvaret.
Ja det er det vel i præncippet(lovligt at sælge med sådanne begrænsninger). For du køber noget software, installerer det på din computer, og herfra skal du acceptere aftalen, for at kunne installere systemet.
Det er heraf man bryder deres copyright hvis du installerer det på en hackingtosh og accepterer aftalen. :)
De har endda skrevet at hvis man ikke accepterer aftalen, kan man få refunderet omkostningerne ved køb af udstyret.
Altså hvis man vælger at bryde deres copyright/agreement er det vel et brud på en kontrakt/deres copyright.
Det endelige spørgsmål er vel så hvad der kan ske. I USA er det nok mere farligt da man oftest ser at store firmaer sagsøger for store beløb, men her i DK?

Apple's begrænsninger betyder at man ikke må bruge software på andet end Apple's egen hardware.
Så vidt jeg har forstået :)
Senest rettet af soduno søn 20. sep 2015 23:22, rettet i alt 1 gang.
James May:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Var Forbrugerrådet eller lign. ikke ude med en konkret udmelding på netop lovligheden af Hackintosh og svaret var, at det kunne Apple ikke forhindre (aka. det er lovligt i DK). Jeg husker en sådan udmelding for et par år siden.

Medlemsavatar
soduno
Medlem

Indlæg af soduno »

Holger skrev:Var Forbrugerrådet eller lign. ikke ude med en konkret udmelding på netop lovligheden af Hackintosh og svaret var, at det kunne Apple ikke forhindre (aka. det er lovligt i DK). Jeg husker en sådan udmelding for et par år siden.
Hmm... Den er jeg faktisk ikke sikker på. Skulle ikke undre mig om de var :)

Nu når jeg tænker mig om, handler det vel egentlig om en helt almindelig copyright aftale, man accepterer,
når man installerer deres system. Man vælger så om man er lovbryder eller ikke.

Der er vel intet hokus pokus i det, selvom den er liiiige på kanten (efter min mening?)

Spørgsmålet er hvordan man finder et præcist svar. Apple eller forbrugerådet? :)
James May:

Medlemsavatar
j79
Medlem
Sted: Göteborg

Indlæg af j79 »

Apples svar vil väre "det må du ikke, det står i EULA'en". Lovligheden i det må nogle jurister tage stilling til.

I praksis ville jeg ikke bekymre mig om det...så länge du kan leve med at Apple vil nägte dig support, kan jeg ikke se en risiko for at nogen vil komme efter dig på nogen måde. Men du skal nok have en jurists vurdering af det hvis du vil have et klart svar, og den skal vel gennem en rets-instans för den er bare nogenlunde skudsikker.

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator

Indlæg af Luny Tune »

Jeg udtrykker mig også forkert. Det er næppe ulovligt at skrive som Apple gør (som jeg sådan set spurgte til), men spørgsmålet er netop om de vil få medhold i at man har gjort noget ulovligt hvis man installerer styresystemet på en anden maskine end deres.

De skriver i en tidligere EULA faktisk også at licensen ved køb gennem App Store er til ikke-kommercielt brug, og det spænder jo også ben for mange af os. Men det er/var formentlig bare en fejlformulering af en art. Jeg har ikke lige tjekket den seneste EULA for om det stadig står der.

Men jeg tror nu også bare de er nødt til at skrive det som de gør fordi hvis de åbner op for at man også må installere det på andre slags maskiner, så åbner de vel reelt mulighed for at de kan blive tvunget til at supportere det. Netop fordi de ikke specifikt siger at licensen kun gives til installering på en Apple-maskine. Så de er nok nødt til at formulere sig som de gør.

Selv i USA, hvor man jo må sige at Apple er pænt repræsenteret både juridisk og mandskabsmæssigt, er der en generel enighed om at en Hackintosh laver man bare og ingen forventer at Apple gør nogen sag ud af det. Det gør de til gengæld hvis nogen prøver at køre forretning op på at sælge ikke-Apple-maskiner med OSX på, og da får de selvfølgelig medhold i deres sagsanlæg.

https://en.wikipedia.org/wiki/OSx86

Man skal så til gengæld også bare gøre sig klart at det ikke nødvendigvis er superlet at bygge en Hackintosh. Man står alene med sit shit hvis det ikke spiller, så man skal nok lige have bare LIDT styr på hvordan man installerer ting og hvad det vil sige at rode i BIOS på en computer, hvad er en bootloader?, osv. osv. Men det er absolut ladsiggørligt. Gå efter de såkaldte "golden builds" som betyder at nogen har fået sat en maskine sammen hvor installeringen bare kører glat og tilretningen af bootloaderen er lige ud ad landevejen. Så er man godt hjulpet.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Harrison Mixbus, Studio One og Pro Tools for bare at nævne et par stykker, findes til windows 8, Blue Cat Patchwork Plugin'en tillader at man får de bedste Freeware især VST-plugins ind i sin DAW ... hvorfor så gøre noget der muligvis er ulovligt. Jeg kan fuldt ud forstå at man ikke har lyst til at betale ekstra for at det tager sig "godt og trendy" ud i sit studie. Det er trods alt vigtigere at ens DAW har hurtige læse skrive tider til HD (læs her SSD) end at processor hastigheden er i top ... og her betaler man en vis overpris på en Apple.

Desuden findes der sites f.eks Blackviper, der har sat sig ind i operativsystemenets (windows) hemmeligheder, og lavet manualer til at få sit bæst toptunet til lige netop lydproduktion, hvor man får slået alle unødige services som sluger unødig processorkraft fra.

Vi kan lave en næsten direkte sammenligning her:

http://www.proshop.dk/Baerbar/ASUS-ZENB ... 85474.html

http://www.apple.com/dk/shop/buy-mac/ma ... tep=config

Man giver omkring en halv gang mere for en mac...

--sd

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Jeg er ret sikker på at en sådan regel vil være i strid med konkurrenceloven og regler om monopol.

Medlemsavatar
kizz
Medlem
Sted: 8000

Indlæg af kizz »

Hvad er Apple hardware egentligt,Intel,Nvidia,Crusial ?
Tror ikke at du skal bekymre dig for meget ved at installere OSX på andet hardware,kun hvis som tidligere nævnt det er med videresalg i tankerne.
Der findes rigeligt med information om opsætning af Hackintosh maskiner derude,det er faktisk temmelig enkelt.
Har selv lige installeret Yosemite 10.10.5 på en ældre HP Dc 7900 Quad maskine uden problemer og alt funker...

Medlemsavatar
benjisan
Medlem

Indlæg af benjisan »

kizz skrev:Hvad er Apple hardware egentligt,Intel,Nvidia,Crusial ?
Ja, blandt andet. Ligesom alle de andre hardwareproducenter :)

Medlemsavatar
mica
Medlem
Sted: København

Indlæg af mica »

Mon ikke Apple for længst havde fået lukket et site som det her ned hvis de virkelig ikke ville have det: http://www.tonymacx86.com/

Har selv lavet forskellige vilde Hackintosh maskiner, men gider ikke alt det bøvl mere nu. Man bruger oceaner af tid på det, og jeg synes systemerne er skrøbelige. Men svært ikke at være oppe at køre over en i7 4ghz med 16GB RAM, 4K opløsning og Yosemite på der bare sparker numse, til 1/4 af prisen for en Mac Pro..
[size=85][b]Macbook Pro i7, Hackintosh i7, UAD Apollo Duo, Heritage Audio 1073/500, IGS ONE LA, 2 x A-Designs P-1, DIY COLOUR-500, SSL VHD Quad Pre, DIY C12, 2 x DIY U87, DIY U47, DIY U67, 3 x MD421-N, Genelec 6010B, Genelec 5040B, Focal CMS 50, Logic Pro X[/b][/size]

[b]BLOG:[/b] [url=http://www.soundz.dk]SOUNDZ[/url]

Medlemsavatar
Preben Friis
Medlem
Sted: CPH

Indlæg af Preben Friis »

Jeg husker at på et tidspunkt var formuleringen i EULA'en, at man kun måtte installere på "Apple branded hardware".

Derfor satte mange Hackingtosh brugere et apple klistermærke på deres PC og vupti: Den er Apple branded :)
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]

Medlemsavatar
niklasni1
Medlem
Sted: 2100

Indlæg af niklasni1 »

Preben Friis skrev:Jeg husker at på et tidspunkt var formuleringen i EULA'en, at man kun måtte installere på "Apple branded hardware".

Derfor satte mange Hackingtosh brugere et apple klistermærke på deres PC og vupti: Den er Apple branded :)
Den tror jeg holder ca. ligeså langt juridisk som EULAen :)
Nobody noes.

Medlemsavatar
nickkbh
Forum Donator
Sted: Bangkok,Thailand

Indlæg af nickkbh »

Jeg tvivler på at Apple gider at bruge tid og resourcer på at headhunte Hack folket.
Det med at bruge OSX, medfører et automatisk mersalg af software, ipads,iphones etc.
Er ret sikker på at de er ret ligeglade.

Udover det kan jeg kun anbefale det. Medmindre man har en tendens til at skulle opdatere hele tiden.
Min hack er 100% stabil, på tredie år. Men jeg kører stadig mavericks.

Medlemsavatar
soduno
Medlem

Indlæg af soduno »

Preben Friis skrev:Jeg husker at på et tidspunkt var formuleringen i EULA'en, at man kun måtte installere på "Apple branded hardware".

Må da næsten være ment som en joke? :dollargrin: :dollargrin:
James May:

Medlemsavatar
soduno
Medlem

Indlæg af soduno »

Prøv at tjekke den her tråd. Der er faktisk en der skriver at Apple's EULA ikke gælder i EU da den er i strid med konkurrenceloven.
http://www.eksperten.dk/spm/964386
og her:
http://www.eksperten.dk/spm/911603

Ret interessant. Giver ny vinkel.
James May:

Medlemsavatar
j79
Medlem
Sted: Göteborg

Indlæg af j79 »

Well...der er to måder at se det på.

Hvis du spörger om du kan få problemer med Apple ved at smide OS X på en maskine der ikke er lavet af Apple, er svaret "Näh...risikoen er så tät på ikke-eksisterende som man kan komme."

Hvis det du spörger om er, om du er på juridisk sikker grund ved at göre det, er svaret "det er der nok ingen der ved med sikkerhed, för en sag er prövet ved en domstol".

Jeg kan ikke se at der er andet end påstande i de posts du linker til...tvivlsomme af slagsen oven i köbet ;)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Er der ikke nogen der kan finde den der udtalelse fra Forbrugerrådet eller hvem det nu var vedr. lovligheden af Hackintosh? Det må da have en vis vægt, at de kom med en udtalelse om at det var OK. Der blev linket/citeret her på Lydmaskinen i sin tid, men kan ikke finde det.

Default avatar
Mauali
Medlem

Indlæg af Mauali »

Troede det ville være nemt at finde et svar på det ved lidt googling! Men har heller ikke kunne finde noget konkret på det. Håber vi kan få et svar :D

Medlemsavatar
niklasni1
Medlem
Sted: 2100

Indlæg af niklasni1 »

Der er to svar:

1) Der er ingen der ved det, det er ikke prøvet ved en dansk domstol.
2) Har du ikke noget mere reelt at bekymre dig om?
Nobody noes.

Nyt svar