Stød fra udstyr

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
9800x9800
Medlem
Indlæg: 158

Stød fra udstyr

Indlæg af 9800x9800 »

Hej!

Når jeg sætter min mac til mit lydkort + 4 rack-units giver computeren nogle gange små stød.

Har overvejet at sætte den til jord, men hvordan? Kan jeg bare bruge mac'ens oplader med tre ben til at jorde det hele, eller skal hvert enkelt kabel til rack-units også have jord?

Er der en anden løsning, og hvordan kan jeg finde ud af om det kan være en farlig fejl?

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Det forsvinder hvis du forbinder til jord med 3 bensstikket

Default avatar
9800x9800
Medlem
Indlæg: 158

Indlæg af 9800x9800 »

Tak!

Er det ok, hvis jeg bruger en stikdåse med jord, sætter mac'ens tre-bens-stik i den, men også alt det andet udstyr med 2 ben?

Er der forskel på at jorde alt mit udstyr vs. kun at jorde mac'en?

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Du kan jorde det hele
Det gør jeg og har ikke nogen problemer
Det man kan risikere er et groundloop som er udskadeligt men støjer / brummer
Hvis din stik dåse er iorden burde det ikke være et problem at gøre det du siger
Senest rettet af Vagn Hollund tors 23. jul 2015 16:31, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Jens Sejersen
Medlem
Indlæg: 1548
Sted: Låsby

Indlæg af Jens Sejersen »

Husk også at der skal være jord i selve stikkontakten :)
[color=#FF0000]https://soundcloud.com/jens-sejersen[/color]

[color=#BF4000]working hard or hardly working?...[/color]

Medlemsavatar
proflow
Forum Donator
Indlæg: 787
Sted: Vanløse

Indlæg af proflow »

Som førnævnt så skal der selvfølgeligt være Jord i stikkontakten, men ydermere er det super vigtigt at ALLE enheder jordes da overgangen skyldes en differencespænding imellem enhederne..

Hvis du f.eks rør ved din computer, som er jordet, og én af dine rackenheder, som mangler jord, vil du få et rap over nallerne da du udligner spændingen.
Lars Louvré

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Proflow har ret. Alle dine dimser skal have jord. Ihvertifald hvis de har mulighed for tre ben.

Og så er det mildest talt overraskende, at et ellers overforsigtigt land som Danmark med sine tusindevis af forbud stadigvæk ikke kræver at der er jord i stikkontakterne. Ud over at det er halvfarligt, kan brænde dyrt udstyr af, så kan det både give brum og støj i et lydstudie, så det rammer os lydfolk særligt slemt. Når jeg taler med folk fra andre europæiske lande, og fortæller dem at det ikke er normalt med jord i stikkontakterne i danmark, så griner de og laver jokes med "afrikanske tilstande".

"Jamen der er jo ikke jord i min lejlighed?"

Jeg har desværre selv samme problem, men jeg fik engang et trick af en elektronikmekaniker som har fungeret fantastisk godt. Fidusen er at lade som om man har jord, og så køre alle apparater, forlængerledninger og alting med tre ben. Hele vejen. Når man så når hen til væggen har man naturligvis et problem, for der er så kun to huller. Her må man så finde sig i at det tredie hul med jord ikke kan være forbundet. Og så virker det måske som om det hele har været omsonst, men det er faktisk ikke tilfældet. De mange apparaters jord vil nemlig være forbundne og derved lægge sig på et neutralt niveau. Der ligger derfor ikke en kraftig spænding mellem hvert apparat, og den samlede "jord" vil lægge sig på et pænt niveau. Jeg har kørt med det setup i lidt over 15 år nu, og det virker sgu.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
proflow
Forum Donator
Indlæg: 787
Sted: Vanløse

Indlæg af proflow »

Joachip :

Det er korrekt, det vil med sikkerhed udligne difference spændingen imellem enhederne, MEN, hvis du kommer til at røre ved et vandrør/radiator, så siger det smæk ;) .. Så lad være med det :lol:
Lars Louvré

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

proflow skrev:Joachip :

Det er korrekt, det vil med sikkerhed udligne difference spændingen imellem enhederne, MEN, hvis du kommer til at røre ved et vandrør/radiator, så siger det smæk ;) .. Så lad være med det :lol:
Jep, det kan jeg skrive under på. Havde en radiator i min gamle lejlighed jeg altid fik stød på når jeg spillede guitar (der var ikke så meget plads)... -lige indtil jeg forbandt den til jord på forstærkeren.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det er klart en risiko. Der er heller ikke noget værre end strøm i mikrofonen til et live gig.

Jeg har dog lige målt hvilken spænding der ligger mellem min radiator og stel på apparaterne, og den ligger stort set på nul. Men det kan jo sagtens være rent held.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

Brug den samme stikkontakt til begge enheder.

Fysisk jord handler om sikkerhed i forbindelse med kortslutninger, men har ikke indflydelse på lyden (ellers ville man jo ikke kunne lave støjfri lydinstallation i biler/fly).

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Øh det HAR altså indflydelse på lyden !

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

Vagn Hollund skrev:Øh det HAR altså indflydelse på lyden !
Nej, det er en gammel, men meget udbredt skrøne (som jeg også troede på engang), at manglende fysisk jordforbindelse (som i moder jord) har indflydelse på støj/lyd.

Stelforbindelsen er vigtig, og har indflydelse på støj/lyd, men en fysisk jordforbindelse er ikke nødvendig.

Læs evt videre her: http://web.mit.edu/~jhawk/tmp/p/EST016_ ... andout.pdf

Nyt svar